החגיגה הקולינרית חוזרת לעמק יזרעאל

החגיגה הקולינרית בעמק יזרעאל גדולה בכול ימות השנה אך מתעצמת ומתרחבת בתקופת פסטיבל טעמים בגליל ובעמקים. מדי שנה נוספים מיזמים מעניינים וייחודיים והמיזמים הוותיקים ממשיכים לפעול בכל הכוח

מחקרים פסיכולוגיים וסוציולוגיים רבים נכתבו לאורך השנים על תגובותיו ויכולת האדם להתמודד במצבי קיצון של חוסר ודאות וחוסר ביטחון כדוגמת פנדמיה עולמית . אחת המסקנות המרכזיות במחקרים אלו הייתה שכשהאדם שומר על סוג של שיגרה גם בימים של כאוס יכולת ההתמודדות שלו עולה, והסיכוי שלו לצאת מתקופה מורכבת עולה. גם כן.

ההשתתפות שלי בפסטיבל טעמים גליל בעמקים כבר הפכה למסורת. זו הפעם הרביעית שאני מגיעה ופוגשת את המשתתפים טועמת ומספרת לכם מה חדש. פסטיבל טעמים בגליל עמקים הוא כבר הרגל, בפעם ה 18 בעמק יזרעאל חוגגים וזו בדיוק השגרה שאנחנו צריכים בתקופה של חוסר ודאות. הפסטיבל מתקיים מדי שנה בחורף, ומבטיח לאורחיו חגיגה קולינרית ייחודית. הפסטיבל החל דרכו לראשונה בשנת 2005 מציע חגיגה מתמשכת שכולה אוכל וטעמים.

החגיגה הקולינרית בעמק יזרעאל גדולה בכול ימות השנה, אך מתעצמת ומתרחבת בתקופת הפסטיבל. מדי שנה נוספים מיזמים מעניינים וייחודיים , שיתופי פעולה בן יקבים ויצרני שמן זית, מסעדות פעילות ומגדלי ירקות מיוחדים ואפילו בעלי חנויות ביתיות עם אופים וקונדיטורים מוכשרים. מגוון רחב מאוד של סגנונות בישול , סגנונות אירוח ובילוי מוצעים לאורחים. זו הזדמנות נהדרת לפגוש את הבשלנים הביתיים "הפותחים שולחן" ומגישים אוכל ביתי אותנטי. במהלך ימי הפסטיבל תוגשנה מנות מיוחדות במחירים שווים לכל נפש.

בנצרת פגשנו את טוני אלבאבור איש התבלינים. המטיילים הוותיקים מזהים את טוני המוכר היטב מחנות התבלינים המשפחתית הוותיקה  בנצרת. לאחרונה טוני גם מארח קבוצות ומשפחות בביתו לארוחות מהמטבח הגלילי האותנטי. לאחר נסיעה ברחובות הצרים של נצרת הגענו לביתו המטופח. כבר מבחוץ ניתן היה להריח את ריח האוכל המתבשל במטבח. ממולאים למיניהם – קישואים וארטישוק, המוגשים ברוטב יוגורט חם או ברוטב עגבניות עדין. תבשיל עקוב נהדר, שהינו צמח חורפי הנאסף בשדה ומבושל עם בשר. במרכז השולחן הונח המנסף המפורסם – תבשיל בשר טחון על אורז לבן, המוגש עם נתחי בשר כבש בבישול ארוך. ארוחה גלילית לא תהיה מושלמת ללא סלטים טריים מתובלים היטב, בתוספת נענע טרייה שמקפיצה את הטעמים לגובה.

טוני מבשל אוכל ביתי – צילום איריס לוי

ארוחה גלילית מסורתית – צילום איריס לוי
תבשיל כבש ואורז עשיר – צילום איריס לוי

טוני מגיש את הארוחה בחן רב, תוך הקפדה יתרה על נראות הצלחות היוצאות ללא הפסקה מהמטבח שלו. בחן רב הוא מסביר על מקור המנות, וכמובן על התבלינים המיוחדים בהם הוא משתמש כדי להגיע לטעמים המיוחדים והעדינים של כל מנה ומנה. רוטב היוגורט החם המתובל בתבלין מיוחד הקרוי על שם אמו של טוני, שבה את ליבי.

כדי לחוות אירוח בדואי אמיתי  ולטעום אוכל בדואי אותנטי, הגענו לכפר זרזיר לבית של ג'לילה. ג'לילה מארחת בביתה קבוצות ומשפחות לארוחות וגם לשנת לילה באווירה בדווית מלאה, בשני אוהלים מחוממים ונוחים מאוד. ג'לילה בת לשבט מזאריב מהכפר זרזיר, אשת חינוך בעלת תואר שני במנהיגות חינוכית, החליטה לפתוח את ביתה המיוחד כדי לארח ולספר על החברה הבדואית בצפון מנקודת מבט נשית. ג'לילה מספרת על הקשר הרגשי העמוק שלה ושל בני משפחתה למדינה. מספרת על דודה  סא"ל עבד-אלמג'יד ח'דר, לימים עמוס ירקוני ז"ל מפקד סיירת שקד האגדית, שתרם רבות לביטחון המדינה.

ג'לילה מארחת אירוח בדואי אותנטי – צילום איריס לוי
ארוחה בדואית עשירה – צילום איריס לוי

הארוחה מוגשת לפי המסורת הבדווית על שולחן נמוך. זהו אירוח יפה עם כלים יפהפיים, כלים מסורתיים מחרס – המיוצרים היום במיוחד עבור ג'לילה, עם חותמת  שלה עליהם. הארוחה מתאימה לשומרי כשרות, לצמחונים וגם ללא גלוטן. מבחר טעים של מנות מיוחדות – מלפופ, שהוא כרוב ממולא שבאופן מיוחד נאפה בטבון. מקלובה – תבשיל אורז ארומטי עשיר בכרובית וחצילים, קופטה בטחינה חמה – שהן קציצות כבש המבושלות לאחר טיגון ברוטב  טחינה – עונג של מנה. מנת הדגל של ג'לילה אותה למדה להכין מאמה, היא גלילת עוף במילוי אורז וירקות, הנאפית בתנור מספר שעות. כשפותחים את עטיפת נייר הכסף, בוקע מהמאפה ריח נהדר של תערובת תבלינים נהדרת. אל תוותרו על המנה הזו. ליד הארוחה הוגש גם סלט מושלם של ירקות קצוצים עם נענע בתיבול חמצמץ – עונג !!

אם אתם אנשים של בשר, ונתח איכותי של בשר עשוי בצורה מושלמת על הגריל עושה לכם את זה, אז אתם חייבים להגיע למסעדה החדשה תמרלין הנמצאת בצומת נהלל. תמרלין שנפתחה לאחרונה, הינה  אטליז מעדניה ומסעדה. חלל המסעדה עבר שיפוץ. נבנה חדר גדול במרכזו, ודלפק הסעדה לאלו שאוהבים לשבת קרוב למטבח הפתוח ולראות את כל הפעילות בו. כמו כן למסעדה מרפסת משגעת לנוף העמק הירוק. כשהגענו הגיחה מהשמיים קשת בענן מהממת.

משפחת תמיר, לשעבר תמרלין, מגדלת בעמק עגלים לבשר כבר שלושה דורות. הבת ניר לחצה על אביה דודו לפתוח מסעדה, בה יוגש לקהל הבשר אותו הם מגדלים. רק כשניר עזבה את תל אביב  לאחר שעבדה במספר מסעדות וחזרה לעמק, החליטו במשפחה לפתוח את המסעדה עם עוד שני שותפים. המסעדה הינה גם אטליז בו ניתן לרכוש נתח בשר טוב, וגם מעדניה שתצייד את האורח ביין טוב, וממרח משובח שישדרג גם כן את הארוחה.

דודו וניר אב ובת שני דורות במסעדת תמרלין – צילום איריס לוי

ארטישוק צרוב – צילום איריס לוי
נתח מיושן נהדר במסעדת תמרלין – צלום איריס לוי
הקצבייה שבתוך המסעדה – צילום איריס לוי

אורחי המסעדה יכולים ליהנות ממנות ראשונות נהדרות, כמו ארעייס מושלם הממולא בבשר נהדר (58 ₪). טרטר בשר – בשר קצוץ מתובל בצלפים וצמחי תבלין המוגש עם ויניגרט ( 54 ₪) שווארמה מעושנים (62 ₪) מבחר בשרים מעושנים המוגשים עם עגבניות וטחינה – מנה נהדרת. סלט חסות מושלם  חמצמץ בדיוק כמו שצריך (45 ₪) ארטישוק צרוב  המוגש על חמאת עגבניות וזיתי טזוס (45 ₪) ועוד.

כל המנות הללו הן רק הכנה לדבר האמתי – נתחי בשר איכותי  ממקרר היישון, אותם מיישנים במקום. לקחנו לפי המלצתה של ניר את הפורטרהאוס  T bone נתח שהינו חציו סינטה וחציו פילה שהיה בחירה מצוינת. הבשר נעשה למידת מדיום מדויקת וטעמו היה נהדר. כמו ששף המסעדה אמר – כשהבשר כל כך איכותי אין צורך להגיש אותו עם רוטב ליד, רק מלח ופלפל שחור – צדק !!!

פסטיבל טעמים בעמקים אינו רק טעמים הוא גם הרבה טיולים ביערות קק"ל , פריחה נהדרת והרבה מים זורמים. אנחנו חווינו מסלול הליכה קצר (3 ק"מ מעגלי) מומלץ במיוחד – נחל ציפורי . ממש בכניסה לשמשית הוסדר מסלול הליכה משגע, מרוצף ומזמין. ההולכים בו יחוו הליכה נעימה לצד הנחל הזורם ובחזרה; צעידה נעימה בתוך היער הירוק הפורח עכשיו במלוא עוזו. צל העצים והשביל המתפתל ביניהם יוצרים אווירה קסומה. בנוסף לטבע המתפרץ, עוברים במהלך המסלול מערה מעניינת וגם גת עתיקה, בה דרכו תושבי האזור על הענבים לייצור יין.  המסלול מוכר לתושבי האזור, ורבים מהם מגיעים להליכת בוקר נעימה. חלקם מגיעים רכובים על אופניים, לרכיבה בסינגל חווייתי חדש לרוכבי אופניים באורך של 12 ק"מ. הכשרתו התאפשרה בזכות שיתוף פעולה פורה של יערני קק"ל, קהילת רוכבי האופניים המקומית "אריות שמשית", המועצה האזורית עמק יזרעאל, ורשות ניקוז הקישון.

מסלול הליכה ורכיבת האופניים לצד נחל ציפורי – צילום איריס לוי
הפריחה בשיאה

לאחר ההליכה אני ממליצה מאוד להיכנס לישוב הסוללים, מרחק של כשני קילומטר נסיעה, בו תפגשו את ג'וד המקסימה, שפתחה את ביתה המיוחד לאורחים ללינה וגם למכירת חפצי נוי. בסופי שבוע, ובמיוחד בתקופת הפסטיבל, "בעליית הגג של ג'וד" מגישים רוני מהלחמים של רוני ואשתו ארוחות בוקר נהדרות. מאפים מושלמים ודברי מתיקה וקונדיטוריה מוקפדת. טעים טעים. בימים שבהם אין מכירה, עליית הגג של גו'ד הופכת ליחידת דיור מקסימה ואקלקטית, בה מוזמנים האנשים ללון ולהירגע.

ג'וד מארחת מכל הלב – צילום איריס לוי

הקומה השנייה של ג'וד – צילום איריס לוי

רוני ואשתו מיצרים לחמים ומנות אחרונות -צילום איריס לוי
ארוחת בוקר מושלמת שרוני מגיש – צילום איריס לוי

ברחבי העמק יש הרבה מאוד הצעות למקומות לינה, ובמיוחד לתקופת הפסטיבל. כל אחד ימצא את המקום המתאים לו לבלות בו את הלילה, אם בצימר איכותי ורומנטי לזוגות או יחידה גדולה יותר למשפחות כמו בכפר זרזיר, או צימר קטנטן  בתוך קרון רכבת ישן בכפר הבדואי כעביה אצל עירית בשבט אחים. שבט אחים הינו מתחם אירוח לקבוצות ויחידים ללינה וגם לאירועים וסדנאות. עירית מספרת ומטיילת עם אורחיה בכפר וגם בנחל ציפורי. מדברת על החיים המשותפים של משפחתה בכפר בדווי.

צימר מיוחד בשבט אחים – קרון רכבת – צילום מדף הפיסבוק

אנחנו בחרנו ללון במלון גולדן קראון השוכן על פסגת ההר הצופה לעמק יזרעאל, בסמוך להר הקפיצה בנצרת. המלון הגדול מתאים מאוד לאירוח משפחות וגם לזוגות. מרכז ספא גדול מופעל במקום. חלל המלון מעוצב לתפארת. הלובי יפהפה, ומאפשר ישיבה שקטה ורגועה אל מול הנוף הקסום המשמר את צביון המקום והמיקום המיוחד של העיר נצרת. החדרים מרווחים מאוד, ומכילים את כל הדרוש ללינה מענגת ונוחה – כראוי לחופשה המרפסת של החדר צופה לבריכה הגדולה וגם אל הנוף המהמם של עמק יזרעאל.

ארוחת הבוקר המוגשת שופעת טעמים ומטעמים, עירוב נהדר של אוכל גלילי מסורתי כמו ירקות אפויים ביוגורט, חומוס מסורתי, מאפים ייחודיים ועוד. כל זה לצד ארוחת בוקר ישראלית קלאסית של סלטים, גבינות, חביתות וכל השאר, תוך הקפדה יתרה על האסטטיות של המקום.

מלון גולדן קראון בהר הקפיצה – צילום איריס לוי
חדר גדול ומרווח
ארוחת בוקר ישראלית עשירה – צילום איריס לוי
מוגשות מנות אותנטיות מהמטבח הגלילי – צילום איריס לוי

יש בעמק יזרעאל יזמים שחברו ביחד בישוב אחד ויצרו ממש חוויה משותפת. המגיעים לביקור במושב מחנים את הרכב שלהם ומטיילים בין התיירנים השונים שפותחים את המשק שלהם לביקור. דוגמה טובה במיוחד לשילוב כוחות כזה מתקיים במושב ציפורי. באתר הקבוצה אפשר להתעדכן בכל הפעילות הענפה שמתקיימת, לדוגמה על הסיורים המיוחדים שויקי גורנשטיין מקיימת – מהשדה לצלחת. לקרוא מה התחדש בחצר האחורית גראז' של מאירה צור, ואיזו ארוחה מתקיימת בבית הבד המשפחתי המוקפד ריש לקיש .

החצר האחורית של מאירה בציפורי – צילום איריס לוי
בית הבד המשוכלל ריש לקיש בציפורי – צילום איריס לוי

בפסטיבל, ב- 25.3 יקיימו תיירני ציפורי שוק איכרים במשק 'על עלים' בו יהיו דוכני תוצרת חקלאית, עבודות יד, דברי אומנות, ועוד הפתעות

פסטיבל טעמים גליל בעמקים הוא סיבה מצוינת לצאת לנשום אוויר בטבע. סיבה מושלמת לקחת סופ"ש רגוע לעצמנו, בו נטייל נטעם ונפגוש אנשים מקסימים ומאוד מוכשרים – אנשי עמק יזרעאל.

כל הפרטים על הפעילויות המגוונות בימי הפסטיבל באתר הפסטיבל המתקיים בין התאריכים 27.2 עד 27.3.2022 בכול סוף שבוע

הכותבת היא איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר