שמענו בין הגפנים 2.12.22: חוויה לא נעימה מחברת חוויות, ביקור ביקב סימון, שני יקבים ישראלים ב-100 של Wine Enthusiast

יקב טוליפ נותן חסות להפועל ״ספיישל״ רמת גן גבעתיים – קבוצת כדורגל לילדים עם צרכים מיוחדים. בטוליפ מאמינים שאנשים בעלי מוגבלויות יכולים וצריכים להשתלב בכל תחומי החיים הנורמטיביים וזה כולל ספורט ופנאי. קראו עוד בהמשך. צילום מהיקב
אלון גונן חושף חוויה לא נעימה עם חברה שמוכרת חוויות יין, יונתן לבני מבקר ביקב סימון, רקנאטי ורמת הגולן בין 100 הגדולים של Wine Enthusiast, יקב טוליפ נותן חסות לקבוצת כדורגל של ילדים עם צרכים מיוחדים, פרס אוסטרלי לד"ר שראל מוניץ, קוונטין טרנטינו ביקב דלתון, גבינות צבועות ביין של גיתו, חדר יין חדש בכפר הנופש עין גב

חשיפה: toMix או not toMix זו השאלה

אלון גונן: לצערי, כתבה זאת עוסקת בהתנהלות לכאורה לא תקינה של חברה ישראלית, ואי אפשר  לייפות  את הדברים.  מדובר בחברה בשם toMix, אשר באמצעות אתר האינטרנט שלה מספקת חוויות בתחומי יין, אלכוהול, קולינריה, תיירות פנים, תרבות ועוד. מנכ"ל החברה הוא יוני פיינגולד, שבעבר היה מבעלי קבוצת זאפה והקים את האתר שעלה לאוויר לפני מספר חודשים. הפרשה הגיעה למערכת אכול ושאטו, לאחר שאורחים שהגיעו למספר יקבים הציגו שוברי טעימות ואירוח אשר נרכשו באתר toMix, בעוד שליקבים לא היה ידוע על הסכם שיתוף פעולה עם האתר. כך לקוחות שילמו לאתר עבור סיור או טעימות ביקב, אבל היקב לא קיבל תשלום או תמורה כלשהם.

צילום איל גוטמן
צילום איל גוטמן

ביקור באתר toMix העלה ההצעת חוויות במספר יקבים, ביניהם הרי גליל, גוש עציון, ויתקין, טוליפ, אסף ואחרים – יקבים שמציעים  בעצמם חוויות אירוח, טעימות יין, ארוחות שף, סיורי כרמים ועוד. באתר מוצגות תמונות של היקבים ושל היינות, והוא מציג את היקבים ה"חברים" באתר בצורה מאוד מכובדת ומרשימה. משיחה עם נציגי היקבים התברר לנו, כי יקב ויתקין ויקב גוש עציון לא היו מודעים כלל לכך שגורם מסחרי מוכר בשמם שוברי אירוח, גובה עבורם את התשלום, עושה שימוש בתמונות שכפופות לזכויות יוצרים, ומציג מחירים לא רלוונטיים לטעימות יין. מה שהיה חמור מבחינת שני היקבים, זו העובדה שהם מעולם לא קיבלו תשלום מחברת toMix עבור השוברים שהוצגו בפניהם.

חצר המבקרים של יקב ויתקין. צילום מהאתר

ביקב ויתקין, למשל, עלו על הנושא אחרי שלקוחות הגיעו לאחרונה עם שוברים כאלה. לשאלתי איך קורה שביקב מקבלים שוברים שהיקב לא מכיר ולא מכר מעולם, ענתה שרונה פז-בלוגולובסקי, מנכ"לית יקב ויתקין, כי ביקב עוברים מאות אנשים בשבוע ואלפי אנשים בשנה, וכי הצוות מאוד שירותי ולא תמיד הם יודעים אילו הסכמים היקב סגר, ולכן הם מכבדים את הלקוחות שמגיעים. שרונה מספרת: "רק לאחר שאני במקרה עמדתי וקיבלתי לקוחות שהציגו שובר טעימות על סך 75 שקלים, הבנתי שמשהו לא תקין – מחיר טעימה ביקב 120 שקלים. כמובן שהתחלתי לעשות בדק בית ולמצוא האם יש הסכם איתם או עם אחרים. כמובן שאין דבר כזה, כי רק אני מוסמכת לאשר הסכמים של היקב, לא חברות בת ולא חברות משנה שהורשו להנפיק שוברים עבור היקב, ובטח לא לפרסם תמונות ומבצעים במחירים לא רלוונטיים".

לידינו הגיע הסכם לדוגמא של אתר toMix עם יקב. בהסכם מתחייבת החברה להעביר ליקב מדי חודש את התמורה עבור השוברים שנרכשו באתר, כנגד חשבונית מס. ההסכם כולל גם בקשה מהיקב להעביר לחברה "נכסים דיגיטליים". יקב ויתקין ויקב גוש עציון לא חתמו על חוזה או הסכם מפורט עם אתר או חברת toMix, ועל פי הצהרתם מעולם לא קיבלו תמורה עבור השוברים, ולא נתנו כל אישור להשתמש בנכסים הדיגיטליים שלהם או העבירו אותם לחברה.

מרכז המבקרים של יקב גוש עציון. צילום מהאתר

בהמשך לשיחות עם היקבים פנינו לבעלי אתר toMix עם מספר שאלות: האם חתמתם עם יקב ויתקין, יקב אסף, יקב גוש עציון ויקב הרי גליל על הסכם שיתוף פעולה כלשהו בעניין מכירת שוברים לטעימות, סיורים ועוד? מאחר ויקבים אלה טוענים שלא, האם תוכלו להציג לנו חוזה או הסכם כתוב כלשהו? האם אתם מוכרים שוברים וגובים תשלום מלקוחות עבור אותם שירותים שאתם מציגים באתר שלכם? האם חברת toMix  קיבלה רשות להשתמש בתמונות עם זכויות יוצרים בהם מופיעים היקבים באתר שלכם?

מי שהגיב מהחברה הוא עוז מאור, משנה למנכ"ל toMix: "תודה על הפנייה, למדנו לעומק את פרטיה ולאחר בדיקה מקיפה להלן תגובתנו: toMix מוכרת לקהל הרחב מגוון חוויות ביקבים ומבשלות בפריסה ארצית. פעילותם של חמישה יקבים מתוך אלו שהזכרת – יקב אסף, צובה, סקוריה, הרי גליל וטוליפ מתואמת ומוסכמת עם היקבים בהסכם עבודה ישיר עם toMix. ההתקשרות מול שני היקבים גוש עציון ויקב ויתקין היא באמצעות ספק משנה. אנו פועלים בימים אלה להסדרת התקשרות ישירה מול אותם היקבים ובשיתוף פעולה מלא מצד המנהלות שלהם (פליאה ושרונה), על מנת שלא יהיה כל פתח לטעויות. מיותר לציין ש toMix- תכבד כל שובר או חיוב שיתקבל מיקב ויתקין ומכל ספק אחר שלה בגין חוויה שנרכשה באתר, ותדאג לתשלום מידי של התמורה בגין כך. אנו עושים את כל הנדרש בשוטף על מנת שכל מוצר הנרכש באתר יכובד בצורה חלקה וקלה עבור הלקוח. יצירת מצג כאילו תקלה נקודתית מאפיינת התנהלות של עסק, היא תמוהה וחוטאת למציאות ולעובדות".

במרכז מבקרים יקב גוש עציון. צילום מהאתר

תגובה זו לא התייחסה לשאלות ששאלנו. בדקנו עם יקב גוש עציון ויקב ויתקין, והם אינם מכירים ספק משנה שחתם איתם על הסכם כלשהו שמערב את חברת או אתר toMix ליקבים אין מושג לאן הגיע הכסף ששולם לאתר, ונזכיר כי תשלומי לקוחות הקצה שהגיעו ליקב, בוצעו באמצעות אתר האינטרנט של חברת toMix באתר של ספק משנה. נכון להיום הוסרו יקב ויתקין ויקב גוש עציון ותמונותיהם מאתר החברה, וסיורים או טעימות בהם לא מפורסמים באתר. toMix אכן העבירה ליקבים אלה בקשות להתקשרות מולם. אני רוצה לציין כי רבים מהאנשים בתעשייה שדיברנו איתם אמרו דברים טובים על המיזם. לכן לא ברור איך הגיעה החברה למצב הזה ולהתנהלות ללא הסכמים כתובים, וגביית כספים ואי העברתם לנותני השירות. אנחנו נמשיך לעקוב ולעדכן.

זאבי סימון עם יינות הטעימה ביקב סימון. צילום יונתן לבני

יונתן לבני מבקר ביקב סימון בקריית טבעון

מתוך מאות היקבים בארץ, רבים מהם יקבי בוטיק המייצרים פחות מ- 100,000 בקבוקי יין בשנה, ועוד יותר יקבים ביתיים קטנים או יקבי גראז'. לא אחת אני מבקר ביקבים כאלה ויוצא במפח נפש או עם טעם לא טעם. לאחרונה ביקרתי יחד עם חבורת היין של אופירה ורן בירון, ביקב סימון בקריית טבעון. חזרתי משם בהתרוממות נפש, לא רק בשל אישיותו של היינן זאבי סימון, אלא גם ולא פחות מכך, בשל איכות היינות שהיקב מייצר. ראשית היקב בשנת 2010 במרתף בית  המשפחה; בית רחב מידות שהיה שייך עוד להוריו של  זאבי בשכונה יפהפייה, שקטה, רגועה ולא מסחרית – כמו בעולם של פעם. בבית הפסטורלי הזה, עם נוף מקסים הנשקף ממרפסת הבית, נמצא היקב הקטן בו מייצרים כ- 10,000 בקבוקים בשנה.

חבורת היין של אופירה ורן בירון ביקב סימון

על היקב שמעתי לראשונה מאלון גונן, שטעם לא אחת מיינותיו וציין כי "זאבי עושה יין עם הרבה אהבה מענבים משובחים, תוך התערבות מינימלית ונתינת כבוד לחומרי הגלם". זאבי, מהנדס בניין ושותף לשעבר בחברת בנייה, מספר: "לפני שנים יצאתי במסע לחפש יינות אדומים, כי רק אותם אהבתי בזמנו".  לאחר ביקורים ביקבים רבים באירופה, בעיקר בצרפת, איטליה וספרד, הוא נירשם לקורס ייננות אצל ניר שחם ביקב שורק, ולאחר ההכשרה המקצועית הוא הפך את אהבת היין למרכז חייו המקצועיים. בשנת 2011 הוא ייצר 150 בקבוקים במרתף הבית. בשנים הבאות הכין יינות מענבי שיראז-סירה, קברנה סוביניון, מרלו, קריניאן ומלבק ממקומות שונים בארץ, פרט לאזור הרי יהודה. היום הוא גם מייצר יינות לבנים – לא פחות טובים מהיינות האדומים שהם עיקר הייצור שלו.

זאבי סימון. צילום יונתן לבני

סוביניון בלאן 2020 – זאבי פתח את הטעימה עם הסוביניון בלאן:  "אני איש אדומים, ולא שתיתי בתחילת דרכי יינות לבנים.  ב- 2018 התחלתי לייצר יינות לבנים, לאחר שדורון רב הון מיקב ספרה אמר לי: "קשה לעשות לבנים – לא כדאי לך להתחיל". שבועיים לאחר מכן התחלתי לעשות יין לבן במכלי נירוסטה, וייצרתי את הסוביניון בלאן מענבים מכרם בן זמרה".

היין התיישן במכלי נירוסטה במשך כחצי שנה בלי חביות. התוצאה מרתקת: בוקה אופיני של פירות טרופיים, יין מינרלי, עשבוני ביותר, וכמו הריח גם הטעמים הם של פירות טרופיים. יין יבש, 12.5% אלכוהול, מאוזן, ורענן. אחד הסוביניון בלאן הטובים ששתיתי בארץ מזה זמן רב. שאפו ליינן שאוהב יותר אדומים. לקראת סוף הטעימה טעמנו גם את זה משנת 2018 שלווה בטעמי אפרסק, ושוב בוקה נהדר. היין מ- 2020 יותר ארומטי, דבר שקורה לפעמים כשטעמי הפרי קצת יורדים. המחיר 90 ₪ – שווה כל שקל.

זאבי סימון עם יונתן לבני. צילום רן בירון

שרדונה 2020 – יין מענבים מתל פארס בגולן. שהה כ- 6 חודשים בחביות עץ אמריקאיות וצרפתיות. טעם לימוני עם מעט מרירות בסיומת. יין לא מסונן שהנתונים להכנתו מצוינים – גם בגלל מקור הענבים וגם בגלל השימוש בחביות, ואף על פי כן היה היחיד בטעימה שלא התחברתי אליו. המחיר 90 ₪ – לא VFM .

קריניאן 2018 – אני חסיד של זן הקריניאן, שמקורו בספרד אך הוא נפוץ בצרפת ובישראל הייתה לו עדנה. פעם הוא שימש כאן בעיקר לצבע ביין, ליינות קידוש ומיץ ענבים. עכשיו הוא הפך לזן איכותי ואבן הפינה של אסף פז מיקב ויתקין, כשבעקבותיו יקבים רבים עושים ממנו יין איכותי. הקריניאן של זאבי סימון נעשה מענבים המגיעים מאזור עמיקם. יש לו בוקה נהדר, שמאפיין גם את טעם היין. מעט מרלו וקברנה נוספו לתמהיל הסופי, והם מדגישים עוד יותר את הטעם הנפלא שלו. יין מאוזן, לא כבד, ומהנה עם כל סוג אוכל. המחיר 100 ₪ – לא מעט ליין מסוגו, אבל בהתחשב באיכותו אכן VFM.

זאבי סימון יינן היקב המשפחתי
זאבי סימון יינן היקב המשפחתי. צילום איל גוטמן

אינדיגו 2019 – בלנד של קברנה סוביניון, מרלו ושיראז. 600 בקבוקים נעשו ממנו. היין התיישן במשך שנה בחביות עץ אלון – חלקן חדשות וחלקן ישנות, כל זן בנפרד, ואחר כך הוכן הבלנד לפני הביקבוק. הזנים העיקריים ביין הם הקברנה והמרלו, כשהשיראז מכרם ספסופה ממתן את היין. יין מאוזן לאוהבי בלנד של קברנה ומרלו. המחיר 120 ₪ – ב- 100 ₪  הייתי אומר ממש VFM, אם כי זה אינו הפרש גדול.

קרימזון 2019 – שוב בלנד. הפעם בעיקר מרלו, קברנה סוביניון ומעט פטי ורדו,  שנתיים בחבית. וואו, איזה יין מהנה. מאוזן ביותר, חומציות נעימה בפה ומרירות מועטה שתורמת לטעמי שוקולד מריר. אחד הבלנדים הטובים שטעמתי בשנה  אחרונה. מציע לתת לו להיפתח בדיקנטר ואז יהיה במיטבו. המחיר 130 ₪ – באיכות כל כך גבוהה הוא VFM.

קברנה סוביניון 2017 סדרת רזרב – ענבים מצוינים מכרם בן זמרה, עם תוספת קטנה של 3% פטי ורדו שזאבי אוהב במיוחד – ענבים איכותיים מכרם רמות נפתלי. התיישן 14 חודש בחביות איכותיות. קברנה סוביניון במיטבו, שמראה כי האיש יודע מה הוא עושה. יין טעים ולעיס. נקודה. המחיר 130 ₪ – VFM בהתחשב באיכות הנהדרת.

ענבי פטי ורדו בבציר 22 בכרם סימון. צילום זאבי סימוןן

פטי ורדו Single Vineyard 2018 – פטי ורדו משמש בדרך כלל כתוספת ביינות בורדו בצרפת. לזאבי סימון יש משנת 2014 דונם וחצי כרם גפני פטי ורדו בקדמת צבי שברמת הגולן. "אני מייצר ממנו בסביבות 1,200 בקבוקים כל שנה – יין עם 100% פטי ורדו וגם משלב כ- 7% פטי ורדו בבלנד שנקרא 'קרימזון' (שמות הבלנדים שלי הם שמות של צבעים, צבעי אדמה) – בלנד של מרלו, קברנה סוביניון ופטי ורדו", הוא אומר. "החיבור והאהבה לזן זה הגיעו במיוחד בעקבות החיבור שלי לכרם, שהוא מאוד מאוד מיוחד. שמונה בצירים עשיתי בכרם, והתוצאות כל שנה מדהימות. אני נוהג לומר ש״הענבים בכרם רגועים על הגפנים״. כל שנה יוצא יין מדהים, עם צבע כמובן חזק, טעמים עשירים, והייחודיות שמבחינתי היין מוכן לשתייה כבר אחרי מספר חודשים מהביקבוק, ומתיישן בצורה נהדרת להרבה שנים".

נחזור ליין שטעמתי: הענבים שהו שנה בחביות עץ אלון והתוצאה היא יין בועט וחזק, שמציג את הטעם של פטי ורדו ישראלי. הטאנינים חזקים מאוד, כאילו היין הוכן רק אתמול. אסור להחמיץ. טעמנו גם את הפטי ורדו 2019, שהיה שנתיים בחבית ובוקבק לפני חצי שנה. גם הוא מהנה, ולא חשתי הבדל ניכר בין שניהם. המחיר 120 ₪ – ממש VFM.

יקב סימון – בורוכוב 43 קריית טבעון. ניתן להזמין את כל היינות באתר היקב

שני יקבים ישראלים בין 100 הגדולים של Wine Enthusiast

אלון גונן: כבכל שנה, גם השנה הציג מגזין היין היוקרתי Wine Enthusiast  את רשימת 100 היינות הטובים ביותר בעולם לדעתו לשנת 2022. מדובר במגזין שטועם במהלך כל שנה כ- 21,000  יינות שונים מרחבי העולם, תוך חלוקה על פי מדינות וזני ענבים. מה שמייחד אותם זו ההתחשבות גם בתמורה למחיר של היינות, ויין שזוכה בציון גבוה עם מחיר נמוך מקבל יותר תשומת לב. הבחירה נעשית גם על פי זמינות – האפשרות של חובבי היין למצוא את היינות הזוכים בהרבה מקומות בעולם.

בטעימת 2022 בולטת הנטייה של המגזין לחפש יינות שונים, פחות בורדו, בורגון, פחות קליפורניה, ולהתעמק באזורים שלעתים קרובות התעלמו מהם. אפשר למצוא הרבה זנים שלא תמיד מקבלים את תשומת הלב הראויה, כמו נביולו, ריזלינג, טמפרניו, גרונר וולטלינר, ווידל בלאן. מאוד מרגש לראות את הזנים האלה ברשימת היינות שנכנסו לפנתיאון ה- 100, וצריך לשים לב לשינויים שחלים גם בטעמי השופטים ברחבי העולם.

קובי ארביב היינן הראשי של יקב רקנאטי. צילום יוהנס פלטן

שני יינות ישראלים נכנסו לרשימת ה- 100: הראשון, עם הציון הגבוה יותר – יקב רקנאטי עם קריניאן רזרב 2019 מהרי יהודה. הציון שקיבל – 93 בתמורה למחיר של 49 דולר, הביא אותו למקום ה- 80 ברשימה. השני – יקב רמת הגולן עם אלוני הבשן סירה 2018 במחיר של 80 דולר זכה גם כן בציון 93, ונכנס למקום ה- 89 – השפעת המחיר הגבוה יותר.

Mike Desimone, Wine Enthusiast

בדרך כלל אני לא נוטה להתרגש יתר על המידה כאשר משרדי יחסי הציבור מעבירים לי זכיות או קבלת מדליות של יקבים ישראלים, ובטח כשהכותרת היא על יין שנכנס לרשימת ה- 100 מתוך 21,000 טעימות. זה לא ממש נתפש איך אפשר לטעום מספר כזה של יינות, כמה מבקרים צריכים וכמה זמן לשם כך. בדקתי, ולשמחתי מי שדירג את היינות הישראלים עבור המגזין הוא מבקר היין Mike Desimone , עיתונאי מבריק עטור פרסים המתמחה בעיקר ביינות מזרח אירופה, קרואטיה וספרד. מייק ביקר בארץ, וטועם די הרבה יינות ישראלים וכותב עליהם במהלך השנים. יש לו כתיבה וניתוח מדויקים של התפתחות והתיישנות יינות ישראלים, ולכן יש באמת לפרגן ליקב רקנאטי ויקב רמת הגולן על הזכיות המרשימות.

מייק בחר את שני היינות הללו, שהם ללא ספק חשיבה אחרת ולא מקובעת של עוד קברנה סוביניון עתיר אלכוהול ועוצמה, אלא הלך על השונה, ואולי אפילו זיהה את מה שקורה בתעשייה העולמית ורוצה בעיקר למשוך את תשומת הלב של הייננים הישראלים, שעדיין שבויים בחבית, באלכוהול ובפרי מרוכז. הוא אכן מצא שני יקבים קיצוניים – האחד הצפוני שמאופיין ביינות בומבסטיים ריבתיים, והשני (צפוני במיקום החדש אבל לגמרי תל אביבי), שבשנים האחרונות, תחת קובי ארביב היינן הראשי, מחפש ענבים וחלקות מיוחדות על מנת לתת לחומרי הגלם ולדבר ופחות להתערב. בכלל, כמה שפחות תהיה התערבות ייננית, ככה היינות הישראלים יזכו לתשומת לב ברחבי העולם.

אסף בן דב מנכ"ל יקב רמת הגולן (משמאל) עם ויקטור שונפלד היינן הראשי בתערוכת Wine Spectator ניו יורק אוקטובר 22. צילום מדף הפייסבוק

בטעימה שלי: הקריניאן של רקנאטי מגיע מכרם בעל, נטוע יחסית נמוך בהרי יהודה על אדמה גירית. היבול נמוך – כ- 300-400 ק"ג לדונם. הדליית גביע שמבוצעת בכרם זה, חושפת את העלווה בצורה מרבית. הארומות ביין חריפות, שזיפים בשלים, מעט אספרסו וטפנאד זיתים מרים. הפה חמאתי, דובדבני, עם שוקולד מריר באפטר טייסט. "מטבעו של אדם לרמוס כל מה שנמצא על האדמה" (אייסכילוס, המוקדם בשלושת המחזאים הטראגיים היוונים הגדולים). במקרה של הקרינאן הזה, קובי ארביב ריחף מעל הכרם.

הסירה של יקב רמת הגולן מראה שמבקר היין מצא משהו רגוע בפורטפוליו הקשוח של היינן הראשי ויקטור שונפלד. אף דובדבני, חד, קר, תימין ועשבי תיבול רטובים. פה אניסי, קליפות מסוכרות של תפוז ומנדרינה, אפטר טייסט ונילי, שוקולד עדין שמשחרר גם קרמל וחלב מורתח. ללא ספק יין מענג. ואם ויקטור קורא ספרות גרמנית, אז פרידריך שילר כתב: "ישנם רגעים שבהם צריך לשכוח את התקוות הישנות וליצור תקוות חדשות."

כבוד גדול הביאו לנו שני הייננים ויקטור שונפלד וקובי ארביב.

הפועל ״ספיישל״ רמת גן גבעתיים – קבוצת כדורגל לילדים עם צרכים מיוחדים. צילום מהיקב

יקב טוליפ – חסות לקבוצת כדורגל של ילדים עם צרכים מיוחדים

רני רוגל: פוסט הפייסבוק של יקב טוליפ עורר סקרנות: "הכירו את קבוצת הכדורגל הכי מיוחדת במדינה – הפועל ״ספיישל״ רמת גן גבעתיים, קבוצת כדורגל לילדים עם צרכים מיוחדים. הקבוצה הוקמה כפרויקט שמטרתו עידוד לשוויון הזדמנויות, הכלה וקבלת השונה, דרך יצירת מסגרת ספורטיבית וחברתית לבני נוער עם צרכים מיוחדים. שמחים ונרגשים לקחת חלק בתרומה לקבוצה, למטרה שמרחיבה לנו את הלב יום יום".

המועדון שמוגדר כקבוצת הכדורגל המקצוענית הראשונה בארץ לילדים עם צרכים מיוחדים, מפעיל את בית הספר לכדורגל הגדול בארץ – 470 שחקנים ו- 16 קבוצות ליגה מקצועניות עם כ- 400 שחקני ליגה, כשקבוצות נערים א' וקבוצת הנוער בליגת העל, וקבוצת הבוגרים בליגה הלאומית. הפן החברתי חשוב למועדון כתרומה לקהילה ומתן יחס לאוכלוסיות מוחלשות.

בתמונה דוד אשכנזי שצייר את ציור תווית יין הדגל בלק טוליפ וזכה בתחרות בין ארבע עמותות לבעלי מוגבלויות. צילום מהיקב

הנהלת המועדון חשבה על מיזם חברתי ארוך טווח, ולפני שנה וחצי החלה בהקמת קבוצת כדורגל לילדים עם צרכים מיוחדים, כשהמטרה היא עידוד שוויון הזדמנויות, הכלת השונה וקבלתו, וזאת דרך יצירת מסגרת ספורטיבית וחברתית לבני נוער עם צרכים מיוחדים. קפטן הקבוצה הוא ניר פרץ – בן 17 על הספקטרום האוטיסטי, שמלווה את המועדון במשחקיו ברחבי הארץ עם אביו רונן ז"ל, שמת מדום לב בדרך למשחק של הקבוצה.

יקב טוליפ שנרתם לסייע למועדון מייצר יותר מ- 300,000 בקבוקי יין בשנה, ומוכר וידוע כבר שנים כיקב בוטיק חברתי. היקב שממוקם בכפר תקווה בקריית טבעון, הוקם בשנת 2003 על ידי משפחת יצחקי ובראשה יצחק יצחקי, שבנו רועי הוא מנכ"ל היקב בו שותפה היום משפחת ויסמן, ומועסקים בו תושבי הכפר בעלי צרכים מיוחדים. בן שני, דורון יצחקי, מייצר יינות ברחבי העולם תחת מותג Touch by Fusion.

צילום מיקב טוליפ

רציתי לשמוע עוד על הקשר עם קבוצת הכדורגל המיוחדת, ולוטן ויסמן, מנהלת שיווק ויצוא של יקב טוליפ, סיפרה לי: "התרומה שלנו להפועל "ספיישל" רמת-גן גבעתיים היא כספית, מתוך מטרה לחבר בעתיד את השחקנים לחברי הכפר, והם כבר הוזמנו ליום כיף אצלנו. עולם האנשים עם מוגבלויות קרוב לליבנו, ובכול הזדמנות במידה שאנחנו יכולים, אנחנו שם כדי לעזור ולתמוך – בוודאי ביוזמה המדהימה הזאת שהגה עינב חזנוולד (איש עסקים בתחום הביטוח). אחרי הכול, ביקב טוליפ אנו מאמינים שתוויות שמים על יין ולא על אנשים. נקדם את המסר בכל דרך אפשרית, ובתקווה שכולם יעבירו את זה הלאה". ולוטן מוסיפה: "אנחנו מאמינים שאנשים בעלי מוגבלויות יכולים וצריכים להשתלב בכל תחומי החיים הנורמטיביים, וזה כולל ספורט ופנאי".

צילום מדף הפייסבוק של כדי יין

אלון גונן בביקורות יין: כדאי ליד הגפילטע פיש בבני ברק

סוף השנה האזרחית קרב, וריח המבצעים כבר באוויר. חנויות מתחילות לנקות מדפים, שיש עליהם הרבה מאוד יין. עם כל הסיפורים על מחסור ביין, יש מספיק כדי שאפשר יהיה לקבל מחירים מאוד סבירים על יינות טובים.

נכון שרובנו מקובעים על חנות זו או אחרת בגלל שלל סיבות – נוחות, חניה למכונית, מוכרים חביבים ומנוסים, הרגל, ולפעמים סתם היוקרה שהחנות מספקת. חובבי היין המנוסים יכתתו רגליהם, או פשוט יעשו חיפוש בגוגל בין חנויות היין וישוו מחירים.

יינני יקב טפרברג: דניאל פרידנברג (מימין), שיקי ראוכברגר יינן ראשי, אוליבייה פרתי שגם צילם

אתם תופתעו, ובגדול, איזה הפרשי מחירים יש בשוק. לפני מספר שבועות פרסם מבקר היין שגיא קופר ביקורת על יין הפינו נואר 2019 של יקב רמת הגולן. לצד הביקורת פרסם שגיא תְּהִיָּה מדוע יש פער כל כך גדול במחירי יין זה בין חנויות, ומדובר בפערים מטורפים שנעו בין 139 – 120 – 110 – 99 – 79 שקלים. פשוט לא יאומנו הפערים בין החנויות לאותו יין בדיוק.

בסקר שאני ערכתי לגבי מספר יינות שטעמתי, מצאתי חנות אחת בבני ברק, 'כדי יין' שמה, שלא מצאתי אף מתחרה למחירים שהיא מציעה לקהל לקוחותיה. נכון, מדובר בחנות שנמצאת בבני ברק, במעוז החרדים, אבל באותו רחוב יש כמה מסעדות עם גפילטע פיש לא רע בכלל, אז בכלל הפולני שבי חוגג. הנה כמה דוגמאות ליינות טובים במחירים של תמורה לאגרה:

יואב לוי יקב בזלת הגולן. צילום כרמית אהרנרייך

יקב טפרברג – לגאסי קברנה פרנק 2016: 175 ₪ במקום 220 ₪. נכון שהמחיר יקר אבל נמוך בהשוואה לשאר המקומות. מדובר באחד מהקברנה פרנק הטובים בארץ. יין בן 8 שמתנהג עדיין כמו ינוקא. חד, ירקרק, מתובל, מקסים. ציון 90.

יקב יתיר – דרום אדום, לבן ורוזה: המחיר כאן 65 ₪ במקום 80 ₪. סוף סוף המחיר האמתי של יתיר דרום, היין הבסיסי של היקב. נכון שהייתי רוצה לראות את היין הזה במחיר של 2 ב- 100 ₪, אבל גם זה יקרה – אין סיבה בעולם שלא. ציון 89.

יהודה נהר יינן עם טלי סמנכ"לית התפעול ומרק מנהל מרכז המבקרים של יקב יזרעאל. צילום זיו חיימוביץ

יקב כרמל – מעליא 2019: 80 ₪ במקום 120 ₪. יין מחוזק בסגנון פורט, 18% אלכוהול. חובבי הפורט ימצאו ביין הזה הנאה. הוא אומנם מחוזק, אבל מאוד נעים לשתייה. נקי ועם שתי קוביות קרח, הבקבוק יכול להיגמר מהר מאוד. ציון 89.

יקב בזלת הגולן – ברונזה 2018: 85 ₪ במקום 110 ₪.  אף דובדבני בשל נקי, עץ קלוי, ונגיעות של עשבי תיבול לצד אקליפטוס. קברנה סוביניון מדהים. ביקב המחיר הוא 155 ₪. אחד הטובים. ציון 90.

יקב יזרעאל – מגידו 2019: 75 ₪ במקום 110 ₪. בלנד של שיראז וקברנה סוביניון, מהטובים שטעמתי בשילוב זה. עוצמתי, בשל, מורכב, יין מרתק. מחיר מטורף לכזו יצירה. ציון 91.

הקורא מיכאל סטרוק-וידאל הגיב

"תודה רבה על כתבה מעניינת מפורטת ומקצועית ביותר. בנוגע לחנות כדי יין (גילוי נאות, אני לקוח מאושר ואין לי כל רווח מכתיבת שורות אלה), למי שאין כוח להגיע עד לבני-ברק (למרות שכמו שאלון כתב יש עוד סיבות להגיע חוץ מיין), יש לחנות אתר אינטרנט (או הזמנה טלפונית) והיינות יגיעו עד אליכם. לחיים!!"

תמונה היסטורית: ד"ר שראל מוניץ בבציר האחרון במחקר בכרם חולדה 2011. צילום ישי נצר

פרס אוסטרלי לד"ר שראל מוניץ – האגרונום הראשי של יקב כרמל

בחודש שחלף הוענק לד"ר שראל מוניץ – האגרונום הראשי של יקב כרמל, פרס מיוחד מהאגודה האוסטרלית לגפן ולייננות  (ASVO). הפרס הוענק בטקס מרשים באוסטרליה, כאשר שראל מוניץ ששירת במילואים באותו זמן, שלח ברכה מצולמת.

תמונה עדכנית: ד"ר שראל מוניץ בכרם של יקב כרמל 2022. צילום אבישי לנדר

הפרס ניתן עבור מאמר שפורסם ב- 2017 בעיתון מדעי אוסטרלי שעוסק בנושאים אלה, וזוכה לתשומת לב מיוחדת עד היום, עם ציטוטים ב- 76 מאמרים מדעיים אחרים. המאמר מסכם מחקר שנמשך ארבע שנים, שנעשה בהדרכת ד"ר ישי נצר ופרופ' אמנון שוורץ. במחקר נבחנו חמישה ממשקי השקיה בכרם של ענבי מרלו בקיבוץ חולדה. במאמר מומחש היתרון בממשק השקיה מיטבי (פחות מחסור במים) בשלבי הגידול הראשונים, מהפריחה של הגפן עד מצב שגרגרי הענבים נוגעים אחד באחר, כאשר בשלב הבא ממשק ההשקיה מופחת. לפי החוקר ומדריכיו, ממשק השקיה ייחודי זה מאפשר קבלת יבולים סבירים יחד עם איכות יין מוגברת.

גיא אשל יינן יקב דלתון עם קוונטין טרנטינו. צילום מהיקב

זה לא סרט: קוונטין טרנטינו ביקב דלתון

רני רוגל: תמונתו של במאי הקולנוע האמריקאי, קוונטין טרנטינו יחד עם גיא אשל – יינן יקב דלתון, עוררה את סקרנותנו: איך הגיע לצפון בן זוגה ואבי ילדיה של דניאלה פיק? למה ליקב דלתון? האם פעם ראשונה או ביקור חוזר? מה אהב לשתות ביקב? האם קנה יינות ואיזה? התשובה לכל שאלות אלה: זה היה ביקור פרטי. אז החלטנו להסתייע בשמות סרטי טרנטינו כדי לדמיין את הביקור.

נראה שזו לא פעם ראשונה של טרנטינו ביקב – ממש "היו זמנים בהוליווד". השאיפה שלנו לשמוע רכילות הוכיחה שאנחנו "ממזרים חסרי כבוד", או "ג'אנגו ללא מעצורים" שכותבים "ספרות זולה", בזמן שבדלתון הגנו על פרטיות האורח כמו "כלבי אשמורת". לנו העיתונאים אין בעיה לחטט ולנבור, ממש "להרוג את ביל". לא פלא שלפעמים אנחנו "שמונת השנואים", למרות שאנחנו עובדים "מצאת החמה עד צאת הנשמה", חושבים שכל אחד מאיתנו "חסין מוות", וממש רוצים לשתות בקבוק יין עם "ג'קי בראון".

משקעי שמרים מתים של יינות קריניאן וסירה של יקב גיתו משתדכים לגבינות 'המחלבה הקטנה – בית מלאכה לגבינות'. צילום דרור הדרי

יין וגבינות – הסגול סגול הזה

רני רוגל: 'המחלבה הקטנה – בית מלאכה לגבינות' פרסמו את פוסט הפייסבוק הבא: "גבינות ויין זה שילוב מוצלח זה ידוע, אבל גבינה שיושנה בתוך יין זה בכלל ואוו! שיתוף פעולה פורה עם יקב גיתּוֹ הוליד את "גפן" שבעצם באה בשתי תצורות – הראשונה גבינת בקר חלקה וטעימה שיושנה ביין אדום משובח; השנייה גבינת בקר בתוספת עובשים רוקפורטיים (כחולים) שיושנה בתוך יין אדום משובח גם הוא. מוזמנים לבוא לרכוש את גפן כאן אצלנו בגבעת חיים איחוד".

צילום דרור הדרי

ביקשתי מדרור הדרי מיקב גיתו להרחיב על היין ששולב בגבינות המחלבה: "תמיר ודנה מ'המחלבה הקטנה' פנו אלינו לשתף פעולה, וכמובן שהסכמנו. החלטנו שמשקעי שמרים מתים של יינות קריניאן וסירה שלנו, יהיו יופי של שידוך לגבינות האלגנטיות שלהם –  יצרנים קטנים כמונו שממוקמים לא רחוק מאיתנו, ובדיעבד זו הייתה החלטה מדהימה. לאחר יישון ביין יצאו גבינות מופלאות, שנחטפות כמו ממתקים. אנחנו כבר אחרי הבאצ׳ השני ובדרך לשלישי".

הסומלייה עומרי יצחק (משמאל) עם חיים סתתיהו מנכ"ל כפר הנופש עין גב

חדש בכפר הנופש עין גב: חדר יין עם יינות מיקבי הגליל ורמת הגולן

כפר הנופש עין גב בצד המזרחי של הכינרת, חנך לאחרונה חדר יין ומעדניית בוטיק, כשבמרכז החדר שולחן אבירים ארוך מעץ מלא ובצדדיו ארונות עץ גבוהים עם מבחר גדול של יינות מיקבי הגולן והגליל, אותם אצר הסומלייה עומרי יצחק שנפגש עם הייננים ביקבים, ומעדכן את תפריט היינות בכל חודש.

צילום איה בן עזרי

במקום מתקיימות סדנאות יין וטעימות מודרכות של יינות שווים, וגם ערבי אירוח יקבים. החדר פועל משעות אחרי הצהרים כבר יין אליו מוזמנים הנופשים במקום, מטיילים ואורחים מבחוץ. ניתן לבחור יינות לטעימה עצמית יחד עם גבינות ממחלבות מובחרות, לחמי מחמצת, מטבלים ופירות העונה, וברקע מוזיקה. אפשר לקנות כאן יין ואביזרי יין נלווים. הנה רעיון: יש כאן שירות לאירועים עם טעימות יין, תפריט ומנות מתאימות, והחדר מצויד לישיבות מנהלים וימי עיון, כולל הציוד הדרוש.

צילום איה בן עזרי

בין היינות בתפריט שמשתנה כל חודש: אקו רוזה ברברה 2021 של יקב תבור, פינו גרי 2021 מיקב אסף, שרדונה 2021 של יקב לטם, יערה סירה 2020 – יקב חרשים, GSM 2019 – יקב כישור, קומולוס 2020 (קברנה סוביניון, קברנה פרנק ומרלו) – יקב מטר.

חדר היין פועל כל  השבוע בין השעות 16:00-22:00. בימי שני, רביעי ושישי סדנאות יין ב- 17:00. מעדניית הבוטיק פתוחה כל השבוע. תיירות עין גב- כפר הנופש עין גב.

 

תגובה אחת

  1. שלום
    ותודה רבה על כתבה מעניינת מפורטת המקצועית ביותר.
    בנוגע לחנות כדי יין (גילוי נאות, אני לקוח מאושר ואין לי כל רווח מכתיבת שורות אלה…) למי שאין כח להגיע עד לבני-ברק (למרות שכמו שאלון אמר יש עוד סיבות להגיע חוץ מיין) יש לחנות אתר אינטרנט (או הזמנה טלפונית) והיינות יגיעו עד אליכם!
    https://wine1980.com
    לחיים!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר