יין וג'אז – אלגנטי וסוחף: אורטל געש 2014 למביני עניין; ולאסתר רדא פשוט יש את זה

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז – הפעם יין לרומנטיקה ומוזיקה לנשמה
געש 2014

יקב אורטל הוקם בשנת 2009 ע"י אילן זעפרני, חבר קיבוץ אורטל, שהבין את הפוטנציאל הגלום באדמת הגולן הסובבת את הקיבוץ ושטחיה החקלאיים, והאפשרות לייצר יין אזורי איכותי. היקב עבר שינויים וטלטלות, וכיום הוא נקרא יקב תל שיפון (יקב אורטל המחודש).

 

אילן, בדרכו המיוחדת, ביחד עם חברי הקיבוץ, הפך תחביב של שנים למקצוע. לימים מונתה נעמה סורקין לייננית היקב, שינתה סגנון וצמצמה את המגוון ל- 4-5 יינות רעננים ונגישים. בשלהי 2020, שנת הקורונה, תפנית חדשה: הקיבוץ החליט להעביר את היקב לארבעה יזמים – אנשי עסקים, יוצאי צבא וחברים טובים. הארבעה: יהודה, עופר, רביב ודדו, החליטו להגשים חזון ישראלי, תעשייתי, חקלאי, וציוני ברמת הגולן, ולתת ביטוי לאהבתם לארץ ישראל בכלל ובפרט לרמת הגולן, דרך מימוש והגשמה של עשייה ייננית.

היקב ממוקם בקיבוץ אורטל, בלב החלק הצפוני של רמת הגולן. בזכות מיקומו המיוחד במינו של היקב, ניתן להגדירו כיקב Estate: הוא שוכן בין כרמיו, בין זני הקברנה פרנק והסוביניון בלאן, מול תל שיפון ונוף הרי געש עוצר נשימה. לפי היזמים, מיקום היקב וכרמיו בגובה 915 מטר מעל פני הים, מושלם לגידול ענבים, בשילוב שני אלמנטים נוספים וחשובים: האקלים והאדמה הוולקנית. צוות היין, בניצוחו של היינן יוסי סידון (קראו עליו כאן), מטפל באופן אישי בכרמים ומייצר כ- 50,000 בקבוקי יין בשנה חלקם זניים וחלקם בלנדים.

צילום דרור ארצי
המיתוג הנוכחי של יקב אורטל עדיין בלי תל שיפון. לוקחים את הזמן. געש מימין. צילום דרור ארצי

געש 2014 הינו יין פרי יצירתו של אילן זעפרני, שמורכב מ- 45%  ענבי קברנה סוביניון, 35% מרלו, 10% קברנה פרנק, ו-10% סירה. לאחר יישון של 20 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות, עבר היין סינון מינימלי ובוקבק. ליין יש צבע אדום עז, ארומות מהנות של פירות יער אדומים, תבלינים ועשבי תיבול. גוף היין בינוני, ויש לו חמיצות טובה. יין מרוכז ובשל, עדין, נעים ופירותי. אלגנטי, רך וטעים, עם פוטנציאל התיישנות גבוה.  היין והמוזיקה הרמוניים, משמחים, מקפיצים, עם הרבה נשמה. לאחד יש אנרגיות, ולאחת יש גרוב.

אסתר רדא. צילום מיוטיוב

אסתר רדא  היא זמרת, יוצרת, שחקנית ומנחה. בצבא שירתה כסולנית בלהקה הצבאית של מז"י. כילדה שרה במקהלת שבא שפעלה יחד עם המוזיקאי שלמה גרוניך. השתתפה במחזמר 'הלהקה' של תיאטרון הבימה, שיחקה בהצגה 'גזע' ובסדרות 'דאוס', 'נויורק' ו'המיוחדת'. תקליט הבכורה שלה יצא בשנת 2014, והגיע למעמד של אלבום זהב. היא הופיעה בפסטיבלים בינלאומיים, הוציאה אלבומים מצליחים, חיממה את אלישיה קיז, מתיסיהו וסטינג, והשתתפה במחזמר האמריקני"Soul Doctor" . בהופעותיה היא משלבת השפעות של סול, אתיו-ג'אז (מלשון אתיופיה), פאנק וגרוב אתיופי, בשילוב של שירים באמהרית, אנגלית ועברית, ונוכחות בולטת של כלי נשיפה. קולה הנהדר נע בטבעיות, אלגנטיות ווירטואוזיות בין פשטות למורכבות.

האזינו כאן

בדצמבר 2012, מעט לפני שחרור המיני אלבום שכתבה והלחינה באנגלית, רדא שחררה את הסינגל הראשי והמצליח מהאלבום Life Happens (החיים קורים), יחד עם תזמורת הג'אז הישראלית בהופעה חיה. זהו קטע סוחף ומעולה, בו רדא מפליאה להנאתה, בשלה מתמיד ונשמעת נהדר. הגרוב הנכון במקום הנכון. אסתר המלכה ושיפון בהגשמה. להזיז את הגוף, והגעש מתפרץ. זה יין לרומנטיקה, ומוזיקה לנשמה. החיים קורים ומתרחשים לאסתר רדא וביקב תל שיפון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר