הסנדק אמר את דברו… ימי הבירה האחרונים

מבנה בצמוד לפסי הרכבת בעיר, שהיה בזמנו מרפאה של הצבא האנגלי
המקום החל את פעילותו בחלק בו קיימים היום ברזי הבירה, ועם הזמן ולאור הביקוש התרחב הפאב למה שהוא היום – עד שייסגר בקרוב

כשפתיחה של כתבה על פאב מצליח שפועל בחיפה מספרת על סגירתו, הכתבה כולה עצובה. אז נשאיר זאת לסוף… ביום חורף אביבי הגעתי עם אנשי בירה גינס בישראל, לעיר הנמל הצפונית חיפה, כדי להתרשם ולחוות את האווירה בפאבים וותיקים שעדיין לא נס ליחם. הנה סיפורו של הסנדק.

עזרא מספר שהמקום החל את פעילותו בחלק בו קיימים היום ברזי הבירה
עזרא מספר שהמקום החל את פעילותו בחלק בו קיימים היום ברזי הבירה. צילום תמר מצפי

בשנת 1979 רכשו האחים והימאים לשעבר, יעקב ועזרא סלם, מבנה בצמוד לפסי הרכבת בעיר, שהיה בזמנו מרפאה של הצבא האנגלי, והפכו אותו לפאב. את השם למקום, 'הסנדק', נתנו לו בהשראת טרילוגיית הסרטים המפורסמת.

הרעש של הקרונות, יחד עם הטלטלות והוויברציות, גורמים למשקאות להתערבב לבד בכוסות כל פעם שעוברת רכבת
הרעש של הקרונות, יחד עם הטלטלות והוויברציות, גורמים למשקאות להתערבב לבד בכוסות כל פעם שעוברת רכבת. צילום אורי שלזינגר

עזרא מספר שהמקום החל את פעילותו בחלק בו קיימים היום ברזי הבירה, ועם הזמן ולאור הביקוש התרחב הפאב למה שהוא היום. בתחילת דרכם עדיין לא נפערו החלונות הצרים דמוי החרכים בקירות, והכוונה הייתה להשאיר קיר אטום כדי לנסות להתגבר על הרעש והטלטולים הנגרמים כשעוברות הרכבות בצמוד לקיר הפאב. עם הזמן חשו שהרעש של הקרונות, יחד עם הטלטלות והוויברציות, גורמים למשקאות להתערבב לבד בכוסות כל פעם שעוברת רכבת, והבינו שהלימון הוא למעשה לימונדה…

יחד עם מגוון המשקאות החריפים והבירות, מוגשים בסנדק פירות ים ופלטות של סוגי נקניקים שמנוניים שונים
יחד עם מגוון המשקאות החריפים והבירות, מוגשים בסנדק פירות ים ופלטות של סוגי נקניקים שמנוניים שונים. צילום תמר מצפי

יחד עם מגוון המשקאות החריפים והבירות, מוגשים בסנדק פירות ים ופלטות של סוגי נקניקים שמנוניים שונים, המאפשרים לאלכוהול אותו שותים המבקרים במקום, להחליק לקיבה מבלי לסחרר ראשם..

בגלל קרבתו לנמל היווה הפאב מראשית דרכו אכסניה נאמנה ליורדי ים. עם הזמן הפך המקום לבית ומקום מפגש של אוהבי הטיפה המרה מכל חלקי הארץ. קוריוז אותו מספר עזרא, הוא שבתחילה קיבלו בפאב בברכה את ימאי הצי השישי של ארה"ב. כשהתברר שכאשר הימאים של הדוד סם 'מתדלקים', לא תמיד הם יודעים לשלוט על התנהגותם, ולמעשה מבריחים את הלקוחות הישראלים, הוחלט שמקומם של ימאים אלה אינו בפאב הסנדק.

מתוך סקרנות שאלתי את עזרא איך הוא רואה את הפאב בעוד עשר שנים. תשובתו הדהימה אותי: עזרא ציין שלהערכתו בעוד כחודש ימים יסגור הסנדק את שעריו לנצח.
"ידעתי שיום זה יבוא", אומר עזרא, "מכיוון שהפאב ממוקם על תשתיות רכבת ישראל". לשאלתי האם הסכום אותו קיבל מרכבת ישראל הוא נמוך מ-15 וגדול מ-13 מיליון ₪, עזרא הביט עלי והשיב: "הסכום שציינת אינו רחוק מהסכום שהתקבל…". כך למדתי במקרה שעוד מוסד שהוא חלק מנוף וההוויה של חיי הלילה בחיפה ובישראל, עומד להיעלם. מומלץ להגיע, לחוות ולהתרשם לפני שהמקום המיוחד הזה סוגר את שעריו לתמיד.

 

פאב הסנדק, קדושי בגדד 30 חיפה,  04-8671888

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר