התעייפתם בנהיגה? פצחו גרעינים

אור ירוק מפרסמת מחקר חדש, המציע פתרונות מקוריים ומפתיעים להתמודדות עם בעיית העייפות בנהיגה. הדרך היעילה ביותר למנוע סכנות הכרוכות בעייפות והירדמות בנהיגה ממושכת בדרך מונוטונית היא פשוט לא לנהוג כאשר חשים עייפות. אם בוחרים בכל זאת להמשיך לנהוג, יש לעצור בצד לתנומה קצרה

את תופעת העייפות בנהיגה אפשר לכנות "הרוצח השקט" על הכביש. מי מאיתנו לא חש מדי פעם, שעיניו נעצמות בעודו אוחז בהגה, והוא מאבד בלי משים את הקשר עם הכביש ושוקע בתנומה?
הבעיה היא, כמובן, שאנחנו לא יושבים בכורסה מול הטלוויזיה, אלא נוהגים בכביש – והתנומה המתוקה עלולה להפוך כהרף עין לתרדמת נצח.

בארה"ב נערך סקר בקרב כ-4,000 נהגים, וממנו עולה, כי 37% מהנשאלים דיווחו שבזמן כלשהו בחייהם נרדמו בעת נהיגה, וכתוצאה מכך סטו לנתיב הנגדי או לשולי הכביש, או שחצו קו הפרדה. סטייה שכזו היא במקרים רבים סיבה לתאונה, שיכולה להיות גם קטלנית.

מחקר חדש מנסה להציע פתרונות מעשיים להתמודדות עם עייפות במהלך נהיגה ממושכת. מחברי המחקר, בראשות פרופ' דוד שנער, ד"ר עדי רונן, פנינה גרשון, ד"ר טל אורון-גלעד, קובעים כי שלושת הגורמים המובילים לתאונות דרכים הם הגורם האנושי, גורם התשתיות (הכבישים) והגורם הטכנולוגי (המכונית). הגורם האנושי הוא התורם העיקרי לתאונות דרכים, ועייפות הנהג היא חלק מהגורם האנושי.

מסקנתם היא, שהדרך היעילה ביותר למנוע סכנות הכרוכות בעייפות והירדמות בנהיגה ממושכת בדרך מונוטונית היא פשוט לא לנהוג כאשר חשים עייפות. אם בוחרים בכל זאת להמשיך לנהוג, יש לעצור בצד לתנומה קצרה.

מפתיעות יותר הן השיטות המוצעות להתגברות על עייפות בנהיגה ולהעלאת רמת ערנות הנהג, וביניהן:
• ביצוע מטלה משנית קוגניטיבית תוך כדי נהיגה (כמו מתן תשובות לשאלון)
• ביצוע מטלה משנית מוטורית תוך כדי נהיגה (כמו פיצוח גרעינים).
• שתיית משקה אנרגיה.
הכי מומלץ – שילוב בין השיטות הללו, כדרך יעילה ביותר להעלות ערנות בעת נהיגה.

עייפות היא תופעה המוגדרת כמצב פסיכו-פיזיולוגי, המאופיין בירידה ברמת הערנות והדריכות, הפוגעת ביכולתו לבצע מטלה באופן מיטבי. מבחינים בין:
• ערנות גופנית, הנגרמת ממאמץ פיזי ומתבטאת באובדן היכולת להפיק כוח מקסימלי מהשרירים.
• עייפות מנטאלית, המתבטאת בעיקר בתחושת מחסור באנרגיה, חוסר מוטיבציה, ירידה ביעילות העבודה, פגיעה בזיכרון לטווח קצר וחוסר תשומת לב.

המחקר קובע, כי התסמינים העיקריים של עייפות בזמן נהיגה הם: עליה בזמן התגובה, פגיעה בזיכרון, פגיעה ביכולת עיבוד מידע וקבלת החלטות, חוסר מוטיבציה להשקיע מאמץ, יעילות אישית נמוכה.

במהלך הכנת המחקר נבדקו ההשפעה והיעילות של הטלת מטלות משניות על הנהג כגון מתן תשובות לשאלות, כשהוא יכול להמשיך לנהוג בערנות, ביצוע מטלה משנית מוטורית פשוטה
שמטרתה לעכב תופעות של עייפות, וכן שמירה על ערנות הנהג באמצעות חומרים מעוררים כמו אלו הנמצאים במשקאות אנרגיה.

למשקה האנרגיה הייתה השפעה חיובית. הנבדקים (בין היתר בסימולטור באוניברסיטת בן גוריון) היו ערניים וביצועי הנהיגה שלהם היו הטובים ביותר תחת השפעת המשקה. אולם טווח הפעילות של משקה האנרגיה עשוי להיות מוגבל, וכדי להגיע להשפעתו המירבית דרוש זמן לספיגת החומרים הפעילים.

פיצוח גרעינים במהלך נהיגה (כדוגמה למטלה משנית מוטורית פשוטה) הראה שיפור בעוררות הפיזיולוגית של הנהגים הנבדקים בעת הפיצוח, והנבדקים היו ערניים מרגע התחלת פעולת הפיצוח ועד סיומה.

כאמור, הפתרון הטוב ביותר לעייפות, כפי שאנו מגלים מהמחקר, הוא שממש כמו כשמדובר באלכוהול, כשעייפים – לא נוהגים, או שעוצרים בצד למנוחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר