רמי מרטן – כבוד השגריר והראפר

טיירי ארנולד, השגריר הבינלאומי של רמי מרטן - כבר 16 שנה בעולם המשקאות החריפים
הברנדי שמיוצר בצרפת בקומונה קוניאק, בשטח בו גדלים כ- 800,000 דונם כרמים של יוני בלאן, ורק שם, רשאי להיקרא 'קוניאק'. רמי מרטן עומד במלוא הדרישות ויותר מכך

 

אני עדיין זוכר את הימים בשנות ה-60 וה-70, כשצרכו אצלנו הרבה ברנדי. המותגים הפופולריים היו שטוק 84 – שיוצר ביקב שהקים ליונלו שטוק, מייסד המזקקה המקורית באיטליה, ובהמשך נרכש על ידי בעלי יקב ברקן, וברנדי 777 ואקסטרה פיין של יקב כרמל – אז כרמל מזרחי. לפעמים הוסיפו את השם “קוניאק” לתיאור המשקה הנורא, ובשביל המצפון הוסיפו לעתים את המילה "מדיצינל", כדי שלפחות יהיו לו תכונות בריאותיות לכאורה. אז הגיע ארצה הוויסקי, ועם העליה הרוסית הוודקה, והברנדי נדחק לשוליים של בר המשקאות. לא עוד. ממש לאחרונה התקיימה לראשונה בישראל תערוכת הקוניאק XOXO בגלריה לורנס ביפו שאירגן חיים גן מאיש הענבים, וכך נחשפנו למיטב יצרני הקוניאק מצרפת.

הסמל המוטבע על גבי הבקבוקים הוא דמות של סנטאור - חצי סוס עם חלק עליון של אדם, דמות מהמיתולוגיה יוונית
הסמל המוטבע על גבי הבקבוקים הוא דמות של סנטאור – חצי סוס עם חלק עליון של אדם, דמות מהמיתולוגיה יוונית

לאלה מאיתנו הזקוקים לתזכורת, ברנדי הוא משקה חריף העשוי מהתססה של לפחות 90% ענבי יוני בלאן בזיקוק כפול בדודי נחושת והתיישנות של לפחות שנתיים בחביות, והוא בעל לא פחות מ- 40% אלכוהול. הברנדי שמיוצר בצרפת בתחום מוגבל ומוגדר באזור הגובל באוקיינוס האטלנטי בקומונה קוניאק, בשטח בו גדלים כ- 800,000 דונם כרמים של יוני בלאן, ורק שם, רשאי להיקרא 'קוניאק'.

הקוניאק מגיע בכמה סוגים: VS או Very Special – מתיישן לפחות שנתיים. VSOP או Very Superior Old Pale – מתיישן לפחות ארבע שנים, ו- XO – Extra Old – התיישן לפחות 10 שנים. יש יצרנים שמיישנים את המשקה לא פחות מ-40 שנה ומעלה, ואז מדובר על סוג הקרוי Prestige. השמות לקוניאק הצרפתי הם באנגלית, מכיוון שכמו ה"קלארט" – השם האנגלי שניתן ליינות בורדו, כך גם לקוניאק הצרכנים הגדולים היו בזמנו הבריטים, ובזכותם ניתנו למשקה הצרפתי שמות אנגליים.

כ-90% מייצור הקוניאק של המזקקה מיוצא לארה"ב. ורק אחוזים בודדים נשארים בצרפת
כ-90% מייצור הקוניאק של המזקקה מיוצא לארה"ב. ורק אחוזים בודדים נשארים בצרפת. צילום Rob Lawson

אחד היצרנים המוכרים ביותר באזור קוניאק, הוא רמי מרטן (Remy Martin) – קוניאק ליודעי דבר ולמבינים. לרגל התערוכה בתל אביב הגיע ארצה טיירי ארנולד (Thierry Arnold), אחד השגרירים הבינלאומיים של רמי מרטן, ואני פגשתי אותו לראיון. על אף גילו הצעיר, טיירי ארנולד מצוי כבר 16 שנה בעולם המשקאות החריפים, הוא מבקר כבר פעם שנייה בארץ, ועוזר בידע הרב אותו רכש, ליבואני המותג "חברת הכרם" ולאריאל אפשטיין המנכ"ל הדינמי שלה, להפיץ את הקוניאק בברים בישראל.

"אם לפני שנים היו כולם שותים קוניאק ללא כל תוספות, היום הוא משמש יותר מאי פעם להכנת קוקטיילים, וממשקה לגברים בלבד הפך למשקה מקובל גם על נשים", הוא אומר, ומציין כי האף של הקוניאק חייב להיות בהרמוניה עם הטעמים. "מה שאתה מריח באפך, צריך להיות גם הטעם שתחוש בשתייה".

השחקן ג'רמי רנר בקמפיין פרסום של רמי מרטן 1738
השחקן ג'רמי רנר בקמפיין פרסום של רמי מרטן 1738

את הרמי מרטן מייצרים כבר מאות שנים, ובצורתו הנוכחית לפחות מאז 1724. הסמל המוטבע על גבי הבקבוקים הוא דמות של סנטאור – חצי סוס עם חלק עליון של אדם, דמות מהמיתולוגיה יוונית. הסנטאור של רמי מרטן מוטה לשמיים, ולפי טיירי הרעיון הוא שיצרני הקוניאק של רמי מרטן הם "אנשים עם רגליים על הקרקע המביטים כל הזמן לעבר השמיים, שהם הגבול העליון".

כ- 90% מייצור הקוניאק של המזקקה מיוצא לארה"ב. ורק אחוזים בודדים נשארים בצרפת . אז מדוע הגעת לישראל, ארץ עם שוק קטן, אני שואל. "אין לנו שוק קטן ושוק גדול", הוא משיב. "זהו שוק ואני כאן, וחוץ מזה משהו זז בגדול בשוק המקומי בישראל", הוא כאילו ממתיק סוד. גם הורדת המסים על אלכוהול מבית מדרשו של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, תרמה את שלה לפופולריות של המשקה היוקרתי כל כך, ועכשיו הוא נגיש יותר לציבור.

פרסומו העולמי של הרמי מרטן 1738 בא לו מהראפר Fetty Wap בשיר Trap Queen
פרסומו העולמי של הרמי מרטן 1738 בא לו מהראפר Fetty Wap בשיר Trap Queen

טעמנו את שלושת הסוגים שניתן להשיגם בכל מקום:

רמי מרטן VSOP –  קוניאק אלגנטי ביותר. הבקבוק המזוהה ביותר עם מותג רמי מרטן. אף מתוק מעט, עם בוקה של דבש ווניל. פרחוני עם רמזים של עץ אלון ופרחים. בטעימה קוניאק מורכב ועשיר. טעמים של נקטרינה ומשמש מיובש. מאוד פרחוני. סיומת ארוכה וחלקה. תענוג צרוף. המחיר 220 ₪.

רמי מרטן 1738 – פרסומו העולמי של הרמי מרטן 1738 בא לו מהראפר Fetty Wap, שבשיר Trap Queen (שזכה ל-531 מיליון צפיות ביוטיוב, ראו בסוף הכתבה), זיכה את המשקה בפרסום ששווה מיליונים, ובין לילה כבש רמי מרטן 1738 את העולם בסערה. בטעימה: טעמי שוקולד וקליפות תפוזים, סיומת בה מורגש מעט טעם של החבית, טעמי ג'ינג'ר וקינמון. ללא ספק הברנדי שהוציא מרמי מרטן את התחושה הסנובית, והוריד אותו אל העם. המחיר 300 ₪.

רמי מרטן XO – העידית שבקוניאק של רמי מרטן ושל האזור כולו. תענוג צרוף של ברנדי קוניאק איכותי ביותר. בוודאי אחד הקוניאקים הטובים בעולם. כל מילה ותיאור מיותרים. פשוט טעם של הקוניאק הטוב ביותר ששתיתי, ואין צורך להוסיף דבר. הקוניאק בה' הידיעה. נקודה. סוף פסוק. המחיר 600 ₪.

לסיום: משקה קוקטייל עם רמי מרטן (טוב גם לגברים וגם לנשים) – עשוי מ- 45 מ"ל רמי מרטן XO, עם 2 מ"ל סוכר, 2 מ"ל ביטר, הרבה קרח ופלח תפוז. הטעם? חבל"ז.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר