יין וג'אז – פיוז'ן מגוון אקוסטי והרמוני

דורון יצחקי. צילום עופר הופמן
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם חיבור בין הפיוז'ן של היינן דורון יצחקי שיצר יין ישראלי בספרד ובין הפיוז'ן של פלמנקו וג'אז עם שלושה ענקי גיטרה. קריאה והאזנה נעימות

Fusion – מיזם יין שהוקם בשנת 2007 על ידי  היינן דורון יצחקי, בעל תואר שני בייננות מאוניברסיטת אדלייד אוסטרליה, וחבר ילדות עופר הופמן (יזם היי-טק), במטרה לייצר יין מזנים מובחרים, בארצות נבחרות ורק בשנים טובות, עם Touch שונה אשר מייחד את היינות לעומת היינות המקומיים באותן ארצות. הסיבה לכך נעוצה בכמה גורמים, ביניהם שוני באקלים, רצון לבידול, ומסורת. דורון אומר: "העבודה שלי קלה מאוד, כי חומרי הגלם איתם אני עובד הם מהמשובחים ביותר".

דורון ועינת יצחקי – יינות חובקי עולם

טמפרניו-גרנאש 2005 של Touch by Fusion הוא יין מתיישן – בלנד מענבי טמפרניו (85%) וגרנאש (15%), מגפנים נמוכות בנות 50-70 שנה מאזור אראגון קרנינה בספרד. היין יושן בחביות, מרביתן חדשות (אמריקאיות וצרפתיות), ובוקבק ללא כל סינון או ייצוב. טעמתי את היין בביתם של עינת ודורון יצחקי בתמרת, עם אירוח למופת (נאצ'וס ורוטב סלסה ביתיים, ונקניקיות טעימות), בטעימה מודרכת ומלאת עניין.

אנחנו 14 שנים אחרי ייצור היין, 4 שנים מעבר להערכה שנתן דורון בעת ייצורו, והיין חי ובועט. טעמי הפרי, החבית והטאנינים, משתלבים נהדר עם טעמים יותר מורכבים של עור, סיגאר, שוקולד, פטריות ואדמתיות. היין עדיין טעים ועוצמתי, ומשקף את איכותו. טמפרניו במיטבו. ריקוד שמש ים תיכוני.

הים התיכון מלא באוכל משובח, יינות נהדרים, אנשים יפים, ומוזיקה מעוררת השראה של ענקי הגיטרה האלה: cLaughlin John Al Di Meola, Paco de Lucia,  ל דימיולה שנולד בניו ג'רזי ארה"ב ב- 1954, פרץ לראשונה אל עולם המוסיקה בשנות ה-70 עם להקת הפיוז'ן  Return to Forever של צ'יק קוריאה. הוא מנגן בקלילות ובחיוך, ומפיק צלילים אקזוטיים בכל גוון, קצבים, ומלודיות, בסגנונות פיוז'ן, ג'אז לטיני, ופלמנקו ספרדי, תוך שלמות בפריטה.

פרנסיסקו סנצ'ס גומס, שנודע בשם הבמה פאקו דה לוסיה או פאקו, היה יוצר וגיטריסט ספרדי (1947-2014). הוא הוביל קו של סגנון פלמנקו מודרני, והיה לאחד מנגני הפלמנקו הבודדים שהצליחו גם בסגנונות אחרים כמו ג'אז, מוזיקה קלאסית ומוזיקת עולם.  גם בעיניהם של נגני הגיטרה בעולם כולו הוא התבלט במהירויות נגינה, בצלילים נקיים, ובקטעים מוזיקליים יפהפיים, מרגשים ועוצמתיים .פאקו הלך לעולם הגיטריסטים בתחילת 2014 בגיל 66, ובהחלט היה מדור הנפילים של הגיטרה.

ג'ון מקלפלין (נולד בינואר 1942) – מבצע עתיר יכולות הידוע בכינויו "מהווישנו", הוא גיטריסט ומלחין פיוז'ן אנגלי, שהיה חלק מ"ההרכב החשמלי" של מיילס דיוויס בשנות ה-60 המאוחרות. בשנת 1971 הקים את ה- The Mahavishnu Orchestra, להקת פיוז'ן ג'אז אמריקאית שכתה לשבחים על המוזיקה המורכבת והאינטנסיבית שלה – תערובת של מוזיקה קלאסית הודית, ג'אז ורוק פסיכדלי.

בתחילת שנות ה- 80 הופיעו שלושת הווירטואוזים עם גיטרות אקוסטיות, והוציאו את האלבום  Friday night in San Francisco  תוך הפגנת וירטואוזיות יוצאת דופן, שמתוכו בחרתי את Mediterranian Sun Dance Live. שימו לב למהירות, הדיוק ונקישות האצבע המורכבות בגיטרת הפלמנקו. שלושתם בשיא הכוחות האימתניים שלהם, תוך מוזיקליות אוהדת, אמוציונלית, בה כל מוזיקאי משלים את האחר. אומנות פלמנקו מדהימה. בשנת 1996 אוחד ההרכב להקלטה נוספת וסיבוב הופעות עולמי.

אז יש לנו חגיגת פיוז'ן אמיתית, עם שכרון חושים ושמחה ספרדית. שישי בסן פרנסיסקו, שבת בתמרת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר