fbpx

מה הילדים שלכם צריכים לאכול כדי לגדול ולהתפתח?

מגיל שלוש ולמעשה עד סוף גיל ההתבגרות התזונה של הילדים שלנו מחקה את התזונה שלנו. לכן חשוב מאוד שנמשיך לשמור על שגרת אכילה כמשפחה ושנקפיד שיהיו בבית מזונות עשירים בפירות וירקות ובמוצרי חלב מועשרי סידן
אין הרבה דברים שחשובים להורים כמו התזונה של הילדים שלהם. החל משלבי הילדות המוקדמים ביותר, ולעתים אפילו עד שה"ילדים" הם כבר אנשים מבוגרים שחיים לבדם – הורה רוצה לדעת שהילדים שלו אוכלים בריא ומאוזן. אבל מה זה בדיוק תזונה בריאה ומאוזנת בילדים ובבני נוער? מה חשוב שהילדים יאכלו, על מה צריך להקפיד, וממה צריך להימנע? נעשה קצת סדר
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

תזונה מאוזנת ונכונה היא מפתח לאורח חיים בריא

תזונת הילדים שלנו חשובה לנו מאוד, ובצדק. עבור הורים רבים, התזונה של ילדיהם הופכת למשימה ההורית המרכזית והחשובה ביותר, ולמען האמת להתנהגות הזאת יש גם גיבוי מחקרי. הרגלי התזונה שאנחנו מסגלים לילדים שלנו כבר בגיל צעיר, הם בעלי חשיבות גדולה מאוד בניבוי הבריאות ארוכת הטווח שלהם, והיכולת שלהם להימנע מהשמנה לאורך חייהם. כמובן שאסור לנו כהורים להיכנס לצלחת של הילדים שלנו ברמות מזיקות, וליצור הפרעות אכילה בשל אובססיביות מוגזמת לנושא – אבל בהחלט חשוב שנדע מה הילדים שלנו אוכלים, ושככל שאנחנו אחראיים על האוכל הזה נדאג שהוא גם יהיה בריא ומאוזן. השאלה היא מה בדיוק האיזון הזה אומר – והתשובה לשאלה הזאת תלויה

עד גיל שנה – לתכנן בצורה מדויקת את התזונה

התזונה של תינוקות מרגע לידתם ועד גיל חצי שנה היא נושא שנחקר רבות בספרות הרפואית, וההמלצות של רופאי הילדים כיום הן קודם כל להניק. עבור מי שמסוגלת ורוצה להניק, הנקה הוכיחה את עצמה כמזון הבריא ביותר מחקרית לתינוקות עד גיל חצי שנה, במסגרת זמן קבועה בין הנקה להנקה.

בגיל 4 חודשים ניתן להתחיל לתת דוגמאות מזון קטנות לילדים, אך ורק ממזונות שמתאימים ללסת ולהנחיות הבריאותיות לתינוקות בגיל זה (בלי דבש, למשל).

מגיל חצי שנה התפריט קצת מתגוון ומתעשר – ניתן להתחיל לתת מוצרי חלב שונים, וחשוב מאוד להתחיל לכלול פירות וירקות מזינים. פירות וירקות בכלל, ובמיוחד אם ניתן להזמין פירות וירקות מהחקלאי, הם חשובים מאוד ליצירת מאזן הוויטמינים והמינרלים והתפתחות מערכת החיסון בילדים. כל זה קורה במקביל להאכלה קבועה בהנקה או בתמ"ל עד לגיל שנה.

עד גיל שלוש – להעשיר את התפריט

מגיל שנה ועד גיל שלוש, צריך להתחיל להעשיר את התפריט של הילדים שלנו בירקות ופירות נוספים, מוצרי חלב וגבינות, דגים, עוף, קטניות ועוד. סידן הוא מינרל חשוב מאוד בהתפתחות העצם והשריר של הילד הגדל, כך שמוצרים עשירים בסידן הם קריטיים. הגיל הזה הוא שלב חשוב בפיתוח הרגלי האכילה של הילדים, ולכן כדאי להגביל או לצמצם ככל הניתן שתייה מתוקה, דברי מתיקה וחטיפים – יהיה קשה להרגיל אחרת אחר כך. בנוסף, בשלב זה הילדים כבר מתחילים לפתח תודעה לגבי אכילה, ומסוגלים להבין האם משתמשים באוכל כפרס או כעונש – ולכן חשוב מאוד שאנחנו כהורים לא נעשה זאת כלל.

עד סוף גיל ההתבגרות – להקפיד על תזונה מאוזנת

מגיל שלוש, ולמעשה עד סוף גיל ההתבגרות, התזונה של הילדים שלנו מחקה את התזונה שלנו. לכן, חשוב מאוד שנמשיך לשמור על שגרת אכילה כמשפחה, ושנקפיד שיהיו בבית מזונות עשירים בפירות וירקות ובמוצרי חלב מועשרי סידן. ככל שנהפוך את האכילה לאירוע משפחתי יותר ולשגרה נעימה יותר, כך נוכל גם להשפיע יותר על האכילה המאוזנת והבריאה של הילדים שלנו, גם כשהם כבר הופכים לבני נוער עצמאיים. המשימה שלנו כהורים, בשלב זה, משתנה מעט – בשלב מסוים לא נוכל להכריח את הילדים שלנו לאכול רק מה שאנחנו רוצים (ולא נצליח גם אם מאוד נרצה), ולכן חשוב להפוך את האכילה המאוזנת לחווייתית ומשפחתית. כך, גם בלי שליטה ישירה אפשר להשפיע על תזונת ילדינו ובריאותם.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

כתבו תגובה