שלושה אזורי יין בספרד במפגש יולו 122

יינות ספרד של יולו 122
אזורי היין שלקחו חלק בערב זה: ריוחה, טורו, ריברה דל דוארו – בסך הכל 6 יינות

לפני שניכנס לרשמי טעימת היינות במפגש ה- 122 של מועדון יולו (YOLO – קראו על המועדון בסוף הכתבה), כמה מילים על אזורי היין שלקחו חלק בערב זה:

מפת ריוחה
מפת ריוחה

ריוחה – אזור היין המפורסם של ספרד, מתחלק לשלושה תתי אזורים. ריוחה אלווסה (alavesa), הקטן משלושת האזורים, ממוקם צפונית לנהר ה- Ebro. ריוחה אלטה ("עילית") – דרומית מערבית לו, והוא האזור היותר חשוב מבחינת איכות היין והיקף הייצור, וריוחה באחה (תחתית) – דרומית מזרחית לריוחה אלווסה. הענב המוביל באזור הוא טמפרניו. היין האדום של ריוחה נחלק לארבע קטגוריות המבוססות על תקופת היישון של היין, החל מהצעיר הנקרא פשוט ריוחה, ואחריו  קריאנזה, רזרבה, וגראן רזרבה.

טורו – אזור יין בצפון מערב ספרד. קיימות עדויות לייצור יין באזור זה החל מהמאה הראשונה לפנה"ס. הכמורה השתלטה בהמשך על ייצור היין באזור, והכנסייה התעשרה לא מעט בזכות המסחר ביין האיכותי שיוצר שם (לפי הכתוב, כריסטופר קולומבוס נשא בספינותיו יינות מאזור טורו). האזור נהנה מאקלים קונטיננטלי עם השפעה של האוקיינוס האטלנטי. הטמפרניו המקומי, עליו מבוססים היינות בדרך כלל, נקרא טינטה דה טורו. ככלל הוא כהה יותר מזה של ריוחה וקליפתו מרוכזת מאוד, ולכן יינות האזור מרוכזים יותר בדרך כלל.

ריברה דל דוארו – בצפון ספרד. אזור הידוע ביינות הטמפרניו (טינטו פינו, שמו של הטמפרניו המקומי) האיכותיים שלו. היין היותר מפורסם באזור הוא אוניקו של ווגה סיציליה, יין שזכינו לשתות הערב. אזור יין זה ממוקם  במישור בגבהים של כ- 800 מטר, מאופיין באקלים של קיץ חם ויבש וחורפים קשים. הימים, המאופיינים בדרך כלל בחום במהלך היום וקור בלילה, תורמים להתפתחות אופטימלית של הענבים.

ניגש לטעימה. היינות מוצגים לפי סדר טעימתם, כהרגלנו בקודש.

cvne rioja 2010
cvne rioja 2010

CVNE Rioja Reserva 2010

'רזרבה' משמעו שנה בחביות עץ אלון ושנתיים בבקבוק על הוצאה למכירה. אלו כללי הריוחה. היקב הוקם בשנת 1879 ע"י שני אחים בקרבת תחנת הרכבת של העיר Haro  באזור ריוחה אלטה. שם היקב: ראשי התיבות בספרדית של "חברת היין של צפון ספרד". הרכב הבלנד: 85% טמפרניו, השאר גרנאצ'ה, גרסיאנו, מזואלו. המגזין Wine Advocate העניק ליין זה ציון 91, וציין את צבע הדובדבן הבהיר והצלול, האף עם ניחוחות הפרי האדום, הטאנינים הנעימים ואורך היין בפה.

רשמי טעימה: צבע אדום בהיר. אף נעים, פירות אדומים. גוף בינוני. קטיפתי, עשיר בפרי בפה. חמיצות נעימה. אדמתי אך רענן. סיומת ארוכה יחסית ונעימה לחך.

ציון יולו – 14.6 (89). מחירו 80 ₪

cvne imperial gran reserva 2004
cvne imperial gran reserva 2004

CVNE Rioja Imperial, Gran Reserva 2004

'גראן רזרבה' משמעו לפחות שנתיים בחבית ושלוש שנים בבקבוק טרם יציאה לשוק. יין זה מאופיין בדרך כלל כמתובל ומינרלי, ובעל גוף מלא. מבקרי היין נתנו לו ציונים גבוהים ברמת 93-94, וציינו את ארומות השזיף, השוקולד והוורדים המלוות אותו, את העושר שלו והאיזון המעולה. לטעמי הדובדבן ופירות היער השחורים, מצטרפים במגוון תבלינים.

רשמי טעימה: צבע אדום כהה עד סגול. באף: זר של פירות אדומים, פלפל לבן, אדמה תחוחה, שזיף וקפה. בפה: מגוון פירות אדומים, חמיצות נפלאה, איזון טוב מאוד, סיומת ארוכה ונעימה עם מרירות קלה בקצה. היין עדיין צעיר, ולהערכתנו ניתן יהיה ליהנות ממנו עוד יותר בעתיד.

ציון יולו – 15.5 (91). מחירו 255 ₪

la rioja alta gran reserva 904
la rioja alta gran reserva 904

La Rioja Alta, Rioja Gran Reserva 904 ,2004

רוברט פארקר וג'נסיס רובינסון העניקו ליין זה ציונים גבוהים מאוד, והתרגשו מאוד מניחוחותיו ומטעמיו. גם רובנו אהבנו אותו, אך חלקנו קצת פחות. 90% טמפרניו ו- 10% גרסיאנו. 4 שנים בחביות עץ אלון, ולאחר מכן שנים ארוכות בבקבוק עד ליציאתו לשוק.

רשמי טעימה: צבע אדום צלול ובהיר יחסית; מזכיר צבע של יינות בורגון. באף עולים מידית ממש זר של פירות אדומים, פריחה ובושם קל ועדין, משולב בריח אדמה ועור. בפה: חמיצות נעימה מאוד. יין מעניין, עם שכבות שונות שמתגלות במהלך הטעימה. מגוון של פירות שחורים ואדומים. סיומת נעימה ומתמשכת, מעט אלכוהולית מדי בסופה.

ציון יולו – 15.4 (91). מחירו 220 ₪

numanthia toro
numanthia toro

Numanthia, Toro, 2004

מבקרי היין שטעמו אותו לפני כ- 10 שנים, מאוד התלהבו ממנו. מעניין שהדעות לגביו היו מאוד חלוקות בקרבנו, והפער בין הציון היותר נמוך שניתן לו לבין הציון היותר גבוה, היה חריג. מי שכן אהב אותו, פגש יין בצבע כהה מאוד, כמעט שחור, עם ניחוחות מאוד מתובלים של פלפל ירוק ופלפל לבן, עור מיוזע, גוף מלא, ושכבות של דובדבן ושזיף. סיומת ארוכה וטובה. המסתייגים סבלו מעודף אלכוהול, הגדירו היין כ"ריבתי", וחשו מרירות מודגשת בסיומת. ייתכן וזו הייתה יותר עפיצות, ולהערכתי עוד לא נס ליחו ושווה לפגוש אותו שוב בעוד מספר שנים.

ציון יולו – 15.2 (90). מחירו 270 ₪

vega sicilia alion ribera del duero
vega sicilia alion ribera del duero

Vega Sicilia Alion, Ribera del Duero, 2003

יש החושבים לעתים כי אליון הוא היין השני של יקב ווגה סיציליה. מסתבר שזו טעות. ווגה סיציליה הקימו במיוחד בשנת 1986 את יקב אליון, לא כדי לייצר "יין שני", אלא לייצר יין שונה. ככלל, היקב מייצר יינות שלא נועדים ליישון ושמירה ארוכים מדי (גם אם רוברט פארקר אמר בשעתו שאת היין שלנו ניתן לשתות אף בשנת 2022). יין המבוסס על טינטו פינו, ומחירו כמובן הרבה יותר נגיש לעומת יינות האיכות של ווגה סיציליה (דוגמת האוניקו, אותו נפגוש מיד).

רשמי טעימה: צבע סגול כהה, כמעט שחור. באף: שילוב מרשים של דובדבן, קפה, פלפל שחור, פירות יבשים. בפה בולטת מיד חמיצות מצוינת לצד פרי עדין, איזון נפלא. יין אלגנטי עם סיומת ארוכה ונעימה מאוד לחך.

ציון יולו – 16 (92). מחירו 220 ₪

vega sicilia logo
vega sicilia logo

Vega Sicilia, Unico, Ribera del Duero 2004

יין הדגל של היקב ושל הערב. כידוע, היקב עצמו נחשב לאיכותי ביותר בספרד, ולכן אגש ישר לתיאור רשמינו מהיין שפגשנו בערב זה. אחד הנוכחים הקדים וכתב לעצמו בדף בו התייחס ליין, כלהלן: "אני מוכן להמשיך ולשתות אותו, ואחר כך שוב להמשיך ולשתות אותו". כנראה באמת התלהב, ובצדק.

רשמי טעימה: צבע סגול שחור עמוק. אף מדהים המשלב פירות, קפה, אורן, תבלינים, פרחי סיגליות, צרור בשמים. בפה: פרי עשיר ביותר, שכבות מגוונות של פרי ותבלינים. איזון נהדר של חמיצות, פירותיות וטאנינים קטיפתיים. חגיגה של ממש. סיומת ארוכה ומושלמת.

ציון יולו – 18.7 (97) המכניס את היין לקבוצה המצומצמת והנכבדה של יינות שזכו בציון 18 ומעלה במסגרת מועדון יולו. מחירו כ- 1,500 ₪. טוב שיש לנו מועדון המאפשר ליהנות מדי פעם מחוויית יין כה איכותית.

מה זה YOLO?

YOLO – you only live once – הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר