הערבה – לא רק נקודת מעבר בדרך לאילת

הערבה, לא מה שחשבתם
למרות החום המעיק בקיץ והטמפרטורה שצונחת מתחת לאפס בלילות החורף הקרים, מצוקת המים ושאר הקשיים האקלימיים- גיאוגרפיים – כ-60% מייצוא החקלאות הטרייה של מדינת ישראל, מגיע מהערבה. ביקור בחבל הארץ עתיר חוויות תוכן, מוכיח כי מדובר בהרבה יותר מנקודה אקראית בה חולפים בדרך הארוכה לאילת

בניגוד למקבילה הכמעט אינסופית והמשמימה שלה, כפי שמצטיירת במערבונים האמריקאים, הערבה הישראלית משתרעת על כ-200 ק"מ בלבד של מרחבי פרא מדהימים ביופיים מדרום ים המלח עד מפרץ אילת, בין הרי אדום ממזרח להר הנגב במערב. הרזור גדוש בשמורות ואתרי טבע, ושלל אטרקציות לחובבי הספורט האתגרי, מטיילים סולידיים, מבוגרים וילדים כאחד.

תמיד "בדרך ל..." אבל אף פעם לא היעד
תמיד "בדרך ל…" אבל אף פעם לא היעד, צילום אבי אובליגנהרץ

"הערבה היא חבל ארץ שכמעט כל ישראלי עבר בו, אך מעטים מאוד מכירים אותו", כותב נתנאל אלינסון, ראש המכינה הקדם צבאית ערבה-חצבה, בהקדמה ל"מִדֶּרֶךְ הָעֲרָבָה", ספר טיולים חדש בערבה התיכונה, שנכתב על ידי חניכי מחזור ז' של המכינה. "זהו חבל ארץ שתעבור בו במהירות של 110 קמ"ש על כביש הערבה, אולי תעצור ללגום קפה בתחנת דלק, אך רק לעתים רחוקות תעצור בו לסיור של ממש. הערבה היא חבל ארץ שמבחינת רבים הוא תמיד "בדרך ל…" אבל אף פעם לא היעד". ואכן, צחוק הגורל הוא שאפילו הפעם היחידה בה חבל הארץ קסום זה מוזכר בתורה, היא בהקשר של מקום בדרכם של בני ישראל לאילת, ולא כמקום עם ישות עצמאית: "ונעבר מאת אחינו בני עשו היושבים בשעיר מדרך הערבה מאילת ומעציון גבר" (דברים ב, ח').

התערוכה החקלאית הגדולה בארץ
התערוכה החקלאית הגדולה בארץ, צילום מאתר התערוכה

כנגד כל הסיכויים צמחה באזור בו הטמפרטורות בקיץ נושקות ל-40 מעלות בצל, בלילות החורף הקרים הן צונחות מתחת לאפס, ו-30 מ"מ נחשבים לשנה עתירת גשם – התיישבות משגשגת המתבססת ברובה על חקלאות מדברית מיוחדת במינה, ואשר היוותה את הטריגר לביקורנו באזור. התערוכה החקלאית הגדולה בארץ שהתקיימה בתחילת פברואר, משכה אליה כ-35 אלף מבקרים מהארץ ומהעולם ,שבאו לראות מקרוב את הפיתוחים הכי חמים וחדשים בפירות וירקות, מטעים, דגים, קרקע ומים וציוד חקלאי, אותם הציגו כ-250 חברות.

הערבה, לא מה שחשבתם
הערבה, לא מה שחשבתם. צילום אבי אובליגנהרץ

התערוכה, שחגגה השנה 26 שנות קיומה, השתרעה על פני 15 דונם של ביתני תצוגה וחממות בתחנת המחקר יאיר שבצומת חצבה. אחרי שעשינו היכרות עם פיתוחים כמו קיוואנו (מלפפון אפריקאי), דלעת יפנית,  פפאיה ללא זרעים, סברס ללא קוצים,  עלי תרד ענקיים, עגבניות שחורות ומתוקות, פטל אדם שאינו זקוק לקור, ופטריית "רעמת טראמפ" (פטרייה בצורת כדור שלג פרוותי מכוסה ברעמת סיבים), הגענו אל מרכז המבקרים של התחנה: "ויידור".

חוויה אינטראקטיבית ורב חושית
חוויה אינטראקטיבית ורב חושית, צילום אבי אובליגנהרץ

 מרכז ויידור – חלון לחקלאות בערבה

סביר להניח שכמעט כל מבקר שמגיע לערבה, שואל את עצמו מיהם אותם 7,500 המשוגעים שהחליטו להתיישב במקום הזה, שהוא באמת ובתמים סוף העולם שמאלה? מה "המשוגעים" הללו מגדלים במדבר, וכיצד למרות התנאים הקשים, כ-60% מייצוא החקלאות הטרייה של מדינת ישראל מקורו בערבה? ומהיכן מגיעים המים שמשמשים את התושבים והחקלאות המפותחת?

חשיפה לחקלאות המתקדמת
חשיפה לחקלאות המתקדמת, צילום אבי אובליגנהרץ

תשובות ממוקדות לסוגיות אלה תוכלו לקבל במרכז ויידור חלון לחקלאות בערבה, המציע חוויה אינטראקטיבית ורב חושית הממחישה היטב את הקשיים עימם התמודדו ראשוני המתיישבים, ועדיין מתמודדים כיום בני הדור השלישי. הביקור במקום הייחודי כולל חשיפה לחקלאות המתקדמת, עולם החי וצומח ואתגרי האקלים והקרקע באמצעות חלל חוויתי מסקרן, בו תוכלו להוריד גשם, לחפור עמק, להפוך לחקלאים לרגע אחד, ולהציץ לתוך חיי חלק ממשפחות הערבה; סרט תלת ממדי בכיכובו של עץ עתיק יומין וכניסה לחממות תצוגה עם מיטב גידולי הערבה.

מרכז ויידור פתוח בימים א'-ה'  בין השעות 9:00-16:00, סיור אחרון יוצא בשעה 15:00. ו'-ש'  בין השעות 10:00-17:000, סיור אחרון בשעה 16:00 המחיר: 28 שקלים למבוגר, 22 לילד וגמלאי. פרטים: 052-8666114, 077-5681608.

סיור בדרך השלום מתחיל בסמוך לכניסה למושב עידן
סיור בדרך השלום מתחיל בסמוך לכניסה למושב עידן, צילום אבי אובליגנהרץ

דרך השלום

בהסכם השלום עם ירדן (1994), התברר שחלק משדות המושבים חצבה ועידן שוכנים מעבר לנחל הערבה המהווה את הגבול המנדטורי, ולכן קיבלו הירדנים שטחים חלופיים בתמורה לשטחים החקלאיים של היישובים הישראליים שנשארו בידי החקלאים. סיור בדרך השלום, שמתחיל בסמוך לכניסה למושב עידן, ממחיש את הדבר היטב. מעידן נוסעים דרומה למאגר חצבה המשתרע על כ-500 דונם ואוגר מי שיטפונות, שהדרך אליו עוברת בנוף מבותר סלעי חוואר הלשון. כאשר המאגר מלא, ממשיכים עודפי המים לזרום במורד האפיק, ונקלטים בשני מאגרים נוספים –  עידן ונאות תמרים, המשקים את שדות כיכר סדום.

אורכה של דרך השלום 25 ק"מ
אורכה של דרך השלום 25 ק"מ, צילום אבי אובליגנהרץ

שבים לדרך השלום וממשיכים דרומה עד ל"מצפור השלום", מרפסת תצפית שהקימה קק"ל משמאל לדרך. המצפור נבנה כך שישתלב בסביבה. מכאן ניתן לצפות לעבר הנופים המרשימים של נחל הערבה והרי אדום. למרגלות המצפור יש שביל מעגלי קצרצר, העובר בתוך נקיקים קטנים של חוואר הלשון, סלע ששקע באגם שהשתרע מחצבה ועד הכנרת לפני עשרות אלפי שנים. ממשיכים דרומה, וסמוך לחממות של עין יהב הדרך פונה שמאלה, על פי השלט ג'בל חופירה. סמוך לאבן גבול מס' 93 מתגלה מצפור חופירה, הצופה על החלקות המעובדות של המושב הוותיק, הרי אדום והרי הנגב. מכאן נמשכת דרך השלום למושב עין יהב, שם מסתיימת הדרך שאורכה 25 ק"מ.

הפארק מכונה גם "העמק הנעלם"
הפארק מכונה גם "העמק הנעלם", צילום שלמה אהרונסון אדריכלים

פארק ספיר

הפארק, המכונה גם "העמק הנעלם", שוכן בצד כביש הגישה ליישוב מרכז ספיר, ומשתרע על כ-150 דונם. לב הפארק הוא אגמון חביב עם ברווזים, שמימיו נקווים בשקע טופוגרפי. במהלך חפירת יסודות ליישוב מרכז ספיר התגלו מי תהום שאותם היה צורך לנקז. הפתרון שנמצא הוא הזרמת המים לשקע, יצירת אגם ו"נווה מדבר" סביבו. קק"ל הוסיפה לצמחייה המדברית הטבעית מדשאה, עצים וצמחי נוי. עתה יש כאן מפל מלאכותי קטן המופעל בשעות היום, מתקנים לנופש בחיק הטבע, שירותים אקולוגיים, מגרש משחקים לילדים שולחנות פיקניק, ואפילו מטע צעיר של עצי באובב – ממש כמו בספר הנסיך הקטן, עם מטוס קטן כמו ההוא של הסופר סנט-אכזופרי. הביקור בפארק אינו כרוך בתשלום, וניתן להישאר בו ללינת שטח.

בתי הקיבוץ בנויים כולם בנייה ירוקה
בתי הקיבוץ בנויים כולם בנייה ירוקה, צילום אבי אובליגנהרץ

לוטן – הקיבוץ האקולוגי

באתר האינטרנט שלו מאופיין קיבוץ לוטן, הממוקם כ-50 ק"מ צפונה מאילת, כ"קהילה אקו-יהודית המקיימת ומובילה פעילות של אקולוגיה ויהדות מתחדשת הן לציבור הרחב והן לחברי הקהילה. קהילת לוטן היא קהילה רבגונית ופלורליסטית המכבדת את השונות שבה, קהילה חיה המקיימת פעילות תרבותית, חינוכית ורוחנית, הכוללת מפגש חברתי, למידה ועשייה משותפת".

גן משחקים ממוחזר
גן משחקים ממוחזר, צילום אבי אובליגנהרץ

בתי הקיבוץ בנויים כולם בנייה ירוקה – בוץ מקומי, אבני מדבר, צמיגים משומשים וחפצים אחרים שאבד עליהם הכלח. למבקרים במקום מוצע סיור מרתק ב"אקו-כיף": מרכז לאקולוגיה יצירתית, הממחיש הלכה למעשה עקרונות הנוגעים למיחזור ולשימור הסביבה, כיצד ניתן לצמצם ולו במעט את כמויות הפסולת שאנו יוצרים, ושימוש חוזר בפסולת למען שמירה על כדור הארץ. הסיור כולל ביקור בגן משחקים ממוחזר, גינה אורגנית, התנסות בבנייה בבוץ, שרותי קומפוסט לצלילי מוזיקה קלאסית ועוד. בנוסף מתקיימים במקום סיורי טבע מדבריים, סדנאות וסמינרים שעניינם בנייה טבעית ושימור.

אקו-כיף בקיבוץ לוטן – ימים ושעות פעילות: שישי ושבת  9:30 עד 11:00 או בתיאום  מראש בלבד. המחיר 30 שקל למבוגר, 20  שקל לילד, וחינם למתאכסנים בבית ההארחה. פרטים: 08-6356935 , 054-9799048

במרכז קיבוץ נאות סמדר מתנשא לתלפיות בית האומנויות
במרכז קיבוץ נאות סמדר מתנשא לתלפיות בית האומנויות, צילום אבי אובליגנהרץ

נאות סמדר- פנטזיה מדברית

ב-1989 עלתה קבוצת ירושלמים על אדמות קיבוץ שיזפון שננטש, והקימה בו קיבוץ מתחדש, המכוון לשיתוף פעולה בין אדם לחברו ולסביבתו. נאות סמדר, הממוקם ליד צומת שיזפון, הנו נווה מדבר אורגני המשתרע על שטח של כ-800 דונם, תוך דגש על התחום האקולוגי: חקלאות אורגנית (כרמים ויין, זיתים, תמרים, עיזים, גבינות ושמן), בנייה מדברית, מיחזור והשבת מים.

תצפית מרהיבה מגג המבנה
תצפית מרהיבה מגג המבנה, צילום אבי אובליגנהרץ

במרכז הקיבוץ מתנשא לתלפיות בית האומנויות, שנבנה במשך 15 שנה ונראה כאילו נלקח מספרי האגדות; פנטזיה מדברית ראוותנית, שונה לחלוטין מהארכיטקטורה הקיבוצית הצנועה והמוכרת. באולמות המרווחים שוכנות סדנאות אמנות כמו צורפות, ויטראז', קרמיקה, ציור על משי ואריגה, ואת עבודות האומנים ניתן לרכוש בגלריה בה מתחילים את הסיור העצמאי או המודרך בתיאום מראש.

התצפית מגג המבנה, שאת קירותיו מקשטים תבליטי חיות, מרהיבה, ואחרי שתסיימו לסייר במקום, תוזמנו לסור ליקב הבוטיק האורגני המבוסס על ענבי הכרם המקומי. בכרם מטופחים הזנים קברנה סוביניון, סוביניון בלאן, שיראז ומוסקט קנלי, המניבים ענבים בעלי טעם עשיר וייחודי, תוצר של האקלים המדברי.

קיבוץ נאות סמדר, טל. 054-9798957  [email protected]

סלט רוזטה רענן ועשיר
סלט רוזטה רענן ועשיר, צילום אבי אובליגנהרץ

משהו ללעוס

בית קפה טבעוני רוזטה בעין יהב

בית קפה חדש שהקימה הדס רז-גלבוע בסיועו של שף הראל זכאים מבעלי מסעדת זכאים התל-אביבית. מגישים כאן אוכל טבעוני בריא שמבושל ללא סוכר, ללא קמח לבן, נטול גלוטן, וללא חומרים משמרים ומוצרים מעובדים, ומושתת על גישת "מהשדה לצלחת". בית הקפה מציע בשעות הבוקר תפריט עשיר, הכולל מקושקשת עם טופו, גבינות משקדים שמייצרת בעלת המקום, לחמי מחמצת שנאפים במקום, וופל בלגי מכוסמין המוגש עם מייפל ופירות.

המנה המפתיעה של הארוחה: קציצות חריימה על בסיס טופו
המנה המפתיעה של הארוחה: קציצות חריימה על בסיס טופו, צילום אבי אובליגנהרץ

הגענו לבית הקפה ששוכן במשק 69 במושב עין יהב בשעת צהרים שטופת שמש, ופתחנו עם לבאנה מעורר תיאבון שעשוי מסויה, לצד פוקאצ'ה (24 ₪), וסלט רוזטה רענן ועשיר בעגבניות, מלפפונים, חסה ועשבי תיבול, עם גבינת פטה שקדים שמכינים במקום וזיתי קלמטה (49 ₪). בעודנו מחכים למנות העיקריות לגמנו להנאתנו סיידר תפוחים (24 ₪), ובזה אחר זה נחתו על שולחננו  קיש בטטה אגוזי מלך בליווי סלט ירוק (54 ₪) והמנה המפתיעה של הארוחה: קציצות חריימה על בסיס טופו (49 ₪).

קפה רוזטה, פתוח ג'-ד' 22-12, ה' 22-9, ו' 15-9. פרטים בטל. 08-6228089 , 054-2323024. לא כשר.

לזניה עשירה בנאות סמדר
לזניה עשירה בנאות סמדר, צילום אבי אובליגנהרץ

פונדק נאות סמדר

מסעדה צמחונית הממוקמת בלב בוסתן יפה. תפריטה מבוסס על מוצרים אורגניים מתוצרת הקיבוץ האקולוגי, ירקות מהגינה, וגם מיצים ונקטרים אורגניים. בין היתר תמצאו כאן גם ארוחות בוקר (50 ₪), פלטת גבינות זוגית או ליחיד (48-96 ₪), ופלפל ממולא (45 ₪). לחימום הקנה הלכנו על מרק היום – מרק ירקות המוגש בתוספת לחם הבית, חמאת שום וזיתים (28 ₪), וסלט הבית עשיר בירקות, גבינת עיזים וזיתים. בגזרת העיקריות, והיות הפלפל הממולא אזל, הסתפקנו בלזניה עשירה ברוטבי עגבניות, פלפלים ובשמל, עם מוצרלה וגבינות עיזים ארומטיות (45 ₪), וטוסט הבית המורכב מלחם הבית, גבינות עיזים, פסטו, עגבניות וזיתים (42 ₪). למרות הפיתוי הרב החלטנו להימנע מאגף המתוקים, ובמקום זה הצטיידנו בשמן זית אורגני וריבת אגסים ותפוחים תוצרת נאות סמדר בחנות הצמודה לפונדק.

פתוח ראשון עד חמישי 6.30-21.30, בשישי עד 15.30 ובמוצ"ש 16.30-21.30. 054-4218789/8, כשר ללא תעודה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר