משתה מאת גיל ססובר

בעולם של גיל ססובר אין ארוחות רגילות. "משתה", ספר הבישול החדש שהוציא לאור, שובר את כל מה שאנו מכירים על ספרי בישול ומחזיר את החשק לאוכל

משתה
מאת גיל ססובר
ציורים: ליאורה זמלמן
עריכה: גיא עד
עריכת מתכונים: ליאור הר-גיל, גיא עד
עיצוב גרפי: אן לילמנסטונס
הוצאת כנרת מוציאים לאור בע"מ
המחיר 98 ש"ח

דמיינו לעצמכם ספר בישול מודרני ממוצע. מה תמצאו בו? ראשית, הוא יהיה גדול וכבד משקל. שנית, הוא יכלול מתכונים שונים הכתובים באופן מסודר, מחולק ותחום, כך שכל שלב מופרד מהשני. שלישית, הוא יכלול שפע של צילומים מושקעים אשר יציגו לבשלן חלק מהמנות שהספר מציע להכין.

עכשיו קחו לידיכם – וזו המלצה חמה – את ספר הבישול החדש של גיל ססובר, רגע אחרי שאתם זורקים לפח את כל מה שאתם מכירים. "משתה" הוא אמנם ספר בישול, אבל יותר מכל הוא ספר לאנשים שאוהבים אוכל.

הרעיון לספר, מספר ססובר, נולד לאחר שהחל לעבוד לתקופה במסעדת "הבסטה" בתל אביב. בשלב מסוים נולד במוחו הרעיון לספר אבל הוא זנח אותו. היתה זו אישה שהתפעלה ממנו חותך שוק כבש במטבח באומרה "זה הדבר הכי סקסי שראיתי בחיים שלי", שהביאה אותו להחלטה להוציא לאור את הרעיון.

מה תמצאו במשתה? עשרות מתכונים המחולקים לפרקים על פי חומר הגלם העיקרי של כל אסופת מתכונים. זה כנראה הדבר המקובל היחיד בספר, משום שכל דבר אחר – לא. מתחילים בפרק על כבש, עוברים לבשר, ממשיכים לחמוצים, אחר כך פרק עם מתכוני עגבניות, בהמשך מסתתרים פרקים על חזיר בר, דגים, פירות ים ועוד.

כל פרק מכיל מספר מתכונים, שאינם כתובים כמו מתכון. כיאה לאווירה של משתה, הספר כתוב כמו סיפור. נכון שמקובל היום להוסיף למתכונים נגיעה אישית, אך ססובר עושה זאת באופן ייחודי, כמעט מושלם.

אין זה מקרי שהערה נשית עודדה את ססובר להוציא לאור את הספר, וסטירה תוך כדי זיון מסיימת אותו; האהבה לאוכל ולסקס שזורות זו בזו לא רק בתרבות האנושית אלא גם בספר הזה, שילוב חריג ומיוחד בנוסף ספרי הבישול.

המתכונים עצמם אינם מורכבים במיוחד, אך לא פעם דורשים מהבשלן להתמודד עם אתגרים קולינריים. ניסיתם פעם להכין אשכי כבש או קונפי מוח? אם המנות הללו מטרידות אתכם, ייתכן ומשתה אינו עבורכם, למרות שהוא כולל גם מנות לגספאצ'ו בוודקה ולברק על מלח גס, הפשוטים יותר.

אם אתם מתכננים להסתמך על צילומים לעידוד והשראה, שכחו מזה; הספר מלווה באיורים של בשר, דגים ושאר רכיבים, באופן שממשיך את החוויה כאילו הגענו לסעודת פאר ולא לקורס בישול.

באוסף של ספרי הבישול בישראל, למשתה יש מקום של כבוד, משום ההתמודדות עם מתכונים מאתגרים, ובעיקר על שבירת כל המוסכמות הנוגעות לספר בישול מודרני. זו מתנה מצויינת לאוהבי בישול מתקדמים.

מתכון מתוך הספר:
לברק על מלח גס
שנים ראיתי דייגים חוצים דג ומניחים על אש שכמעט גוועה ונותנים לזמן לעשות את שלו, או מטגנים אותו בשמן רותח. עד שהגיע אלי אורח, הוציא חבילת מלח גס, כזה מהמכולת שעולה שני שקל ולא מהאטלנטי, פיזר על תבנית, הניח על המלח כמה דגים שלמים במשקל1/2 קילוגרם כל אחד, והכניס ל-25 דקות לתנור שחומם מראש ל-250 מעלות.
אין צורך אפילו למרוח את הדג בשמן זית או להחליק נתח חמאה אל הבטן. גם אין צורך להוסיף תבלינים, לחרוץ את הבשר או לעטוף בנייר אלומיניום. כלום. הדג המונח על המלח שומר בתוכו את כל הטוב, והעור הופך לשריון קשה שמתקלף וחושף את היש.
כל הדגים הטריים טעימים בדרך ההכנה הזאת, אבל רק אם משקלם 1/2 קילוגרם ומעלה. והטוב מכולם הוא הלברק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר