יולו 121 – במרחבי ספרד וצרפת

צרפת ספרד וישראל בערב יולו 121
ערב יולו (YOLO) ה- 121 הוקדש ליינות מספרד ומצרפת, יחד עם יין אחד של יקב מרגלית הישראלי

ערב יולו (YOLO)  ה- 121 הביא לשולחננו מגוון יינות מספרד ומצרפת, יחד עם בקבוק אחד של יקב מרגלית.

האופי הלאומי הצרפתי הודגש ע"י מנה של כבד אווז, אך גם האופי הלאומי הספרדי לא קופח, ויוצג ע"י מנה מרשימה של תבשיל פאייה  מרשים.

ולפירוט יינות הערב כדי לשתף את חובבי היין, לפי סדר הטעימה:

Chateau Rieussec, Sauternes 2005

לטעמי, כאשר מחברים סוטרן זה למנה ראשונה דוגמת כבד אווז, מבינים את יתרונותיו של היין ואת התאמת מתיקותו למנה. לשם כך, חייבים להגיש את הסוטרן קר, בטמפרטורה של 8- 10 מעלות, וכך היה.

הכפר סוטרן, הממוקם כ- 65 ק"מ מהעיר בורדו, מוקף כרמים מהם מופקים יינות מתוקים אלה, המשלבים מתיקות, חמיצות ורעננות, ועוד גוונים אחרים. כאשר יינות אלה מתיישנים, הם נוהגים לקבל גוון יפהפה בצבע הענבר.

היין הספציפי ששתינו, נמנה על היינות היותר איכותיים של האזור. בציר 2005 שלו מורכב מ- 90% סמיון, 8% סוביניון לבן, ועוד 2% מוסקאדל. השנה הייתה מאד יבשה, ואפשרה הבשלה איטית והיווצרות איזון איכותי בין הגוף לרעננות.

ולרשמי הטעימה שלנו – צבע זהוב דבשי צלול ומרשים. אף עשיר עם ריחות דבש, ורדים וגוון של וניל. בפה – דבש, חמיצות מעולה, טעמי משמש ואפרסק. מאוזן להפליא, אלגנטי ועגול, ומחליק בפה. סיומת ארוכה.

ציון יולו – 16 (92). מחירו כ- 600 ₪ בחו"ל

Protos Gran Reserva, Ribera del Duero, 2009

עברנו ליין הספרדי הראשון לערב זה. 100% טמפרניו מגפנים בנות כ- 60 שנה. היין מיוצר אך ורק בשנות בציר איכותיות במיוחד, עם בציר ענבים ידני. הוא מבשיל ומתפתח במשך 24 חודשים בחביות, ועוד 36 חודשים בבקבוק.

יקב פרוטוס הוקם בשנת 1927. משמעות שמו –'ראשון' ביוונית. הכרמים נהנים מאקלים ים תיכוני המושפע מהאקלים הקונטיננטלי האירופי.

ולרשמי הטעימה שלנו – צבע אדום כהה נוטה לסגול. אף כבד, פירותי ומתובל בפלפל שחור וניחוח קפה, משולב בגוון אדמתי. בפה – גוף מלא, עוצמתי. טאנינים מודגשים, שנותנים תחושה שהיין עדיין צעיר. חמיצות טובה לצד מעט מרירות נעימה. פרי עשיר. סיומת טובה ונעימה לחך.

ציון יולו –  14.9 (90). מחירו כ- 38 אירו בספרד

Margalit, Cabernet Sauvignon Special Reserve 2009

אמנם כתוב בלועזית אבל זה עדיין המרגלית שלנו תוצרת הארץ. כידוע יין בסגנון בורדולזי שאינו זקוק להסברים ארוכים, בוודאי לא עבור קוראי "אכול ושאטו". היין עורר חילוקי דעות של ממש, שבאו  לידי ביטוי הן בניתוח איכויותיו והן בציונים שהוענקו לו ע"י החברים סביב השולחן. אני אישית מאד אהבתי אותו.

רשמי טעימה – צבעו סגול כהה. כמעט שחור. אף אלכוהולי, פירותי ועשיר מאוד. אדמתי ומתובל בעוצמה, ועם גוון של פלפל ירוק. בפה – מגוון של פרי שחור ואדום. כבד. טעמי קפה ושוקולד. סיומת ארוכה עם מרירות מודגשת. היין מרגיש עדיין צעיר, ולהערכתנו המתנה של עוד שלוש שנים עד לטעימתו הבאה ,תעזור מאד להתפתחות טעמיו ולהגברת ההנאה ממנו.

ציון יולו – 14.9 (90). מחירו היה סביב 230 ₪ בעת קנייתו בהשקתו.

Chateau Phelan Segur, St Estephe, 2005

רוברט פארקר הגדיר את בציר 2005 של יין זה כטוב ביותר מאז 1990. גם מבקרת היין ג'נסיס רובינסון מאוד אהבה אותו. שניהם טעמו אותו לפני כעשר שנים, והעריכו שיש להמתין עוד עשור עד לשתייתו. אז קיבלנו את המלצתם, ופתחנו אותו עכשיו.

רשמי הטעימה – קודם כל, פשוט תענוג אדיר. צבעו שחור קטיפתי. גוף עגול. היין מאוזן, ובו בזמן מאוד מורכב ומרובה שכבות. עשיר בטעמי הפרי, דובדבנים מעורבים בפטל. היין חלק. חמיצותו מצוינת. סיומת נעימה וארוכה.

ציון יולו – 16.8 (94). מחירו – נרכש בעבר בחו"ל בכ- 300 ₪. שווה

Pedrosa Gran Reserva, Ribera del Duero, 2007

היצרנים הם יקב Perez Pascuas, שהחל דרכו בשנת 1980 והיה מהראשונים שזכו בתואר DO – יין בעל "הסמכת" ריברה דל דוארו בשנת 1982. היקב נחשב נמנה על האיכותיים בספרד, והיין ששתינו מיוצר אך ורק בשנות בציר איכותיות ביותר. הוא מורכב מ- 90%  טינטו פינו (טמפרניו), ו- 10% קברנה סוביניון (אגב, זה פחות או יותר הרכב החלקות של היקב). היין בילה 24 חודש בחביות, ועוד 18 חודש בבקבוק טרם יציאתו לשוק. הטאנינים שלו מרוכזים, והניחוחות החזקים נובעים מענבים שנקטפו, כך לדברי היקב, בנקודת הבשלות האופטימלית שלהם. גם אנחנו מאד התרשמנו מהיין.

רשמי הטעימה – צבע עמוק מרשים. אף פירותי, אדמתי ומעושן מעט. בפה – פירות אדומים, הרבה דובדבן ומעט מעושן, והכל מייצר תחושה של יין עשיר וקטיפתי. חמיצות נעימה לחך, גוף בינוני, מעט עפיצות שמעוררת חשק לחזור אליו שוב בעתיד כאשר יתבגר עוד קצת. הסיומת בינונית, מעט מרירה, נעימה. יין אלגנטי, טעים ומעניין.

ציון יולו – 15.3 (91). מחירו בחו"ל כ- 48 דולר.

יינות צרפת ספרד וישראל בערב יולו 121
יינות צרפת ספרד וישראל בערב יולו 121

Roda 1, Rioja Reserva 2007

עדיין לא ביקרתם באזור ריוחה? כדאי להתחיל לתכנן. אזור מקסים ביופיו המשלב נופים, יקבים ואתרי תיירות מקסימים ומעניינים, אוכל מצוין וקבלת פנים מרשימה. היקב בן כ- 30 שנה. כבר שתיתי בעבר יינות מתוצרת היקב, ואני רק ממשיך ונהנה מכל בקבוק שאני פוגש. רודה 1 הוא בלנד שמיוצר מחלקות בהן הבשילו הענבים הכהים יותר, הנותנים צבע עמוק וניחוחות וטעמי פרי בשל, המזכיר בעיקר את השזיף. היין ששתינו מורכב מ- 89% טמפרניו, 8% גרנאצ'ה, ו- 3% אחוז גראסיאנו – שלושת סוגי הגפן שהיקב מטפח. הגפנים כולן בנות 30 שנה ומעלה. לאחר תהליכי התסיסה, היין מתפתח בחביות עץ אלון במשך 16 חודש, ולאחר מכן ממתין 20 חודש נוספים במרתפי היקב, בבקבוקים.

רשמי טעימה – חגיגה לחך. נתחיל בצבע – סגול עמוק, והשמנוניות מופיעה מיד ונראית לפי הרגליים הזולגות על דפנות כוס היין. אף פירותי, מתובל בפלפל שחור, מעושן מעט, עם גוון של פירות יבשים. יין מאוד פרחוני. בפה – פרי אדום ושחור, מעט ליקוריש, גוף בינוני-מלא, מאוד אופייני ליינות ריוחה איכותיים המוכרים לנו.  מאוד עגול, נעים לשתייה, אם כי עדיין מרגיש צעיר בפה, ובהחלט אפשר יהיה לשתות אותו גם בעוד מספר שנים. הסיומת ארוכה ונעימה מאוד. יופי של יין, ובודאי גם לצד שני סוגי הפאייה שהוגשו לשולחן: פאייה פירות ים ופאייה עוף, שהשלימו את התענוג.

ציון יולו – 15.9 (96). מחירו בספרד כ – 200 ₪

Chateau Kirwan, Margaux 2005

אם היינו קונים אותו בארץ, הוא היה עולה לנו כנראה הרבה יותר. בחו"ל הסתפקו בפחות מ-  100 אירו. כידוע, בציר 2005 היה מהמוצלחים באזור בורדו שבצרפת. רוברט פארקר ציין את היין שלנו כאחד הטובים שיוצרו ע"י היקב ב- 50 השנים האחרונות. הוא ממליץ לשתות אותו מ- 2016 ועד 2035. לנו לא הייתה סבלנות לחכות, אז שתינו כבר עכשיו, ונחפש לקנות עוד, לעתיד. ציוני מבקרי היין לגביו נעים בין 93-94. גם אנחנו אהבנו אותו מאוד.

ולרשמי הטעימה – צבע סגול כהה חלק ויפהפה. יין קטיפתי, עגול, מחליק בפה, עטוף בניחוחות פרחים. גוף מלא. יין מרובה שכבות. אורך מדהים. אלגנטי, וכאמור עשיר בטעמים. השלים את הערב באופן מרשים מאוד.

ציון יולו – 17.1 (94).  מחירו בחו"ל קרוב ל- 400 ₪.

להתראות במפגש יולו הבא שיבוא עלינו לטובה.

ראו מה אומר גארי ווינרצ'וק על יינות ריוחה

 

מה זה YOLO

YOLO – you only live once, הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין וותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.

פאייה מלכותית בערב יולו 121
פאייה מלכותית בערב יולו 121

המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר