השבוע בענף היין 225: ענף היין הוכר כמפעל מזון חיוני בימי קורונה – ויש עוד הרבה לקרוא

ביינות אילת לוקחים את הקורונה ברצינות ומביאים יין ומוצרים נוספים הביתה באמצעות מתנדבים מקומיים. צילום טלי זיינדברג
השבוע על הפעילות הנמרצת שהביאה להכרה ההכרחית בענף היין כתעשייה חיונית בימים אלה, מה קורה ליצוא ומה יסייע בהפחתת מחירי יין בארץ, על המוקד הפעם שלושה יינות מהמדבר, עצות מאשת יחסי ציבור – אפילו אימוץ אחת מהן יוכל לסייע, וחמש שאלות לייננית דורית שגב מיקב רמת הגולן. קריאה מהנה ומועילה

44 הצעות לרשותכם: השילוב של המצב בו מרבית היקבים סגורים לביקורים (והשאר צריכים להיסגר), חג הפסח המתקרב ומדינת המשלוחים במגוון תחומים, העלה את הרעיון לרשימה זאת של יקבים שישמחו לשלוח לכם יינות הביתה. ראו כאן

1: ההכרה בענף היין כמפעל מזון חיוני

תקופה לא פשוטה, בדגש על תקופה. השבוע התגלה כקריטי לענף היין הישראלי, ואני לא מדבר על מכירת יין לקראת חג הפסח. בשבוע של אי ודאות האם המשק כולו ייסגר הרמטית, עלתה השאלה מה יהיה על ענף היין, האם יוכלו הייננים לשמור על מיליוני הליטרים שנמצאים בחביות ובמכלי הנירוסטה, לפיקוח, ויסות טמפרטורה, מעקב מעבדה, מילוי יין שהתנדף ועוד.

על פי חוק, רק מפעל חיוני שיוגדר על ידי הממשלה ככזה, יוכל להמשיך לפתוח את המפעל, וממשלת ישראל מנפיקה לענפים חיוניים אישורי מעבר. צחי דותן, מנכ"ל מועצת גפן יין, הוא זה שניהל השבוע את משבר ענף היין, תוך הפעלת כל הקשרים עם פוליטיקאים ופקידים, כדי להכניס את ענף היין תחת הקטגוריה של מפעל מזון חיוני. זו החלטה קריטית לענף, שכן מדובר בכל שרשרת הערך, החל מהייצור ועד הקמעונאות, כלומר בדיוק כפי שמתייחסים ללחם או למים – מייצרים, משווקים ומוכרים, כדי שיהיה אפשר להמשיך להכין יין, להפיץ אותו, וכמובן למכור אותו ברשתות השיווק או בחנויות יין.

צחי דותן – מנכ"ל מועצת גפן יין. צילום איל גוטמן
צחי דותן – מנכ"ל מועצת גפן יין. צילום איל גוטמן

בהתאגדות מהירה של בעלי יקבים ועוד אנשים מהענף, שהתבקשו להפעיל לחץ על כל מי שהם מכירים, הובטח על ידי משרד הכלכלה כי ענף היין נמצא תחת קטגוריה של מפעל חיוני (ייצור, עיבוד, הובלה, אחסנה, אספקה, אריזה, שיווק, הפצה, מכירה קמעונאית וסיטונאית של מזון ומשקאות, לרבות עסקים הנדרשים לצורך תהליכים אלה).

זה היה שבוע של "מאחורי הקלעים", וזה רק מוכיח שיש לנו תעשייה חזקה ובוגרת, כשבשעת משבר יודעים להתלכד ומבינים שחייבים להתלכד. יין זה לא רק מותרות, וגם אם לא יקנו הרבה ממנו בתקופה זו, לפחות יהיה על המדפים ובכך יתרום ולידיעה אצל אנשים, שאם ממשיכים לייצר ולשווק יין ישראלי אז סוף העולם לא ממש בפתח, וזו רק תקופה קשה. זה נותן תקווה, וזה מה שהכי חשוב כרגע, תקווה.

תודות לאנשי "מאחורי הקלעים": צחי דותן, ורד בן סעדון מיקב טורא, רובי גינל מזכ"ל התאחדות התעשיינים, יאיר שפירא מנכ"ל יקב רמת הגולן, עו"ד אלי בן חיים מיקב בן חיים, אורלי סגל (יחסי ציבור).

הבהרה חשובה

כל נושאי מפעל חיוני כפופים לאישור של ראש הממשלה לאחר שהתקבלו על ידי המשרדים השונים. היקב צריך להנפיק לעובד החיוני מכתב עם לוגו היקב, בו רשומים כתובת, שם בעל התפקיד ותפקידו, והעובד יישא איתו מכתב זה בעת נסיעתו לעבודה, בצירוף תעודת זהות. משטרת ישראל מעודכנת כי יש אישור לעובדי מפעל חיוני במקרה הזה (מזון ומשקאות) לנסוע לעבודה. האישור לא תקף לאנשים בבידוד או לאנשים נושאי נגיף הקורונה.  מועצת גפן יין תעדכן את היקבים במייל רשמי.

אילן חסון. צילום אפרת בן אפרים
אילן חסון Five Stones – אין דיוטי פרי אין מכירות. צילום אפרת בן אפרים

 2: יצוא יין ושוק מקומי – מה קורה

יצוא היין מישראל עומד על 20% מכלל הייצור, רובו ככולו לשוק הכשר האמריקאי והאירופי. יקב רמת הגולן מייצא 25% מתוצרתו יקב טפרברג 15%, יקב קסטל 30%, יקב ירושלים 10%, יקב מוני 18%, ברקן סגל 28%. חנות היין דיוטי פרי בנמל תעופה בן גוריון מושבתת לחלוטין, והפגיעה העיקרית שם היא ביקב הישראליFive Stones , ש- 80% מתוצרתו נמכרת שם.

כשדיברנו לפני כחודש על השוק הסיני שנסגר בגלל בעיית הקורונה, לא הבנו כמה מהר השוק הגלובלי יושפע. תוך זמן קצר שאר השווקים נסגרו, ונכון להיום אין בעולם מסחר ביין, גם בגלל בעיות שינוע, ובעיקר כי רובם עסוקים כרגע בסוג של חוסר וודאות ושמירה על מזומנים לתקופות קשות יותר אם יגיעו. יקבים בעולם שהסתמכו על ייצוא היינות שלהם, קורסים ויקרסו. בישראל, מעט מאוד יקבים הצליחו לשנע בזמן את משלוחי הפסח לעולם (מוני למשל). השאר נתקעו עם סחורה ארוזה במחסנים, ואף אחד מהם לא יודע מה יוליד יום.

ישראל מושפעת מאוד מאירועים מאקרו כלכליים חיצוניים ומהאטת הסחר הבינלאומי בכלל, וההיחלשות הייצוא היא בעיה גלובלית ולא ייחודית לישראל. יכול להיות שדווקא מפני שאנחנו מסתמכים בעיקר על השוק הכשר העולמי, התעשייה לא ממש סופגת מכה קשה, ויקבים יכולים לשווק בארץ את הסחורה שהייתה אמורה להישלח לחו"ל. סגירת המסעדות ובתי המלון גם כן הוסיפה עוד כמה עשרות אלפי בקבוקי יין שיוצאו למכירה במחירי מבצע, ונכון לשבוע זה יש עשרות מבצעים על יינות מקומיים. חנויות היין והיקבים מציעים שירותי משלוחים עד הבית ומכירות אונליין, וזו הזדמנות טובה לרכוש יינות שלא היו בהישג הכיס. זה גם מראה לנו שאפשר להוריד את מחירי היין בישראל, אבל את זה נציף כאשר יעבור זעם.

דנה בני ייננית יקב ננה. צילום רפי ניבור
דנה בני ייננית יקב ננה. צילום רפי ניבור

3: על המוקד – יינות מהמדבר

שלושה יקבים מהמדבר יצאו עם יינות בציר 2019. הפעם התמקדתי על טעימה השוואתית של יינות הרוזה שלהם. הנגב מציע טמפרטורה מדברית ואדמה חולית. היובש והלחות הנמוכה מקטינים את הסכנות ממחלות ומזיקים. יקב ננה ממצפה רמון, יקב רמת נגב ממושב קדש ברנע, ויקב מדבר מאזור תעשיה ערד.

יקב ננה: ייננית דנה בני

היין מבציר 2019 עשוי מ -100% ענבי גרנאש. צבע כתמתם אפרסקי. ארומה פרחונית עם מתיקות קלה של אשכולית בשלה, ומדי פעם בוקעת ירקרקות מרתקת. בפה טאנינים רכים, חמיצות רעננה, דובדבן חמצמץ שממלא את הפה בעקצוץ מאוד נעים. הפה מתמלא בחמאתיות של פרי טוב שממאן לעזוב. יין מקסים ומאוזן להפליא. בעיקר יין לאוכל עשיר. מחירו 105 ₪.VFM  (תמורה לכסף" – תל"כ) 80-90 ₪.

יוגב צדוק יקב רמת נגב. צילום מדף הפייסבוק

יקב רמת נגב: יינן יוגב צדוק

היין מבציר 2019 עשוי מאשכולות שלמים של קברנה סוביניון מבציר מוקדם ומלבק בשיטת בלידינג. צבע סלמון בהיר. ארומות של אשכולית ורודה, פטל אדום ומעט ורדים. בפה יין דובדבני קליל ועסיסי, סיומת של מי ורדים. יין חביב לימות הקיץ החמים. מחירו 60 ₪ – VFM לחלוטין.

יפתח לוסטיג יקב מדבר. צילום מדף הפייסבוק

יקב מדבר: יינן יפתח לוסטיג

היין מבציר 2019 עשוי מ- 85% ענבי גרנאש בתוספת 15% סירה. צבע סלמון בהיר, צלול ויפה. ארומות של תותים בשלים, עלי ורדים כתושים, ומעט זסט של תפוז. בפה תות שדה, שמזכיר קצת את הריבות בשפופרת הצבאית, מעט מעיק. חומציות טובה אבל נעלמת אחרי עשר דקות בכוס, תותי פרוטי למתחילים. מחירו 85 ₪ בחנות היקב בלבד.  VFM- 45-55 ₪. היין מיועד למסעדות. במסעדת אנאמרו בבית יצחק, למשל, הוא נמכר ב- 135 ₪ – VFM לחלוטין לא, ולא בטוח שהיין מתאים לאוכל, אולי לבולגרית עם אבטיח.

44 הצעות לרשותכם: השילוב של המצב בו מרבית היקבים סגורים לביקורים (והשאר צריכים להיסגר), חג הפסח המתקרב ומדינת המשלוחים במגוון תחומים, העלה את הרעיון לרשימה זאת של יקבים שישמחו לשלוח לכם יינות הביתה.ראו פה

אורלי סגל בימים עליזים יותר. צילום אנטולי קרינצקי

4: יחסי ציבור בעת משבר

כרגע רובנו מסתגרים בבתים, פחות או יותר. עבודת הכנת היין נמשכת, הכרמים חווים אביב, פסח משונה בלי כל הרעש והאקשן סביבו. הכיס נפגע, והשאלה הגדולה היא עד מתי, מה נעשה עד אז ומה אז. שיחה עם אורלי סגל  – בעלת  משרד יח"צ מתמחה ביין, קולינריה, תיירות ולייף סטייל.

כאשת יחסי ציבור שמטפלת ביקבים גדולים וקטנים ובחברות אלכוהול, מה שני הטיפים המיידיים שתתני להם?

הטיפ הראשון הוא מהירות התגובה. כמו בכל משבר, גם וירוס הקורונה נפל עלינו כרעם ביום בהיר, ועלינו להגיב ומהר. כך זה במשבר תקשורתי או כל משבר אחר. הטיפ השני: במידה ויש לכם משרד יחסי ציבור, דברו איתו על בסיס יומי. אשת או איש יחסי הציבור שלכם חייבים להיות מעודכנים בכל מה שקורה ביקב. בדיוק כפי שאתם מתייעצים עם רואה החשבון והיועץ המשפטי, התייעצו איתם. תפקידינו להקשיב לכם, ולהיות חלק בקבלת ההחלטות, ולהציע לכם דרכים יצירתיות לחשיפה של היקב גם בזמן החירום הזה. אל תתפנקו ותציבו תנאים איפה והיכן להתראיין, אל תקשו עם לו"ז בלתי מתפשר – זו אינה העת לכך. הקשיבו לנו  ולאנשי המקצוע האחרים להם אתם משלמים שכר טרחה חודשי.

במידה ואין לכם משרד יחסי ציבור, הדיגיטל הוא עולם קסום. בהשקעה מינימלית, אפילו בצילום בטלפון תוכלו ליצור סרטונים ותוכן יומי ושבועי, אותו תקדמו בפלטפורמות הדיגיטליות השונות כמו פייסבוק ואינסטגרם, אבל גם בתשלום בטאבולה, אאוטבריין או אחרים.

חג הפסח מגיע אוטוטו, החג שבו היקבים עושים כסף. הכול אבוד?

אנו שניה לפני חג הפסח שידוע כחג היין, ויקבים רבים מוצאים את עצמם חסרי אונים דווקא בתקופה שאמורה להיות הפיק השנתי שלהם. מעבר להפסד ישיר של מכירות למלונות שתכננו סדרי פסח ענקיים ותפוסה מלאה -וסגרו שעריהם, מכירות למסעדות שנסגרו ובינתיים מורשות רק להוציא משלוחים, גם מצב הרוח הלאומי לא משהו. ההנחיות שסדרי הפסח יהיו בהרכבי משפחה גרעינית לא משאירות הרבה תקווה למכירות יין כמו בחגי פסח קודמים. לכן חשוב לפעול כדי לנסות למזער נזקים, ולמכור כמה שיותר באופן ישיר.

מה לעשות?

דבר בסיסי: קשר עם צינורות מידע עיקריים. גם אם אתם יקב גראז' קטנטן, אתם לבטח מכירים כתבי יין. בדקו האם אתם יכולים להשתלב בכתבות שלהם, והעבירו להם יינות בהתאם. הרחבת חשיפה רגילה – העבירו מידע לגבי היינות לאתרי אונליין ועוד פעולות שאתם רגילים לעשות לפני חגים. זה הזמן להשתמש ברשימת תפוצה טיפה רחבה יותר מכרגיל, כדי להרחיב את אופציית החשיפה. כן. להוציא עכשיו את כל הרשימות של הלקוחות שביקרו ביקב או נרשמו באירועי יין, ולשלוח להם מייל ולספר בו על המצב ובקשתכם לתמיכה דרך קניית יין שלכם דווקא בשעה זו.

אונליין, אונליין ועוד פעם אונליין: הקהל נמצא בבתים. הקלו עליהם את תהליך הרכישה, ואפשרו להם להזמין יינות באונליין. אם ליקב יש כבר חנות מקוונת, הרחיבו את מגוון המוצרים בחנות. אם אין לכם, זה הזמן להקים כזו. שימו את העובדים בפרונט: הציגו את העובדים והעובדות שלכם בחזית. שלבו אותם בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם, צלמו מפגשים עם לקוחות מרוצים שקיבלו משלוח מכם, ושדרו – אנחנו כאן, למענכם. אחדו כוחות: התחברו ברעיון משותף לעוד יקבים, והציעו אייטם או כתבה משולבת. נכון, היקב שלכם לא יקבל את כל הבמה, אבל הוא בהחלט יהיה חלק מהכתבה. שיח אקטואלי: לצד מבקרי היין (שכבודם במקומם מונח), חפשו להרחיב את היריעה ואת אנשי הקשר איתם אתם עומדים בקשר יום יומי. בשל האיסור על הצגת אלכוהול בתוכניות בערוצים המסחריים, הציעו סיפורים מתוך עולם היין. התחברו לשיח הכלכלי בו ענף היין נעדר ממהדורות החדשות היומיות. כל זאת בהנחה שהמדיות לא יעסקו רק במגפת הקורונה ומתכונים מקופסאות שימורים.

הגישה המחייכת של יקב נטופה

הרשתות החברתיות עמוסות במבצעים, להידחף ?

אם אתם לא נמצאים בזירה הדיגיטלית בימים אלו, צאו מנקודת הנחה שאינכם קיימים. צרו תוכן דינמי ועדכני – פרסמו ברשתות אופציות לרכישה מהבית, אם באמצעות האונליין אבל גם בהזמנה טלפונית, באמצעות ווטסאפ, או כל דרך שנראה לכם שתדבר אל קהלי היעד שלכם. תהיו יצירתיים בתכני שיווק שלכם, עם פוסטים מושכי תשומת לב או מעוררי אהדה, מבצעים, הטבות. משיכת  תשומת לב זה המפתח, וברשתות החברתיות אוהבים את זה. אבל חשוב לזכור – אנו לא בימים רגילים, וכמו בכל משבר שאינו תלוי בנו, גם אם היינות שלכם הם הטעימים ביותר שיוצרו, ואיש היח"צ שלכם הוא גאון, גם תעשיית היין הישראלית נפגעת ממשבר הקורונה העולמי, כמו תעשיות וענפים אחרים.

לסיכום: משהו טוב שאפשר ללמוד מהמשבר

לא פשוטה התקופה, אבל זו הזדמנות לראות דברים קצת אחרת, ללמוד להגיע ללקוחות בדרכים לא דרכים. בואו נקווה שסיוט הקורונה יעבור בהקדם ולא יסלים, ונוכל לקבוע משתה ענקי של יינות יקבי ישראל ולחזור ולשווק את יינות היקבים בטעימות, מפגשים, שת"פים עם שפים ומסעדות כבימי שיגרה. תעשיית היין הישראלית חזקה ויש בה אנשים נפלאים. שום דבר לא ישבור אותם.

דורית שגב יקב רמת הגולן. צילום רינה נגילה

5: חמש שאלות לדורית שגב – ייננית ביקב רמת הגולן

לפני הכול: הציגי את עצמך

דורית שגב, ייננית, יקב רמת הגולן. גדלתי עם אהבה לאדמה ולצומח. בעקבות לימודי התואר הראשון להנדסת ביוטכנולוגיה הגעתי ליקב רמת הגולן כסטאז'רית ועובדת זמנית, ואז התאהבתי בעולם הזה. אהבתי את היצירה בשילוב עולם המדע ממנו הגעתי. יצאתי ללימודים אקדמיים באוסטרליה, וחזרתי ליקב רמת הגולן לאחר שרכשתי מיומנות מעשית ביקבים שונים בעולם.

ממה את הכי נהנית בעולם היין?

זהו עולם מאוד יצירתי ומגוון. אני עדיין מתרגשת מהעשייה ומכל בציר. אני אוהבת שהעבודה היא לא שגרתית, אין יום שדומה לאחר, ובזכות המגוון הרחב של היינות שאנו מייצרים ביקב, יוצא לי לעבוד עם מגוון סגנונות ושיטות עבודה.

מה צריך לעשות כדי ששתיית יין בארץ תעלה?

בעולם מהיר עם יכולת העברת מסרים בלתי נגמרת והזדמנויות צריכה גדלות, הצרכן חשוף ופתוח לטעום דברים חדשים – עולם של Wine Tech שבו עוד אנשים יתנסו ביין דרך נקודות מזיגה אוטומטיות בחנויות, מזיגה מדויקת לכוס במסעדות, ומעל לכל הגדלת טועמי יין במעגלים החברתיים הקרובים לכול אחת ואחד מאתנו.

איך אפשר לקדם מכירות יין ישראלי בעולם?

יין ישראלי מגיע עם סיפור מיוחד, ואנשים אוהבים סיפור טוב. לדעתי, ברגע שאנשים בעולם יבינו שבארץ עושים יין איכותי, ברמה גבוהה מאוד, שגם במקרה הוא כשר, ההכרה תגיע מהר מאוד.

איזה יין שלך את הכי אוהבת לשתות?

שאלה קשה… אני מאוד אוהבת את היינות המבעבעים שלנו, מפני ששתייה שלהם תמיד קשורה לאירוע משמח ודרך היצירה שלהם מרתקת, אבל היין האהוב עליי הוא חרמון אדום. יין לשתייה יומיומית, ואני לא חושבת פעמיים לפני שאני פותחת בקבוק. הוא ילווה נהדר ארוחה מתוחכמת או לחילופין פיצה מעולה. אנשים אולי מכירים את היין הזה, אבל לא מודעים לדרך היצירה המורכבת והמעניינת כל כך שלו.

איזה יין של יקב אחר את אוהבת לשתות?

אני מאוד אוהבת את היינות של גבי סדן מכרם שבו, ובמיוחד את השנין בלאן. גבי מעבד את הכרם שלו על פי עקרונות חקלאות בת-קיימא. היין, 100% שנין בלאן, נבצר בבציר ידני, האשכולות השלמים נסחטו בסחיטה עדינה, ותסיסה ספונטנית איטית תורמת למורכבות הרבה של היין.

44 הצעות לרשותכם: השילוב של המצב בו מרבית היקבים סגורים לביקורים (והשאר צריכים להיסגר), חג הפסח המתקרב ומדינת המשלוחים במגוון תחומים, העלה את הרעיון לרשימה זאת של יקבים שישמחו לשלוח לכם יינות הביתה. ראו כאן

 

 

 

 

4 תגובות

  1. 1. ישר כח לכם על פרסום היקבים שיבצעו משלוחים.
    2. ישר כוח לצחי דותן ולמסייעים על שהצליח להכניס את היקבים כמפעל חיוני.

    אני רק שאלה: האם הנסיעה ליקב ו/או ממנו צריכים אישור מעבר רישמי, או שיספיק במקרה של ביקורת לומר שזאת מטרת הנסיעה.

  2. הבהרה חשובה:
    1.כל נושא מפעל חיוני כפופים לאישור של ראש הממשלה לאחר שהם התקבלו על ידי המשרדים השונים.
    2. היקב צריך להנפיק מכתב עם לוגו היקב לעובד החיוני שבו רשום כתובת, שם בעל התפקיד ותפקידו והעובד ישא אותו בעת נסיעתו לעבודה בצרוף תעודת זהות, משטרת ישראל מעודכנת כי יש אישור לעובדי מפעל חיוני במקרה הזה ( מזון ומשקאות ) לנסוע לעבודה .
    3. האישור לא תקף לאנשים בבידוד או לאנשים נושאי נגיף הקורונה .
    4. מועצת גפן יין תעדכן את היקבים במייל רשמי

  3. בתקנות הרי כתוב שמותר לצאת לצורך הצטיידות במזון; ובנוסף כתוב גם "יציאה לצורך חיוני שאינו מפורט בפסקאות ) 1( עד ) 9"

  4. ברצוני ליידע כי גם מכון התקנים הוכר כגוף חיוני,ואנו מדור יין ומשקאות משכריים במעבדה לכימיה ,ממשיכים לבצע אנליזות כימיות ליין ליבוא ויצוא ,הכנת מסמכיvi1 וכ"ו,03-6465136 .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר