מצות מבית אבי

בין החיקויים הרבים לפחמימות והניסיון להגיע לאפיית לחמניה, לאפה או פיתה כשרה לפסח עדיין קיימים האנשים ש… איך נאמר את זה… מחכים לאביב שיביא איתו את חג הפסח – או נכון יותר להתרגש ולקרוא לו – חג המצות.

אותם כאלה לא ממהרים למרכולים ולחנויות השכונתיות, כדי לרכוש מוצרים שנחטפים מהמדפים עוד לפני שבכלל סיימנו לנקות את המקרר. הם גם לא ״אוגרים״ פחמימות שבוע לפני ליל הסדר יום יום בצורת פיצות, פיתות וכדומה להן. הם במפתיע, או שלא, מחכים לבואו של החג ולאכילת מצות ויותר מזה, יש גם מתכונים שעיקר המצרכים בהם הוא… נכון, מצות.

אספנו לכם כמה מתכונים ״מבית אבא״ ותיבלנו אותם בסיפורי ילדות נוסטלגיים.

״אצלנו בבית כל בוקר היינו מתעוררים בחופשת החג לצלילי המחבת וריחות החמאה והחלב המבעבע״ מספר אורן, ״כשאימי הייתה רוצה להעיר אותנו, היא רק הייתה צריכה להכין את ׳החביתה של אביב׳ (על שם העונה) ואל שולחן האוכל היינו מגיעים אחד אחד להתפנק ממעשי ידיה של אימי. אחרי שאכלנו ושבענו, היינו כבר מתכננים את הבוקר הבא וריחות הטיגון ליוו אותנו רוב שעות היום.״

״החביתה של אביב״ .

מצרכים למנה אחת :
2 ביצים
10 גר׳ חמאה
חצי כוס חלב
חצי כפית סוכר
קמצוץ קינמון טחון
2-3 מצות

אופן ההכנה:
בקערה קטנה נפורר את המצות לחתיכות קטנות
ולתוכן את יתר המרכיבים מלבד החמאה.

את החמאה נקפיץ אל תוך מחבת שחומם מראש על אש נמוכה ומיד נבזוק את תכולת הקערה אל המחבת ונסגור עם מכסה.
נמתין עד שהחביתה משחימה, נהפוך צד להשחמת הצד השני ונוציא לצלחת.
מומלץ לאכול עם שמנת חמוצה ליד, ירקות ומי שאוהב גם מעט חריף, יכול לשדרג.

באחד ממפגשי חברים שהייתי, מישהי סיפרה איך כשהיו ילדים, במקום קורנפלקס עם חלב היו אוכלים אצלם בבית מצות שבורות עם חלב ואבקת שוקולית או חלב חם עם סוכר וכל פעם מחדש הבטיחו לעצמם שכשיוולדו ילדיהם, הם יחוו את החג ככה כמו שהם חוו אפילו שהקורנפלקס כבר כשר ומגוון בטעמיו.

במשפחה אחרת, סיפר אחד החברים איך היו מכינים לארוחת ערב את מנת הבית היומית שלהם – פרנץ׳ טוסט ממצות טבולות בביצים ומצופות בסוכר.
המנה הבאה שרשמתי לפני להכין, היתה מנת ה״מצה מגולגלת במילוי בשר״ שהחליפה, בביתה של שירן, אחת המשתתפות, את מנת השניצל במילוי בשר שאביה היה מכין כל שנה בערב חג הפסח לארוחת צהריים שלפני החג.
״בתוך כל ההכנות האחרונות שלפני החג, תיבול הסלטים, סידור ועיצוב השולחן וגיהוץ הבגדים, אבא שלי היה ועודנו נכנס למטבח, מפשיל שרוולים ומודיע בשאגה לכל בני הבית שעוד שעה כולנו מסובין לשולחן לארוחת טרום חג.
גם אם כל קשר בינך לבין מצות הוא מיקרי לחלוטין, אסור לסרב ושעה מהרגע שהוא נכנס למטבח היינו כולנו מוכנים לקבל את גלילות המצות חמות וטעימות״.

מצרכים ל 4 סועדים:
חבילת מצות
4 ביצים
בצל גדול
100 גר׳ חזה עוף טחון
100 גר׳ בשר טחון
50 גר׳ כבד עוף קצוץ
⅓ כוס צנוברים
⅓ כוס פירות יבשים (לפי טעם)
כפית מלח
פלפל שחור לפי הטעם
⅓ כפית אגוז מוסקט טחון / מגורד
שמן לטיגון

אופן ההכנה:
במחבת חמה מטגנים פרוסות בצל עד לקירמול עדין ומוציאים לצלחת נפרדת.
באותה המחבת, צולים בשר עוף טחון יחד בשר בקר טחון וכבד (לאחר צליה בנפרד כהלכה).
קוצצים את הפירות היבשים שבחרנו לפי טעם ומוסיפים אותם, את הצנוברים ואת הבצל שטוגן מבעוד מועד אל תוך צליית הבשרים והכבד, לאחר שניצלו ומוסיפים אל כל התערובת את המלח, פלפל ואגוז מוסקט.
על אש גבוהה ותוך כדי ערבוב, נותנים לנוזלים להתאדות ושומרים שלא יישרף.
מכבים את האש ונותנים לתערובת להתקרר.
בנתיים, מרטיבים חבית מצות עד למצב שניתן יהיה לעבוד איתן בגלגול, מורחים אותן במעט רוטב שזיפים ועליו מסדרים תערובת בכמות שנוכל לגלגל לרול.
את הרול נטבול בבלילת הביצים, נצפה בקמח מצה והיישר למחבת שמן שחומם מראש על אש נמוכה.
חשוב מאוד שגובה השמן יכסה לפחות חצי מהרול על מנת לתת טיגון אחיד.
ניתן להגיש חצוי לחצי או כפרוסות דמוי סושי.
בתאבון.

לעוד מתכונים כשרים לפסח כנסו אל לשונית ״מתכונים לפסח״.
חג טעים ושמח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מתכונים חדשים

הרשמה לניוזלטר