לא להתחיל עם האגרסיביים – יינות אזור ה-Jura בצרפת

בעלת מסעדה שאלה את התיירים מישראל עד כמה הם מכירים את יינות האזור. כשהבינה שהם די בורים בעניין העירה שעדיף להתחיל עם יין בטעם הרבה יותר נגיש ועדין ולא נכון להתחיל ביינות האגרסיביים שלהם. צילום יגאל ברנע
אזור הז'ורה ממוקם צפונית מערבית לז'נבה שבשוויץ. כאזור יין הוא קטן ביותר בהיקפו, בסך הכול 18,500 דונם כרמים המתחלקים לשבעה אפלסיון – ארבעה המוגדרים לפי המיקום הגאוגרפי ושלושה לפי סוג היין
צילום יגאל ברנע

לפני מספר שנים קיימנו מסע יקבים באזור הבורגון. בדרכנו מז'נבה, שם נחתנו, עברנו באזור הז'ורה (Jura), שיינותיו לא היו מוכרים לרובנו. במסעדה בה עצרנו לאכול ביקשנו להזמין יין מקומי. כששמנו עינינו על אחד היינות בתפריט, שאלה אותנו בעלת הבית בעדינות עד כמה אנחנו מכירים את יינות האזור. כשהבינה שאנחנו די בורים בעניין, העירה שעדיף להתחיל עם יין בטעם הרבה יותר נגיש ועדין, כי יינות האזור מאוד שונים ממה שאנו רגילים לו, ולא נכון להתחיל ביינות האגרסיביים שלהם. קיבלנו המלצתה, ובהמשך הבנו עד כמה היא צודקת. אזור קלאסי להבנת המושג של "טעם נרכש", לו הוקדש המפגש ה- 168 של מועדון חובבי היין יולו (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה).

גאוגרפית, האזור ממוקם צפונית מערבית לז'נבה שבשוויץ. כאזור יין הוא קטן ביותר בהיקפו, בסך הכול 18,500 דונם כרמים, המתחלקים לשבעה אפלסיון – ארבעה המוגדרים לפי המיקום הגאוגרפי, ושלושה מוגדרים לפי סוג היין, ולא בהתאם לגאוגרפיה. הגאוגרפיים הם Arbois, Cotes du Jura, L'Etoile ,Chateau Chalon. שלושת האחרים – Cremant du jura – ה'שמפניה' המקומית,Marc du Jura  – סוג של 'קוניאק' מקומי, ו- Macvin – ליקר המיוצר משילוב של המארק עם הנוזל הנוצר מהתססת הענבים. באזור גדלים חמישה זני ענבים באזור: שרדונה ו- Savagnin  בלבנים, Poulsard, Trousseau  ופינו נואר באדומים. כל זה נותן מגוון של יינות אדומים, לבנים, רוזה, מבעבעים, ליקר ו'קוניאק'.

ייחודי לאזור הוא היין הצהוב שמיוצר מענבי Savagnin (סאבאניין), מתפתח במשך מינימום שש שנים ושלושה חודשים (75 חודשים) במרתפים, מהם חמש שנים (60 חודשים) בחביות עץ אלון. כל זה תחת מעטה של השמרים, שנוצר כתוצאה מכך שלא מערבבים ולא נוגעים בנוזל לאורך תהליך התפתחותו, ושכבת השמרים מונעת מגע אויר עם היין.  כתוצאה מכך, מכל ליטר נותרים 62 סנטיליטר. זהו יין שופע ארומות מיוחדות וטעמי אגוז, אותו מבקבקים בבקבוקים ייחודיים בנפח זה.

צילום יגאל ברנע

Benedicte et Stephane Tissot, Arbois, Les Graviers 2016

יקב בן 60 שנה שהוקם על ידי הוריו של סטפן, שנחשב כיום כאחד מהייננים המובילים באזור. כ- 350 דונם כרמים מהם מיוצרים מגוון יינות, אדומים, לבנים, מבעבעים וליקרים. היין הספציפי ששתינו – על טהרת השרדונה. 16 חודשים בחביות עץ אלון.

רשמי טעימה – צבע זהב צלול. אף עשיר מלא פרי טרופי, פרי לבן (אפרסק), פומלה, ניחוח פירות יבשים, אורווה. תאימות יפה של הטעמים ביחס לארומות. גם כאן מקבלים הדרים משולבים בפרי טרופי, יין מאוזן, חלק, עם מרירות נעימה. מרגיש צעיר. חמיצות מצוינת. סיומת ארוכה ונעימה. ציון יולו 15.8 (92). מחירו 250 ₪.

צילום יגאל ברנע

Domaine du Pelican, Arbois, Savagnin Ouille' Grand Curoulet 2018

גראן קורולה נמנית על החלקות היותר טובות באזור. בסך הכול כ- 50 דונם, שליש שרדונה ושני שליש סאבאניין (לא לבלבל עם סוביניון); זן ענבים לבנים הגדל בעיקר באזור הז'ורה, קרוב משפחתית לטרמינר, והזכיר לנו את הפורמינט ההונגרי. משמש בדרך כלל לייצור היין הצהוב בעל סגנון השרי-פורט. כשהוא מופיע כיין לבן הוא מעורב עם שרדונה. במקרה הנוכחי אכן מדובר ביין לבן, ומוצלח מאוד.

רשמי טעימה – צבע קש זהוב. אף מורכב, עשבוני, עם גוון פרי מעושן, חבוש, פרחוני ודבשי. קצת ניחוח פטרולי מלווה אותו. בפה קיבלנו יין מינרלי, מורכב, חמיצות גבוהה ובועטת, אבל יחד עם זאת נעימה לחך בשל המתיקות העדינה המלווה אותה. גם בפה מורגשת העשבוניות לצד תחושה אדמתית ופירות יבשים. סיומת בינונית פלוס באורכה. מעניין מאוד. ציון יולו 16.1 (92). מחירו 260 ₪.

צילום יגאל ברנע

Benedicte et Stephane Tissot, Arbois, Savagnin 2014

היין שהה 33 חודשים תחת מעטה השמרים. רשמי טעימה – צבע קש עמוק. אף מעושן ומתכתי, עם גוון של זיעה. דבש, פרחים ואדמה לחה. גוון של שרי. בפה – יין לבן יבש מאוד, מזכיר פורט לבן, חמיצות טובה, מעט מרירות לצד מתיקות קלה, גופריתי. מעניין אבל לא משהו שאנחנו רגילים לפגוש. ציון יולו 15.1 (90).מחיר 260 ₪.

צילום יגאל ברנע

Benedicte et Stephane Tissot, Arbois, Vin Jaune en Spois 2008

100% סאבאניין. כנדרש על פי כללי האפלסיון – קצת יותר משש שנים בחביות, תחת מעטה השמרים המונע התחמצנות. בסך הכול יוצרו ממנו 2,500 בקבוקים בלבד. מבקרי היין מאוד אהבו אותו וציינו את טעמיו האגוזיים, המורכבות, התבלינים והעוצמה. אני אהבתי גם את המלצתם לשתות את היין לפני 2050. מי מהם יוכל לוודא שההמלצה הייתה בדיעבד נכונה כשתגיע שנת 2051?

רשמי טעימה – צבע קש מוזהב יפה. אף אלגנטי עם מאפיינים של יין קינוח, מגוון פירות יבשים ודבש. בפה – גם כאן טעמי יין קינוח, אגוז ושקדים. לחלקנו הזכיר אמרטו. יין עמוק ואלגנטי. מאוזן. סיומת ארוכה עדינה ואיכותית. מרתק. ציון יולו 16 (92). מחיר 400 ₪.

צילום יגאל ברנע

Benedicte et Stephane tissot, Trousseau Amphore 2015

לא התייחסנו בפירוט ליין ולא נתנו לו ציון, כי הוא פשוט היה מקולקל. חבל. אבל בכל זאת מספר מילים אודות ה'טרוסו'. יין אדום. מאפייניו – צבע אדום עוצמתי עם השתקפויות בצבע הדובדבן. אף ההולך ומתעצם עם ההתבגרות. פירות אדומים ושחורים כגון תות, דובדבן ופירות יער. מתובל בפלפל לבן. בפה – טנינים עגולים,טעמי פרי מתובל התואמים את האף.

צילום יגאל ברנע

Domaine du Pelican, Arbois, Poulsard 2018

ה'פולסאר' בדרך כלל אדום עם גווני תפוז. האף עדין, עם ארומות של פירות שחורים ואדומים, וצמחיית תחתית היער. בפה מקבלים טאנינים בולטים העוטפים את היין, וסיומת טובה.

רשמי הטעימה שלנו – צבע אדום בהיר שהזכיר פינו נואר מהבורגון. אף המשלב דובדבן חמוץ, פרחים, פלפל לבן. עדין ומאופק. בפה – חמיצות גבוהה, רעננות. הזכיר לנו רוזה מאזור פרובנס. מרירות קלה ואופיינית. סיומת קצרה ושטוחה למדי. ציון יולו 14.9 (90). מחירו 230 ₪.

צילום יגאל ברנע

Domaine du Pelican, Arbois, Trois Cepages 2018

גיום ד'אנג'רויל מיקב מרקיז ד'אנג'רויל, שנמנה על היקבים המובילים בבורגון, רכש כרמים באזור והקים את דומיין דו פליקאן. שם היין שלנו, בתרגום חופשי – שלושה זנים, והוא אכן בלנד מבוסס פינו נואר (60%), בתוספת 35% טרוסו, ו- 5% פולסאר. היין הראשון מסוגו הושק ב -2012.

רשמי טעימה – צבע בורגון צלול ומובהק. אף פירותי, דובדבן, קפה, פלפל שחור ואדמה לחה. בפה – דובדבן, חמיצות נעימה, מאוזן מאוד, מרגיש מאוד צעיר, מה שלא מפתיע לאור גילו. יין עגול ומאוד נעים לשתייה. סיומת טובה מאוד. ציון יולו 16 (92). מחיר 205 ₪.

לטעמי, זה היה מבוא מרוכז ויפה מאוד ליינות האזור. וכשהיינות האלה מלווים במנות האוכל המשובחות להן זכינו, המותאמות אחת לאחת מול היין, זה בכלל מושלם.

Domaine du Pélican

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

תגובה אחת

  1. כמה עילג ונפוח הכתב – ז'ורה הוא רכס הרים בגבול שבין צרפת לבין שוויץ. ז' ורה הוא קנטון בשוויץ ולא חבל ארץ בצרפת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר