יין וג'אז: רק יין טוב של יהודה כמיסה ומוזיקה ללא גבולות של שלומי כהן

שלומי כהן מנגן בכל הסקסופונים ושולט בסגנונות מוזיקה כמו פאנק, ג'אז, פופ-רוק, מוזיקת עולם ואר אנד בי
יוסי נאור, חובב יין וג'אז שהוביל את 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם יצירות מושלמות ואיכותיות, מושפעות ומעוצבות בכישרון ובמקצועיות גדולה וגבוהה

יקב כמיסה ('דלתא' לשעבר) שוכן בפארק התעשייה דלתון שבגליל העליון. כרמי היקב נטועים ברמת הגולן ובמרום הגליל, אשר מניבים כ- 1000 טון ענבים בשנה. חלק ניכר מפעילות היקב מיועדת למחקר ופיתוח על בריאות הגפן, וייצור יינות מיוחדים: יין ללא תוספת גופרית, יין מופחת כוהל; יינות עם מאפיינים ברורים, בריאותיים וייחודיים, המייצגים נאמנה את הכרמים. כמו כן מאפשר יקב כמיסה ליקבים מסוימים לייצר אצלו את יינות האיכות שלהם.

יהודה כמיסה מיקב כמיסה – לשעבר דלתא. צילום ישעיהו שוורץ

יהודה כמיסה אחד מבעלי היקב (יחד עם יקב כרמל) והכורם, התחיל את צעדיו הראשונים ביין בגיל הנערות, בעבודה בכרמים במשק של משפחתו. לאחר השירות הצבאי התחיל לייצר יין לצריכה עצמית. בשנת 2006 למד במכללת תל חי, ואחר כך המשיך ללמוד ולייצר יין יחד עם ד"ר ארקדי פפיקיאן, יועץ היין הוותיק. יינן היקב הוא ישעיהו שוורץ, עם התמיכה של יהודה. לדברי כמיסה: "בשלב הסופי של הכנת יינות, תפקיד היינן הוא בעיקר להבליט את היתרונות ולהסתיר את החסרונות של היין, לכן בבלנדים נפתחות יותר אפשרויות מאשר ביין זני".

"מתוך הצורך הטבעי לשווק יינות כמה שיותר מוקדם לאחר המילוי, בדרך כלל יינות אדומים יבשים אינם נגישים לשתייה מידית" הוא אומר. "ענבי הגליל והגולן משופעים באיכות גבוהה ומתאימים ליינות בעלי פוטנציאל יישון ארוך, כאשר גידול הגפנים והטיפולים הראויים בהם מובילים לייצור יינות בעלי איכות מעולה ופוטנציאל יישון ארוך במיוחד".

צילום יהודה כמיסה

ועל הרגשתו בעשיית יין: "גידול הגפנים בטבע לייצור יין, כרוך במגוון פעילויות מאתגרות ומשמחות. התהליך לוקח שנים של עבודה וציפייה, החל מהקרקע ועד הבקבוק, ובסופו של דבר המפגש עם אנשים שאוהבים יין ונהנים מיגיע כפיים דומה לתינוק שנולד, ואתה רואה אותו גדל ומתפתח לידך. בסוף, כאשר מגיע הרגע הנכון, אתה מבין שהוא כבר גדול בזכות עצמו. זה עונג רוחני שאין לתאר במילים". איזו צניעות, כנות, אהבת אדם והעשייה, ואמונה שלמה. איש אמיתי.

צילום יהודה כמיסה

יקב דלתא בלנד 2019 הינו בלנד אדום עשוי מענבי מלבק, פטי ורדו וקברנה פרנק, שהתיישן במשך 28 חודשים בחביות עץ אלון. ליין צבע אדום עז וגוף מלא. טעמים חזקים של פרי, עץ ותבלינים. בעל סיומת ארוכה ונעימה. בלנד של שלושה זנים בורדולזים שונים אחד מהאחר, והתוצאה היא יין עמוק וכבד, עוצמתי, טעים ומדהים. אפשר ללגום ממנו כבר עכשיו (לפתוח את הבקבוק כשעה-שעתיים לפני), אך עוד מספר שנים בבקבוק ייטיבו איתו. יהודה יהודה יא יהודה.

גובה הכרמים מוביל אותי לגובה היצירה של שלומי:

שלומי כהן, סקסופוניסט יליד תל אביב, זכה לחינוך מוזיקלי רב-תרבותי מסביבתו בתל אביב, בניו יורק, וגם ממורשתו המרוקאית והתימנית. אביו וסבא שלו היו מוזיקאים, ומוזיקה תמיד הייתה חלק מחייו. השילוב הזה של סגנונות בסאונד שלו הפך אותו לסקסופוניסט מבוקש מאוד בניו יורק, ובשיתופי פעולה באופן קבוע עם פרויקטים מוזיקליים שונים ברחבי העיר ומחוצה לה.

שלומי כהן והסקסופון. צילום מדף הפייסבוק

שלומי מנגן בכל הסקסופונים ושולט בסגנונות מוזיקה רבים ושונים כמו פאנק, ג'אז, פופ-רוק, מוזיקת ​​עולם ואר אנד בי. אדון הסליחות הוא אחד הפיוטים העתיקים והידועים ביותר, שהפך ברבות השנים לפיוט המזוהה ביותר עם מנהג הסליחות. מתחילת חודש אלול עד ליום הכיפורים שרים בקהילות הספרדיות את הפיוט מדי יום בסדר הסליחות, בדרך כלל בשירה משותפת של החזן והקהל, ההולכת ומתעצמת מבית לבית. מחברו של הפיוט אינו ידוע. הפיוט בנוי לפי סדר הא"ב, וכל שורה משבחת ומתארת את האל ואת מעשיו.

איזו חגיגה יכולה להיות גדולה מחגיגת יין ומוזיקה עוצמתיים ומרגשים? האוזן שומעת אנרגיה, ובפה טעמים מורכבים. מצאתי את השלם בתוך הפאזל.  אם יש ידיים של אומנים כמו יהודה ושלומי, תפילה יכולה להביא את האדם לפסגות. שליטה מעולה בענב ובכלי, מלאי כישרון בתחומם ושופעים זיעה וצליל. שנאמר: במנגינה וביין.  אתם מוזמנים להצטרף לסיור. דרגת קושי: לא לכולם. דרושה סבלנות והקשבה. מפגש מטלטל ומסעיר. בעיבוד ובביצוע עכשוויים של יהודה ושלומי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר