יקב כרמל התגעגע – מחדש את מותג הברנדי הישן

לפני מספר שנים הפסיק יקב כרמל לייצר ברנדי אך במרתפיו נותרו חביות ישנות שהכילו את הברנדי. לאחרונה החליטו אנשי השיווק והמכירות הדינמיים של היקב לחדש את המסורת

פעם שתו בארץ קוניאק מדיצינל של כרמל מזרחי. הנשים אהבו אותו כי  טעמו אכן היה קצת רפואי, והוא היה אמור לעזור להצטננות לחלוף מהר יותר. הגברים אהבו אותו כי ה'מדיצינל' נתן להם לגיטימציה לקנות וללגום אותו, לעתים בהיחבא. פעם גם שתו כאן ברנדי 777 (של כרמל מזרחי) ושטוק 84 (ברקן), וכל מיני מוצרים דמויי קוניאק שאולי טוב לשכוח אותם, ובוודאי נוכח העובדה שאסור להשתמש במותג 'קוניאק' עבור ברנדי שאינו מיוצר במחוז קוניאק שבצרפת.

ברנדי עשוי מיין שעובר תהליך של זיקוק דודי, ומיושן שנים רבות בחביות עץ אלון. מכיוון שהמשקה עשוי מענבים, הכשרות היא אבן יסוד שאין לוותר עליה, בוודאי מבחינתם של המקפידים על כשרות ביין. לפני שנים רבות, כשעדיין לא היה יבוא של משקאות חריפים, וחנויות דיוטי פרי לא פרחו בנתב"ג, היינו שותים את מותג 777 של כרמל, שזכה להצלחה רבה, גם  אצל האו"מניקים הרבים ששירתו בארצנו ובלבנון. איך אני יודע? רני רוגל העורך סיפר לי שב- 1975 כשנסע ברכבת לילה לשטוקהולם, שאל אותו בקר הגבולות ברכבת: Do you have sheva sheva sheva?, הצטער שהתשובה הייתה שלילית, וסיפר ששירת אצלנו בכוח יוניפיל.

מסורת זיקוק הברנדי של יקב כרמל מזרחי החלה לפני מאה שנה, וכשהבקבוקים נעלמו מבית היוצר ומהמדפים, הם הפכו להיות מותגי אספנות; לא כל כך בשל הטעם אלא בעיקר בשל הנדירות והנוסטלגיה. ה- 777 נוצר לראשונה לפני כ- 80 שנה, ואז מאחר שהיו לו מעט מתחרים, הוא קנה לו נאמנים. לפני מספר שנים הפסיק יקב כרמל לייצר ברנדי, אך במרתפיו נותרו חביות ישנות שהכילו את הברנדי, חלקן בנות 35 שנה. לאחרונה החליטו אנשי השיווק והמכירות הדינמיים של היקב, לחדש את המסורת, ובאירוע זום לעיתונאים, הוצגו מוצרי הברנדי החדשים.

כבר כתבתי שאני אוהב את הזום (ZOOM), תוצר לוואי של מגפת הקורונה. כעיתונאי, איני צריך לנסוע רחוק ולבזבז שעות, ובמקום ארוחה שלא תמיד עונה על הציפיות, הגיע לביתי ארגז עם המשקאות ועוד גבינות וגודיז אחרים. יפתח פרץ, היינן הראשי של יקב כרמל, הסביר לנו על מותג "כרמל ברנדי", על דרך הייצור ועל ההזדמנות לחזור למותג מהעבר הרחוק.

צילום איל קרן

ברנדי 777 במארז אישי – אף פעם לא הבנתי מדוע קראו בזמנו לברנדי הפשוט של כרמל מזרחי – 777. עכשיו אני יודע: 7 הוא "מספר יהודי",  וכאמור הוא היה אחד ממותגי הברנדי הראשונים בארץ. הוא מיוצר בעיקר מענבי קולומברד, מוסקט וקריניאן שזוקקו במזקקה. המשקה המזוקק התיישן במתרתפי היקב בזיכרון יעקב במשך כשבע שנים. אני עדיין זוכר את הטעם החריף של ה-777 של פעם. אז הוא היה מעט נוקשה, עכשיו הוא נעים יותר ואינו מזכיר לי את זה של פעם. המחיר 150 ₪.

ברנדי זיכרון VSOP –  פירוש ראשי התיבות הוא Very Superior Old Pale, ובא להעיד על איכותו. בעולם נוהגים לכנות כך ברנדי או קוניאק מאזור קוניאק בצרפת, ששהה לפחות ארבע שנים בחבית, עשוי מענבים מיוחדים בטיבם, ועבר זיקוק קפדני בדודים מסורתיים. הברנדי שטעמנו עשוי מענבי קולומברד ומוסקט, ושהה בחביות עץ אלון בין 5-7 שנים. יש לו טעם מוקה, והוא חלק הרבה יותר בשתייה מאשר חברו הצעיר ה- 777. המחיר 300 ₪.

ברנדי ראשון XO – פירוש ה- XO הוא פשוט "מאוד ישן" – Extra Old. אותם ענבים שימשו ליצירתו, זוקק באותם דוודים ובאותו אופן זיקוק, אך הברנדי שהה בחביות עץ אלון במשך 13-35 שנה. הוא נמכר בבקבוק מיוחד, טעמו אכן שונה, ויש הרגשה אחרת בעת ששותים ממנו. חלק, נעים ומאוד מיוחד, ולא גורם בעירה מכל סוג בעת השתייה. תענוג צרוף, אבל במחיר  של 1,000 ₪, יש אלטרנטיבות לא פחות טובות, בלשון המעטה. אבל הכשרות, הכשרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר