עשרה מומלצי 2021 של יונתן לבני

זאב דוניה (משמאל) יינן יקב סוסון ים נמנה על מומלצי השנה של יונתן לבני (מימין) שגם צילם
יונתן לבני קיבל משימה: לבחור רק 10 מתוך היינות הישראלים הטובים אותם שתה בשנה החולפת. הבחירה הייתה קשה אך התקבלה רשימה של יינות המשקפים את טעמו והבנתו. שתהיה שנה אזרחית 2022 טובה ובריאה לחיים!

בארצנו נהוג להמליץ על יינות לפני ראש השנה היהודי ולפני חג הפסח. אלה הזמנים בהם עם ישראל שותה יינות, וכל היקבים, המפיצים וחנויות, היין עושים מאמצים למכור עד כמה שיותר מיינותיהם. בחו"ל, שם החג הגדול הוא חג המולד, ומיד אחריו מגיע ראש השנה האזרחי, הסילבסטר, ב-31 לדצמבר – חג היין ובעיקר השמפניה של כל מי שאינם מבני עמנו. העורך הורה לי שלא לבחור ביותר מעשרה יינות וקשה לי הצמצום, אך כנראה שאין ברירה, למרות שיש עוד הרבה יינות עליהם רציתי להמליץ. לטעמי, אלה היינות הישראלים הטובים של השנה החולפת. שימו לב שבאתרים שונים תמצאו לעתים מחירים נמוכים יותר.

עידו לוינסו והחבית השקופה. מתנה מהחבתן בבורגון לקבלת תואר MW. צילום פאפא רצי

יקב גראז' דה פאפא – אדום אשכולות שלמים 2018

100% פטיט סירה מעמק האלה. יין שכשמו עשוי מאשכולות שלמים של ענבים. חומציות נהדרת ביין מאוד מיוחד ושונה. עידו לוינסון MW הוא מומחה לשימוש באשכולות שלמים. גם ביקב ברקן בו הוא משמש כיינן ראשי, הוא עושה יינות מעולים מאשכולות שלמים. מלאכת מחשבת של איכות. אהבתי. מחירו 250 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
זאב דוניה יקב סוסון ים. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב סוסון ים – עוז 2019

ביין זה חברו יחד ארבעה זנים: סאנסו, גרנאש, קברנה סוביניון, ומעט מאוד פטיט סירה. יין שהתיישן שנה וחצי בחביות עץ ישנות. "את היין הזה התחלתי מדף ריק", מספר זאב דוניה היינן. "לא התייחסתי למשהו שהכרתי מהעולם הרחב". לטעמי זה יין מהטובים והמעניינים שדוניה יצר ביקב. טעמים ים תיכוניים של עשבים ותבלינים מקומיים. יין אוורירי ופתוח. נהדר ליום קיץ, כי למרות החורף רוב השנה כאן קיץ. מבריק. מחירו 125 ₪.

אסף פז יקב ויתקין. צילום דוד סילברמן dpsimages
אסף פז יינן יקב ויתקין. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ויתקין – מסע ישראלי אדום 2020

עוד כישרון יינני – אסף פז. היין עשוי מענבי קריניאן, סירה, קברנה פרנק, ומעט מרסלן. ארומות של פרי אדום ושחור. מודל 2020 הוא חגיגה לאף ולחך. ארומות וטעמי פרי אדום ושחור, פלפל שחור ועשבי תיבול. יין מורכב בעל גוף בינוני ומאוזן, וסיומת שלא מסתיימת. נהדר. מחירו 75 ₪.

הכורם והיינן צור שיזף ויינותיו עם תויות מאוירות על ידי חנוך פיבן. צילום יונתן לבני

יקב כרם שיזף – כנעני לבן 2020

צור שיזף הוא יינן יוצא דופן בקהילת הייננים הישראלים, עם יינות טבעיים מהמדבר. יין שעשוי ממוסקט יבש, שרדונה ושנין בלאן.  מאוד חומצי, למרות ששיזף אינו מוסיף חומצה טרטרית. אגב, את כל יינותיו הוא סוחט כמו שעשו פעם בדריכה ברגליים חשופות. היין תסס תסיסה ספונטנית במיכלי נירוסטה. יבש מאוד, לא חמאתי. יין חד, המבטא בטעמיו את ייחודיות היקב. מחירו 110 ₪.

ערן פיק מיקב צרעה בחלקת המאובנים בכרם שורש. הכי טובה של היקב. צילום פאפא רצי
ערן פיק מיקב צרעה בחלקת המאובנים בכרם שורש. צילום פאפא רצי

יקב צרעהשורש אדום 2019

ערן פיק MW אחד מהייננים המוכשרים בעולם היין הישראלי. הוא לקח מרוני ג'יימס, מייסד היקב את מושג הטרואר, והפך אותו לנושא מרכזי ביינותיו הנהדרים. אני חסיד של יינות צרעה, ובחרתי לשנה החדשה את שורש אדום 2019, יין שמורכב מענבי סירה, סוביניון ופטי ורדו. "כאדם גם היין הינו תבנית נוף מולדתו".  מחירו 180 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
דורון רב הון מיקב ספרה – רק יינות לבנים. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ספרה – White Concepts First page 2020

דורון רב הון הוא יינן מיוחד, שעושה רק יינות לבנים. יין זה הוא בלנד של ענבי סמיון, רוסאן ושנין בלאן מגבעת ישעיהו. השנין העיקרי הוא 60% מהבלנד ביין, בעוד יתר הזנים מרככים ומתבלנים. נוצר בלנד מאוד טעים, בעיקר לאוהבי שנין בלאן כמוני. יין מאוד ייחודי. מחירו 115 ₪.

אורי חץ - ב-2007 יינן שאטו גולן. היום יינן ושותף ביקב
אורי חץ יינן ושותף ביקב שאטו גולן. צילום שחר פליישמן

יקב שאטו גולן – רוח 2019

אורי חץ, היינן של יקב שאטו גולן ליד קיבוץ אליעד בדרום רמת הגולן, עושה יינות נפלאים ביקב אותו הוא מלווה מאז הקמתו. יין הרוח הוא בלנד ערב מאוד לחכי, העשוי מענבי סירה, גרנאש וקברנה סוביניון. ענבים שתססו ספונטנית במשך 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי גדולות. יין שמתאים לדעתי ולטעמי לאקלים חם: צבע עמוק ועם זאת יין קליל, עשיר וממלא את הפה בטעמים של פירות שחורים. מאוזן, עם חומציות נעימה וגימור שלא נגמר. חגיגה של טעמים מאוד מהנים. מחירו 125 ₪.

שיבי דרורי, יקב גבעות
ד"ר שיבי דרורי – ביד אחת חוקר ובשנייה יינן יקב גבעות

יקב גבעות – גופנה פינו נואר 2018

לדעתי יקב גבעות עושה את הפינו נואר, הזן האהוב עלי, הטוב בישראל. ד"ר שיבי דרורי, חוקר יין שמחפש עדיין את הזנים שגדלו כאן לפני אלפי שנים, עושה יין שמזכיר לי את יינות בורגון. צבע בהיר האופייני לזן, מתובל היטב בטעמים עשביים. יין עשיר, שמתפתח בכוס, ואני צופה לו אריכות ימים ושנים. לא להחמיץ. מחירו 175 ₪.

ערן גולדווסר יקב יתיר. צילום דוד סילברמן dpsimages
ערן גולדווסר יינן יקב יתיר. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב יתיר – נחל יתיר לבן 2019

ערן גולדווסר, היינן שמלווה את יקב יתיר מראשיתו, עושה יין לבן שלטעמי אחד  הלבנים הטובים שטעמתי השנה. בלנד של ענבי שנין בלאן, הזן הלבן האהוב עלי, ומעט ויונייה. יין ארומטי, מאוזן בטעמי תפוח ירוק ומלון. זהו יין שיתיישן היטב, למרות שיינות לבנים לא תמיד מצליחים ביישון. מחירו 150 ₪.

עמיחי לוריא יינן יקב שילה. צילום איל קרן

 יקב שילה – סוד רזרב קברנה פרנק 2017

עמיחי לוריא, היינן מאז 2005, הוא איש ספר וידען גדול ביהדות, וכמובן ביין. סוד שעשוי מענבי קברנה פרנק מהחלקות המובחרות של היקב, שהה, כמו שאר יינות הסדרה, במשך 18 חודש בחביות עץ אלון צרפתי מובחרות ללא סינון. אם יש את נפשכם לדעת מה הוא קברנה פרנק, טעמו את היין הזה. הוא פלפלי, מעט ירוק בטעמיו, ויש לו את כל המאפיינים של הזן, שלא בכל העולם עושים ממנו יין זני. מחירו 140 ₪.

2 תגובות

  1. לאיפה לזרוק אותי? ומאיפה לקחת שדעותי משוחדות? זו עלילה…אבל כנראה שזה הולך יחד עם האלימות של המשפט :"לזרוק אותך"…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר