Glenfiddich EXPERIMENTAL SERIES – הסינגל מאלטים שמשנים את החוקים

בהשוואה בין שני המשקאות, ה-XX יותר מורכב ומתוחכם באופיו. ה-IPA יתאים יותר לחובבי ויסקי ומשקאות שהם נהנים משתייתם כפי שהם וללא מאמץ

גלנפידיך (Glenfiddich), מותג הוויסקי הסקוטי מהוותיקים והמובחרים בעולם, מוכר בעיקר כמזקקת ויסקי מסורתי באופי הוויסקים שמייצר. ויסקי שכזה מאופיין בעיקר בהיותו קשוח ומחוספס, מעט כבד לשתייה, ומתאים לקהל יעד עם אופי שכזה. היסטורית, גלנפידיך הוא מותג הסינגל מאלט שהכיר את הקטגוריה לעולם. מזקקת גלנפידיך – בגאלית "עמק האיילים", עם הסמל המופיע על כל בקבוק ובקבוק, נוסדה בשנת 1886 על ידי וויליאם גרנט, רואה חשבון ומנהל מזקקה בעברו, שבעזרת שבעה בניו ושתי בנותיו הגשים את חלומו להיות יצרן הסינגל מאלט הטוב בעמק, ולהפיצו לראשונה מחוץ לסקוטלנד.

מזקקת סינגל מאלט הסקוטי המעוטרת ביותר
מזקקת סינגל מאלט הסקוטי המעוטרת ביותר

היום גלנפידיך היא מזקקת סינגל מאלט הסקוטי המעוטרת ביותר, שזוכה בכל שנה בשלל תחרויות ובפרסים הנחשבים בתחום האלכוהול, וכל כוס רביעית של סינגל מאלט שנצרכת בעולם היא של המזקקה. ההצלחה העצומה לא שינתה את הוויסקי. גלנפידיך מיוצר גם היום באותה הדרך בה ייצר אותו וויליאם גרנט בשנת 1886. לאורך השנים יוצרו הוויסקים בעקביות בסגנון שמרני מסורתי זה, שכן "מתכון מנצח לא מחליפים", אך כוונות לחוד ותוצאות לחוד.

לפתע צצו מותגי ויסקי ממקומות בלתי צפויים כמו יפן, סין, טאיוון
לפתע צצו מותגי ויסקי ממקומות בלתי צפויים כמו יפן, סין, טאיוון

בזמן שגלנפידיך נצמדה למסורת, העולם נצמד דווקא לחדשנות. הליכי הגלובליזציה הוסיפו קהלי יעד ושווקים חדשים לעולם הוויסקי, ולמפת היצרנים של המשקה. לפתע צצו מותגי ויסקי ממקומות בלתי צפויים כמו יפן, סין, טאיוון, כמובן ארה"ב ועוד. קהל צרכני הוויסקי, בעיקר מי שאינם "שבויים וותיקים" של ויסקי סקוטי, נחשף למגוון סוגי הוויסקי החדשים, שבדיוק התאימו לו לכיס ובסגנון העשייה היותר קליל וכיפי לשתייה בחברה. גם הקהל הוותיק שמח לגוון מדי פעם, ולשתות וויסקי בסגנון אחר. לצד הלקוחות, מבקרי הוויסקי המקצועיים נתנו דירוגים טובים לוויסקים החדשים, וכך הוויסקי הסקוטי הפך לסוג של דינוזאור.

הנהלת גלנפידיך הבינה שיש צורך לצאת מהמסורת ולעשות שינוי
הנהלת גלנפידיך הבינה שיש צורך לצאת מהמסורת ולעשות שינוי

שינויים אלה התבטאו בצניחה חדה של מכירות הוויסקי הסקוטי בעיקר מ-2013, והנהלת גלנפידיך הבינה שיש צורך לצאת מהמסורת ולעשות שינוי. לאחר שנשקלו אפשריות שונות, ובתום הליך ארוך שכלל הרבה ניסויים, החליטה המזקקה, להוסיף לצד שמירה על הוויסקים המסורתיים, גם סדרה חדשה שתכלול משקאות ויסקי חדשניים, ובשלב הראשון הושקו שני מותגי ויסקי.

טעימה מודרכת, שלוותה בהרצאה של יוני שי, יו"ר ארגון הוויסקי בישראל, בנושא חדשנות בעולם הוויסקי
טעימה מודרכת, שלוותה בהרצאה של יוני שי, יו"ר ארגון הוויסקי בישראל, בנושא חדשנות בעולם הוויסקי

באירוע שהתקיים, באופן מתאים למשקה, בוויסקי בר מוזיאון שבמתחם שרונה בתל אביב, הושקו המותגים בטעימה מודרכת, שלוותה בהרצאה של יוני שי, יו"ר ארגון הוויסקי בישראל, בנושא חדשנות בעולם הוויסקי. הסדרה החדשה, EXPERIMENTAL SERIES שנמכרת במהדורה מוגבלת, נועדה באופייה למתוח את הגבולות  ולהשיג את הטוב ביותר מהסינגל מאלט המקורי, באמצעות ניסויים פורצי דרך. זו סדרה שמבטאת חופש, יצירתיות וחדשנות.

Monkey Shoulder, משקה שמרגיש כמו אפריטיף באופי ובסגנון
Monkey Shoulder, משקה שמרגיש כמו אפריטיף באופי ובסגנון

כדי להיכנס לאווירה, גם למי שאינו חובב ויסקי מושבע, התחלנו את הערב בטעימת ויסקי Monkey Shoulder, משקה שמרגיש כמו אפריטיף באופי ובסגנון. זה משקה לאנשים צעירים ברוחם או בגילם. מאוד קליל ונגיש לשתייה, מעט מתקתק ורך במרקם החך. מחירו 170 ₪, שיעניקו תמורה מתגמלת לכל מי שאינו חובב ויסקי בהגדרה, אך מעריך מדי פעם טעימה שכזו לגיוון או כחלק מבילוי ערב חברתי. המשכנו בטעימת שני משקאות הוויסקי הראשונים בסדרה החדשה:

משקה שממחיש מה קורה כשבירת בוטיק פוגשת סינגל מאלט
משקה שממחיש מה קורה כשבירת בוטיק פוגשת סינגל מאלט

Glenfiddich IPA EXPERIMENT

בריאן קינסמן, המאסטר בלנדר של גלנפידיך
בריאן קינסמן, המאסטר בלנדר של גלנפידיך

משקה שממחיש מה קורה כשבירת בוטיק פוגשת סינגל מאלט. בריאן קינסמן, המאסטר בלנדר של גלנפידיך, יצא להרפתקה: ייצור הסינגל מאלט הראשון בעולם בחביות של מבשלת בירה בוטיק. תחילה, היה עליו למצוא את חביות עץ האלון האופטימליות לייצור בירה IPA) India Pale Ale – בירה עשירה בכשות) מושלמת, ולשם כך שיתף פעולה עם סב ג'ונס, מומחה ל-IPA. השניים התייחסו לתהליך הייצור כניסוי חדשני, במהלכו הזמינו חביות בירת בוטיק וייצרו בעצמם לא פחות מתשעה סוגי בירות IPA עשירות בטעמים פיקנטיים. הבירה הושרתה לזמנים שונים בחביות, והעניקה לעץ האלון טעמים מרירים וייחודיים. החביות יובשו, ואז הושרה בהן הסינגל מאלט המוכר של גלנפידיך, וספג את טעמי ההדרים ואת החריפות העדינה של הכשות. התוצאה היא הסינגל מאלט הסקוטי הראשון שיוצר אי פעם בחביות בירה IPA, בעל טעם שנבחר בקפידה, המאופיין בעקצוץ מריר ועדין של כשות על הלשון.

לפני הטעימה, וכדי להרגיש ולחוות את טעמי ה-IPA, טעמנו בירה IPA נקייה. הטעם והאף המריר והמעט לימוני (עם הקליפה) הורגשו באופן חד. לי זו הייתה טעימה קשה, ונראה כי רק חובבי ז'אנר משקאות שכאלה, ייהנו ויעריכו את שתיית המשקה הנקי. המשכנו לטעימת הוויסקי, שמיד הבליט בחך את מרירות הכשות לצד לימוניות, תוצאה של השימוש בחביות עץ בהן שהתה קודם הבירה במשך שלושה חודשים. אך בשונה מהבירה, כאן מרגישים ויסקי בסגנון אחר.

למי שמעדיף אותו רך יותר בטעמים ופחות דחוס באלכוהול, כדאי למהול במעט מים
למי שמעדיף אותו רך יותר בטעמים ופחות דחוס באלכוהול, כדאי למהול במעט מים

למרות שהמשקה ניתן לשתייה כפי שהוא, למי שמעדיף אותו רך יותר בטעמים ופחות דחוס באלכוהול, כדאי למהול במעט מים, וזה יאפשר להמשיך את השתייה לאורך ערב קליל באופי עם חברה טובה. 43% אלכוהול. המחיר 320 ₪ – תמורה טובה לקהל חובבי ויסקי בכלל, ובפרט לבעלי כיס שאוהבים גיוון בסגנונות הוויסקי. אישית, אני אשמח לשתות כוס ממנו בבילוי בבר.

לוויסקי החדש צבע זהב עמוק והוא בעל אופי קיצי ופירותי
לוויסקי החדש צבע זהב עמוק והוא בעל אופי קיצי ופירותי

Glenfiddich PROJECT XX

המשקה ממחיש מה קורה כאשר עשרים מוחות מייצרים וויסקי מסתורי אחד. השני בסדרת הניסויים, PROJECT XX, נערך תחת מעטה סודיות, והוא מוגדר כראשון במהלך 129 שנות ההיסטוריה של המאלט. בריאן קינסמן, המאלט מאסטר, הזמין במבצע חשאי עשרים מומחים לוויסקי משש עשרה מדינות ברחבי העולם, כדי שיבחרו ביד חופשית את המאלט המועדף עליהם מתוך המבחר הגדול השוכן במחסנים של גלנפידיך, בהם יש כ-1,000 חביות.

20 מומחים לוויסקי מ-16 מדינות ברחבי העולם הוזמנו לבחור את המאלט המועדף עליהם מתוך המבחר הגדול במחסנים
20 מומחים לוויסקי מ-16 מדינות ברחבי העולם הוזמנו לבחור את המאלט המועדף עליהם מתוך המבחר הגדול במחסנים

עשרים המאלטים שנבחרו היו מאוד מגוונים, החל מכאלה שאוחסנו בחביות יין פורט, עד אלה שהושרו בחביות וויסקי בורבון. המגוון הרחב ויוצא הדופן יצר וויסקי חדשני, שכפי שמספרים במזקקה, עלה על כל הציפיות. קינסמן חיבר יחד את כל המאלטים הנבחרים, שכל אחד מהם תרם אישיות ייחודית, והוא היה מופתע ומרוצה מהתוצאה.

בטעימה ראשונה נחשפת אישיות רב גונית
בטעימה ראשונה נחשפת אישיות רב גונית

לוויסקי החדש צבע זהב עמוק והוא בעל אופי קיצי ופירותי. בטעימה ראשונה נחשפת אישיות רב גונית, החל מטעמו המתקתק של קינמון, עד רמזים של מרירות שקדים, עם סיומת פורט חנפני ותיבול אניס. מומלץ למהול גם משקה זה במים (כל אחד לפי רצונו), כדי להפוך אותו לנגיש לחך. ולפתוח את טעמיו באופן מיטבי. 47% אלכוהול, המחיר 320 ₪. אף לגבי משקה זה, התחושה היא שייתן תמורה טובה לקהל חובבי ויסקי בכלל, ובפרט לבעלי כיס שאוהבים משקאות מורכבים ובעלי תו אופי ייחודי.

בהשוואה בין שני המשקאות, ה-XX יותר מורכב ומתוחכם באופיו. מנעד טעמיו מספק חווית שתיה ייחודית ומוערכת לחובבי סגנון משקאות כאלה. ה-IPA יתאים יותר לחובבי ויסקי ומשקאות שהם easy Going, שנהנים משתייתם כפי שהם וללא מאמץ.

ויסקי old school מרשים. 40% אלכוהול. לוגמים היסטוריה
ויסקי old school מרשים. 40% אלכוהול. לוגמים היסטוריה

גם באירוע החדשני באופיו, אי אפשר בלי לתת במה וכבוד לעולם הישן והמסורתי כך, לסיכום המפגש הוגש ויסקי סינגל מאלט המקורי של היקב שהושק בשנת 1963. זהו ויסקי old school מרשים. 40% אלכוהול. לוגמים היסטוריה, זו תמצית החוויה. גם מי שאוהב את הסגנון החדשני והקליל, יתרשם ויעריך עד כמה לא פג תוקפה של נוסחת הוויסקי סינגל מאלט המקורי. למי שכיסו מאפשר, ובעיקר לחובבי וויסקי וותיקים ושמרנים, מחיר בקבוק 600-800 ₪ (תלוי באיזו מדינה). אני אשמח אם יהיה לי בקבוק שכזה, שמקורו בעולם הישן, אך תוקפו ונוכחותו משתלבים יפה גם בעולם המודרני, ולא נראה שתוקפו יפוג, לפחות בעתיד הנראה לעין.

 

הקורא ארי מנדל הגיב

כאחד שגר בבלגיה – כמה הערות: מונקי שולדר הוא ויסקי שמתומחר כאן במחיר הרבה יותר נמוך מאשר בישראל. אם נקרא לילד בשמו, הוא מיוצר מהשאריות של סך כל המזקקות של משפחת גרנט. שני הוויסקי החדשים הם גימיק שיווקי לא כל כך מוצלח. הם מתומחרים יקר מאוד ביחס למה שאתה מקבל בכוס, אם נשווה אותם למתחרים. גלנפידיך קפצו לגמרי מעל הפופיק. לדעתי הם מגזימים עם המחיר ביחס לתמורה. לעומת זאת, ויסקי The Original זה כבר סיפור אחר. זה משקה ממש ממש טוב!

 

צילומים מאירוע הטעימות: הילה איל

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר