רשמי ביקור בוובריי – האימא והאבא של השנין בלאן

וובריי הוא אזור יין בשטח של כ- 23 ק"מ רבוע בפתחו של עמק הלואר, מעט מזרחה לעיר טור. זהו אחד המפורסמים באזורי גידול ענבי השנין בלאן בעולם. אם תרצו – ערש הלידה של הזן הלבן הזה

וובריי (VOUVRAY) הוא אזור יין בשטח של כ- 23 ק"מ רבוע בפתחו של עמק הלואר, מעט מזרחה לעיר טור (TOUR). אבל זה אינו עוד אזור בצרפת, אלא אחד המפורסמים באזורי גידול ענבי השנין בלאן (CHENIN BLANC) בעולם. אם תרצו לומר – ערש הלידה של השנין בלאן. האימא והאבא של הזן. שנין בלאן הוא ענב וותיק ומוכר עוד במאה התשיעית לספירה. ענב בעל חומציות טבעית גבוהה, שמאפשרת להפיק ממנו יינות מגוונים. בעולם כולו אין עוד אזור יין בגודל של וובריי, בו מייצרים כל כך הרבה סוגי יין לבן מאותו זן ענב יחיד – השנין בלאן – החל מיינות מבעבעים ויבשים בסגנון שמפנואז, דרך  יינות יבשים ומינרליים לחלוטין, ינות חצי מתוקים, מתוקים, וכלה ביינות קינוח מתוקים עוד יותר מיינות אזור סוטרן המפורסמים.

ענבי שנין בלאן בכרם של ברוך לנגר

ענבי שנין בלאן בכרם של ברוך לנגר, צילום זאב דוניה

ראש מסדר השנטרפלר
ראש מסדר השנטרפלר

בארץ מייצרים מעט יינות מזן זה – זאב דוניה מיקב סוסון ים החל לעשות שנין בלאן יבש מענבים מהכרם של ברוך לנגר; כורם וותיק שעמד לעקור את הכרם עד שדוניא מצא לכרם עדנה. דוניא קרא ליין שלו "ג'יימס", לזכרו של רוני ג'יימס ז"ל, מי שהיה היינן והנשמה של יקב צרעה, שלדעתי הוא אחד היינות הלבנים הטובים בארץ. גם גבי סדן מכרם שבו עשה יין משנין בלאן, וכך גם מספר מצומצם של יקבים אחרים.  אבל לצערי ניתן לומר שבשלב זה אין אצלנו לענב אוהדים רבים מדי.

עבורי זהו אחד הזנים המרתקים ביותר הקיימים, וכבר מספר שנים שאני נוסע בכל שנה, בסוף חודש דצמבר, לאזור וובריי, מבקר את עשרות היננים המפורסמים של האזור, וטועם עשרות  רבות של יינות. בסופו של תהליך הפכתי מוכר באזור כ'הישראלי המשוגע' שמת על וובריי, ולאות הוכרה צורפתי למסדר השנטרפלר – Confrerie de la Chantepleure; מסדר עתיק יומין של חסידי השנין בלאן, בטקס רב רושם  שנערך במערה ענקית, ובסוף הטקס השתתפתי עם כ- 300 אורחים, כשכולם מכונסים במערה, בארוחה חגיגית שהוכנה והוגשה ע"י מסעדה מהאזור המעוטרת בכוכבי מישלן.

הקרקע מאפשרת לחצוב מערות ענק מתחת לכל יקב, שם מאכסנים את היין
הקרקע מאפשרת לחצוב מערות ענק מתחת לכל יקב, שם מאכסנים את היין
וינסנט קרמה וטאניה רעייתו
וינסנט קרמה וטאניה רעייתו

לעיר טור מגיעים ברכבת מהירה מפריז. שעה וחצי ואתה כבר נמצא באזור של דונמים או הקטארים של גפנים שצומחים מתוך אדמה סלעית של אבן טופו, שנמצאת אך ורק באזור וובריי. האבן מלאת הנקבוביות, היא הקרקע המדהימה עליה צומחות הגפנים. היא גם מאפשרת לחצוב מערות ענק מתחת לכל יקב, שם מאכסנים את היין. אגב, כל כך קר במערות, שכדי להתסיס את היין מחממים את האוויר עם תנורים; ההיפך מהתססה אצלנו, כשמנסים בכל דרך להוריד את הטמפרטורה הגבוהה בזמן התסיסה. ועוד משהו המייחד את יינות השנין בלאן של וובריי: אין יין לבן שניתן לשימור זמן כה ארוך כמו השנין. כבר הזדמן לי לשתות יינות שנין בלאן בני 25 ו- 50 שנה, שבטעימה עיוורת טעמם היה כמו יין שזה עתה בוקבק. היינות המבעבעים הם ללא ספק בטעם שמפניה, עם טעמים של פירות כמו אגסים וריחות פרחוניים, עם גוף אלגנטי וסיומת ארוכה. המתוקים שביינות השנין, הם מתוקים ודובשניים אף יותר מיינות סוטרן, העידית שבמתוקים בעולם. ועוד משהו חשוב לציין באשר  ליינות של וובריי: מחירם, גם שם וגם כאן – סביר. אם נשווה את יינות וובריי למחירי יינות בורגון, שאטו נף או בורדו, אנו מדברים על הבדלים של מאות אחוזים. מספר רשמים מאחדים מהבולטים שביקבים בהם ביקרתי:

הואט מייצרים יין לפחות משנת 1928
הואט מייצרים יין לפחות משנת 1928
שרה והוגו וואנג מנהלים את הדומיין הוותיק
שרה והוגו וואנג מנהלים את הדומיין הוותיק

DOMAINE HUET – דומיין הואט נחשב לאחד היצרנים החשובים והטובים בוובריי, בדומה לשאטו איקם של סוטרן – העילית שבעילית. הואט מייצרים יין לפחות משנת 1928. את היינות הם בוצרים מחלקות שונות באותו תת אזור, אבל למרות הקרבה בין החלקות, כל יין ממש שונה וההבדלים משמעותיים, אם כי כולם מדהימים. בין החלקות המפורסמות: לה הואט ליאו וקלו דה בורג. הם מייצרים יינות מבעבעים בסיגנון שמפניה, ינות יבשים, חצי מתוקים ומתוקים לקינוח. אם תשימו ידכם על בקבוק מ- 1997, שמתם ידכם על אוצר – ואף על פי כן המחירים לא בשמיים. לפני שנים מעטות עבר היקב מהפך: כשהדור הישן, ובעיקר הרוח החיה בו גאסטון הואט, לא הותיר יורשים, רכשה את היקב משפחת הוואנג, משפחה סינית-קוריאנית מניו ג'רזי בארה"ב. שרה והוגו וואנג – אח ואחות צעירים, מנהלים את הדומיין הוותיק, ומחדירים שיטות שיווק מודרניות לעולם שקצת מתקשה לקלוט קדמה ולקבל זרים מהמזרח לסביבה מסורתית, ודי לחכימא ברמיזא. שרה וליאו אירחו אותי במרכז המבקרים, פתחו את מיטב היינות לטעימה, וסיימו את הערב במסעדה מעולה באחד השאטואים בלואר. אגב האוכל באזור הוא חוויה בפני עצמה. לארץ אין יבוא של הרבה מיינות וובריי, אבל דווקא יש יבוא של דומיין הואט: ג'יאקונדה של ענת ורפאלה, חנות היין המעולה ברח' פרישמן 73 ת"א, מביאה את העידית של היקב ארצה. יש להן יינות חדשים ומתיישנים במחירים זולים יותר מאשר ביקב עצמו. אסור להחמיץ.

גם יקב זה נחשב לאחד הטובים באזור
גם יקב זה נחשב לאחד הטובים באזור
היין שעושים כשהענבים מעולים
היין שעושים כשהענבים מעולים

PHILIPPE FOREAU DOMAINE DU CLOS NAUDINE – פיליפ פורו דומיין דו קלו נודין – גם יקב זה נחשב לאחד הטובים באזור. פיליפ פורו מביא אותי למערה של היקב, שם מאוחסנים יינותיו. שתיתי איתו יינות ששנת ייצורם עולה על גילי – ואני לא צעיר, ועד ליינות צעירים ומעולים. כל כמה שנים, כשהענבים מעולים, הוא עושה יין שהוא קורא לו "טיפת זהב". 2015 הייתה שנה כזו. שתינו את היין המתוק, הזהב של 2015. אין לי מספיק מילים באוצר המילים שלי, כדי לתאר את הטעמים. אומר רק כי הזהב הזה הוא מהיינות הטובים שטעמתי מעודי. כזה הוא גם היין משנת הייצור ,1997 וכך גם מ- 2005. המינרליות של יינות פורו נותנת ליין איכות מיוחדת. צבעם זהוב קסום, הם פירותיים בטעמי ליצ'י ופירות אקזוטיים. חגיגה לחך.

יקב שמוביל קו חדש של יינות חדים ומקסימים
יקב שמוביל קו חדש של יינות חדים ומקסימים
יונתן לבני עם וינסנט קרמה
יונתן לבני עם וינסנט קרמה

DOMAINE VINCENT CAREME – דומיין וינסנט קרמה – וינסנט קרמה ורעייתו טאניה הדרום אפריקאית, שייכים לדור הצעיר של יינני וובריי, שמובילים קו חדש של יינות חדים ומקסימים. הברוט – השמפנואז של קרמה, הוא מהמובילים ביינות התוססים של האזור. היינות פרחוניים, חדים וקריספיים. היינות מכרם לה קלו שלו, מתובלנים ומינרליים. בטעימה גיליתי שכבות רבות של טעמים. וינסנט מנסה להצעיר את היקב ואת שיטות  העבודה. כמו כל אנשי וובריי,  הוא שולט ביין החל מהכרם וכלה בביקבוק. הציוד מודרני לחלוטין. יין כייפי.

פיטר האן הוא אניגמה בוובריי
פיטר האן הוא אניגמה בוובריי

LE CLOS DE LA MESLERIE – לה קלו דה לה מסלרי – פיטר האן הוא אניגמה בוובריי. פיטר הוא אמריקאי שעשה את הונו בעולם ההיי-טק והייעוץ הפיננסי בארה"ב, והחליט להשקיע את כספו ביין בוובריי. איך עושים הון קטן מיין? משקיעים הון גדול – אחרי כמה שנים הוא נהייה קטן. פיטר הוא היום צרפתי לכל דבר, אבל את האנגלית הוא לא שכח, ולכן השיחה עמו קולחת. הוא רכש את הדומיין ב- 2002, ומאז הוא מייצר כמות קטנה של יין ביו-דינמי, פחות מ- 20,000 בקבוקים לשנה. יינותיו איכותיים, ובעיקר יבשים. הוא מייצא את מרבית היין לארה"ב, שם רכש לו מעריצים. היינות באמת מצוינים: חדים ופריכים, עם טעמים מובהקים של האזור. תוך מספר שנים הוא הפך לאייקון מקומי. שתינו יחד, בישלנו יחד, ובילינו עד השעות הקטנות של הלילה בחברת ייננים צעירים, שמנסים לשנות כיוון ולהצעיר את האזור. שווה לבקר אצל פיטר האן. ניתן גם ללון בטירה, שם הוא מחזיק צימרים נהדרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר