צרפת בהלם: האם שאבלי ובורגון כבר לא יהיו תאומים סיאמיים?

לואי פואטו, כורם משאבלי, אמר: "אפלסיון בורגון הוא בסיס הפירמידה. אם זה ישבר השאר יתמוטט בהמשך"
המוסד הלאומי למקור ואיכות (Inao) בצרפת עלול להדיח 64 כפרים מהייצור של יינות Bourgogne AOC בהצבעה שתתקיים ב-6 בפברואר שבעקבותיה אזורי דיז'ון, צפון הקוט-ד'אור ושאבלי לא יוכלו לכנות את יינותיהם כ"בורגון" וייאלצו להסתפק באפלסיון "קוטו-בורגיניון"

זמן קצר אחרי שאזור היין יהודה זכה לראשונה בישראל במה שמתקרב לאפלסיון (Appellation d'origine Contrôlée – AOC)  כינוי מקור מבוקר המוגדר ומוגן לפי החוק ומשמש לציון המקום בו גדלו ענבים המשמשים לייצור יין – בדמות  סימון מסחרי מאשר לאזור יין מטעם משרד המשפטים, בצרפת העניינים מסתבכים. התקשורת הצרפתית סערה ביום ו' 31.1.20. כך, הפיגארו ציטט את דמיין לקלר הזועם, מנכ"ל קואופרטיב השאבליזיין בן מאה השנים, שמחה על כך שהמוסד הלאומי למקור ואיכות (Inao) בצרפת, עלול להדיח 64 כפרים מהייצור של יינות Bourgogne AOC בהצבעה שתתקיים החודש, ב-6 בפברואר, שבעקבותיה אזורי דיז'ון, צפון הקוט-ד'אור ושאבלי לא יוכלו לכנות את יינותיהם כ"בורגון", וייאלצו להסתפק באפלסיון "קוטו-בורגיניון" (Coteaux-Bourguignons). מה שמרגיז במיוחד את לקלר ועמיתיו, זה שהמקביל יוכלו 24 כפרים מבוז'ולה להשתלב באפלסיון בורגון.

שאבלי על המפה
שאבלי על המפה או לא?

למה זה קורה? בחלקו מפני שהכורמים המקומיים דחפו את מותג "שאבלי", ולא הדגישו את שייכותם לבורגון, מה שה- Inao מכנה  "קריטריון השימוש" (לקח לאזורי יין בישראל כמו הגליל העליון, שפועל כבר שנים להגדרתו כאפלסיון – הדגישו על התוויות את אזור הגידול של ענביכם). כמובן שהכורמים מתנגדים למהלך זה, מפני שהוא ינתק חלקים שלמים של "בורגון ההיסטורית". סיבה נוספת להתנגדות: בלבול תדמיתי כאשר יתברר שחלקים שלמים של בוז'ולה משתייכים מעתה לבורגון, ובלבול צפוי בשוק; "איך נסביר שבבורגון יש בוז'ולה? זה יגרום לספקות ויקטין את הרצון לקנות", אומרים באזור. לואי פואטו, כורם משאבלי, אמר: "אפלסיון בורגון הוא בסיס הפירמידה. אם זה ישבר, השאר יתמוטט בהמשך, ועלולות להיות לכך השלכות כאשר ליצרנים של שאבלי  לא יתאפשר יותר השיוך לאפלסיון בורגון".

ארגון ה- Inao מנסה להרגיע, ומזכיר כי מדובר רק בפרויקט מחקרי: "הוא הוצג ל- ODG (הארגון להגנה על מותגים בצרפת) ב- 19 בדצמבר, וזה נתן חוות דעת שלילית להצעה, אך הוועדה הלאומית היא הסמכות היחידה להחליט ותתכנס ב- 6 בפברואר,, אמרה קריסל מרסייה מ- Inao. כך שבסוף השבוע הקרוב הסערה תירגע, או רק תגבר כשיתברר כי השאבלי הוא בלי אפלסיון 'בורגון'.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר