עלמא מקיימת לראשונה קורס עיוני בנושא אוכל יהודי

גלגולי המטבח היהודי מהגולה ועד לארץ ישראל עם טקסטים נלווים והסברים של השף והיסטוריון האוכל שמיל הולנד, בעל המסעדה הירושלמית – שמיל במעבדה

עלמא – בית לתרבות עברית, תקיים לראשונה קורס עיוני בנושא אוכל יהודי, שיעסוק בגלגולי המטבח היהודי מהגולה ועד לארץ ישראל עם טקסטים נלווים והסברים של השף והיסטוריון האוכל שמיל הולנד, בעל המסעדה הירושלמית שמיל במעבדה.

הקורס ייפתח ב- 17.10.10, ויתקיים מדי יום ראשון בין השעות 19:00-21:30, ויהווה מסע בעקבות גלגוליו של המטבח היהודי המזרח אירופאי שקורותיו משקפים את קורותיה של תרבות שלמה.

שף שמיל הולנד אומר: "המטבח האשכנזי עוצב מחומרי הגלם המקומיים וממגבלות וצרכים הלכתיים. מטבח זה עובר מטמורפוזה כשהוא עוזב את מקום הולדתו החרב ומגיע לארצות אליהם היגרו היהודים. בקורס נבחן את מקורותיו של המטבח האשכנזי, את התפתחותו ואת גלגוליו השונים.
נעסוק ב"מטבח המהגרים" שהתפתח בארץ: מה קרה למאכלים המסורתיים כשאלו נפגשו עם חמרי הגלם המקומיים, עם מגוון מטבחים מעדות שונת, ועם התפישה הציונית? נתייחס למקרי מבחן נוספים בארה"ב ובדרום אמריקה. במהלך הקורס נבחן טקסטים ספרותיים והלכתיים המשקפים את המטבח היהודי, על כל גווניו".

שיעור ראשון: מה בין מטבח אותנטי למטבח מהגרים? האם יש דבר כזה מטבח אותנטי?
שיעור שני: חיי היומיום של היהודים: איך נראה הבית? מהיכן בא החלב? איך נעשתה האפייה? מה היה טיבם של עצי הפרי, הפרות, האווזים ועוד, ואיך כל אלו הושפעו מעונות השנה?
שיעור שלישי: מקורות מהם אנו יכולים ללמוד על האוכל: ספרות הלכתית (שו"תים רבניים), ואוכל ביצירות ספרותיות עבריות (שלום עליכם, טשרניחובסקי, חיים הזז ועוד).
שיעור רביעי: המטבח היהודי המזרח אירופאי מול המטבח המזרח אירופאי הלא יהודי: המטבח היהודי המזרח אירופאי, היסטורית, הוא המטבח היחידי שניתן לומר עליו שהוא "יהודי ממש". האם הוא זהה למטבח המזרח אירופאי? האם הוא אך וריאציה שלו? האם הוא מגיב אליו? כיצד מטבח זה השפיע על המטבח המקומי?
שיעור חמישי: המטבח המזרח אירופאי בארץ ישראל: מקומו של המטבח המזרח אירופאי בתוך התחייה הלאומית. מה מתוך הדברים הללו מוטמעים בתרבות שלנו היום?

הקורס יתקיים בבית עלמא, רח' בצלאל יפה 4, תל אביב
מחיר השתתפות: 380 ₪
הרשמה טלפונית 03-5663031 או 
www.alma.org.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר