יינות דרום אמריקה על המפה

בטעימה יינות מארגנטינה וצ'ילה מאזורים שונים בכל אחת מהמדינות. צילום יגאל ברנע
במפגש ה-174 במניין שסגר את השנה ה-18 לפעילותו של מועדון יולו (YOLO) בחר המארח התורן להתמקד ביינות מדרום אמריקה. ליתר דיוק ארגנטינה וצ'ילה עם מגוון יינות מאזורים שונים בכל אחת מהמדינות

"אין כמו הסמבה לתפוס שלווה, אין כמו הסמבה, כן היא חוויה. היא אולי אשליה, אך היא עושה לי טוב, דרום אמריקה על המפה", כך שר אריק אינשטיין את שבחי הסמבה ודרום אמריקה בשירו של יצחק קלפטר (מילים ולחן).

צילום יגאל ברנע

במפגש ה- 174 במניין שסגר את השנה ה- 18 לפעילותו של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה), בחר המארח התורן להתמקד ביינות מדרום אמריקה, ליתר דיוק – ארגנטינה וצ'ילה, עם מגוון יינות מאזורים שונים בכל אחת מהמדינות, וכמובן מגוון מטעמים תואמים. ממעוף הציפור אזכיר פה את האמפנאדה, הצ'ילי קון קרנה, וקצרה היריעה מלפרט.

צילום יגאל ברנע

Catena Zapata, Nicolas, Mendoza 2010

מנדוסה היא אזור היין הגדול בהיקפו בארגנטינה, הן מבחינת היקף הכרמים והן מבחינת היקף יצור היין. הזנים העיקריים באזור הם מלבק, ולצידו סירה, קברנה סוביניון ובונרדה (זן שמוצאו מאזור סבואה בצרפת, וכיום מאוד נפוץ בארגנטינה). היין ששתינו, מאחד היקבים המובילים בארגנטינה, הוא בלנד המורכב מ- 75% קברנה סוביניון ו- 25% מלבק.

רשמי טעימה שלנו – צבע מאוד בורדולזי, אף מלא פרי שחור, כבד, אדמתי, ניחוח עור, מנטה, מעט מתקתק. בפה – גם כאן מורגש הפרי השחור, שוקולד, מתובל בפלפל שחור. היין רך וחלק, על גבול האלכוהולי. חמיצות טובה ונעימה. לא מעיד על מורכבות. נעים לשתייה, הסיומת ארוכה ונעימה. יין טוב אבל לא יצאנו מגדרנו. ציון יולו 15.4 (91). מחירו 570 ₪ – יקר לטעמי מול התמורה שנותן.

צילום יגאל ברנע

Concha y Toro, Don Melchor, Cabernet Sauvignon, Puente Alto 2012

יין מצ'ילה, מאזור היין הנחשב Alto Maipo. 93% קברנה סוביניון, 7% קברנה פרנק. מעניין לראות את התייחסויות המבקרים למיניהם; אמריקאים נתנו לו ציונים המתקרבים ל- 100, אחרים יותר באזור ה- 92 – פער משמעותי. אנחנו היינו בצד של הפחות מתלהבים מבחינת הערכתנו ליין ורמת הציונים.

רשמי טעימה – צבעו סגול כהה. אף עם הרבה חמיצות, עשיר בפרי אדום ושחור, מפולפל. גוף מלא, מורכב, טאנינים עם נוכחות. חמיצות נעימה בפה, משולבת במתיקות עדינה. יין עגול, נעים לשתייה, עם סיומת ארוכה וטובה. ציון יולו 15.7 (91). לדעתי 92 יותר משקף אותו. מחירו בחו"ל 125 דולר.

צילום יגאל ברנע

Zuccardi, Aluvional, Gualtallary, Malbec, Uco Valley 2018

עמק אוקו הוא אזור גידול יין חשוב בארגנטינה, כשעה נסיעה דרומה מהעיר מנדוסה. הענב הראשי באזור הוא מלבק. נמצא בו גם קברנה פרנק, אבל בהיקף נמוך יחסית. גם מקומם של היינות הלבנים לא נפקד כאן. האזור זכה להשקעות גדולות מאוד בתחום היין ב- 20 השנים האחרונות, ובעניין ומעורבות של יקבים צרפתים מובילים. יקב זוקארדי הוא יקב משפחתי של משפחה ממוצא איטלקי. היין ששתינו הוא 100% מלבק.

רשמי טעימה – צבעו סגול אטום. אף עם פרי שחור ומנטה. מאופק ומסוגר. מורגשת בו חמיצות גבוהה. בפה פרי שחור, ליקוריש, אגרסיבי, נותן תחושה שהוא פשוט צעיר מדי. מאוד הופתעתי בדיעבד מהפער בין מה שטעמנו לבין מה שכותבים אודותיו. שווה לנסות אותו שנית בעתיד ולראות את השינוי המקווה. ציון יולו 14.8 (90). מחירו 390 ₪.

צילום יגאל ברנע

Montes, Alpha M, Santa Cruz 2004

יין מצ'ילה. בלנד בורדולזי קלאסי תואם אזור Medoc, מורכב מ- 80% קברנה סוביניון, 10% מרלו, 5% קברנה פרנק, ו- 5% פטי ורדו. יקב מונטס החל לפעול בשנת 1987 באזור עמק קולצ'גואה, וכיום מחזיק, בשותפות עם מספר משפחות אחרות, במגוון כרמים באזורי יין שונים במדינה. היין ששתינו הוא יין הדגל של היקב. הכרמים בעמק Apalta, 1,200 דונם של קברנה סוביניון, קרמנרה, מרלו, מלבק, טמפרניו, גרנאש וזנים נוספים. היין ששתינו מיוצר בכמות מוגבלת מאוד ובשנים איכותיות בלבד.

רשמי טעימה – צבע סגול צלול ונאה. הגיל לא השפיע לרעה על הצבע. אף מלא בפרי שחור, מתובל בפלפל לבן, עטוף סיגליות, סגנון אלגנטי. בפה – גוף בינוני פלוס, פירותי, טעמי קפה ושוקולד, חלק. מרגיש ששותים אותו ממש בזמן, גם אם האנרגיה שלו מצביעה על יכולת להחזיק מעמד עוד כמה שנים. סיומת ארוכה ונעימה. ממש יופי של יין. ציון יולו 15.9 (92). מחירו 400 ₪.

צילום יגאל ברנע

Montes, Purple Angel, Carmenere, Val Colchagua 2018

עוד נציג מכובד של יקב מונטס. 92% קרמנרה, 8% פטי ורדו. רשמי טעימה – צבע מקסים. אף מאוד אקספרסיבי מלא בפרי שחור, מנטה, שוקולד, בשמתי. בפה – חמיצות נעימה, מרירות עם נוכחות. מרגיש מאוד צעיר, הייתי מחכה איתו עוד כמה שנים. הסיומת ארוכה, אבל יש מקום לשיפור באיכותה. למרות מצבו הנוכחי קיבל ציון יולו 15.8 (92), מה שאומר שיכול להשתפר ולתת תמורה רבה יותר בעתיד. מחירו 350 ₪.

צילום יגאל ברנע

Abremundos, Aznar Pelleriti, Pagina 1, edicion limitada, Uco Valley, 2018

חזרנו לארגנטינה, לאזור מנדוסה. 45% מלבק, 55% קברנה פרנק. רשמי טעימה – צבע סגול נוטה לשחור, מאוד נאה. אף פירותי ומתובל, עור, צרור פרחי בר, קצת מאופק בסגנון. איזון מצוין, הרבה מורכבות. גם בפה פרי שחור ומתובל, טאנינים מלאי נוכחות, צעיר עם פוטנציאל מבטיח לעתיד, יין נהדר. ציון יולו 16.1 (92). לטעמי האישי הציון שלנו, שהוא ממוצע הציונים שנותנים הנוכחים, חוטא לו. אני חושב שהוא בהחלט ראוי לציון 94, וחלק נכבד מהנוכחים נתנו לו ציון ברמה זאת. מחירו 350 ₪.

מרתף החביות של יקב מונטס. צילום מהיקב

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא, ובלוויית אוכל מתאים שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר