לאכול בתל אביב כמו ברומא – אוסטריה דה פיורלה

כל מי שזכה לאכול באיטליה, יודע שיש באוכל שם משהו אחר, משהו שלא נמצא במקומותינו. ג'אקומו זכה לחזור לאיטליה, או ליתר דיוק לרומא. לא איטליה ששוכנת במגף האירופאי, אלא ממש כאן בתל אביב, ברחוב בן יהודה – אוסטריה דה פיורלה

רבים מאיתנו כבר ביקרו ברומא, ואף זכו לטעום מן המטבח האיטלקי. נכון, יש הבדלים שונים בין מטבחי חבלי הארץ השונים באיטליה. ארוחה שתאכלו ברומא, לעולם לא תדמה לזו שתקבלו בבולוניה, וכמובן לא לזו שתאכלו בנאפולי.
ובכל זאת, כל מי שזכה לאכול באיטליה, יודע שיש באוכל שם משהו אחר, משהו שלא נמצא במקומותינו.

יש לנו מסעדות "איטלקיות" מצוינות, אבל,הן אינן איטלקיות כמו ברומא, למשל. הן יותר איטלקיות-ישראליות וזו זכותן כמובן, אבל אני מעדיף את הטעמים האיטלקיים האותנטיים, וכאלו כמעט שאין בארץ, לצערי.
בכל פעם שאני חוזר מאיטליה, וזה קרה כבר 30 פעם לפחות, אני נמנע מלאכול במסעדות איטלקיות בארץ, ובוחר לבשל לעצמי את המנות האיטלקיות האהובות עליי.

אתמול חזרנו לאיטליה, או ליתר דיוק לרומא. לא, לא איטליה ששוכנת במגף האירופאי, אלא לאיטליה פרטית שלנו, ממש כאן בתל אביב, ברחוב בן יהודה – אוסטריה דה פיורלה.

את פיורלה אני מכיר שנים רבות, הפעם החלטתי לעשות ביקור מסודר. במקום האספרסו שאני נוהג ללגום שם כשאני נכנס לבקר את פאבריצ'ו הבעלים, בחרתי בארוחה מלאה. במקום טעימות על רגל אחת, החלטנו לבלות ערב במסעדה.

"צ'או ג'אקומו, בונה סרה, קומה סטיי", מקבילה את פניי פיורלה האם, המבשלת הראשית ובעלת המסעדה. פיורלה אינה שפית, ומעולם לא התהדרה בתואר זה. היא למדה לבשל מאמה ומסבתה ומדורות רבים של יהודים רומאים שהמציאו כמה וכמה מאכלים איטלקיים מצויינים.
לצד פיורלה משמש כשף הבן פאבריצ'ו, שקיבל את השכלתו הקולינרית ברומא, ומפליא גם הוא לעשות ברזי המטבח האיטלקי.

"מה תאכלו?" שואל פבריצ'ו, לאחר שדאג להושיבנו בקומה העליונה ליד המזגן, תוך הגשת התפריט דל המראה של המסעדה. עיון קצר בתפריט ואני מבקש, מפבריצ'ו לבחור בשבילנו את הארוחה המועדפת עליו.
בקבוק מים מינרליים מוגזים איטלקיים "סן פלגרינו" מלווה בכוסית יין אדום "ברברה" מגיעים לשולחן. ולאחריהם פלטת אנטיפסטי.

פיורלה היא אולי המסעדה היחידה המוכרת לי בארץ שמתייחסת לאנטיפסטי בכבוד הראוי.
בצלחת האנטיפסטי ישנם סופלי – כדורי אורז מטוגנים במילוי מוצרלה, קרוקטים תפוחי אדמה בפירורי לחם, פריטטה – חביתה איטלקית עבה עם ירק המוגשת כפרוסת עוגה, גזר בשום ובלימון, קונצ'ה – קישואים בבלזמי בסגנון יהודי רומא, בטטה אפוייה ועוד, וכולם בתיבול עדין של חומץ בן יין ולימון.

אני נזכר בצלחת האנטיפסטי שאכלנו במסעדת "לה לנטרנה" בסורנטו כשביקשנו אנטיפסטי דה לה ויטרינה, ונתבקשנו לבחור לעצמנו את האנטיפסטי הרצויים לנו מתוך 64 המנות המוצעות שם, ואני יודע שאלה שמוגשות בפיורלה היו מוצאות להן מקום כבוד בין המנות שהוצעו שם בסורנטו.

עוד טעמיהן של מנות האנטיפסטי בפינו, ולשולחן מגיעה מנת לזניה. פסטה ביתית כמובן, ולא כזו קנויה שתמיד יוצאת רכה מדי או יבשה מדי, עם רוטב בשר טחון וגבינת מוצרלה ועגבניות. מנה מעולה, למרות שאני אוהב אותה מתובלת יותר. אבל, יש לזכור פיורלה היא מסעדה בסגנון רומא, וברומא לא נוהגים לתבל את המנות בצורה מוגזמת.

כעת מגיעה מנת הדגל, שאינה מופיעה עדיין בתפריט המודפס – פטוצ'יני בלימון ושמנת. מנה מופלאה בשילוב הגסות של הפסטה הביתית הנעשית במקום, עדינותם של השמנת וקליפת הלימון, ותוקפנותו של מיץ הלימון המעניק לה ניחוח וטעם שלא מן העולם הזה. מזכיר במידה מסויימת מנות דומות שאכלנו בחבל קמפניה בדרומה של איטליה.

זה אינו מספיק לי, ואני מבקש מנת פסטה נוספת. הפעם מגיעה לשולחן מנת ניוקי ברוטב טרטופו (פטריות כמהין), אחת ממנות הניוקי הטובות שאכלתי אי פעם, וללא בושה אני מסיים את הניוקי מעשה הבית הנימוחים בפה, ומנקה את שאריות הרוטב עד שלא נשאר מהן סימן בצלחת הריקה.

מוס שוקולד לקינוח, גם הוא מעשה בית, מעט תוקפני עם הדגשה מוגזמת על כמות הקקאו והשוקולד, אבל בסך הכל קינוח סביר למדי.

החשבון סביר למדי ודומה למה שמקובל במקומותינו. רעייתי טוענת שמעט מוזיקה איטלקית הייתה מוסיפה לאוויר,ה ואני נוטה להסכים אתה.

זו אחת מן הפעמים היחידות שאני יכול להמליץ בפה מלא על מסעדה איטלקית בארץ.
רוצו, רוצו לפיורלה, ואם הייתם כבר באיטליה, טעמיה יזכירו לכם את חופשתכם האחרונה. אם לא ביקרתם שם עדיין, לכו לפיורלה ותקבלו רמז למה שמצפה לכם במסעדותיה של איטליה.

אוסטריה דה פיורלה
Osteria Da Fiorella
רח' בן יהודה 148 תל אביב
03-5274750

מיהו ג'אקומו?
ג'אקומו – יעקב פיאלקוב, עוסק שנים רבות בבישול, ובבישול איטלקי בפרט.
הוא השתלם בבישול איטלקי אצל השף רוברטו פפי ברומא, אצל מרצ'לה חזן, ואצל כמה וכמה מאמהותיהם האיטלקיות של חבריו ברומא, בויצ'נצה ובנאפולי.
ג'אקומו עבד תקופת מה במסעדה ברומא, והייתה בבעלותו מסעדה, מעדניה, מפעל לייצור פסטה בשם "ג'אקומו".
כיום הוא מעביר קורסים בבישול איטלקי, עורך סעודות לקבוצות של עד 40 אנשים בבית הסועד, ומספק שירותי קייטרינג גורמה לקבוצות של עד 100 משתתפים.
כמו כן הוא כתב שני ספרי בישול תחת השם ג'אקומו ויולה/יעקב פיאלקוב.

ג'אקומו
רח' אצ"ג 10א' כפר סבא
טל. 052-6662124, 09-7410862
www.giacommo.net

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר