טעימת וויסקי העיוורת של אכול ושאטו: 13 בקבוקים במבחן

בערב חורפי וגשום, כראוי למשימה, התכנסה חבורה מגוונת של חובבי וויסקי בבית איש הענבים ביפו. באדיבותם הרבה אירחו חיים גן-איש הענבים וצוותו את המתכנסים לערב טעימות עיוורות של 13 בקבוקי וויסקי – סינגל מאלטים ובלנדים, בליווי כיבוד עשיר של מוצרי הבשר של מזרע – טיב טעם, לחמים, קרייקרים וחמאה

בערב חורפי וגשום, כראוי למשימה, התכנסה חבורה מגוונת של חובבי וויסקי בבית איש הענבים ביפו. באדיבותם הרבה אירחו חיים גן -איש הענבים וצוותו את המתכנסים לערב טעימות עיוורות של 13 בקבוקי וויסקי – סינגל מאלטים ובלנדים, בליווי כיבוד עשיר של מוצרי הבשר של מזרע – טיב טעם, לחמים, קרייקרים וחמאה.

בטועמים היו איש האלכוהול והיין והעיתונאי מימי (מיכאל) בן יוסף, איש הרדיו אמנון פאר, הפרסומאי יאיר גלר, רועי רון – מנכ"ל חברת האינטראקטיב נקסט-אין, רועי רוגל איש האינטרנט, דני בר – איש שיווק ועיתונאי, איל אילת – מאייר וקריקטוריסט, ונתן קריגל מצוות איש הענבים. חשוב ביותר, היו איתנו גם שתי נשים טועמות: האדריכלית נעמי פארן, והעיתונאית לשעבר והיום אשת יחסי הציבור אורית זרובבל.

האווירה של בית איש הענבים, הכיבוד, ובמיוחד 13 בקבוקי הוויסקי, עשו את שלהם, אחדים מהטועמיםוהנאת המשתתפים בטעימה הייתה רבה ביותר, עם בקשה בסוף הערב לטעימות אלכוהול נוספות – שאכן יבואו.

מאחר שהטעימה הייתה עיוורת, היו בה הפתעות רבות – כולל זו של אחת המשתתפות שנדהמה מכך שבחרה כוויסקי הטוב ביותר בקטגוריית הבלנדים בזה שעליו היא מצהירה בדרך כלל כי ממש אינה אוהבת אותו. ככה זה: דברים שלא רואים מכאן כן רואים משם.

ונעבור לטעימה ולציונים שניתנו לבקבוקי הוויסקי שהשתתפו בה. כל טועם נתן ציון על בסיס סולם של 1 עד 5 – הטוב ביותר. עם סיום כל סבב טעימה קיבלו הטועמים גם את מחיר הבקבוקים שהוטעמו, ויכלו לשנות הציון שלהם כלפי מעלה או מטה בהתייחס לנתון זה. הציונים המופיעים בהמשך משוקללים בהתאם.

טעימת הבלנדים
Label 5 12 years – יבואן בנימינה ספיריטס – המחיר 317 ₪
דבר היבואן:
וויסקי 5 LABEL מדורג כיום במקום התשיעי במכירות וויסקי סקוטי בכל העולם, לאחר שהוצג לראשונה לעולם רק בשנת 1969, ונחשב למותג הצעיר ביותר בעשירייה הפותחת של הבלנדד ויסקי הסקוטי בכל העולם.
Label 5 12 הוא וויסקי סקוטי שעבר תהליך התיישנות של 12 שנה עד שנכנס לבקבוק. לוויסקי גוון שנהב זהוב ומלווה בניחוח מורכב של עצים, עם פירות יבשים מעושנים בעל מרקם היוצר בחך הרמוניה הנוצרת מהגוף המלא ומהאיזון העדין בין עצי למעושן.

דבר הטועמים:
 וויסקי עדין וקליל, מורגשת ירקרקות, אלכוהולי, חסרה מתיקות.
הציון: 3.05 נקודות

Famous Grouse, The Black Grouse – יבואן קבוצת צרפת-ישראל ליינות איכות – המחיר 175 ₪
דבר היבואן:
בלאק גראוס הוא וויסקי מעורב (בלנד) עשיר יותר ובעל גוף מלא יותר מאשר סוגים אחרים של וויסקי מעורב. הוא משלב בין הפיימוס גראוס לבין סוגי מאלט מעושנים, והינו בעל טעם אסרטיבי, נועז ומעושן, גוון כהה וטעמים ארומטיים.
ניחוח של כבול ועשן מתחלף במתיקות של סוכר גולמי מוזהב, רמזים של מאלט ואלון. הטעם מעושן-מתקתק, חלק, עם רמזים של קקאו ותבלינים. הסיום ארוך, מלא כבול וארומטי. העישון העדין מפנה את מקומו לטעמי אלון ארוכים.

דבר הטועמים: טיפה מעושן, פירותי מאד, כייפי, מאוזן, מחליק היטב בגרון.
הציון: 3.5 נקודות.

Chivas Regal 12 years – יבואן Tempo Wines & Spirits  – המחיר 230  ₪
דבר היבואן:
כוויסקי פרימיום איכותי, מיוצר שיבאס ריגאל החל מדרגת יישון של 12 שנה.
שיבאס הינו וויסקי בוגר המשלב בתוכו שנות יישון רבות לצד מרקם נעים, חלק וקטיפתי. שילוב זה יוצר וויסקי אלגנטי מלא בארומות פירותיות רעננות.

דבר הטועמים: וויסקי עגול, מתקתק, מעושן , עדין, חלק בגרון, אפטר טייסט מעט חריף וארוך.
הציון: 3.5 נקודות.

Dewar's 12 – אקרמן – המחיר 250 ₪
דבר היבואן:
דיואר'ס 12 הוא בלנד המורכב מסינגל מאלטים וגריין וויסקי שגיל הצעיר ביניהם הוא 12 שנה. לאחר הערבוב (בלנדינג) הוויסקי מוכנס לתקופת "חיתון", בה יש אינטראקציה חיובית בין סוגי הוויסקי השונים בחבית, ונוצרת הרמוניה של טעמים כך שטעם כלשהו לא יאפיל על רעהו.
צבע ענברי עמוק ועשיר. ארומה פירותית ומלאה. ערבוב של צימוקים וענבי סולטנה, עם רמז קל לאברש סקוטי. טעם עשיר, פירותי ומלא. גוף עגול, בינוני עד מלא. סיומת פירותית, ארוכה ומתמשכת.

דבר הטועמים: וויסקי עגול על סף העמוק, מלא, חלק, טעמי וניל קרמל, חבית קלויה, טחב עדין, עגול בפה, רך, נעים, סיומת נעימה. אפטר טייסט חריף ובסוף מתיקות.
הציון 4.2 נקודות

Canadian Club – יבואן אקרמן – 200 ₪
דבר היבואן:
הוויסקי הקנדי הראשון ששווק מחוץ לגבולות קנדה, והוויסקי הקנדי היחיד שמעורבב טרם יישונו בחבית אלון לבן (תקופת חיתון).
בגרסתו הבסיסית, הוויסקי מיושן 6 שנים – כפול מהמינימום בחוק הוויסקי הקנדי.
צבע ענברי. ארומה של באטרסקוטש ופרחים. גוף בינוני. טעם חלק, פירותי ועשיר.
סיומת מתוקה ועבה, עם עקבות של אגוזים.

דבר הטועמים: וויסקי חזק מאוד, כוהל באף, מפתיע מהאף לטובה – ובפה עשיר. חלק יחסית.
הציון : 4.6 נקודות – מצטיין הבלנדים.

על The Black Grouse, Chivas Regal,  ו-Dewar's 12 – ציין אחד הטועמים כי אלה עברו בחביות של שרי, מה שמורגש בניחוחות ובטעם, ובמיוחד ב- Dewar's 12 .
The Black Grouse הוגדר כוויסקי מעושן. Canadian Club מעושן פחות ויותר ונילי – כנראה מחביות חדשות.

סינגל מאלטים
Glen Turner Single Highland Malt Exclusive Reserve – 12 Years
 – יבואן בנימינה ספיריטס – המחיר 380 ₪
דבר היבואן:
Glen Turner – מותג וויסקי המאלט מספר 2 במכירות בצרפת; השוק הגדול בעולם בצריכת וויסקי. מיוצר באזור Speyside ב- Elgin שבסקוטלנד, הבירה של אזור ה- Highland – הידוע ביותר בייצור מאלט וויסקי בסקוטלנד.
Glen Turner מיוצר משעורה מובחרת, מזוקק בדודי נחושת מסורתיים Copper Pot stills, ומתיישן בחביות עץ אלון שהכילו בעבר וויסקי בורבון אמריקאי, מה שמעניק לוויסקי את טעמיו העגולים, הרכים והעשירים.
סינגל מאלט סקוטי זה מיושן במשך 12 שנים, ועובר תהליך של זיקוק כפול המעניק לו את טעמו ואופיו העשיר. מאוזן, ריחות וטעמים עמוקים של פירות, דבש ועץ. וויסקי שמנוני, בעל סיומת ארוכה ומעניינת.

דבר הטועמים: באף מעט מתיקות, טעם קרמלי מתקתק ארוך.
הציון: 3.6 נקודות.

Highland Park – 12 Years – יבואן קבוצת צרפת-ישראל משקאות איכות – המחיר: 460 ₪
דבר היבואן:
היילנד פארק היא מזקקת הוויסקי הסקוטי הצפונית ביותר בעולם, ומייצרת וויסקי סינגל מאלט באיי אורקני (Orkney), זה למעלה מ- 200 שנים.
היילנד פארק בן 12 שנים הוא וויסקי בעל גוון ענבר בוהק, עם ניחוח המשלב את המתיקות הדומה לדבש של שיח האברש (Heather), האופייני לסקוטלנד, עם עשן הכבול. הטעם מעוגל ומשלב מתיקות ועשן, ומעניק את מלוא טעם המאלט. הסיום מלא אברש וערב לחך.

דבר הטועמים: טעם קרמלי, מתקתק, סיומת ארוכה.
הציון: 3.4 נקודות. 

Bowmore Islay – 12 Years – יבואן הסקוטית – המחיר 239 ₪
דבר היבואן:
סינגל מאלט וויסקי מ- Islay, סקוטלנד. המזקקה הוותיקה ביותר, שהוקמה בשנת 1779 בעיר באומור, הבירה של האי איילה. באומור הייתה המבשלה הראשונה מתוך 7 הקיימות באי שקיבלה רישיון. היום באומור בבעלות קונצרן המשקאות היפני סנטורי. 
לאחר  תהליך הזיקוק מוכנס הוויסקי להתיישנות בחביות עץ אלון, מתוכן 30% ששימשו לייצור שרי.
לבאומור איילי 12 שנים צבע זהב, גוף בינוני, חך מעושן, משולב עם מתקתקות של דבש, רמזים לשוקולד, אגס ועץ הדר. סיומת ארוכה, אחוז אלכוהול: 40%.

דבר הטועמים: טעם מעושן ואפטר טייסט מעושן – אך לא מוגזם.
הציון: 4.2 נקודות.

Gentleman Jack / Jack Daniels – יבואן אקרמן – המחיר 340 ₪
דבר היבואן:
וויסקי ג'ק דניאל'ס, "האבא של ג'נטלמן ג'ק" נולד ב- 1866, ומיוצר במזקקה הרשומה הראשונה בארה"ב, בעיירה לינצ'בורג, טנסי.
ג'נטלמן ג'ק רייר טנסי וויסקי מיוצר על פי המתכון האישי של מיסטר ג'ק, והושק לאחר כ-100 שנים מפתיחת המזקקה.
הוויסקי עובר סינון דרך פחם עץ מייפל לפני הכנסתו לחביות, ומספר שנים אחר כך מועבר סינון נוסף לפני הכנסתו לבקבוק. התהליך הכפול מעדן את הוויסקי ומעניק לו איכויות חדשות וטעם חלק.

דבר הטועמים: כאן הייתה מחלוקת האם מדובר ב- single malt או single barrel, אך הוחלט להשאיר את ג'נטלמן ג'ק במקומו.
חוות הדעת: וויסקי מעושן, קרמל פירותי באף, בפה נעים ועשיר, עדין, ארוך ומעוגל. ואחד הטועמים קבע: "מעולה, אני אוהב בורבון בטירוף".
הציון: 4.5 נקודות.

Laphroaig 10 years – יבואן אקרמן – המחיר 420 ₪
דבר היבואן:
מזקקת לפרוייג נוסדה בשנת 1815. שם המזקקה לקוח מגאלית עתיקה ופירושו "החלל היפהפה ליד המפרץ הרחב".
זהו וויסקי המייצג את האי איילה: עשיר בטעם, גוף מלא, יוד, כבול ואצות ים.
בשל אופיו הדומיננטי, נאמר על לפרוייג: "או שתאהב אותו, או שתשנא אותו".
בזמן חוק היובש בארה"ב, נמכר המשקה בשל טעמו המדיצינלי כ"תזקיק תרופתי" במרשם רופא.
צבע זהוב עמוק. ארומה מעושנת, פנולית, מדיצינית, מלווה בעשבי ים. גוף עגול, שמנוני ומלא. בטעם מתיקות מפתיעה, רמזים של מלח ושכבות כבול. סיומת ממושכת, יבשה ויודית.

דבר הטועמים: חלקם אמרו כי הוויסקי מעושן קלות וחשו בשמץ מכך בטעמו, אותו אהבו. לעומת זאת, טועם אחר קבע: וויסקי מעושן מאוד ועשיר. מכל מקום, אף אחד לא נזקק למרשם רופא כדי לטעום אותו.
הציון: 4.4 נקודות.

Glengoyne 10 years – יבואן אקרמן – המחיר 375 ₪
דבר היבואן:
גלנגויין 10 הוא סינגל מאלט המיוצר במזקקת גלנגויין בהיילנדס משנת 1833. שלא כסינגל מאלטים אחרים, במזקקת גלנגויין מייבשים את השעורה המולתתת ע"י אויר חם ולא ע"י עשן הכבול העוקצני. התוצאה: וויסקי מעודן ומורכב, המאפשר לכל טעמיו העדינים להביע עצמם.
גלנגויין הוא מאלט בהיר וצלול, מאופיין ע"י רמיזות של עץ אלון ותפוח עם סיומת ארוכה ונקייה. צבעו צהוב זהוב, בהיר וצלול. ארומה מתוקה עם ניחוחות טופי ופופקורן. מעט אגוזים עם תפוחים ירוקים טריים.
גוף מלא ומחמם. טעם ראשוני של תפוחים ירוקים ודשא עם רמזים של ליקריש מתוק. לאחר הוספת מים, הוויסקי נהיה מעט מתוק עם טעמי שקדים ושמן פשתן.
סיומת מתוקה ומעודנת עם טעמי לתת.

דבר הטועמים: כאן היו חילוקי דעות בין מעושן, חריף ולא עגול, לעומת טועם שקבע: וויסקי מעושן, עגול, ואפטר טייסט קצר.
הציון: 4.1 נקודות.

The Irishman 70  מ-70% סינגל מאלט – יבואן אקרמן – המחיר 130 ₪
דבר היבואן:
איירישמן 70 הינו בלנד אירי מיוחד במינו המכיל 70% מאלט וויסקי אירי (Pure Pot Still). המאלט מיוצר בזיקוק דודי משולש ומתבגר בחביות בורבון ושרי למשך 10 שנים לפחות (חביות הבורבון שימשו קודם ליישון "wild turkey"). הגריין מיוצר בזיקוק רציף ומיושן למשך 7 שנים לפחות.
תערובת זו של 70% מאלט נותנת טעם פירותי עם יובש עדין של קליפת העץ.
צבע זהוב. בארומה פלפל, פירות מיובשים ותבלינים. טעם חלק ומאוזן. סיומת ארוכה ומתמשכת.

דבר הטועמים: מאחר שהאיירישמן הוגש לטעימה כסינגל מאלט, ועל אף היותו רק 70% כזה, החליטו הטועמים להשאירו בקטגוריה זאת – ואפילו אהבו אותו ביותר. הריח הוגדר כמעושן, בטעם חשו באגסים, ובכלל אהבו אותו כפירותי.
הציון: 4.7 נקודות – מצטיין הסינגלים.

The Glenlivet 12 Years – יבואן Tempo Wines & Spirits – המחיר 250  ₪
דבר היבואן המגדיר אותו כ"הסינגל מאלט שהתחיל את הכול":
הגלנליווט מגיע מהמזקקה הראשונה בסקוטלנד שקיבלה רישיון לייצור וויסקי. כוויסקי הקלאסי לאזור ספייסייד הפכה גלנליווט השראה לאזור כולו.
גלנליווט 12 שנה משלב בתוכו את רוח המזקקה, חלק, נעים לשתייה, ועשיר בארומות פירותיות.

דבר הטועמים: וויסקי מעושן, טעם פירותי, מתקתק, נעים, ונילי, מרירות שקצת מפריעה בסיומת, אך האגס מביא לאיזון יפה.
הציון: 4.4 נקודות.

כאמור, מעדני הבשר המשובחים שליוו את הטעימה, היו מתוצרת מעדני מזרע, בבעלות קבוצת טיב טעם וקיבוץ מזרע במרכזו של עמק יזרעאל.
במפעל מעדני מזרע מיוצרים מוצרי איכות מבשר חזיר, בשר בקר, הודו, אווז, מוצרים מצופים, וקו משלים של מוצרים איכותיים נוספים.
המפעל משווק את מוצריו לכ-750 חנויות ומעדניות ברחבי המדינה, ממטולה עד באילת.
המגוון הרחב, האיכות הגבוהה של המוצרים והמקצועיות הרבה בכל התחומים, הקנו למזרע פרסום רב ומוניטין בארץ ובחו"ל.
אנשי המקצוע של מזרע רכשו את הידע הרב שלהם בייצור במדינות fnu גרמניה, איטליה והונגריה. המפעל גם עובד בטכנולוגיה רוסית לעיבוד בשר בטעמים רוסיים, התופסים מקום נכבד בגלריית המוצרים שלו.
מפעל מעדני מזרע עובד תחת פיקוח וטרינרי מלא ומפעיל מערכות בקרת איכות נרחבות וקפדניות.
חומרי הגלם הנכנסים בשערי המפעל והמוצרים המוגמרים היוצאים ממנו, עוברים בדיקות מעבדה מחמירות על-ידי שתי מעבדות המפעל, המעבדה הכימית והמעבדה המיקרוביאלית, לניתוח אנליזות כימיות ואורך חיי מדף, לפני שהם מאושרים לשימוש ולמשלוח לשוק.
בין מגוון מוצרי מפעל מעדני מזרע: מוצרים מעובדים ומעושנים מבשר חזיר, בקר והודו ; נקניקים מבשר חזיר, בקר והודו ; נקניקי "רו" (חי) איטלקיים, רוסיים, הונגריים וגרמניים ; ממרחי פטה עוף וחזיר ; מבחר גדול ועשיר של נקניקיות מסוגים שונים; מוצרי בשר מצופים מסדרת קריספי; מבחר עשיר ומגוון של בשרים לצלייה ולאש ; קו משלים (פירות ים, מוצרי בצק, דים סאם ותחליפי גבינות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר