יינות יקב מונטיפיורי: איפוק עולם ישן לצד נוכחות עולם חדש

אדם, רייצ'ל ודוד מונטיפיורי בתחרות אשכול הזהב
בני הדור החמישי והשישי של משפחת מונטיפיורי בישראל: רחל (רייצ'ל), דוד, ואדם אביהם, החליטו להקים יקב שנושא את שם המשפחה. למימוש המיזם חברו אל איש היין ארנון גבע – מי שהיה מנהל היצוא של יקב כרמל, וחלק מיקב קסטל

יקב "כרם מונטיפיורי" הוקם בשנת 2010, כיקב שיינותיו מיוצרים במתקני יקב מוני על ידי היינן סם סורוקה – אז יינן יקב מוני. מאז השקת יינותיו הראשונים בשנת 2013 – כ- 20,000 בקבוקים, צמח יקב מונטיפיורי ל- 75,000 בקבוקים מיינות 2015, וביסס מוניטין של יקב איכותי בקרב קהל חובבי יין בארץ ובחו"ל, כשמחצית מכמות הבקבוקים מיוצאת לצרכנים בחו"ל.

אדם ורייצ'ל מונטיפיורי
אדם ורייצ'ל מונטיפיורי

שם היקב כשם השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה בירושלים על קרקע שרכש משה מונטיפיורי, ומוכרת בשם ימין משה. בחלוף 150 שנים החליטו בני הדור החמישי והשישי של משפחת מונטיפיורי בישראל: רחל (רייצ'ל), דוד, ואדם אביהם, להקים יקב שנושא את שם המשפחה. למימוש המיזם חברו בני המשפחה אל איש היין ארנון גבע – מי שהיה מנהל היצוא של יקב כרמל, והיה חלק מיקב קסטל.

בערב יינן עם אדם מונטיפיורי ובתו רייצ'ל בסניף דרך היין G, טעמנו שבעה יינות של היקב, ולצד אלה שזר אדם סיפורים יפים על משפחת מונטיפיורי והקשר ההדוק שלה לארץ ישראל וליין הישראלי גם יחד.

כאמור, מונטיפיורי הוא יקב וירטואלי. ייצור היין נעשה ביקב מוני, בסמוך ליקבים טפרברג וצרעה בשפלת יהודה, וביקב מקפידים על שימוש בענבים מהכרמים הכי איכותיים באזור, כדי להוציא יינות נגישים ופירותיים, בסגנון טרואר ים תיכוני.

אדם אומר: "חשוב לנו להבטיח עשיית יין כמו שאנחנו רוצים: לא היין הכי טוב שיש, אלא יין שישתדך טוב עם אוכל. מכיוון שאין לנו במשפחה רקע בעשיית יין, שכרנו כיועץ יין את היינן המנוסה סם סורוקה, שרכש שנות ניסיון רבות בעשיית יין בארץ ובחו"ל, ומדגיש בעשייתו את הקשר הבלתי נפרד בין הכרמים והטרואר לבין עשיית היין ביקב. צוות היקב הוא כמו נבחרת מנצחת. כולנו אוהבי יין ובעלי רקע מקצועי שונה, שמתחבר לעשיית יין, וכל אחד מאתנו מביא משהו אחר לשולחן. בבחירת סגנון היינות של היקב אנו מחליפים דעות, ומקבלים החלטות משותפות".

ליקב מונטיפיורי יש שלוש סדרות, ובכולן שומרים היינות על מכנה משותף של יין ים תיכוני
ליקב מונטיפיורי יש שלוש סדרות, ובכולן שומרים היינות על מכנה משותף של יין ים תיכוני

ליקב מונטיפיורי יש שלוש סדרות, ובכולן שומרים היינות על מכנה משותף של יין ים תיכוני מזני ענבים המתאימים במיוחד לגידול בטרואר הרי יהודה, ומתחברים טוב לאוכל תיכוני. הסדרה הראשונה ברמת כניסה, כוללת יין אחד לבן ואחד אדום. הסדרה השנייה כוללת יינות זניים, ולהשלמת הרפרטואר הוציא היקב מהדורה מוגבלת של יין דגל, כרם משה, שהוא בלנד הזנים.

אדם מציין: "חשוב לנו שבכל הסדרות היינות ישמרו על אופי עדין ופירותי, עם חומציות טוב וסיומת מרעננת ומזמינה המשך שתייה. כל היינות נגישים, ובעיקרם מתאימים לשידוך למנות אוכל ים תיכוני. לצד זאת, גם תמחור היין נועד להיות הוגן ולהעניק תמורה ראויה."

לבן 2015

בלנד ים תיכוני מפתיע של 65% קולומברד, 25% שרדונה ו-10% סמיון. ללא חבית. 12.5% אלכהול. יין נהדר העושה שימוש מיטבי בזנים שמתחברים היטב לטרואר הרי יהודה ולאקלים ים תיכוני. כל זן תורם מאופיו ליצירת השלם. השרדונה תורם חמאתיות, הסמיון מעניק טעמים הדריים לימוניים, והפרנץ' קולומברד, שהוא רטרו מוצלח של הזן שגדל כאן לפני עשרות שנים, נותן את החומציות המאזנת. באף מובלטים ניחוחות משמחים של פרי טרופי לצד ליים. החך משלב מקסים את מרקם טעמי הזנים, מעט חמוץ, מעט חמאה, ופרי הדר מאזן. סיומת פירותית נוכחת הופכת את היין הזה לאפריטיף מהנה או ליין קיץ ים תיכוני שישתדך טוב לצד מאכלי קיץ לא כבדים. לשתייה מידית. המחיר 70 ₪ –  תמורה מהטובות שיש ליינות לבנים ישראלים.

מונטיפיורי אדום
מונטיפיורי אדום

אדום 2015

45% פטיט סירה, 35% שיראז, והיתר מלבק. יין ללא יישון בחבית. 14% אלכוהול. בלנד מעט תוקפני אך עשיר בטעמי פרי בשל ורענן. יין שולחן משודרג ומהנה למגוון חובבי יין, עם אוכל לצדו. בעיקר מתאים לשתייה מידית. שופע ארומות רעננות של פרי אדום, ובחך מרגישים טאניות בשרנית עדינה, עם סיומת המשלבת חמיצות ורעננות מאוזנות. לא מתחנף ולא מאמץ לשתייה. כיף לשתייה במגוון סוגי אירוח לא מחייבים, לצד פסטות מאכלי עוף ודגים. 

המחיר 70 ₪ – תמורה מעולה לבלנד ים תיכוני מזנים מסורתיים מאופקים, ובסגנון עשייה נוכח של עולם חדש.

קברנה סוביניון 2015

100% קברנה סוביניון. חלק מהיין יושן 6 חודשים בחביות אלון אמריקאי. 14% אלכוהול אך לא תוקפני. קברנה שנותן יותר טעמים וארומות של מרלו בשל, עם הרבה תות ופרי אדום. בחי מרגישים יין לעיס עם גוף מלא, שיעמוד בכבוד לצד אוכל. חך רענן ומאוזן, וסיומת מעט קלויה וונילית. מתאים לפסטות ובשר.

המחיר 90 ₪ – תמורה טובה מאוד להשקעה למי שרוצה להתרשם ולהרשים עם יין קברנה סוביניון קלאסי, בשילוב טעמי חך של עולם חדש.

 

מהדורה מוגבלת של 4,500 בקבוקים ללקוח אמריקאי שרצה לקבל יין ישראלי
מהדורה מוגבלת של 4,500 בקבוקים ללקוח אמריקאי שרצה לקבל יין ישראלי

אריה (ARIA) רזרב 2013

מהדורה מוגבלת של 4,500 בקבוקים ללקוח אמריקאי שרצה לקבל יין ישראלי. היין בוקבק עם תווית ייחודית לו. החל משנת 2014 ייצר היקב מיין זה כמות גדולה יותר לכלל קהל הצרכנים. 65% סירה, 20% קריניאן ו-15% פטיט סירה. 16 חודשי יישון בעיקר בחביות אלון צרפתי. 13.5% אלכוהול. ארומות בולטות של פטל בשל, דובדבן ושזיף, ותיבלון עץ ועשבי תיבול מחטניים. גוף מלא וסיומת ארוכה מעט טאנית. יין גסטרונומי אלגנטי ומהנה, בעיקר למאכלי נזיד וגריל בשריים חורפיים.

המחיר 140 ₪ – לא זול, אך יעניק תמורה שווה מבלנד בורדו אלגנטי המשלב מרקם טעמים ים תיכוניים. מחוספסים נגיש לשתייה, אך בעל כושר יישון להמשך השבחה.

 

סירה 2012

100% סירה. 60% מהיין יושן בחביות אלון צרפתי, והיתר בחביות אלון אמריקאי במשך 14 חודשים. 13.5% אלכוהול. הצבע מאפיין את הזן: סגול עמוק. ארומות מודגשות של סיגליות, לצד שוקולד איכותי ושזיפים. חך עשיר ואלגנטי, וגוף בינוני-מלא. אדם מציין שזה זן פנטסטי לגידול בים התיכון.

המחיר 130 ₪ – הנאה איכותית לכל מי שמחפש יין טוב ושלא יהיה ב-front. שילוב טעמים נהדר של פרי ואדמה. מתאים למגוון מאכלים ים תיכוניים, נגיש ומהנה לשתייה מידית, או להמשך יישון להשבחה.

פטיט סירה 2012

100% פטיט סירה. 14 חודשי יישון בחביות אלון צרפתי. 13.5% אלכוהול. לדעתי זה יין הכי מרשים והכי ישראלי בטעימה. מיצוי פרי נהדר של הזן, שמצליח כאן להתבטא כיין זני ולא כחלק מבלנד, כפי שקורה לרוב. ארומות סיגליות לצד עץ קלוי עדין, משתלבות עם חך שחושף פאלטת טעמים מרובדת ופרי לעיס ועשיר. שילוב מהנה של שזיף סגול עם שוקולד מריר איכותי. סיומת ארוכה, מעט צובטת אך מזמינה המשך שתייה. נגיש אך ראוי ליישון נוסף. יתאים, כסגנונו, למאכלי בשר ים תיכוניים מפולפלים או גבינות מיושנות.

המחיר 140 ₪ – מעט יקר ליין אדום ישראלי, אך יתגמל בייחודו חובבי יין שמעריכים יין זני אקספרסיבי מטרואר ים תיכוני איכותי.

כרם משה 2012
כרם משה 2012

כרם משה 2012

בלנד של 78% קברנה סוביניון, 15% פטי וורדו, 5% מרלו ו-2% מלבק. 16 חודשי יישון בחביות אלון צרפתי. 13.5% אלכוהול. צבע הפרי העמוק מסגיר את המיצוי המיטבי שנעשה מהענבים. ארומות בולטות של בלנד הזנים, פירות יער לצד פלפליות ומעט תות. חך מרגש, כראוי ליין דגל. מורכב, אלגנטי וקטיפתי. בעל רבדים מורכבים ממגוון הזנים, נגיש עם מספיק זמן חדרוד לפני שתייה, אך בעיקר ראוי לעוד התיישנות להמשך השתבחות. למאכלי בקר או גבינות מיושנות.

המחיר 195 ₪ – יקר ליין ישראלי, אך בסקאלת יינות דגל זה תמחור הוגן. יתגמל מאוד מי שכיסו וחכו מאפשרים לו לקנות, לפחות לאירוע מיוחד.

 

יקב מונטיפיורי, טל. 03-5342247, [email protected]

 

הקורא עמית אריאלי הגיב:

אם כבר, יין מונטיפיורי אריה יותר קרוב לבלנד עמק הרון (דרום צרפת) ולא לבלנד בורדו, כפי שצוין בכתבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר