השבוע בענף היין 145: הוירוס מגיע לבית המשפט עם תביעה נגד יזרעם

הבוצרת עם הצמה – הכי מתאימה לראש השנה. בציר ענבי קברנה סוביניון של יקב דלתון בכרם מטע. צילום דוד סילברמן dpsimages
במדור השבוע אנחנו עוסקים בסיכומים ובברכות, שבתוכן משולבים נושאים שמעסיקים את הענף ויעסיקו אותו גם בשנה החדשה. כשתקראו תראו שדברים מתחברים. יותר מאחד כותב על הווירוס, על פרויקט קידום היצוא לארה"ב ועל עתיד התעשייה. שתהיה שנה טובה עם הרבה יין ישראלי

1: וירוס קיפול העלים (ליפרול 3) בבית המשפט סוף סוף

אתמול (6 בספטמבר) הוגשה בבית המשפט השלום בנצרת תביעה על סך כ- 2.6 מיליון שקלים על ידי חברת ע.נ.ק. חקלאות מנאות גולן, המתמחה בגידולים חקלאיים לרבות גידול כרמי ענבי יין, על ידי משרד עורכי  הדין א. נתיב ורחלי צוריאנו מעפולה. התביעה הוגשה נגד  חברת הזרע 1939 בית משקי הדרום, אשר בבעלותה חוות הריבוי יזרעם, שמספקת בין השאר חומר ריבוי לגפני יין למשתלות, וכנגד מדינת ישראל – משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אשר בין תפקידיו פיקוח על גידול ומכירת חומר ריבוי ושתילי ענבים ליין נקיים ממחלות ומזיקים. בכתב התביעה מצורפים פרוטוקולים מישיבות שנערכו במועצת גפן יין בראשות צחי דותן, וכן השתתפו בהן שתלנים, ייננים וכורמים, ומתוך סיכומי ישיבות של השירותים להגנת הצומח בראשות פרופסור עבד גרה, ערן הרכבי – מנהל תחום מטעים, אייל רבן – ממ"ר גפן, תרצה זהבי – רפרנטית הגנת הצומח בגפן, וראומה למבז – ממ"ר שתלנות וריבוי.

עלים נגועים בליפרול 3
עלים נגועים בליפרול 3. צילום רמי בר מאור

בכתב תביעה מנומק, הנתמך בעדים מומחים ובחוות דעת של שמאי, טוענת התובעת כי "הכתובת הייתה על הקיר", וכי הנתבעים (חוות יזרעם ומשרד החקלאות) במעשיהן ובמחדליהן, גרמו לכך שבכרמי גפני היין שניטעו בישראל בשנים 2016 – 2017 היה אחוז גבוה של גפנים חולות בווירוס התקפלות העלים מהזנים ליפרול 3 וליפרול 2, הפוגע קשות בכדאיות גידולם. בנוסף גרמו המחדלים של הנתבעות למחסור בחומר ריבוי נקי מווירוסים, ולכן נמנעה האפשרות לנטיעות כרמים חדשים במקום הכרמים שנעקרו או מתוכננים להיעקר עקב הווירוס.

אנחנו מצרפים את כתב התביעה כפי שהוגש על ידי משרד עורכי דין נתיב צוריאנו. מדובר בכתב תביעה שכל בר דעת מבין ממנו את היקף המחדלים והרשלנות של מי שהיה אמור למנוע אותם. אנו במערכת אכול ושאטו התחלנו לכתוב על הווירוס בשנת 2014. רוב התגובות שקיבלנו מהאנשים שמוזכרים בכתב התביעה, היו שאנחנו "מדברים שטויות", ואף אחד לא לקח אחריות ולא ניסה למנוע את השתוללות הווירוס, או השתוללות חוות יזרעם. רק כאשר נכנס פרופסור גרה לעובי הקורה, החליטו לעשות מעשה ולנטרל קודם כל את חוות יזרעם. עצם המעשה האמיץ הזה כשלעצמו הוא סוג של לקיחת אחריות. אבל שוב נעשו טעויות ביבוא שתילים שנמצאו נגועים בווירוס ב- 2017, מה שהביא למחסור בשתילים בארץ.

הבעיה היא שמדובר באותם עובדים של משרד החקלאות, שלא זיהו ולא מנעו, ואף לא הודו כי הם אלה שאחראים על הכנסת הווירוס לארץ לפני עשור. אותם עובדים נשארו בתפקידם כאילו כלום לא קרה, והם אלה שאחראים באופן ישיר לכך שהווירוס נמצא היום כמעט בכל כרם בארץ. אנחנו גם קראנו לכורמים ולמועצת גפן יין לבוא חשבון עם מדינת ישראל ולהגיש תביעה ייצוגית, אבל עובדי אדמה הם אנשים שיש להם מספיק מלחמות יום יומיות כדי לשרוד, ולא תמיד הם בנויים למלחמות בבית המשפט – בעיקר כנגד גוף חזק כמו משרד החקלאות. הסנונית הראשונה הזו של כתב התביעה, האמיצה, המנומקת, המובנת בפשטותה לכל מי שקורא אותה ושהמסקנה שעולה ממנה היא מחדל אחד גדול של הרשויות, צריכה להוליד עוד עשרות תביעות כנגד משרד החקלאות, על מנת שהמשרד ישלם על המחדלים ויעניק פיצוי הולם לכל מי שנפגע מהווירוס. צריך להבין שהמחדלים הללו הביאו את ענף היין הישראלי למשבר אמיתי. יש כאלה שכבר מספידים אותו, וטוענים כי תוך כמה שנים יהיה מחסור ביין בארץ, ואלפי משפחות שמתפרנסות מהענף הזה יקרסו. טוב יעשה משרד החקלאות אם ייקח אחריות ויממן את כל העקירות והשתילות החדשות, ואף יפצה את הכורמים בגין המחדל שלו. טוב יעשו הכורמים וכל מי שנפגע באופן עקיף מהמחדל, לאזור אומץ ולבקש סעד מבית המשפט.

2: שנה טובה לרשת שופרסל

בציר 2018 מסתמן כשנה מאוד מוצלחת. כ- 60,000 טון ענבים נבצרים השנה במזג אויר נפלא, ואפילו החגים לא מפריעים. 2018 הציפה גם את כל נושא מחירי היינות הישראלים 'היקרים' שכבשו את מדפי רשת השיווק שופרסל, שהחליטה על מבצעים והורדת מחירים מסיבית. נכון לרגע זה נמסר לי מרשת שופרסל, כי מדובר על היקף מכירות מאוד מכובד ומאוד מפתיע בחודשיים שלפני ראש השנה (נדע בדיוק כשיפורסמו נתוני המכירות). חנויות היין לא מפרסמות נתונים, ולכן לא נוכל להשוות לשנה שעברה, אבל על פי התגובות שלהן נראה כי שם מרגישים את הלך הרוח של הציבור, והדאגה ניכרת במבצעים ובהנחות שגם הן מעניקות. כנראה שנדרשים ארגון מחדש וחשיבה אחרת עבורם בכל נושא מחירי היין בשנה הבאה, אחרת נראה יותר ויותר חנויות יין שנסגרות. מנהלי היקבים צריכים להחליט האם הם מוותרים על החנויות וממשיכים להזרים יינות בוטיק לרשתות השיווק במחירי מבצע כל השנה, וכך לגדוע את ענף החנויות, או להשאיר את יינות הבוטיק בחנויות, ולהמשיך לשווק יינות "סופר" לסופרמרקטים. הטענה של חנויות היין כי הקהל כן צמא לאנשי מקצוע שידברו על היין, יעשו טעימות מקצועיות ויחזיקו את היינות בצורה הכי מקצועית שיש, קצת בעייתית כי הרשתות מתחילות להבין את הפוטנציאל שיש במכירת יינות בוטיק, וכן חושבות על החזקת סומלייה מקצועי, חדר טעימות ומקררים ייעודיים לצורך כך.

צילום מכתבת כאן11
צילום מכתבת כאן11

3: שנה לא כל כך טובה ליקב ברקן

בציר 2018 הציף גם את נושא הכשרות וההשתלטות החרדית על הענף. יקב ברקן סיפק השנה כותרות ברמה הארצית, וכל ניסיונות כיבוי האש מצדו לא צלחו. הפגיעה ניכרת בעיקר בזיכרון של האנשים. כשאומרים להם 'יקב ברקן', האסוציאציה הראשונה שיוצאת מהפה היא 'יקב גזעני  ששונא אתיופים'. עמדתי השבוע ברשת מזון גדולה ליד מדפי היין העמוסים, וכששאלתי אנשים ליד המדף של ברקן "מה אתם חושבים על היין?", רוב התשובות היו "לא קונים ברקן" – ללא כל התייחסות לטיב היין. בעוד מספר שבועות נוכל לדעת בדיוק האם הציבור העניש את ברקן על הדרת יהודי אתיופיה מהיקב. נמשיך לעקוב.

יערה שמעוני - אשת המיליונים שתחלק את תקציב פרויקט קידום היין בארצות הברית. צילום דוד סילברמן d
יערה שמעוני – אשת המיליונים שתחלק את תקציב פרויקט קידום היין בארצות הברית. צילום דוד סילברמן dpsimages

4: שנה טובה למכון היצוא

השנה הייתה גם טובה למכון היצוא, ובעיקר לדפנה שטרנפלד ויערה שמעוני, שהצליחו להשיג תקציב פרסום על מנת למתג את היינות הישראלים בארצות הברית. הפעם מדובר על תקציב של מיליונים, שזו פעם ראשונה שהענף מקבל. כאשר הוחלט כי השוק האמריקאי הוא השוק העיקרי והפוטנציאלי ליינות ישראלים, הוחלט כי רק חברת פרסום אמריקאית מקצועית ובעלת שם בענף היין העולמי, תעשה את העבודה. זו יכולה להיות תחילתה של ידידות נפלאה בין העם האמריקאי לבין יינות ישראלים כשרים ולא כשרים.

5: ברכות לשנה החדשה

צחי דותן מנכ"ל מועצת גפן יין – הוביל מאבק עיקש מול משרד החקלאות ומשרד הבריאות
צחי דותן מנכ"ל מועצת גפן יין. צילום ברוך לגזיאל

צחי דותן – מנכ"ל מועצת גפן יין

לקראת סיימו של הבציר והשנה החדשה, ובהמשך לגידול הענבים שמתמקצע משנה לשנה וכך גם איכויות ומגוון היין, ברצוני לשתף אתכם בנושאים העיקריים שעל הפרק:

חומר ריבוי: השנה הקמנו שני בתי גרעין עם חומר נקי מדרום אפריקה, בתקווה להקמת חוות ריבוי חדשות, וזאת לקבלת שתילים נקיים מווירוסים. התודה לנועה מעוז – רפרנטית גפן היין במועצה, ולשירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות על שיתוף הפעולה.

יקבי בוטיק: בעקבות העברת הסמכויות על היין ממשרד הכלכלה למשרד הבריאות, והצורך של היקבים בעמידה ברישיון יצרן. משרדי החקלאות והבריאות כתבו טיוטת תקנות ליקבי הבוטיק, לזמן התארגנות שבין שנתיים לשלוש. הנושא מאוד מורכב, והתקנות יכנסו לתוקף כנראה לקראת סוף השנה האזרחית. נקווה שכולנו ביחד נוכל בסופו של יום, להגיע למצב בו יקבי בוטיק יוכלו לקבל את כל הרישיונות הנדרשים, ולהתמקד בעשיית היין המצוין שהם יודעים לייצר.

מיתוג יין ישראלי בארה"ב: אנו מקווים כי השנה ייצא לפועל פרויקט מיתוג היין הישראלי בארה"ב, בהשתתפות משרד הכלכלה, משרד החקלאות, מכון הייצוא והיקבים. בימים אלה נבחרה בארה"ב חברה שתבצע את הפרויקט. בהמשך, בסיום ההרשמה של היקבים שיצטרפו לפרויקט, תוקם וועדת היגוי המורכבת ממשרדי הממשלה, מכון הייצוא והיקבים, כדי לנהל את מיתוג היין בארה"ב. ובסוף: תודה ליקבים, לכורמים, למדריכים, ולכל האנשים הטובים שעוזרים בדרך. שנה טובה.

דפנה שטרנפלד, מכון היצוא
דפנה שטרנפלד, מכון היצוא

 דפנה שטרנפלד – מכון היצוא

מכון היצוא הישראלי מאחל שנה טובה ומוצלחת ליקבים הישראליים; שנה של שיתוף פעולה בין היקבים לטובת קידום מותג היין הישראלי בעולם. מיד לאחר החגים נצא לדרך עם הפרויקט למיתוג יין ישראלי בארה"ב, ואנו מזמינים את היקבים שטרם נרשמו לתוכנית להזדרז ולעשות זאת. בנוסף נמשיך לקדם את היין הישראלי בברזיל, טאיוואן, יפן ועוד, במסגרת אירועי טעימות שנקיים בשווקים אלו, בצד הזמנה לארץ של מובילי דעה, MW, מפיצים וקניינים מרחבי העולם. שנה טובה ומתוקה.

יאיר שפירא מנכ"ל יקב רמת הגולן. גם הוא הגיע מהקפה. צילום דוד סילברמן dpsimages
יאיר שפירא מנכ"ל יקב רמת הגולן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יאיר שפירא – מנכ"ל יקב רמת הגולן

לקראת השנה החדשה, אני מאחל לציבור חובבי היין בישראל שיתרבו ויגדלו בשנה החדשה, וינחילו את אהבת היין והידע המצטבר לקהל חדש ורענן. במסגרת הפעילות להגשמת חזון יקב רמת הגולן: להוביל את תרבות היין האיכותי בישראל, הורחבה השנה סדרת יינות הר חרמון בשני יינות חדשים: הר חרמון רוזה, והר חרמון קברנה סוביניון. הרחבת הסדרה באה למטרת קידום והנגשה של יין צעיר ורענן במחיר שווה לכל נפש, לקהל צרכנים רחב וגדול. הוכניות לשנה החדשה הן להקדיש משאבים לקידום שתי תכניות גדולות וארוכות טווח של היקב: הראשונה, להרחיב את כמות הדונמים של הנטיעות החדשות בכרמי יקב רמת הגולן וכרמי חברת הבת יקב הרי גליל באמצעות משתלת יקב רמת הגולן, הנציגה הבלעדית של חברת עינתב-אינרא הצרפתית בישראל. הדרך היחידה לטפל בבעיית וירוס ליפרול 3, הפוגע בגפנים ליין בכל הארץ, הינה לבצע עקירה על פי  פרוטוקול מוקפד, ולנטוע שתילים חדשים שאינם נגועים בווירוס. זו משימה גדולה אך חשובה מאוד להמשך צמיחת ענף היין בישראל, ואני מקווה שיתר היקבים ילכו בעקבותינו וישקיעו את המשאבים הנדרשים. אאחל לכולנו שמשרד החקלאות "ירים את הכפפה", ויירתם לקידום המשימה הלאומית במענקי שנטוע מיוחדים לחקלאים.

התוכנית השנייה הינה הצטרפות לתוכנית לפיתוח וקידום מותג יין ישראלי בארה"ב, שמוביל מכון הייצוא הישראלי בהובלת דפנה שטרנפלד – סמנכ"לית חטיבת מוצרי צריכה, ויערה שמעוני – מנהלת ענף תוצרת טרייה, הכולל תקציב ממשלתי תומך מהלך לארבע השנים הקרובות. בניית מותג יין ישראלי בארה"ב בשוק הכללי הגדול, הינה משימה גדולה וחשובה המצריכה ריכוז מאמץ ומשאבים גדול מצד כל היקבים והמדינה. עשו זאת לפנינו בארה"ב, ומיתגו בהצלחה את יינות איטליה, ספרד, יוון וכו'. התרשמתי הפעם כי לטובת קידום המשימה, נבחרה חברת יח"צ וקד"מ אמריקאית בעלת מוניטין רב וניסיון רלבנטי. אני מאחל לכולנו בענף, יקבים גדולים וקטנים כאחד, שנשכיל להתמקד במשותף ולעבוד ביחד לאורך זמן להצלחת הפרויקט. היין שאני אוהב ושיעלה על שולחני בערב החג, מלבד יינות רמת הגולן, הוא רקנאטי ספיישל רזרב לבן.

נדב ארנס מנכ"ל יקב כרמל (משמאל) ויפתח פרץ היינן הראשי. צילום דוד סילברמן dpsimages
נדב ארנס מנכ"ל יקב כרמל (משמאל) ויפתח פרץ היינן הראשי. צילום דוד סילברמן dpsimages

נדב ארנס – מנכ"ל יקב כרמל

אני מאחל לציבור חובבי היין להמשיך ליהנות מיין ישראלי איכותי, שרק צובר פרסים והערכה מדי שנה מהמומחים בעולם. התכניות לשנה החדשה: יקבי כרמל ימשיכו להשפיע לחיוב ולפתח את ענף היין בישראל, יחדשו וישתתפו עם היינות של היקב בהרבה רגעים של שמחה בקרב הצרכנים הישראלים. היין שאני אוהב, ושיעלה על שולחני בערב החג מלבד יינות כרמל, הוא Arens Estate 2012 של קובי ארנס –  בן דודי היקר שמגדל את הענבים בכרמים של המשק המשפחתי. אני מאחל לאנשי ענף היין בארץ שנה טובה עם הרבה יינות טובים.

ג'יל אסולין מנכ"ל יקב ברקן. צילום אלירן אביטל

ג'יל אסולין – מנכ"ל יקבי ברקן וסגל

אני מאחל לכל עם ישראל שנה טובה ומוצלחת, עם הרבה הנאה מהמגוון הרחב והאיכותי של יינות ישראלים בכלל, ושל ברקן סגל בפרט. התוכניות שלנו לשנה החדשה הן להישאר היקב הישראלי המוביל והמעוטר ביותר בישראל. אנחנו שואפים תמיד להשתפר ולהתפתח, להמשיך ולהתחדש, למקסם את איכות היין בכל רמת מחיר, ולהרחיב את שוק הלקוחות שלנו בארץ ובעולם. היין שאני אוהב ושיעלה על שולחני בערב החג מלבד יינות ברקן סגל הוא  גרנד וין של יקב קסטל.

אושיק אפרים מנכ"ל יקב בנימינה עם קובי בכר השף הראשי של מלון ממילא
אושיק אפרים מנכ"ל יקב בנימינה עם קובי בכר השף הראשי של מלון ממילא

אושיק אפרים – מנכ"ל יקב בנימינה

שוק היין מתפתח, מתבגר, ומתחיל להרגיש נוח עם צריכת יין מגוונת שמלווה את סגנון החיים הישראלי. בשנים האחרונות אנו רואים צריכה הולכת וגדלה של יינות לבנים ויינות רוזה המתאימים לאקלים ולחום הישראלי, ויינות אדומים בסגנונות חדשים המתאימים לתפריט הישראלי כולו, ולא רק לארוחות או מאכלים מסוימים. ביקב בנימינה, הנטוע בשורשי הטרואר הישראלי, אנו מזהים ומעודדים התפתחות זו, ומכינים לצרכן הישראלי מגוון מרגש של יינות שילוו אותו לאורך השנה בעונות השונות, בארוחות השונות, בחגים ובחיי היום יום. אני מאחל לכל עם ישראל – שתהיה שנה טובה של מפגשים עם אנשים טובים ויין טוב. השונות האקלימית של אזורי הגידול, יחד עם היצירתיות והחדשנות של היקבים בישראל, יוצרים מגוון מסקרן ומרתק. יש שורה ארוכה של יקבים מצטיינים ויינות גדולים בישראל. ככלל, אני אוהב ומעדיף יין ישראלי בכל הזדמנות.

אורן שלייף. צילום מדף הפייסבוק
אורן שלייף. צילום מדף הפייסבוק

6: אורן שלייף נפרד מיקב כרמל

בהמשך לשינויים שעוברים על יקב כרמל בשנה האחרונה, וכחלק מארגון מחדש של היקב (מנכ"ל, יינן ראשי, סמנכ"ל שיווק), נפרד יקב כרמל מאורן שלייף. אורן החל את דרכו בכרמל לפני 13 בצירים, ומאז מילא מגוון תפקידים, עד למנהל המחלקה החקלאית, חבר דירקטוריון מועצת גפן היין, וחבר הנהלה.

אורן אומר על הצעד שלו: "אני עוזב את הענף לאחר 13 שנים יפות, וחוזר לענף הלול ממנו הגעתי". תגובת יקב כרמל: "לאחר שנים רבות של עשייה מוצלחת מאוד ביקבי כרמל, אורן ביקש לסיים את תפקידו ולהמשיך לאתגר הבא. אנו מברכים את אורן על המינוי החדש, ומודים לו על תרומתו".

אלון גונן עם מיכל אקרמן האגרונומית של יקב תבור. צילום איל גוטמן
אלון גונן עם מיכל אקרמן האגרונומית של יקב תבור. צילום איל גוטמן

7: אלה עשו לאלון שנה טובה

שנה טובה הייתה לי השנה. עם יין ישראלי שמלווה אותי כמעט כל יום, בארץ, בחו"ל, עם המשפחה, עם חברים, עם ייננים, עם קולגות לכתיבה, וגם לבד. לבן, רוזה, אדום, יינות זניים, יינות בלנד. לפעמים זה פשוט יין בלי לדעת מה יש בפנים, בארוחת הבוקר עם מיכאל בן יוסף מבקר היין של מגזין סיגאר. אני מקפיד להביא יינות של יקבים שאין להם משרדי יחסי ציבור גדולים, כאלה שאנחנו פוגשים בתערוכות יין אבל לא תמיד אפשר למצוא אותם בחנויות, אז השנה הטובה שלי מוקדשת לכם  – יקבים שמעניקים צבע וטעם לתעשייה שלנו.

יקב הר אדר. צילום איל גוטמן
יקב הר אדר. צילום איל גוטמן

שנה טובה ליקב הר אדר

יקב בוטיק משפחתי שהוקם בשנת 2006 בישוב הר אדר בהרי ירושלים. יינות היקב מאופיינים בשילוב בין העולם הישן ויינות העולם החדש, תוך מתן דגש לטרואר הארץ ישראלי.

CSM 2015 – בלנד של קברנה סוביניון, מרלו, שיראז ופטי וורדו. ניחוחות של אוכמניות, דובדבנים שחורים בשלים ושזיפים, תבלינים יבשים וקרמל. על החך – גוף מלא עם טאנינים רכים מתמשכים, טעמים של פירות שחורים ואלון מתוק. יין מקסים.

נבו חזן יקב נבו
נבו חזן יקב נבו

שנה טובה ליקב נבו 

בלב הרי יהודה, במושב מטע, שוכן יקב נבו המשלב אמנות יצירת יין "באהבה, נשמה ושמחת חיים".

רוזה 2017 – עשוי מענבי מרלו. רוזה שופע ניחוחות שזיפים אינטנסיביים ופירות כהים, עם רמזים של פלפל שחור ותבלינים. חך שופע, בשרני ומושך. היין מאוזן היטב עם טאנינים רכים, מה שהופך אותו קל לשתייה. אלגנטיות במיטבה.

משפחת אסף. צילום מאתר האינטרנט

שנה טובה ליקב אסף

יקב אסף ממוקם ב״קדם כפר היין״ – פרויקט תיירות חקלאית (agriturismo) הכולל את מבנה היקב, חדר חביות היין, חצר היקב, Cafe‘ AdiKa ובקתות אירוח. משפחת קדם מייצרת יינות איכות מאז  1998. חלקות הגפנים על אדמת הבזלת הפורייה של רמת הגולן, הן בבעלות המשפחה ומטופלות בידי אסף ואורן קדם.

יין קיסריה – דומדמניות, פטל שחור, קופסת סיגרים עם נגיעות של שוקולד, ארז ועופרת. בפה היין מוצק וליניארי, עם דומדמניות, אוכמניות ושוקולד. גוף בינוני עד מלא, קטיפתי, טאנינים לעיסים וסיום עסיסי. "ידַעְתִּי מִלִּים אֵין מִסְפָּר – עַל כֵּן אֶשְׁתֹּק" – רחל המשוררת.

צילום אורטל כהן
צילום אורטל כהן

שנה טובה ליקב מורלי

היקב שוכן במושב ישעי, בואכה בית שמש. היינן אלי פרץ מייצר יינות עם נשמה וסיפורים אישיים של משפחתו. בימי חמישי, בר היין מורלי מארח ומחבק כל מי שבא.

מצ'ו בלנד 2017 – ריחות של טבק מתוק, קרם דה קסיס, מוקה, מנטה כתוש ותבלינים. החך  קטיפתי ומפואר, טעמים עמוקים וחודרים. שאפו.

שנה טובה ליקב חיטים

היקב של עצמון ושרית חג'ג'. החזון החל להירקם לאחר חוויה מדהימה בטיול לדרום אפריקה, באזור דרך היין. שם התגבשה החלטה משותפת לשתול במשק בנווה מבטח (סמוך לגדרה) ארבעה זנים עיקריים של ענבים: מרלו, קברנה סוביניון, שיראז ופינוטאז' מדרום אפריקה. כך למעשה התחיל סיפורו של יקב חיטים.

קברנה סוביניון 2015 – יין עשיר, חזק, מאסיבי וטאני, יש בו שילוב מדהים של פרי בשל וחומציות  שתומכת. יופי של יין. פשוט יופי.

יורם שלום יקב אלכסנדר. צילום רינת שלום
יורם שלום יקב אלכסנדר. צילום רינת שלום

שנה טובה ליקב אלכסנדר

יקב אלכסנדר של יורם שלום, שהוקם ב- 1996, ממוקם בין עצי פקאן וכרם ענבים במושב בית יצחק בשרון לכיוון עמק חפר. הסיפור המשפחתי של היקב בא לביטוי בעיצוב של תוויות היינות, עם הדפסי תכשיטים אותנטיים של המשפחה שעברו מדור לדור בתוניסיה, ופניו של אלכסנדר על לוגו היקב.

קברנה פרנק 2015 מסדרת אלכסנדר רזרב – צבע סגול עמוק. ניחוחות אינטנסיביים ואלגנטיים, אקליפטוס ותימין, פירות בשלים, אוכמניות ודובדבנים שחורים. חבית האלון מעניקה מגע של שוקולד ווניל. איזון מעולה. יורם, שאפו.

מה לעשות? זה נראה כמו טלוויזיה של פעם. צילום pixabay
מה לעשות? זה נראה כמו טלוויזיה של פעם. צילום pixabay

8: פרסומות מביכות

ראש השנה זה החג בו היקבים עטים על הלקוחות. משרדי יחסי הציבור עובדים קשה, והשנה נראה כי גם משרדי הפרסום נגסו בכיס של היקבים הגדולים. הביך אותי השנה לראות את פרסומות הטלוויזיה של היקבים הגדולים – טפרברג, כרמל, ברקן סגל, ורמת הגולן.

תגידו, כולכם עבדתם עם אותו משרד פרסום? פשוט עשיתם קופי פייסט על התשדיר, והחלפתם את התוויות. בלי שום חשיבה, בלי שום יצירתיות, בלי שום קריאטיביות שתוכל לייצר פרסומת מנצחת שתטיס את המותג או המוצר למרחקים. נכון, יש מגבלות על מה ואיך להראות, אבל עם זאת כולכם שחררתם לקהל הצופים קמפיינים עייפים. פניתם לקהל מסורתי בדעותיו לגבי יין, ולא לקהל חדש, צעיר, שמתעניין ביינות שהצגתם בתשדירים (זולים, קלילים, מרתקים). הפרסומות של היינות היו משעממות, פרסומות שאף אחד לא מתחבר אליהן כי הן פרווה. חבל על הכסף.

אנשי יקב סודות: עמליה אופיר, יוסי פז, אופיר פז. צילום ניר אופיר
אנשי יקב סודות: עמליה אופיר, יוסי פז, אופיר פז. צילום ניר אופיר

9: רוצים להציג מיזם לעסקים קטנים או מתחם עבודה משותף? עשו זאת עם יין או בירה

רני רוגל מדווח: בשבוע שעבר השתתף אמנון פאר באירוע שהתקיים במבשלת הבירה ג'מס בפתח תקווה, להצגת שת"פ שלהם עם מועדון הצרכנות לעסקים קטנים All Club במסגרת שנקראת את Business & Pleasure  –  קונספט של מפגשי העשרה עבור בעלי עסקים קטנים שיתקיימו בסניפי ג'מס. בשישי האחרון הגעתי למתחם העבודה Spaces באזור תעשייה הרצליה (בבעלות קבוצת IWG שגם מייצגת בישראל את ענקית התחום של משרדים זמניים לתקופות ושטחים משתנים – Regus), בבניין חברת אפל, לאירוע משותף עם יקב קטן בשם סודות,  שממוקם בתימורים ומתעקש לכתוב את שמו כך: Sodot, והבעלים הם האחים אופיר פז, יוסי פז ועמליה אופיר (מבלבל האופיר הזה – פעם שם פרטי ופעם שם משפחה). באירוע הוטעמו יינות 2017 של מה שמוגדר כ'יקב בוטיק משפחתי שנולד לפני שלוש שנים כתוצאה מאהבת היין האיכותי, ולאחר תהליך ארוך של למידה והתנסות בייצור יינות'. בפועל ניתן לקרוא לו יקב גראז' או יקב ביתי – מייצר 1,000 בקבוקים בשנה.

צילום ניר אופיר
צילום ניר אופיר

מתחם חללי העבודה Spaces משתרע על 1,500 מ"ר בקומת הקרקע בבית אפל בהרצליה פיתוח וכולל 267 עמדות עבודה – 70 מהן במרחב הפתוח והיתר במשרדים אישיים. הקשר בין המתחם ליקב נוצר מכך שאופיר פז הוא סטארט-אפיסט שהחברה שלו ממוקמת כאן. כמו במקרה של ג'מס והבירה למועדון העסקים הקטנים, כך גם כאן. לך תביא עיתונאים למתחם משרדים. מה כבר יש לראות שם? אבל יקב או מבשלת בירה זה מעניין וסקסי.

חלוקת הכוחות, מעבר לבעלות המשותפת: יוסי פז – יינן,  ארז פז – על הצד העסקי. מסתדר טוב עם תחום הסטארט-אפ שלו מזה שש שנים: המשכיות עסקית (כמובן הוא אומר Business Continuity – נשמע יותר רציני). עמליה אופיר היא מנהלת נכסים. ביקב היא עובדת כפועלת ייצור, עשתה קראשינג, מדביקה תוויות. "כל הקטע אצלנו הוא משפחתיות. אני מביאה את הילדים שלי לעבוד ביקב", אומרת מי שנשמעת כפלפל של היקב הקטן. זני הענבים בהם משתמשים בסודות: מרלו, קברנה סוביניון, שיראז – משפלת יהודה, ברברה מרמת נגב, ובשנה הבאה סנג'ובזה. היינות מבציר 2017: סודות שיראז (90 ₪), סודות קברנה סוביניון  (80 ₪), ואמילי (הסבתא שעמליה נקראת על שמה) – בלנד של מרלו, קברנה סוביניון וברברה (60 ₪). פרטים באתר שלהם.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר