השבוע בענף היין 122: לעשות קצת סדר

לכל קוראינו איחולי חג שמח ממערכת אכול שאטו. תמונה מהתערוכה בסומלייה 2018. צילום דוד סילברמן dpsimages
השבוע יש לנו משולש ביקב כרמל עם מנכ"ל, יינן ראשי וסמנכ"ל מכירות ושיווק חדשים, יינן שעוזב את יקב ברקן, חתימת סודיות ביקב רמת הגולן, וטלטלות בתחום עיתונות היין. ומכיוון שפסח הוא חג יין מובהק אז חג שמח

זהו, רגע לפני אליהו מתיישב לשולחן הסדר קצת מתנדנד מכל היין ששתה במהלך הערב, החלטנו לעשות לו קצת סדר בבלגן שקרה פה בתקופה האחרונה, ולעדכן אותו במי נגד מי. הפעם מדובר בשלושת היקבים הגדולים: יקב כרמל, יקב ברקן סגל, ויקב רמת הגולן. כולם המליצו כבר על היינות לחג, יינות סופרמרקטים, יינות חנויות היין, יינות להביא למתנה. על פי הנתונים של מכירות בחנויות ובמרכולים, היקבים מאוד מרוצים השנה, וזה ממש טוב ליהודים.

האביב מגיע ואיתו הלבלוב והתפרצות העלים, ואז יבוא הווירוס וקצת יקלקל את החיוך. עוד ועדה ועוד ניסיון להביא שתילים מחו"ל, ואולי כן יקימו איזושהי חווה משותפת בניהול מועצת גפן יין. מצב עיתונות היין בכי רע, סגרו את מדור היין בגלריה של הארץ, שלחו הביתה כתב יין בישראל היום והחליפו בכתב שהגיע מעיתון אחר, כך שאנחנו כרגע במינוס שניים, וחבל. ריחות הקפה שולטים ביין וביקבים וזה מעורר מחשבה אם יש כאן מקריות. יקב ברקן סגל במהלך חפוז, או פזיז, תלוי את מי שואלים, ויקב רמת הגולן בפגישה סודית השבוע, טוב, לעבודה, יהיה מעניין.

נדב ארנס – בן למשפחת כורמים ומכיר היטב את היקב. צילום שוקה כהן
נדב ארנס ארד – בן למשפחת כורמים ומכיר היטב את היקב. צילום שוקה כהן

1: יקב כרמל – מנכ"ל חדש

לפני החג התבשרנו על מינוי מנכ"ל חדש ליקב – נדב ארנס ארד, שיתפוס את  מקומו של גלעד הלוי שימשיך לכהן כיו"ר היקב.  נדב ארנס, הוא בן דוד של קובי ארנס היינן ודמות מוכרת ביקב, עם רקורד מרשים של עשייה בתחום היין. הוא מגיע ממשפחה של כורמים מאזור בנימינה שהייתה בין מייסדי  חברת עלית, בעשרים השנים האחרונות מילא מגוון תפקידי ניהול בכירים בקבוצת שטראוס, כשבשבע השנים האחרונות שימש כמנכ"ל שטראוס קפה. נדב היה מעורב מאוד ואחראי מטעם ועד ההנהלה של יקב כרמל על בניית האסטרטגיה החדשה של היקב, וגם ההחלטות האחרונות לגבי שינויים פרסונליים כן עברו תחת ידו.

במורשת הקרב של צה"ל יש סיפור מרתק אותו שמעתי, על  אביו של נדב, בני ארנס ז"ל, שהיה טייס קרב שהופל במלחמת יום הכיפורים. לאחר שנטש את המטוס, נחת היישר לגוב האריות כאשר כדורים שורקים מכל עבר. בגבורה בלתי ניתנת לתיאור של טייס מסוק בשם שמעון קורן (היום כורם גדול בזיכרון יעקב), ניצלו חייו וקורן הצליח לחלץ אותו.

כפי שכבר כתבתי, יקב כרמל נמצא בשלב מאוד משמעותי, והרבה החלטות צריכות להתקבל – בעיקר ארוכות טווח ושיווקיות. אין יותר זמן למשחקים ושליפות של כל מיני תוויות ומותגים והחלטות מהמותן. הגיע הזמן להרגיע ולהוביל לשינוי ביקב, שיוביל גם לשינוי בענף היין. היקב היה שם ועשה זאת היטב עשרות שנים. אפשר לחזור למעמד מוביל אם רק ייתנו למנהל לנהל, לאיש השיווק לשווק, וליינן לעשות יין. אולי גם הגיע הזמן לבדוק האם לא נעשו ביקב בעבר טעויות פרסונליות, כשפוטרו אנשים שמקומם ביקב היה עוגן עבורו. אולי צריך רגע להחזיר עטרה ליושנה עם אותם אנשים אצילים.

יפתח פרץ חוזר ליקב כרמל אחרי כמעט 5 שנים ביקב בנימינה. צילום איל גוטמן
יפתח פרץ חוזר ליקב כרמל אחרי כמעט 5 שנים ביקב בנימינה. צילום איל גוטמן

2: יקב כרמל – יינן ראשי חדש

החל מתאריך 15 באפריל יחזור היינן יפתח פרץ הביתה (ליקב כרמל) כיינן ראשי. לאחר סיום לימודי הייננות באיטליה הגיע יפתח ליקב כרמל ועבד שם במשך כשבעה בצירים, ואז עבר ביוני 2013 ליקב בנימינה כיינן ראשי והחליף בתפקיד את ששון בן אהרון – מאז יינן יקב מוני.

יפתח פרץ, שמחליף את ליאור לקסר שהיה היינן הראשי של כרמל במשך כ- 15 שנים, יביא איתו סגנון ניהולי שונה לחלוטין, אם נשפוט על פי דברי העובדים ביקב בנימינה, מדובר באיש שקט, רגוע, קשוב, מטפח דור צעיר, ובעל מוסר עבודה גבוה ביותר. מבחינה ייננית הוביל יפתח מהפכה ביקב בנימינה שהשפיעה על מיתוג היקב, שהחליט להשתמש בחומרי גלם משובחים גם ביינות הלא יקרים, על מנת להעניק לחובב היין שקונה רב הזמן יינות סופרמרקט, יין באיכות משובחת במחירים שפויים. יפתח לא חשש להוציא לשוק יינות הנמכרים ב- 25 וב- 30 שקלים, כי הוא יודע שאלו יינות שלא צריך להתבייש בהם. המהפכה מחלחלת גם ליקבים אחרים, ומדובר באמת בשינוי תפיסה משמעותי. גם פה ההצלחה שלו בכרמל תלויה אך ורק בזה שייתנו לו לעבוד בשקט. נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא נמצא מחליף כיינן ראשי ביקב בנימינה.

יוסי אדרי – לא להאמין אבל גם לו יש קפה ברקורד
יוסי אדרי – לא להאמין אבל גם לו יש קפה ברקורד

3: יקב כרמל – סמנכ"ל מכירות ושיווק חדש

ממשיכים בכרמל, וגם פה עם קצת ניחוח של קפה: מינוי חדש של סמנכ"ל מכירות ושיווק ביקב, יוסי אדרי, שהגיע מטמפו משקאות, שם עבד כ- 15 שנים. יוסי החל את דרכו בטמפו כאיש מכירות, לאחר מכן היה מנהל מכירות הן בשוק המוסדי והן בשוק הפרטי, ומנהל חטיבה בשוק המקצועי. במהלך חמש השנים האחרונות כיהן כמנהל אגף הסחר בחטיבות היין והאלכוהול, ובנוסף לכך ניהל את חטיבת הקפה של טמפו. אם יוסי אדרי שרד עם בוקסר במהלך שנים רבות כל כך, אז אין ספק שמדובר באדם שמסוגל להתמודד עם תכניות ארוכות טווח, ועם  טכניקות שיווק מעניינות וחדשניות.

מערכת אכול ושאטו מאחלת הצלחה רבה לנדב ארנס, יפתח פרץ ויוסי אדרי

צוות הייננים של ברקן-סגל: משמאל לימין עידו לוינסון, עינת קידר גרשון, ינאי לוינסון, צבי סקייסט, צחי מלצר. צילום דוד סילברמן dpsimages
צוות הייננים של ברקן-סגל: משמאל לימין עידו לוינסון, עינת קידר גרשון, ינאי לוינסון, צבי סקייסט, צחי מלצר. צילום דוד סילברמן dpsimages

4: יקב ברקן סגל –  היינן צבי סקייסט עוזב

בתחילת דרכו עבד צבי סקייסט ביקב כרמל, אולם גם אותו פיטר ליאור לקסר. אל יקב ברקן הביא אותו שמואל בוקסר מיקב ירושלים, שם שימש כיינן ראשי משנת 2009. צבי היה אחראי על  המהפכה שיקב ירושלים עבר מיקב שמייצר יינות קידוש ויינות מחוזקים, ליקב שמייצר גם יינות איכות בטכנולוגיות מתקדמות אותן הוא הביא והשריש. התוצאה: יינות שזכו בשנים האחרונות בפרסים. בוקסר שזיהה את הפוטנציאל, הציע לצבי סקייסט להגיע לברקן ולהשתלב בצוות הייננים של היקב. עזיבתו של בוקסר את יקב ברקן כנראה הייתה סוג של טריגר לצאת לדרך חדשה, וימים יגידו (ובטח לא רבים) האם ברקן קיבלו החלטה נבונה.

יאיר שפירא מנכ"ל יקב רמת הגולן. גם הוא הגיע מהקפה. צילום דוד סילברמן dpsimages
יאיר שפירא מנכ"ל יקב רמת הגולן. גם הוא הגיע מהקפה. צילום דוד סילברמן dpsimages

5: יקב רמת הגולן – סודי ביותר

נכון שגם יאיר שפירא המנכ"ל הגיע מעולם הקפה – זה של לנדוור, אבל אולי זה רק מקרי. בכל אופן, בפגישה חשאית שהתקיימה ביום רביעי ביקב רמת הגולן, הציגה המנכ"לית לשעבר את הפרויקט בו היא עוסקת מאז שעזבה את היקב. למרות ההכחשות שלה בעבר ודבריה על כך שעזבה את עולם היין, אז כנראה שעולם היין לא ממש יכול בלעדיה, וסוף סוף התוודעו אנשי היקב "הזוטרים" בפרויקט הקיימות שלה ושותפו בסוד הגדול – לא לפני שחתמו על טופסי סודיות. מדובר בפרויקט קיימות בו היא מאמינה, בעיקר בכל הקשור ליקב הרי גליל ועוסק במערכות מים ואנרגיה, והכנת זבל אורגני באופן עצמאי תוך שת"פ עם חברת נספרסו, בו אוספים מלקוחות קפסולות ריקות, מרוקנים את הקפה הבוצי והמשומש מקפסולות המתכת, שולחים את המתכת למחזור, ואת בוצת הקפה מעבירים לייצור קומפוסט איכותי לדישון אורגני שמשפר את בריאות הגפן, ואמור להביא לאיכות פרי גבוהה. כרגע הפרויקט לוטה בערפל, ויושק או יוצג כנראה בחודש מאי. אני רק מקווה שההר לא יוליד עכבר אחרי כל הסודות שמלווים את הפרויקט הזה. בכל מקרה כמובן נאחל הצלחה בכל דבר שיקדם את יינות ישראל.

תגובת היקב לשאלתנו בנושא הפרויקט של ענת: "אין תגובה". אנחנו מכבדים ומחכים בסבלנות.

איתי גלייטמן עם קובי ארביב מרקנאטי. ראוי שימצא מקום לכתוב בו. צילום דוד סילברמן dpsimages
איתי גלייטמן עם קובי ארביב מרקנאטי. ראוי שימצא מקום לכתוב בו. צילום דוד סילברמן dpsimages

6: טלטלת כתבי היין

השבוע התבשרנו כי איתי גלייטמן, כתב היין המוערך של מגזין גלריה יום ו' בעיתון הארץ, קיבל הודעה כי המדור בו פרסם במהלך ארבע שנים וחצי יותר מ- 200 כתבות וביקורות יין, יפסיק להופיע עקב בעיית תקציב. מצער ואף תמוה בעיניי שעיתון הארץ מפקיר את מדור היין שלו. העיתון ישראל היום פיטר לפני מספר חודשים את כתב היין יאיר גת, גם כן מסיבה תקציבית – כך נאמר, אבל מהר מאוד התברר שהוא מצא מחליף – רונן פרלמוטר, שמתאים לאני מאמין של העיתון.

זה שהועזב: יאיר גת (מימין), ורונן פרלמוטר. צילום דוד סילברמן dpsimages
זה שהועזב: יאיר גת (מימין), ורונן פרלמוטר. צילום דוד סילברמן dpsimages

עם כל מעלותיו של פרלמוטר,  שכתב קודם בעיתון מקור ראשון ובמגזין בשם בופה, האם יכול להיות  שעיתון בסדר גודל של ישראל היום ממנה מבקר יין שלא שותה יינות שאינם כשרים ומדיר יקבים כאלה? ברור שיש מקום לכתוב ביקורות על יין כשר בלבד, אבל יש לשם כך מספיק מגזינים ועיתונים דתיים וחרדים. חלק גדול מקוראי ישראל היום הם חילונים, ומבקר היינות לא ינגיש להם את כל האמת, יתעלם ממנה וידיר אותה. איפה ההיגיון אני שואל, ואיפה ההיגיון של עיתון הארץ שהפקיר את ביקורת היין וכתבות היין לעיתון ימני קיצוני. עמוס שוקן ואלוף בן, יין זה כבר מזמן לא רק יין. זה פוליטיקה, זה שטחים, זה חקלאות, חוץ, ואפילו ביטחון. אז לעזאזל תתעשתו בבקשה.

3 תגובות

  1. כמה הערות לי יש:
    הארץ – אפשר לכתוב על יין. אבל אסור להתנפח מחשיבות עצמית שמקבלת גיבוי מחברים מהתעשייה בעלי אינטרסים שדואגים לפמפם חשיבות ובינינו על כלום.
    ישראל היום – האם זה נכון ? שהכותב מעלה פנה לראיונות הן בארץ והן בישראל היום, על מנת לזכות בתפקיד "הנחשק"?

  2. "ישראל היום" אינו עיתון "ימני קיצוני", כלשונך. וזה בהחלט סביר שעיתון שיוצא לאור במדינת ישראל, יתמקד בביקורות על יינות כשרים. למען הסר ספק, אני חילוני ואינני שומר כשרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר