סאטורי במסע סביב המטבח התאילנדי

הרעיון הוא לקחת את אורחי המסעדה למסע הנקרא SATORI TREK, שמשלב את המגוון כולו, עם הריחות, הטעמים, אפשרויות המשחק והגיוון

מישהו חכם אמר פעם: "החיים היפים ביותר הם אלו שאנו ממציאים לעצמנו" .
מעצם היותי אוהב אוכל טוב נחשפתי לסוגי אוכל רבים.
פינוק, היא לא אחת גם מילה נרדפת לאוכל טוב.

תאילנד נחשבת מהגדולים שבמטבחי תבל, עם מטבח מהעתיקים והמשפיעים ביותר ובו מנות אוכל צבעוניות, עשירות, ייחודיות ומהמגוונות ביותר.
אין מקום בעולם שהשפעתו של המטבח האקזוטי והתאילנדי לא הגיעה אליו. גם אם אתה חושב לעצמך שלא טעמת אוכל תאילנדי מעולם, הרי טעמת גם טעמת. שכן זה לא משנה אם מדובר באוכל מוקפץ, אורז, אטריות, פירות ים, דגים, עוף או בשר, הכול התחיל מכאן.

כשאני טועם אוכל תאילנדי, אני מבין שגם אם הייתי מקדיש פרקי כתיבה שלמים בכדי לנסות ולכסות את השפע הרב, לא הייתי מצליח לגעת בקצה קצהו של העושר הקולינרי הזה. אבל גם מסע גדול מתחיל בצעד אחד.
ונחשו מה? אני רעב.

מסעדת סאטורי, הממוקמת בלב ליבו של מתחם בנייני ההיי-טק ברמת החייל, נמצאת כאן כבר עשר שנים – לך ותאמין. זה לא שהיא נחבאת באיזו שהיא פינה נידחת, אלא היא קיימת ובולטת ומורגשת והומה אדם בכל ימי החול, עת עובדי הבניינים שבסביבה עטים ומסתערים עליה בכדי לנצל את מסלולי הארוחה העסקית. בערבי שישי ושבת מגיעים המבלים והרעבים שמזמינים את מקומם מראש ומבעוד מועד.

בערב שישי שכזה, ביקשנו רעייתי ואני לדגום לנו מהשפע של המטבח התאילנדי, והתמזל מזלנו והגענו בערב פתיחת משחקי המונדיאל. חובבי כדור רגל רבים נותרו בבית לצפות באירוע הפתיחה ובמשחק הבכורה, ואילו אנו הרווחנו לנו חניה מפתיעה ברחוב, ופחות לחץ במסעדה.

סאטורי נותנת אוכל תאילנדי אותנטי קרוב מאוד למקור. שמות המנות בווריאציה כזו או אחרת, הם אותם השמות של מאכלי הרחוב או הבית בתאילנד. הסושי המוגש במסעדה מהווה מוצר המשלים את דרישת הקהל.

הרעיון שגיבשו המסעדה והבעלים שלה אייל לאנגליב, הוא לקחת את אורחיה למסע טראק הנקרא SATORI TREK, שמשלב את המגוון כולו, עם הריחות, עם הטעמים, עם אפשרויות המשחק והגיוון.

אומר לי אייל: "זו בקשה שהגיעה מהקהל, וזה הולך ותופס תאוצה. מסעדת הבית התאילנדי בתל-אביב היא מודל לחיקוי. שם האוכל התאילנדי המוגש הוא ההארד-קור. אני מתאים יותר לחך הישראלי, שקצת מסתייג מהשימוש המרובה שעושה המטבח התאילנדי ב- FISH SAUCE, שבתאילנד השימוש בו מרובה, בבית התאילנדי הוא מורגש, ואצלי אני מנסה במעט למתן את העוצמות והכמויות".

פתחנו עם מנות ראשונות על בסיס צמחוני לרעייתי, שכללו אגרול תאילנדי ובו נבטים, גזר ואטריות שעועית, מוגש עם רוטב חמוץ מתוק; וסלט טופו המורכב מחסות, קוביות טופו מטוגנות ברוטב טריאקי, עגבניות, פטריות שיטאקי ואגוזי קאשיו.

המשכנו עם סום טאם – סלט פאפאיה עם גזר, עגבנייה, בוטנים קצוצים, ברוטב תאילנדי מתקתק. אני קיבלתי נאם טוק – סלט העשוי פיסות בשר סינטה, רך וטוב, לצד חתיכות בצל סגול, כוסברה,נענע, צ'ילי, שום וליים. עלי הנענע היו גדולים, ירוקים כהים, בשרניים, ריחניים וטריים, ותרומתם לניחוח המנה לצד בליל התבלין ועלי הכוסברה הייתה נפלאה. המנה הייתה בחריפות לא מביישת, ואהבתי אותה מאוד.

דגמתי גם סאטה – שיפוד עוף ברוטב קארי, חלב קוקוס ובוטנים. מנה נוספת הנקראת יאם וון סן הייתה מורכבת מאטריות שעועית שקופות ודקות, לצד עגבניה, סלרי ירוק וריחני, בצל סגול, בצל ירוק, בוטנים קצוצים, ליים וצ'ילי. היא הגיעה עבור רעייתי בגרסתה הצמחונית. ניתן לקבל מנה זאת עם פיסות של עוף או עם שרימפס.

אל השולחן הגיעה גם מנת סושי רול עם פטריות, אבוקדו ואספרגוס, עיגולי הסושי היו מלאים בתוכן ועשירים בטעם טריות ופריכות. חרף העובדה שמדובר בערב שישי ושרבי, ובניגוד למנהג הרווח בארץ, שמרק אוכלים בחורף או כשאתם חלילה חולים, בסאטורי "התעקשו" שנטעם מהמרק.
הטום יאם הנו מרק העשוי פטריות, עגבנות, בצל ותבלינים תאילנדים, הוא מוגש עם אורז מאודה, ולפי בחירתכם תוכלו לקבל את המרק עם פיסות עוף בתוכו, או עם שרימפס. עבור רעייתי הצמחונית, החליפו את בעלי הכנף ודגת הים בקוביות טופו, ואילו במרק שלי צפו להם שלושה שרימפס נהדרים ובשרניים, עם ריח טוב של ים.

לעיקרית הגיעו אל השולחן גאן ספלוט פט – מנת בשר אווז בקארי עם אננס, שמוגשת עם מנת אורז מאודה; פאד פאק – ירקות ירוקים מוקפצים ברוטב שזיפים, עלי תרד, שעועית ירוקה, נבטים, פטריות, שום, המוגשים אף הם לצד מנת אורז מאודה; ופאד קא פאו – מנה העשויה עוף קצוץ, בזיליקום, סויה, שום ונענע, שהוגשה עם חביתת ביצת עין על אטריות אורז דקות.
קיבלנו גם לאפ – מנה של בשר בקר קצוץ, תבלין גלנגאל, בצלי שאלוט, כוסברה, נענע, צ'ילי וקריספי שום. את מנת הקאיהו הירוק, שכללה נתחי חזה עוף נתונים ברוטב קארי ירוק, שעועית ירוקה, חצילים, כוסברה, אותה העמסתי באורז לבן מאודה, אהבתי עד מאוד.

לקינוח, בעוד אנו נשבעים שמתחילים בדיאטה ממש ביום המחרת, בחרנו בבננה לוטי עם כדור גלידה, וסורבה קוקוס מתקתק, עם רוטב אדום משגע ומסתורי, אותם הרגענו והובלנו אל הקיבה עם תה תאילנדי בתוספת למון גראס ונענע. איזה יופי.

מטבח טוב, הוא כזה בו ממרכיבים פשוטים מכינים משהו מיוחד. בסאטורי, שומרים על מסורת זו. כאן השילוב שבין הטעמים הוא לגמרי יאן ויאנג, שכן אף רוטב לא יכול להציל אטרייה רעה, ולהיפך.
גדולתו של מטבח שמשקף תרבות באה לידי ביטוי באוכל שמבשלים ואוכלים האנשים הפשוטים בתאילנד. כאן, בסאטורי, נפגשים הסועדים עם התרבות הקולינרית התאילנדית.
אוכל טוב מביא את כולם אל השולחן באופן סמלי, אבל גם מילולי. ולא אחת, מנה מיוחדת, או טעם בלתי נשכח, יכולים להיות גם מרגשים, גם מדהימים, גם מגוונים וגם נפלאים.
האמינו לי: זו לנו הפעם הראשונה שלנו בסאטורי, ולבטח לא האחרונה.

סאטורי
רח' הברזל 34, רמת החייל, תל-אביב
טל. 03-6441151

צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר