מסעדת השקד – מסעדה עם 6 כוכבי הנאה

את חזית המסעדה הנחבאת מתחת לעצים אתם מחמיצים כל יום כשאתם חולפים ברחוב החשמונאים בתל-אביב, ממהרים לכאן או לכאן; שכן אין בה בחזית לא הוד ולא הדר. את מה שהיא מחביאה בתוכה, רבים וחכמים אינם ממהרים להסגיר; מבקשים לשמר את הפנינה הזו לעצמם, בטרם ההמוניות תהפוך אותה למה שאיננה ובוודאי לא תרצה להיות

 כבר הרבה, הרבה, זמן לא נהניתי כל כך מאוכל. עוד יותר: מאוכל טוב. אם כחלק מיכולתי הייתה לי סמכות להעניק כוכבים למסעדה על אוכל; הרי למסעדת השקד שברחוב החשמונאים בתל-אביב היו לא חמישה ולא שישה כוכבים, אלא הגלאקסיה כולה.

את חזית המסעדה הנחבאת מתחת לעצים אתם מחמיצים כל יום כשאתם חולפים ברחוב החשמונאים בתל-אביב, ממהרים לכאן או לכאן; שכן אין בה בחזית לא הוד ולא הדר. את מה שהיא מחביאה בתוכה, רבים וחכמים אינם ממהרים להסגיר; מבקשים לשמר את הפנינה הזו לעצמם, בטרם ההמוניות תהפוך אותה למה שאיננה ובוודאי לא תרצה להיות.
לא אציין את שמות הלקוחות הקבועים הפוקדים את המסעדה, ואם אעשה כן יהפוך המקום ליעד החם הבא המועדף על צלמי הפפארצי.

אפשר לספר ולהתייהר עד מחר על חומרי גלם איכותיים ועל טריות, וזה כידוע לכם מה שמייחד את הטוב מהרע, מהבנאלי והבינוני.
אבל עד שאתם לא רואים את האוכל שלכם מקפץ מהטבע אל הצלחת, עדיין עליו לחצות דרך. את זו קיצר ממש אל מול עיניי, סוחר הדגים היפואי חליל, שהגיע כמדי יום עמוס בארגזי דגת ים טרייה שבטרייה, עם סרטנים ודגים ופירות ים. אליו חבר גם השליח, שרק חצה את הכביש ממאפיית "לחמים" והביא עמו שק ענק ובתוכו לחם טרי שבטרי, שפרוסותיו מתנפצות בעת חיתוכן ,משאירות שובל עדין של פירורים וקמח.

ח. חברי הטוב יצא לפנסיה "המסכן", והוא רק בן 60. צעיר "הממזר"; אוהב יין ואוהב חליל הדייג וחיים, מסעדת השקדלאכול, ואת החודשיים האחרונים במקום העבודה שלו בתפקידו הבכיר, הוא עשה ב"פגישות עבודה", או אם תרצו לקרוא לכך "פרידות מהעבודה" עם רבים מלקוחותיו, כשהמפגשים מתרחשים בכל פעם במסעדה אחרת, ובכל פעם הוא מקבל תשורה אחרת. בקיצור, קשים עליו החיים…

ח. ידע לספר שיש ברחוב החשמונאים בתל-אביב מסעדה ששמה יצא למרחוק ואת האוכל שם לא שוכחים, ושאפשר לקבל במקום יופי של יינות לצד האוכל, אבל יותר מזה: אפשר להביא יין מהבית. כל יין. ולא לשלם דמי חליצה. ואם אין לכם יין בבית. כל שעליכם לעשות זה לחצות את הכביש לחנות "דרך היין" שממול, לרכוש לעצמכם כל יין שתחפצו בו ובמחיר טוב מהמבחר העצום שבחנות, לקבל שובר שעת חנייה בחניון שמאחור בחינם, ולהיכנס עם היין למסעדה וזה לא יעלה לכם כלום. חיים והבת המקסימה גל, מסעדת השקדוהנה הרווחתם טיפ נוסף.

"אנחנו יותר מדי עניים בשביל למכור סחורה זולה", אמר אברהם שולביץ, אביו של חיים הבעלים.
אברהם, זכרונו לברכה, נפטר לפני שלושה חודשים, והאימא של חיים עדיין מגיעה למקום מדי יום.
חיים, הוא הרוח החיה והדור הממשיך את המסורת של מסעדת השקד הקיימת מאז שנת 1964. "אנחנו מסעדה של דגים, מאכלי ים וגם מנות בשריות", אומר בצנעה חיים. "את השד העדתי הוצאנו מזמן, וכל הלקוחות שלנו נהדרים. כל הדגים מגיעים מהים התיכון: סרטני השייט הכחול לוקוסים, פרידות, ומבחר עשיר של פירות ים. ההתמחות כאן היא בקלמארי. שמן הזית במסעדה הוא של אורי שגיא, אלוף במיל., שהשמן שלו טעים אליפות".

אל השולחן הגיעו צלוחיות סלטים בדומה לאלו המוגשים בכל מסעדה מזרחית, אלא שכאן המובילים, הבולטים והטעימים עבורי היו סלט האיקרא הביתית הלבנה עם הבצל הקצוץ בצידה, סלט הכבד שהיה קצוץ כדי לחוש את פיסות הכבד שקוצצו גס, וסלט הביצים.
אלה הלכו נפלא עם הלחם המשגע, שחלק מפרוסותיו אף נקלו על הגריל. הוסף לזה סלט עגבניות פיקנטי, כרוביות מטוגנות, סלט קצוץ, טחינה, קישואים ביוגורט, כדורי פלאפל, מיני חצילים, ועוד סלטים.

הרעיון כאן פשוט: אתם יכולים להישאר במקצה הסלטים, לאכול ולאכול ככל שתבקשו, ואלה יחזרו אל שולחנכם וללא הגבלה, ואז אתם בוחרים את המנה העיקרית. אלה יכולים להיות דגים כמו בס, מושט או פורל, דניס או סטייקים של דג מושט, סלמון או בורי, או אם תבחרו סרדינים, אנשובי או ברבוניות.
אם תעדיפו מאכלי פירות ים, תמצאו כאן מולים, שרימפס, סרטנים, קלאמרי, או קדירת דגים ופירות ים.
תעדיפו מטוגן או על הגריל? את שיטת העשייה תבחרו אתם. אם במנות בשר נפשכם חשקה, תוכלו לקבל קבב, כבד עוף, סטייק עוף, פרגית.
הכיוון של המטבח אשכנזי, ולכן גם תמצאו כאן את "מנות הדגל" של יהודי מזרח אירופה, כמו דג כבוש, דג מלוח וגם גפילטע פיש. ואת מרק השרימפס, האימא הפולנייה שלי בטח לא הכירה.

אחרי המנות הראשונות שכבר סימנו את תחילתו של התענוג, פתח ח. בקבוק ירדן סירה 2005 של יקבי רמת הגולן. יופי של יין עם פרי מתפרץ, פרחוניות, פלפל שחור והרבה טעמים סגולים נפלאים וצבע משגע.

לעיקרית, הזמנתי קלאמרי שהוגש לבקשתי בשתי גרסאות. הראשונה מטוגנת והשנייה על הגריל. שתיהן היו נפלאות, עשירות, טעימות, משביעות, ופרי הים היה מלא ודשן טעמים.
את גבעת האורז ותפוחי האדמה המטוגנים בצד לא דגמתי; פשוט לא רציתי לקלקל את טעמי הים הנפלאים. תוך כדי הנאה טעמתי מצלחתו של ח. שותפי לשולחן, שהלך אף הוא על קלאמרי על הגריל והוסיף וללא היסוס גם צלחת עם סביצ'ה של מוסר ים וסטייק לוקוס, "ככה סתם" הוא אמר, "בשביל חוויית הטעם".

את הקינוח בדמותה של מנת "מלקוטה" מתוקה, ליווינו בכוס תה עם נענע רעננה.
השקד היא מסעדה נפלאה. גם אם היו ממש מתאמצים פה לקלקל את האוכל, הוא עדיין היה טעים. אבל הם מכינים אותו טוב כמו שצריך. האוכל יסחרר את ראשיכם, וחיוך גדול של עונג יעלה על שפתותיכם.

מסעדת השקד
רח' החשמונאים 90, תל אביב
טל. 03-5610546
א'-ו': 12:00-24:00, ש': 12:00-18:00
את מסעדת השקד – דגים ופירות ים‏ תמצאו גם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר