מפגש יולו 171 – על הגל של יינות פורטוגל

קל להפוך ביקור בפורטוגל לחוויה ייננית וגסטרונומית מצוינת. ההיצע נרחב ונגיש. לפניכם רשמים ממפגש הטעימות ה-171 של מועדון יולו. צילום יגאל ברנע
היינות הפורטוגלים מבוססים בדרך כלל על מגוון גדול של זנים מקומיים וייחודיים לפורטוגל. טעימת יינות פורטוגלים הופכת לכן למאתגרת כיון שהטעמים שאנו פוגשים שונים מהטעמים להם אנו רגילים בשגרה. זה לא אומר שהמפגש עם היין הפורטוגלי אינו איכותי

היינות הפורטוגלים מבוססים בדרך כלל על מגוון גדול של זנים מקומיים וייחודיים לפורטוגל. טעימת יינות פורטוגלים הופכת לכן למאתגרת כיון שהטעמים שאנו פוגשים שונים מהטעמים להם אנו רגילים בשגרה. זה לא אומר שהמפגש עם היין הפורטוגלי אינו איכותי. אני למשל ביקרתי בשנה האחרונה בפורטוגל ונהניתי מאוד מרוב היינות שפגשתי שלא לדבר על ביקור נפלא ביקב מהטובים  באזור ה-דואורו (Douro) שנקרא Quinta da Fisca, בו זכיתי לביקור וטעימה מצוינים בהובלת הכורם ואחד השותפים הבעלים, עם מגוון יינות לבנים ואדומים מוצלחים מאוד כפי שגם תראו בהמשך.

צילום יגאל ברנע

ככלל, קל להפוך ביקור בפורטוגל לחוויה ייננית וגסטרונומית מצוינת. ההיצע נרחב ונגיש. לפניכם רשמים ממפגש הטעימות ה- 171 של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף מה זה).

צילום יגאל ברנע

Niepoort, Quinta de Baixo, Bical, Maria Gomes, Bairrada 2017

אזור יין הממוקם צפונית מערבית לעיר המקסימה קוימברה (בעברה בירת ממלכת פורטוגל), שנהנית מהאקלים של האוקיינוס האטלנטי בקרבתו היא שוכנת. ביקאל הוא זן ענבים לבנים איכותי טיפוסי לאזור זה ולאזור Dao.

רשמי טעימה – צבע קש צהוב צלול. אף עשיר, פירות לבנים (אגס) עם גוון של משמש, פרחוני ומינרלי. יין שמאוד מתאים לאוכל. נעים לשתייה. משלב חמיצות בולטת עם מתיקות קלה, חמאתי, מרירות קלה ונעימה. מאוד אנרגטי. ציון יולו 14.9 (90). מחירו בחו"ל 31 דולר.

צילום יגאל ברנע

Quinta de Pellada, Muleta, Dao 2017

מאזורי היין הוותיקים בפורטוגל. ממוקם במרכז המדינה, דרומית מזרחית לעיר פורטו. באזור ניתן לפגוש זני גפנים מקומיים רבים. רוב היין המיוצר באזור הוא אדום, וכללי האזור (Doc Dao) מחייבים לפחות 20% ענבי טוריגה נסיונל כדי לזכות בהגדרה כיין דאו.

צילום יגאל ברנע

רשמי טעימה – צבעו כהה וצלול. לחלקנו הזכיר את צבע יין הבוז'ולה. אף מאופק, אדמה כבדה, פלפל שחור, פירות אדומים. בפה – פרי אדום עשיר. מינרלי. טאנינים עדיין תוקפנים. מרגיש צעיר לשתייה. מרירות קצת בולטת, אבל משמר נעימות בשתייה. הסיומת ארוכה וטובה. ציון יולו 15.1 (90). מחירו בחו"ל סביב 60 אירו.

צילום יגאל ברנע

Luis Pato, Quinta do Moinho, Beiras 2000

לואיס הוא בן למשפחת כורמים-ייננים ותיקה מאוד, ויינן בולט באזור באיראדה; להבנתי טיפוס מיוחד ומקורי. אחד מחברי המועדון שלנו התארח ביקב שלו ופגש אותו, ותיאר את הביקור כחוויה מיוחדת. מי שמתעניין ורוצה להעמיק, שווה לו לעיין בכתבות אודותיו וכמובן לבקר אצלו. היין ששתינו הוא על טהרת ענב ה- Baga שנותן יינות "קשוחים", בלתי נגישים בצעירותם, ויש מי שמשווה אותו לנביולו האיטלקי.

רשמי טעימה – האמת שהיה לנו קצת קשה עם יין זה. צבעו סגול כהה. אף טחוב, אדמה כבדה ולחה, ריח של מרבד עלים, פרי אדום כבד. בפה –  יין מאוד סגפן, מינרלי, שטוח, מורגשת עדיין חמיצות מהעבר אבל הוא בסוף דרכו, או שלחילופין עבר איזו טראומה ואיכותו נפלה. ציון יולו 13.9 (88). מחירו כ- 70 דולר בחו"ל.

צילום יגאל ברנע

Paul Jaboulet Aine, Hermitage La Chapelle 1990

נכון, זה ממש לא יין מפורטוגל אלא יין צרפתי מבית טוב. הייתה לנו כוונה טובה לשתות אותו כיין מועדון, שאמור היה להעניק חוויה מיוחדת. לצערנו משהו התקלקל בדרך, והיין נמצא לא ראוי לשתייה. ננסה בקבוק אחר בעתיד.

צילום יגאל ברנע

Quinta do Mouro, Estremoz, Alentejano 2016

אזור אלנטז'ו הוא האזור החקלאי ב-ה' הידיעה של פורטוגל, ומספק יינות איכותיים. אגב, זה גם אזור עצי השעם של פורטוגל, וזו חוויה מעניינת לטייל באזור ולראות לצדי הדרכים את העצים עם הגזע המקולף, הבולט לכן בצבעו האדום כתוצאה מהקילוף. מסורתית היינות על בסיס זנים פורטוגלים אנדמיים, אך עם השנים ניטעו גם כרמים של זנים צרפתים ונוצר שילוב מודרני ומעניין. היין ששתינו הוא בלנד של ארגונז (טמפרניו מקומי), טוריגה נסיונל, קברנה סוביניון וענב האליקנטה בוסקט – זן ששלט בתחילת המאה בדרום צרפת אך היקפו התכווץ מהותית מאז, בעוד שבפורטוגל דווקא נקלט היטב ועבר תהליך הפוך.

רשמי טעימה – צבע ארגמן עמוק ונאה. אף נעים מאוד, מלא תותים, סיגליות, פרי הרוברב, מתובל בפלפל שחור וגוון של מנטה. בפה – בהתאמה לאף מורגש פרי מפולפל. שוקולד. גוף מלא. עגול ונעים מאוד לשתייה. חמיצות מצוינת. קטיפתי. סיומת נעימה. יופי של יין. ציון יולו 16.3 (93). מחירו בחו"ל 35 אירו.

צילום יגאל ברנע

Quinta da Faisca, Lacrau Vinhas Velhas, Douro 2017

יין מהיקב בו ביקרתי בפורטוגל, כפי שתואר בתחילת הכתבה. היקב משלב ביינותיו ענבים מהכרמים שלו כמו גם ענבים איכותיים מכרמים אחרים, כולל מחוץ לאזור דואורו בו הוא ממוקם, ולא נוהג לציין הרכב היינות מבחינת מוצא וזנים. זה תואם גם את שם המותג תחתיו נמכרים היינות – Secret Spot Wines . כפי שמצביע השם, היין מגפנים מבוגרות מאוד.

צילום יגאל ברנע

רשמי טעימה – צבע כהה בוהק ונאה. אף מלא פירות שחורים, צרור תבלינים, אדמה לחה, עץ אורן, אוכף. בפה – חמיצות נעימה, צעיר ועדיין מעט עפיץ, ויכול עוד להשתפר בהמשך השנים. גוף מלא, שוקולד, מתובל ועם גוון קלוי. סיומת טובה ונעימה. ציון יולו 16.4 (93) – היין המוביל בערב זה, במחיר מגוחך (יחסית לתמורה בחך) – 14 אירו, מה שכמובן הפתיע את כל הנוכחים.

צילום יגאל ברנע

Quinta da Faisca, Moscatel do Douro 40 anos

לסיום שתינו יין מחוזק של אותו יקב – יין קינוח איכותי, אך אנחנו לא נוהגים לדרג ולחלק ציונים ליינות הקינוח ורק מסתפקים בהנאה מהם. באמת השתלב נפלא עם הקינוח הנהדר של תותים בקצפת שקיבלנו.

צילום יגאל ברנע

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

צילום יגאל ברנע

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא, ובלוויית אוכל מתאים שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר