מצעד שאטונף דו פאפ במפגש מועדון יולו

שאטונף דו פאפ (Châteauneuf-du-Pape) - האפלסיון היותר איכותי מבין יינות דרום הרון. צילום יגאל ברנע
באזור יש מגוון יקבים, חלקם איכותיים יותר וחלקם פחות, אבל יש הטוענים שאם הולכים על יינות של יקבים כמו Pegau, Beaucastel, Vieux Telegraphe, Rayas, קשה יהיה להתאכזב כי היינות שלהם ככלל מצוינים

המפגש ה- 151 במניין של מועדון יולו – YOLO  (קראו בסוף הכתבה מה זה) הוקדש ליינות שאטונף דו פאפ (Châteauneuf-du-Pape) – האפלסיון היותר איכותי מבין יינות דרום הרון. הכללים קובעים 13 זני גפן מקומיים מהם ניתן להרכיב את היין, אולם בדרך כלל בגדול נמצא ביינות אלה בעיקר ענבי גרנאש, מורבדר וסירה. כמו כן מיוצרים באזור יינות לבנים בהיקף קטן יותר –  פחות מ- 10 אחוז מהיקף ייצור היין באזור. היינות נוטים להיות אלכוהוליים, והטאנינים הם אחד המאפיינים שלהם. בשנים חמות היין עלול להיות אלכוהולי מדי. אזור היין קרוי על שמה של מצודת-ארמון האפיפיורים בעיר אביניון, כס האפיפיורות למשך כ- 70 שנה במאה ה- 14. באזור יש מגוון יקבים, חלקם איכותיים יותר וחלקם פחות, אבל יש הטוענים שאם הולכים על יינות של יקבים כמו Pegau, Beaucastel, Vieux Telegraphe, Rayas, קשה יהיה להתאכזב כי היינות שלהם ככלל מצוינים. בערב שלנו זכינו בהם, והם אכן הוכיחו את עצמם.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Domaine du Pegau Châteauneuf-du-Pape Cuvee Reservee 2009

85% גרנאש, 15% סירה. היצרן מתאר את היין כבעל צבע סגול כהה, מתובל, עגול. היין בילה שנתיים בחבית טרם ביקבוק. מבקרי יין מוכרים מכבדים אותו, ומתארים מגוון ניחוחות דובדבנים ושזיפים, ליקוריץ, טעמי אספרסו ועוד גוונים למיניהם. גם אנחנו נהנינו לשתות אותו. רשמי טעימה – צבע סגול כהה. יין עם גוון של מתיקות, מבושם. מעט מפולפל. דובדבנים משולבים בפרי שחור. חמיצות נעימה. סיומת טובה ונעימה עם טאנינים בקצה, גוון של פטריות. ציון יולו 15.8 (92). מחירו 350 ₪.

2007 Roger Sabon Châteauneuf-du-Pape Cuvée Prestige

60% גרנאש, 15% סירה, 10% מורבדר, והשאר ממגוון גפני האזור. ג'נסיס רובינסון נתנה לו ציון 18 (96) ואהבה מאוד את האלכוהול העדין יחסית ואת הטנינים הרכים. גם רוברט פארקר מאוד אהב אותו, וגם אנחנו. רשמי טעימה – צבע כהה מבריק ומקסים. אף עשיר, פירות יער, פלפל לבן, אגוזים, פרחוני. גוף מלא. יין פירותי, בשרני ועם זאת קטיפתי, מאוזן. טאנינים רכים ונעימים. היין מרגיש צעיר בפה. סיומת ארוכה ונעימה מאוד. ציון יולו 16.3 (93). מחירו 300 ₪.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Domaine de la Mordorée Châteauneuf-du-Pape Cuvée de la Reine des Bois 2007

Reine des Bois הוא עמוד התווך של היקב, המייצר שלושה יינות אדומים. 2007 נחשבת אחת משנות הבציר הטובות של יקב זה, שהוקם בשנת 1986. הרכבו: 70% גרנאש, 10% מורבדר, 5% סירה, והשאר מזנים מקומיים אחרים. רשמי טעימה – צבע מעניין המזכיר רימון כהה. האף עשיר, מלא פירות אדומים, מתקתק ועטוף בניחוח נענע, מפולפל ומעט מאופק. בפה גוף מלא, פירותי, מלווה במנטה, אנרגטי. הסיומת ארוכה, יבשה וקצת מרירה. הין מרגיש עדיין צעיר, ולהערכתנו יהיה מאוד מעניין לשתות אותו דווקא בעוד 3-4 שנים. ציון יולו 16.2 (92). מחירו 380 ₪.

Domaine du Vieux Telegraphe Châteauneuf-du-Pape La Crau 2007

דור שישי במשפחת הייננים שהקימה את היקב לקראת סוף המאה ה- 19. הכרמים שלהם נמצאים על רמת La Crau המוכרת כאחד מאזורי הגידול הטובים מבין כרמי האזור. בציר 2007 של היקב נחשב כאחד היותר טובים של היקב, לא רק על ידי אנשיו אלא גם על ידי מבקרי יין נכבדים ומוכרים בעולם. הרכבו: כ- 70% גרנאש והשאר מתחלק שווה בשווה בין סירה למורבדר. ג'נסיס רובינסון נתנה לו הציון 17 (94). רשמי טעימה – אכן היין הסב לנו הנאה רבה; במראה, באף ובפה. צבע סגול צלול ומקסים. אף עשיר של פרי, אדמה רטובה, ניחוחות העשבייה העשירה הנמוכה של דרום עמק הרון, מפולפל. בפה עגול, חלק, משי אמיתי. יין בשרני עשיר, מאוזן להפליא, הכל במידה. הסיומת ארוכה ונפלאה, ומאפשרת הנאה מתמשכת. ציון יולו 16.5 (93). מחירו 800 ₪. לטעמי האישי הציון 17 פלוס מתאים לו יותר, אבל עלי להישאר נאמן לגישת הממוצע המקובלת במועדוננו.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Château Rayas Châteauneuf-du-Pape Reserve 2007

הסבא רבא של היינן-בעלי היקב הנוכחי, רכש בשנת 1880 את השטח עליו נטועים הכרמים הנוכחיים. הטרואר שלו ייחודי באזור, הן מבחינת הקרקע החולית, חול ים, הן מבחינת המיקום הגאוגרפי המספק מעברי טמפרטורות יומיים בין חום לקור, והן מבחינת הסביבה – הכרמים גדלים בין חורשות ומטעים, והגפן סופגת ניחוחות מאוד מורכבים. לדברי היינן בראיון איתו במגזין יין צרפתי מכובד ממש לאחרונה, עליו "נפלתי" במקרה מיד לאחר הטעימה שלנו, הקרקע מאפשרת לטעמו גידול איכותי של גרנאש בלבד, ולכן הוא מייצר היין כמעט על טהרת הגרנאש (כ- 98%). ההתערבות במהלך תהליך הייננות מינימלית, כדי לתת לטרואר לתת את מירב הביטוי. היין שנחשב בין הטובים ביותר באזור, מיוצר בכמויות קטנות יחסית בשל יבול מצומצם, במתכוון, כדי לאפשר לגפן להפיק איכות מירבית. היין כה עשיר ועוצמתי, שהבקיאים בתחום ממליצים לא להתקרב אליו בטרם הגיעו לגיל 10 שנים, וממליצים לבעלי הסבלנות לחכות גם 20 שנים ויותר. ובאשר למועד פתיחת בקבוק לפני השתייה, הם ממליצים לפתוח אותו יום לפני, כדי להפיק ההנאה המירבית. רשמי טעימה – בגדול ובשורה התחתונה, היין נכנס במועדוננו לרשימה המצומצמת של יינות שזכו לציון הממוצע של 18 ומעלה. צבע ארגמן כהה מרשים. אף עשיר, רענן, מינרלי, פרחוני, מתובל ומקורמל. בפה יין סופר-אלגנטי, מאוזן ומאופק, הרמוני באופן ייחודי. מרירות נעימה ומרתקת, צרור עדין של עשבי תיבול, טעם מלווה של תה. סיומת ארוכה ומעולה. ציון יולו 18(96). המחיר לא רלבנטי במקרה זה, הן בשל גובהו והן בשל הקושי להשיג את היין.

Chateau de Beaucastel Châteauneuf du Pape 2005

גם הוא ביקבים המובילים באזור. בניגוד ל- Château Rayas הוא מביא לידי ביטוי ביין שלו את כל הזנים המקומיים האדומים, גם אם בבסיס בנוי הבלנד על 30% גרנאש, 30% מורבדר, 10% סירה, 10% סינסו, והשאר מתחלק בין הזנים האחרים. מינימום השפעת עץ, כדי שהטרואר יוכל להביא עצמו לידי ביטוי. בציר 2005 זכה להערכה רבה ולציונים גבוהים מפי מבקרי היין המובילים. גם אנחנו היינו רחוקים מלהתאכזב. רשמי טעימה – צבע ארגמן חלק ונאה. אף עתיר דובדבנים, ירקרק, מתובל באזוב, פרחוני ועם ניחוחות של עור. היין עדיין צעיר ובועט, עוצמתי, גוף מלא, טאנינים בולטים – מה שמבטיח עוד שנות חיות רבות. פירותי, ליקוריץ, וטעם הקפה עוטף אותו. יופי של יין. ציון יולו 17.1 (94). מחירו 500 ₪.

חוויה נהדרת. לא מפספסים עם שאטונף דו פאפ.

מה זה YOLO?

YOLO – you only live once – הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום עד 7 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע”י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר