השבוע בענף היין 193: בציר 2019 יצא לדרך והבעיה של יקב כרמל

נכון, כבר פרסמנו תמונה זו בעבר אבל הבציר חוזר וזו הזדמנות נוספת לאחל בציר מוצלח לכל הכורמים והיקבים. צילום דוד סילברמן dpsimages
בציר 2019 התחיל ומתחיל על פי הכרמים והזנים באזורי הארץ השונים. אין לנו תמונת מצב מלאה, אבל מספר ייננים הקדישו לנו מעט מזמנם העמוס והדיווח כאן. אלון גונן גם מציג איך הוא רואה את תמונת המצב של יקב כרמל בעידן שלאחר היינן הראשי הקודם ליאור לקסר

 1: נו, אז איך יהיה הבציר השנה?

מתחילים לבצור, ובשטח הבוצרות כבר עולות על השורות של הזנים הלבנים, יש גם אלה שבוצרים בידיים. בינתיים אף אחד לא מראה סימני פאניקה ,אבל זקני השבט לא ממהרים לצאת בהצהרות. נחכה עוד קצת ונראה.  אז סקר קצר בין הייננים כדי לנסות להבין מה יוליד יום.

בשנת 1988 נטע אלי בן זקן את הכרם הראשון בחצר ביתו ברמת רזיאל
אלי בן זקן. צילום דוד סילברמן dpsimages

אלי בן זקן – יקב קסטל

הרבה ציפיות. חורף גשום, קיץ קל, הבשלה איטית, אבל אנחנו עדיין רחוקים מיום הבציר, וסכנות עדיין אורבות מעבר לפינה.

שיבי דרורי יקב גבעות. צילום מהאתר

שיבי דרורי – יקב גבעות והיקב המחקרי באוניברסיטת אריאל

לא לגמרי ברור כרגע. נצפה קצת איחור בהבשלות באזורינו, לא בהכרח שלילי כי הטמפרטורות מתונות בשלב זה. אין התפרצויות מיוחדות של מחלות (בניגוד לשנה שעברה שהיו קמחונות קשים), אז בסך הכול נראה טוב.

אבא ובן – אסף ואורן קדם. צילום אורן קדם
אבא ובן – אסף ואורן קדם. צילום אורן קדם

אורן קדם – יקב אסף

בשיתוף מתנדבי עבודה עברית, התחלנו את הבציר והספקנו כבר לסחוט את הסוביניון בלאן ואת השאנין בלאן. גם הפינו גרי מוכן, והפרי מפגין עוצמת טעמים משובחת. כל הענבים עד כה נבצרו במקסימום 21 בריקס, על מנת לקבל מינרליות טובה. יבול האדומים מועט יותר מאשר בשנה שעברה. הפינוטאז' ייבצר בשבת הקרובה ב- 23 בריקס.  הזינפנדל שמיועד לרוזה ייבצר גם כן בימים הקרובים. הכרמים נראים יפה ויש התרגשות עצומה. מאידך, התפוחים והאגסים שלנו סבלו השנה והפרי לא ממש במיטבו, אבל הנחמה בענבים.

צילום דוד סילברמן dpsimages
דורון רב הון. צילום דוד סילברמן dpsimages

דורון רב הון – יקב ספרה

בעיקרון, חוץ מהעובדה שהוא (הבציר) מאחר, ולא רק בהשוואה לשנה שעברה. יבולים קצת מעל הממוצע, כך נראה. טעמים טובים ושומר על חומצה עד כה. ימים יגידו…

צילום דוד סילברמן dpsimages
איתי בן חיים. צילום דוד סילברמן dpsimages

איתי בן חיים – יקב בן חיים

מסתמן כי בציר 2019 מתעכב מעט. הבוחל מתחיל להופיע, ובימים אלה אנו עוטפים את שורות השרדונה ברשת – טכנולוגיה שפיתחנו כנגד ציפורים שמעוניינות לנגוס בפרי. השנה אנו צפויים לקלוט ביקב 60-70 טון ענבים, ונגדיל את כמות היינות הלבנים ב- 15-20 אחוזים. מבחינת תסיסות, השנה נבחן את האופציה להתסיס חלק מהענבים כאשכולות שלמים. מבחינת היבול, נראה כי כמות הפרי כמו בשנה שעברה, אולי קצת פחות, ועל כן אנו רוכשים השנה ענבים מכרמים שכנים לאזור שלנו ממרום הגליל.

ששון בן אהרון. צילום רות שוורקוז

ששון בן אהרון – יקב מוני

בציר 2019 יצא לדרך באיחור קל. היה חורף גשום יחסית, הגשמים המרובים יצרו אדמה רוויה מעל הרגיל, דבר אשר דחה את מועד התחלת השקיית הכרמים באביב. לחות לילות גבוהה הצריכה התמודדות רבה בכרמים, על מנת למנוע פרטי מחלות בכרמים. על פי הנתונים הראשוניים, נראה כי רמת החומציות בענבים טובה יותר מאשר בעבר. רמות היבול אינן שונות מהותית משנים עברו, ועל פי טעימת הענבים בכרמים השונים אנחנו מצפים לטוב.

מיון ענבי פינו גרי ביקב דלתון. צילום גיא אשל
מיון ענבי פינו גרי ביקב דלתון. צילום גיא אשל

גיא אשל – יקב דלתון

התחלנו בציר, עובדים כרגע לאט עדיין, אך הפרי נראה מעולה ומאוד טעים. שנה מאוחרת מעט, אך מקווה שתפתיע לטובה. בינתיים אני מבסוט מכך שבגליל העליון יש מזג אוויר נוח, וכך גם קצב הבצירים.

יעקב אוריה ויינותיו הלבנים בערב מיוחד שהתקיים במתחם wework בדרום תל אביב. מתפלל? מטיף? בתמונות מערב זה עיניו עצומות. צילום נהדר של דוד סילברמן dpsimages
יעקב אוריה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יעקב אוריה – יקב פסגות

הבציר מתחיל, אך אנו רק בתחילת לבנים. מהכרם נראה שההבשלה איטית. אמנם ייגזרו מזה חומצות פחות טובות משנה שעברה, אך זמן גפן והבשלה סוכרית איטית, אמורים להיתרגם ליינות מרוכזים ועשירי טעם, בעלי אלכוהול שפוי.

רמי נעמן. צילום פאפא רצי
רמי נעמן. צילום פאפא רצי

רמי נעמן – יקב נעמן

שנה רגועה. אחרי חורף עתיר גשמים, אביב מתון וקיץ נטול חמסינים כמעט, הבציר יוצא לדרך במועדו – בניגוד לדעת כמה נביאים, עם הבטחה גדולה. השאר יסופר אחרי הבציר.

כורם בכרם של יקב צרעה. צילום דוד סילברמן dpsimages
כורם בכרם של יקב צרעה. צילום דוד סילברמן dpsimages

ערן פיק – יקב צרעה

בינתים אני יכול לומר שיהיה יבול נמוך מהממוצע. אצלנו בכרם יבול מאוד נמוך בקברנה סוביניון ושרדונה. היבול הנמוך נובע ממשקל אשכול נמוך עקב גל חום בתקופת החנטה. צריך להיזהר מסוכר גבוה בזמן הבציר.

נדב ארנס מנכ"ל יקב כרמל (משמאל) ויפתח פרץ היינן הראשי. צילום דוד סילברמן dpsimages
נדב ארנס מנכ"ל יקב כרמל (משמאל) ויפתח פרץ היינן הראשי באחד מכרמי היקב. צילום דוד סילברמן dpsimages

יפתח פרץ – יקב כרמל

השנה הבציר התחיל בדיוק במועד, משום שמזג האוויר היטיב עם הכרמים. עונת החורף הייתה גשומה וקרה במיוחד, עובדה שהשפיעה לטובה על איכות הענבים, גודלם וטעמם. האביב והקיץ היו נוחים יחסית, ואפשרו את הבשלתם של הענבים בקצב הטבעי להם. ליקב יש כ-20 כרמים שיניבו לראשונה השנה. הייחודי והמסקרן ביותר הוא כרם עמק הבכא שבצפון רמת הגולן, במורדות תל מחפיד בגובה של כ- 1000 מ' מעל פני הים – הגבוה ביותר מבין הכרמים של כרמל ובין הכרמים הגבוהים בארץ; שמוקדש לזנים לבנים עם נגיעה של קברנה סוביניון. בנוסף, השנה נכנס לעבודה קו קליטת ענבים חדש המיועד ליינות הפרמיום, אשר יאפשר  קליטה של עד 10 טון ענבים בשעה, בשונה מ- 90 טון ענבים בקו הרגיל, ומיועד אך ורק לקליטת ענבים מבציר ידני. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לצוות הייננים שעובדים איתי: מיטל דמרי, מתן ציזלינג, דורון הרנס וחיים וכטנהיים.

אוליביה פרתי בטעימות אשכול הזהב 2014. צילום מדף הפייסבוק
אוליביה פרתי בטעימות אשכול הזהב 2014. צילום מדף הפייסבוק

אוליביה פרתי – יקב טפרברג

לאחר החורף המצוין שהיה לנו, התחלנו לבצור השבוע מספר חלקות מזנים לבנים משפלת יהודה. הענבים הגיעו בהבשלה מלאה עם חומציות יפה. זה אמנם מוקדם, אבל כרגע אני רואה שני מאפיינים לבציר הזה, הראשון הוא טמפרטורות גבוהות הגורמות לעיכוב בהבשלת הענבים, והשני זו לחות גבוהה המצריכה מאתנו השגחה מאוד קפדנית בכרמים, ועם כל זאת יש לי הרגשה שיהיה לנו בציר נפלא השנה.

עידו לוינסון. צילום ישראל פרקר
עידו לוינסון. צילום ישראל פרקר

עידו לוינסון – יקב ברקן-סגל

רק התחלנו השבוע, מוקדם מדי לדעת, ורק התחלנו להתסיס. בעיקר בצרנו כמה לבנים מקדימים. בינתיים נראה טוב, אבל לא חושב שיש כרגע באמת מה לספר, לא מבחינת כמויות ולא מבחינת איכות. בשבועיים הקרובים יגיעו הרבה לבנים והאדומים הראשונים, ואז כבר אפשר יהיה לקבל כיוון.

צחי דותן – מנכ"ל מועצת גפן יין. צילום איל גוטמן
צחי דותן – מנכ"ל מועצת גפן יין. צילום איל גוטמן

צחי דותן – מנכ"ל מועצת גפן יין

השבוע החלו טפטופי הבציר, ובשבוע הבא הענף ייכנס לבציר משמעותי, ולכן קשה עדין להעריך את תוצאות  הבציר. מאידך היה לנו השנה חורף טוב עם מנות קור, ולא היו אירועי מזג אוויר חריגים. לכן נראה על פניו כי נהיה עדים ליבולים ממוצעים, ונקווה גם לאיכויות טובות. בציר מוצלח לכולם.

אלעד מובשוביץ. צילום דרימיה
אלעד מובשוביץ. צילום נאוה מובשוביץ

ואחרון אלעד מובשוביץ מיקב דרימיה, שמסכם את הפרק על הבציר במילותיו שלו: הו אלוהים, אני בלילה של סחיטות. כמה טוב שעברה שנה והספקנו לשכוח כמה אנחנו אוהבים את זה. אני לא יודע, אבל בטוח שיהיה בציר מוצלח, חייב להיות.

2: גאווה ישראלית בעולם היין, אבל לצערי לכרמל יש בעיה רצינית

לא מזמן העניק המגזין הבריטי Decanter למדיטרניאן 2016 של יקב כרמל מדליית זהב וציון 96 בתחרות היין היוקרתית שלו. היין מורכב מ–30% ענבי קריניאן מכרם הפארק, 25% ענבי סירה מכרם הפארק, 16% פטי וורדו מכרם מירון, 12% מורבדר מכרם הפארק, 10% פטיט סירה מכרם בוגר בהרי יהודה, 7% מלבק מכרם אדמון. היין בעל גוון אדום ארגמני, ארומות של שזיף שחור בשל, פטל ודובדבנים. גוף שמנוני, עמוס בפרי בשל, חומציות נפלאה ומאוזנת.

אכן מדובר ביין אייקוני ייחודי. בתחרות היין של דקנטר זכו גם היינות האלה של כרמל בהישגים מרשימים:  אזורית רוזה 2018 – מדליית כסף, פרייבט קולקשן קברנה סוביניון 2017 -מדליית ארד, לימיטד אדישן 2016 – מדליית ארד, סינגל ויניארד קברנה סוביניון אדמון 2014 – ארד, סלקטד סוביניון בלאן 2018 – ארד, אזורית קברנה סוביניון 2016 – ארד, סלקטד קברנה סוביניון 2017- ציון לשבח.

ליאור לקסר

פירטתי את כולם, כי פה מתחילה הבעיה בכרמל; חוסר היכולת להבין את משמעות ההערכה לה זכו היינות  – של ליאור לקסר שהיה היינן הראשי של היקב במשך 15 שנה. חוץ מאנשי הייצור, לא נשאר היום אדם אחד ביקב כרמל שמכיר את היינות של לקסר והיה שם כשהם נוצרו. אנשי היין של כרמל, כולם בחוץ ללא יוצא מהכלל: מירה איתן, אדם מונטיפיורי, ליאור לקסר, דייויד גרוניך. הם אלה שהובילו את הטרנד הים תיכוני בישראל עם פטיט סירה וקריניאן, כשהזנים הללו עוד היו בחיתולים ביקבים אחרים. אותם אנשי יין ותיקים סימנו את הדרך יותר מאוחר עם שיראז קאיומי האגדי. היום, מי שנמצאים ביקב לא מבינים על מה מדובר, והם לא יודעים למנף את מה שיש להם ביד.

צריך להסתכל על מה עשה יקב רקנאטי עם הסיפור הים תיכוני. שם הבינו היטב את הכיוון המדהים, העתיקו ושיפרו את הסיפור, לקחו יינות בינוניים ומינפו אותם כסוג של נקטר אלים. לכרמל יש בבקבוקים נקטר אלים, וכאמור אף אחד שם לא עושה עם זה דבר. שולחים לכתבי יין הודעה לעיתונות עם רשמי טעימה במקום לקדם את הזכייה או את הפרס. כל יקב עם חצי מהישג זה היה יוצא לסיבוב הופעות בכל הארץ. בכרמל אין מי שמבין את המשמעות. היין לא על המדפים ולא בתפריטים. לדעתי זה ממשיך את אותו קו של איבוד הנכסים של היקב בעולם היין. מי שהיו חלוצי הסינגל ויניארד, יינות זניים והסגנון הים תיכוני, בנשימות אחרונות. הכול נגמר. הלו? כדור הארץ לכרמל? יוצאים עם פחיות, יוצאים עם מיתוג מוזר, יוצאים עם מוג'ו תמוה, יוצאים עם וודקה, ממציאים את דור המילניום (ראו ערך כתב היין יאיר קורן בכתבתו זו).

אירוע השקת קוניאק DUPUY. צילום רפי דלויה
אירוע השקת קוניאק DUPUY. צילום רפי דלויה

נראה כי היינן הראשי יפתח פרץ שהגיע ליקב אחרי ליאור לקסר – שהחליט על כל מהלך ביקב והיה דומיננטי, לא נכנס לנעליו ואפשר ליוסי אדרי סמנכ"ל מכירות ושיווק של כרמל, להיות האיש החזק ביקב. אדרי מחליט על כל מה שקורה ביקב, המנכ"ל  מאחור. על פי מה שקורה שם, עושה רושם שאין ליקב כיוון, מטרה או יעד שכולם מחוברים להשיגו. לכל בעל תפקיד אינטרס אישי משלו. כל אחד ממוקד באינטרס שלו. דבר אחד ברור: כל האינטרסים האישיים מנוגדים זה לזה, ואף אחד מהם אינו האינטרס של היקב, כל אחד מושך לכיוון אחר והיקב נקרע.

יינות כרמל על מדף בסופר. צילום אלון גונן
יינות כרמל על מדף בסופר. צילום אלון גונן

יפתח פרץ חתום על כל הבקבוקים שהשיווק דורש ממנו לייצר. לצערי הוא לא עושה מה שיינן בסדר גודל שלו צריך לעשות, ולומר להם כי הוא לא חותם על היינות הללו. בדיוק כפי שעידו לוינסון עושה ביקב ברקן-סגל – הוא חותם רק על היינות הראויים לחתימתו. להיות חתום על המוג'ו? וה- VINO שנמכר ב- 15 שקלים, ה- BUZZ שנמכר ב- 16 שקלים, אקסלנס שנמכר ב- 19 שקלים – שהושק ברעש גדול בסוף נובמבר 2018, אבל נחל מפלה במכירות ויש ממנו ערמות ביקב ומחלקים אותו במתנה על כל קנייה של סלקטד? התמונה משקפת מצב בו מדרג מחירי היינות הפוך למדרג האיכות של הסדרות, בלגן אטומי. אלו לא יינות של יפתח פרץ, אלו יינות של סמנכ"ל השיווק.

וודקה טיטו'ס. מייבאים ומשווקים גם את זה
וודקה טיטו'ס. מייבאים ומשווקים גם את זה

אני רוצה להזכיר שסדרות פרייבט קולקשן וסלקטד, היו הסמן הימני לתמורה מעולה למחיר. אלו היו יינות שליאור לקסר חתם עליהם בגאווה, וזה היה מקור כוח אדיר שאבד ליקב. כל האני מאמין של יפתח קורס עם היינות שמוצגים על המדפים. המוטו שלו ביקב בנימינה היה יינות משובחים במחירים זולים, לצערי, בכרמל הוא לא מיישם את זה. היקב עבר את נקודת האל חזור, רוקנו את היקב מכל תוכן ערך ונכס. סמנכ"ל השיווק מבין את זה, ומושך לאלכוהול ולשינוי היקב. יש לו במחסנים מאות אלפי בקבוקי וודקה שקנה המנכ"ל הקודם מאמיר בר ועמית סלובטיק; מיליוני שקלים בבקבוקי וודקה שוכבים במחסנים.

על מדפי היין בסופרים יש יינות שאף אחד לא רוצה לשתות. היינות הגדולים של היקב מתקופתו של לקסר מעלים אבק, ולא בגלל שמישהו שם חושב שהם צריכים עוד להתיישן, אלא פשוט אין להם מושג ביין. כנסו את אנשי הייצור הוותיקים והטובים ותקשיבו להם; הם אחרוני המוהיקנים ביקב. אוי אוי, ליבי עליהם.

מוריס חסין הגיב

אלון, כמי שעבד כ- 13 שנה ביקב כרמל (הערת המערכת: מנהל ערוצים מיוחדים ביקב), אני מאשר שתמונת המצב שהצגת מדויקת מאוד. שאפו על הניתוח היסודי. לצערי, כרמל הוא נכס לאומי שעבד וכיום אבד. מאמין שהישגים של ליאור לקסר כמו מדיטרניאן 2016 לא יחזרו עוד, לצערי. כיום פועלים בישראל מגוון יקבים העושים יינות מעולים, כאשר השוק בישראל כבר לא תלוי ביקב אחד או שניים. הבשורה הטובה היא שכל אנשי מקצוע הטובים בענף היין שהזכרת בכתבה, נמצאים ביקבים אחרים או בתפקידים שונים, ועוסקים בייצור, קידום, ושיווק יין ישראלי.

אליק איימוס הגיב

היינות עליהם חתום לקסר הם מעילית היינות הישראלים! פעם אף שאלתי, איך עם כל הרעש הפומפוזי סביב 4Vats , היינן לא חתום על תווית הבקבוקים? מבחינתי, כל מה שלקסר חתום עליו זו בונבוניירה, החל מעמק הנדיב 2016 (יין חריג באיכויותיו ביחס למחיר, 3 ב-100, שם בכיס הקטן הרבה יינות דרום צרפת שעולים כפליים ממנו) ועד הלימיטד אדישן בכל שנה שיצא. נראה אם כך שצריך לאסוף מהמדפים את הסדרות של הסינגל ויניארד (שעל, קאיומי, אדמון) ולאפסן.

דמיטרי גרייבר הגיב

מסכים עם מה שנאמר על יקב כרמל. נכון שזה לא היה חכם לא לגדל דור חדש כאשר ליאור עוד היה שם. טעות נעשתה, ועכשיו היקב צריך לטייח חורים שנוצרו, וזה ייקח להם זמן. מה שבטוח כאן זה שיינות 3 או 4 ב-100 לא יעלמו להם בעתיד הקרוב.

הסומלייה ומסעדן יוסי בן אודיס – הטרקלין

המסעדן וסומלייה יוסי בן אודיס הגיב

עצוב לקרוא את מה שקורה ביקב כרמל, ממש עצוב. מדובר ביקב עם מסורת, ששינה מהלכים ותפיסות בשוק. נכון, תמיד היו יינות זולים ופשוטים, אך לצידם היו יינות מצוינים וכאלו שהיו שווים לכל שקל ששילמת. אני מתגעגע לתקופה בה המנהל בן משה היה נכנס למסעדה שלא עובדת עם כרמל – ולמחרת משלחת של מנהלים וסוכנים דואגת שאין מצב לא לעבוד איתם. כיום – נדיר למצוא מסעדה בתל אביב שכן עובדת עם כרמל – חבל. יקבי רמת הגולן ורקנאטי ועוד רבים, תמיד הבינו שמסעדות בונות תדמית ויוקרה שפועלות אחר כך במכירות על המדף. יקבי כרמל מזמן מחוץ לשוק המסעדות – וזה מעיד בהחלט על דעיכתו של המותג של היקב הראשון בישראל. חבל.

אתם מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם שלנו: אכול ושאטו – foodis.co.il

המקום לעדכוני חדשות ולכתבות המתפרסמות אצלנו. הכל כדי שיהיה מעניין ולקידום תחומי היין, אוכל ומסעדות והגופים שפועלים בהם. אין ספק שויזואלית אנחנו הרבה יותר יפים מערוצי החדשות בטלגרם, ועוסקים בנושאים יותר נעימים.

תגובה אחת

  1. מאוד מעניין, ניר שחם מדווח באתר הפייסבוק שלו, על יבולים גבוהים מהממוצע, שגורמים לצבירת סוכר איטית, מאידך איתי בן חיים אומר שבגליל העליון בכרמים שלו יהיה אולי יבול נמוך משנה שעברה שהייתה שנה יבול נמוך עקב חורף שחון, ערן פיק מיקב צרעה מדווח על יבול נמוך משמעותית בכרם שלו, מה שיביא כנראה לנזק כספי ליקב, אך לנו ליין כצרכנים ליין מעולה בבציר 2019 אם הם לא יקנו ענבים נחותים מהשכנים שלהם ויעשו איזה ערבוב קטן.

    לטעמי הכתבות הכי מעניינות בשבוע ,הם הכתבות על הבציר , הגידולים, הוירוסים, הכרמים החדשים, מה קורה עם כרם קאיומי הוא עדיין בחיים ?

    הפוליטיקה הנחשית ביקבים , אלי באופן אישי לא מדברת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר