יין וג'אז: יין לבן לקיץ שלא נגמר וזמן קיץ בג'אז

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז – הפעם יין לבן מורכב ואלגנטי מתנגן לצד צלילים קסומים מרגשים ורומנטיים

יקב ברקן הוקם בסוף המאה ה- 19, ונקרא אז יקב פרידמן כשם בעליו ומייסדו. הבעלות על היקב עברה מספר גלגולים לאורך השנים, ביניהם בעלים כמו תנובה (פרידמן-תנובה), ושטוק האיטלקית ("שתה אותו לאט, שטוק 84"…). ב- 1990 רכשו את היקב שמואל בוקסר ויאיר לרנר, אנשי עסקים וכורמים ותיקים, ושינו את שמו לברקן לציון משכנו באזור התעשייה ברקן, שכיקב מייצא מיקומו בשטחים עורר בעיתיות מסוימת בחו"ל. בשנת 2000 עבר היקב למבנה הנוכחי בצמוד לקיבוץ חולדה, מוקף כרמים ובהמשך גם  מרכז מבקרים חווייתי. ב- 2001 נקנתה חברת כרמי צבי-אחים סגל, ובתוכה פעילות יקב סגל הוותיק. ב- 2008 רכשה טמפו את השליטה ביקב, שבבעלותו כ- 10,000 דונם כרמי איכות בכל אזורי הגידול בארץ, מהם בצרו השנה 16,000 טון ענבים מ- 33 זנים שמאפשרים מגוון רחב של טעמים ואיכויות.

צוות יקב ברקן-סגל. מימין: היינן הראשי עידו לוינסון. צילום דוד סילברמן dpsimages
צוות יקב ברקן-סגל באשכול הזהב 2019. מימין: היינן הראשי עידו לוינסון. צילום דוד סילברמן dpsimages

לפני ארבע שנים התמנה עידו לוינסון (קודם רקנאטי, וכל הזמן יקב גראז' דה פאפא המשפחתי) ליינן הראשי של היקב, כשבספטמבר 2020 הוא קיבל את התואר המשמעותי ביותר בעולם היין:. Master of Wine עידו הוא ה- MW השני בישראל אחרי ערן פיק מיקב צרעה, ואחד מ- 409 מרחבי העולם שמתוכם כ- 100 ייננים. 

                 

עלמון של ברקן - מצונן היטב הוא יין לבן קליל ונעים.
עלמון של ברקן. צילום דוד סילברמן dpsimages

עלמון אסמבלאז 2019 מורכב מ-  50% ענבי שרדונה, 30% ענבי סוביניון בלאן, ו- 20% ענבי ויונייה מכרמים בהר עלמון שבגליל העליון. היין התיישן 6 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, כ- 20% מהן חדשות, וצבעו בהיר. שפע של ארומות טרופיות, הדרים, ותבלינים, בשילוב טעמי פרי עשירים, חומציות טובה ומאוזנת, יוצרים יין עדין ורענן, עשיר ופירותי, מורכב ואלגנטי, עם סיומת טובה וארוכה.

העלמון – היין שלי לקיץ הישראלי הארוך, עשוי באמת מכל הדברים האלה – My summer wine is really made from all these things, כפי ששרה ננסי סינטרה בשיר Summer Wine. יין שעשה לי את הקיץ לקריר, טעים ומרענן יותר.

הקלאסיקה העל-זמנית Summertime של ג'ורג' ואירה גרשווין, כאן בהפקת אנדראה מוטיס (Andrea Motis) עם חמישיית ג'ואן צ'אמורו (Joan Chamorro) וסקוט המילטון (Scott Hamilton).  מוטיס נשמעת נהדר. מנגנת ושרה ברגש, ספק ביישנות. קול רך, מרגש ומתקתק של ילדה שמשדרת נוער, חן נעורים. אוחזת בחצוצרה ומנגנת בביטחון. שפתה האמנותית מורכבת, עשירה, ומגוונת. נשמעת נהדר. ארבעת הנגנים לצידה נחשבים לתגלית בסצנת הג’אז בברצלונה, במיוחד הקונטרבסיסט הנפלא והמנהל המוזיקלי Joan Chamorro, והפסנתרן המרגש Ignasi Terraza. המבוגר בחבורה – סקוט המילטון, סקסופון טנור, המכונה הטרובדור של הסקסופון, נחשב מומחה בביצוע בלדות. צלילי הסקסופון חמים ומלאי רגש. המילטון, יליד 1954, נחשב ב- 30 השנים האחרונות לאחד הנציגים הנאמנים והמבריקים של סגנון הסווינג והזרם המרכזי של הג`אז.  

זו גרסה נפלאה לסטנדרט הג'אז. מוזיקה טובה, טהורה, בטעם טוב. פרשנות מושלמת. הסולואים נהדרים, האינטראקציה בין הבס לפסנתר היא יצירת אמנות. שיתוף הפעולה עם סקוט המילטון בסגנון האישי שלו ועם הגישה שהוא מביא , יוצרים כימיה וביצוע מצוין חם ורגוע של מוזיקאים מעודנים.

אני אוהב את סולו הפסנתר והשירה. סקוט המילטון מרגיע אותי. צלילי ג’אז קסומים, מרגשים ורומנטיים. יין עם ארומות נעימות של פירות קיץ. טעים ומענג ליום חם. איכות גבוהה והרבה אופי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר