מועדון יולו בסבב נוסף של יינות שאטונף דו פאפ

יקב קלו דה פאפ הוקם בסוף המאה ה-19. שמו ניתן לו בשל קרבתה הגיאוגרפית של אחת מחלקות הכרמים לארמון האפיפיורים בעיר אביניון. מייסד היקב היה מהדמויות שהובילו בהמשך להגדרת שאטונף דו פאפ כאפלסיון יין

פתחנו שנה נוספת של ערבי מועדון היין שלנו יולו (קראו בסוף הכתבה על המועדון) במפגש ה- 157 שלנו לאורך השנים.  הערב התאפיין ביינות מאזור שאטונף דו פאפ בצרפת, מרביתם מיקב Clos des Papes. מי שירצה לקרוא מעט מילים כלליות אודות האפלסיון שאטונף דו פאפ, יכול לחזור ולעיין בכתבה אודות מפגש יולו 151 שלנו שהיה על טהרת יינות האזור.

צילום יגאל ברנע

באשר ליקב קלו דה פאפ, היקב הוקם בסוף המאה ה- 19. שמו ניתן לו בשל קרבתה הגיאוגרפית של אחת מחלקות הכרמים לארמון האפיפיורים בעיר אביניון. מייסד היקב היה  מהדמויות שהובילו בהמשך להגדרת שאטונף דו פאפ כאפלסיון יין. היום מחזיק היקב בכ- 320 דונם כרמים הנטועים ב- 24 חלקות שונות, מהם 30 דונם בלבד נועדו ליינות לבנים, והשאר אדומים. הרכב היין האדום: 65% גרנאש,20% מורבדר,10% סירה, והשאר מענבים אחרים בהתאם למותר באפלסיון. באשר לאיכותו, תראו בהמשך את התרשמותנו, אבל התחלנו דווקא עם יין לבן ישן מאוד מפורטוגל.

Luis Pato, Vinhas Velhas Branco, Bairrada 1991

באיראדה הוא אזור יין (DOC), ממוקם במחוז השוכן במרכז פורטוגל ובקרבת האוקיינוס האטלנטי. אזורי היין בפורטוגל מסווגים לשלוש רמות דירוג. היין שלנו משתייך לדירוג היותר גבוה. מארח הערב זה של המועדון, התארח ביקב ופגש את הבעלים והיינן לואיס פאטו, ובעקבות התרשמותו הביא לנו היין הזה – יין לבן מזנים מקומיים כדי לשתף את כולנו בחוויה.

רשמי טעימה – צבע נחושת-ענבר צלול. האף מאופיין בשילוב של פירות יבשים-משמש-תבלינים ועשבוניות. בפה חמיצות עדינה. גוון של פרי הדר מעורב במשמש, גם אם הפרי כבר חלש. מרשים יחסית ליין לבן בגילו המופלג. הופתענו לטובה ביחס לציפיותינו. ציון יולו 15.4 (91). מחירו ביקב 105 ₪. למיטב ידיעתי, בפורטוגל הכול זול יחסית למוכר לנו.

צילום יגאל ברנע

Domaine du Pegau Cuvee Reservee, Chateauneuf du Pape 2009

יין הדגל של היקב. הרכב: 85% גרנאש והשאר סירה, מורבדר ומעט מזנים אחרים המותרים בהגדרת האפלסיון. היין זוכה לתשבחות מפליגות ממספר מבקרי יין מוכרים. גם אנחנו מאוד נהנינו ממנו. רשמי טעימה – אף מלא דובדבנים שחורים, אדמתי, פטרייתי, ריחות אוכף, גוון מעושן. בפה גוף מלא, פרי עשיר ועוצמתי, מתיקות נעימה, מרירות קלה מלווה בטעם כמהין, עגול. סיומת ארוכה ונעימה. ציון יולו 16 (92). מי שמסתדר היטב עם יינות אלכוהוליים, לא יהסס להעניק ליין ציון ברמה של 94. מחירו 280 ₪.

Beaucastel, Chateauneuf du Pape 2007

יין מתוצרת אחד מענקי יקבי האזור. 80% גרנאש, 10% סירה, 10% מורבדר. גם היין הזה זוכה לתשבחות רבות, ואנחנו הצטרפנו למצעד שביעות הרצון. רשמי טעימה – צבע סגול מקסים. הרמוניה מצוינת בין האף והפה. האף מפיק פרי שחור ומרשים בפרחוניותו ובמגוון טעמי התבלינים. בפה איזון מצוין. טעמי דובדבן קצת חמצמץ. אדמתי, טחב עדין, יין חלק ואלגנטי. סיומת ארוכה ונפלאה. עדיין מרגיש צעיר. ציון יולו 17 (94). נרכש בשעתו ב- 150 ₪. מחירו הנוכחי כמובן גבוה יותר, גם בחו"ל.

Clos des Papes, Chateauneuf du Pape 2011

65% גרנאש, 20% מורבדר, 10% סירה, 5% תערובת של שלושה זני יין אחרים מהאזור. הוא זכה לתשבחות רבות. בהשקתו העריכו כי יש לו יכולת להמשיך ולהבשיל ולהשתפר לאורך כ- 15 שנים. רשמי טעימה – צבע ארגמן צלול. באף דובדבנים, צרור פרחים ותבלינים, וניחוח אדמה רטובה. בפה יין סופר אלגנטי. קטיפתי. גוף בינוני. שילוב של פירות אדומים, טעמי שקדים. תחושה חזקה של כל הטועמים שהיין מרגיש צעיר ביותר, ושווה מאוד לפגוש אותו שוב בעוד כמה שנים. חמיצות נעימה. סיומת ארוכה וטובה. ציון יולו 16 (92). מחירו 275 ₪.

צילום יגאל ברנע

Clos des Papes, Chateauneuf du Pape 2010

עליית מדרגה מבחינתנו. יין שנועד להמשיך ועוד להבשיל לאורך השנים, ומי שיש לו אותו וימתין בסבלנות ירוויח מזה בגדול, גם אם הוא מצוין כבר עתה. הרכב הזנים פחות או יותר זהה לבציר 2011 שתואר קודם לכן. ככלל, היקב שומר על אותו סגנון והרכב לאורך השנים. שמרני ואיכותי, לעיתים זה מתחבר. רשמי טעימה – צבע ארגמן כהה וצלול. באף ניחוחות דובדבן ופטל. מפולפל, אדמתי. נותן תחושת איזון מצוין. בפה פירותי, עוצמתי, טעמי קפה-שוקולד מלווים את הפרי. היין מאוד עגול ואלגנטי. סיומת ארוכה ואיכותית. ציון יולו 17.2 (94). נרכש ב- 580 ₪. להערכתי המחיר משקף בין היתר את הפוטנציאל שלו לעתיד.

Clos des Papes, Chateauneuf du Pape 2009

עוד התקדמות קלה בהנאה. גם הצבע עמוק יותר ביחס לקודם, וגם הקסים יותר את עינינו. האף מפגין פרי עשיר, אבל הפעם הוא מלווה בגוון של פרי בסגנון טרופי. מאוד פרחוני, אדמתי ומתובל בניחוח פלפל ירוק. גוף מלא. פרי שחור, החמיצות נהדרת. מרירות קלה וטובה משלימה את האיזון ביין. הסיומת ארוכה ונעימה לחך. יין עוצמתי, ועם זאת קטיפתי ואלגנטי. ציון יולו 17.6 (95). אני יכול להבין לליבם של אלה מאיתנו שהעניקו לו ציון 18. מחירו 380 ₪.

Clos des Papes, Chateauneuf du Pape 2005

צבעו סגול. אף עשיר בפרחי בר. ניחוח של אדמה שנחרשה זה עתה לצד הפרי האדום, השקדים והפירות היבשים. יין עגול, מאוזן, מעט גוון מעושן, אבל הוא נתן תחושה של פחות מורכבות מקודמיו, עם סיומת מעט פחות מרגשת. עדיין יין איכותי, אבל בהשוואה לשני קודמיו התלהבנו ממנו מעט פחות. ועדיין, ציון יולו 17 (94). מחירו 400 ₪. יופי של יינות ויופי של ערב. מקווה מאוד שבהמשך, הקורונה לא תפגום ביכולתנו לקיים את המפגשים הבאים במתכונתם המקובלת. לטעום בזום זה ממש לא אותו דבר, שלא לדבר על כך שבזום אנחנו לא זוכים במטעמים המלווים תמיד את הערבים שלנו, ומה שזכינו לאכול בערב זה וליווה את מגוון היינות מעיד על זה כפל כפליים.

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר