מטפונה, מה זה?

כמה פעמים יצא לכם לשמוע שם של מאכל או תהליך בישול שלא הכרתם שהיה נשמע ״לא משהו״ והופתעתם? ככה קרה לי עם המטפונה אי שם בשנות הטיפשעשרה של חיי. אקדים ואומר, מטפונה או בשפה הערבית מדפונה (קבורה) היא שיטת בישול מתחת לאדמה והתוצאה תלויה בכל הדברים יחד: המוצר, השילוב, סבלנות ואש טובה.

כמה פעמים יצא לכם לשמוע שם של מאכל או תהליך בישול שלא הכרתם שהיה נשמע ״לא משהו״ והופתעתם?
ככה קרה לי עם המטפונה אי שם בשנות הטיפשעשרה של חיי. אקדים ואומר, מטפונה או בשפה הערבית מדפונה (קבורה) היא שיטת בישול מתחת לאדמה והתוצאה תלויה בכל הדברים יחד: המוצר, השילוב, סבלנות ואש טובה.

כמעט בכל סופ״ש היינו אורזים את עצמנו ליעד אחר ומרבים לשהות בחניונים, פארקים או יערות של שמורות הטבע ונחשפים לחופשה שמנתקת מכל מזלג, סכין וצלחת וחושפת את העולם הקולינרי שמבעבע מתחת לאדמה.

אבא שלי היה לוקח את חפירה ויוצר גומה באדמה אליה היה מכניס גחלים שהדליק מבעוד מועד ומצרף אליהם את מה שבדיעבד הבנתי שהיה ה-מטפונה, מכסה בגחלים נוספות ובחול האדמה שחפר החוצה ומודיע חגיגית ש״ניפגש עוד 4 שעות״.

קדם לזה תהליך וטקס בבית. אמא היתה מנקה ומעסה את העוף השלם בריחות וטעמים וממלאת אותו בכל טובו של המטבח. עוטפת את כולו בנייר כסף כמה וכמה פעמים ועוד כמה ״ליתר ביטחון״, בכל זאת, הוא עתיד להתכסות באדמה.

עברו 30 שנה מאז שאכלתי פעם ראשונה מטפונה ועדיין יש את הריח באוויר ואת המראה בכל זיכרון של השניה הראשונה כשנייר הכסף נפרד מהעוף וענן אדים של ריחות שבושלו שעות מתרומם לאוויר ונכנס היישר לאף ומעורר את כל בלוטות הפה.

הנה לכם מתכון אחד עם כמה שילובים של טעמים שישדרג כל קמפינג בטבע. אגב, באמת לא צריך סכין ומזלג, זה כל כך רך וחמאתי עד כדי כך שלא משאירים ממנו כלום, חוץ מאת נייר הכסף 😉

מטפונה עוף במילוי אורז, ועשבי תיבול וירקות

מצרכים:
עוף שלם
שמן זית
ראש שום
כוס אורז (מומלץ להשרות כחצי שעה לפני)
מלח
פלפל שחור
פפריקה מתוקה
גרידת לימון
תבלין על האש
זרעי כוסברה
כוס כוסברה טריה קצוצה
כוס פטרוזיליה טריה קצוצה
כוס טבעות בצל ירוק
כמה עלי טימין
2 עלי דפנה
נייר כסף

אופן ההכנה:
תחילה שוטפים את העוף, מייבשים וחורצים חריצים אליהם דוחפים שיני שום שלמות. בקערה קטנה שופכים כוס שמן זית וחצי מכמות התבלינים. מערבבים ומתחילים לעסות את חוץ העוף.

בקערה נפרדת, שוטפים את האורז ולאחר שטיפה מצרפים אליו את יתרת התבלינים עם כל עשבי התיבול. מערבבים היטב ומתחילים למלא את העוף. בזמן המילוי זכרו שבתהליך הבישול נפח התכולה גדלה לכן השאירו מקום בזמן מילוי העוף.
~ יש לעטוף את העוף היטב בכמה סיבובי נייר כסף ומכל הקצוות על מנת שלא תחדור אליו אדמה.
חופרים בור באדמה וזורקים לתוכו גחלים שהודלקו מראש, עליהם מניחים את העוף העטוף ומעליו מניחים עוד שכבה של גחלים ומכסים באדמה למשך כ – 4 שעות ומחכים בסבלנות, היא משתלמת.

למילוי העוף ניתן להוסיף ולהוריד מצרכים.
רעיונות למילוי בתוספת לאורז:
פירות יבשים
בשר בקר טחון
כבד עוף עם שמיר
פלפלים חריפים/מתוקים עם
ירקות שורש

לא חובה:
~לכסות באדמה אפשר רק בגחלים
~רק עוף אפשר גם חלקי עוף אחרים מונחים על אורז בתבנית עמידה לחום ממושך או בשכבה עבה במיוחד של נייר כסף.
~אורז, אפשר גם בורגול/חיטה/פריקי ועוד…

חשוב לזכור:
~כל מדורה/גחלים שאנחנו משאירים דולקים בטבע עלולים לגרום לאסון, בסיום התהליך ודאו שהאש כבתה.
~תמיד השאירו נקי אחריכם, הטבע הוא ביתם של החיות וההמשכיות שלנו.
~שוב, באמת לא צריך סכין ומזלג 😆

בתאבון 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר