צמחים ותבלינים שיסייעו לעבור את הצום בקלות

את הצום כדאי לסיים עם חליטת שיבא שמעוררת את המערכת מחדש לקראת המפגש עם האוכל. צילום אלוניס
אבי ציטרשפילר – תבלינאי, עשבונאי ובעלים של "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית מייעץ איזה צמחים ותבלינים יכולים לסייע לעבור את הצום בקלות רבה יותר

לפני הצום

כחודש לפני הצום כדאי לצרוך את צמח הוורבנה, לצורך ויסות סוכרים והקטנת הרעב. כשבוע לפני הצום כדאי להשתמש בפשתן טחון בליווי הרבה מים ובכורכום כתוספת למאכלים, כדי להגביר את ייצור מיצי המרה של הכבד. תנועתו תגבר ותסייע בהיפטרות מכולסטרול וטריגליצירידים. בדרך זו ניתן "לנצל" את הצום כדי לנקות את הכבד, ולגרום לו לחזור לתפקוד טוב יותר לאחר הצום.

ציפורן. צילום הדס ניצן
ציפורן. צילום הדס ניצן

מספר ימים לפני תחילת הצום כדאי לשתות מספר פעמים ביום חליטת קמומיל, על מנת לתמוך במערכת העיכול בזמן הצום. צמח המרפא קמומיל מומלץ מכיוון שהוא אנטי דלקתי, ומגן על ריריות מערכת העיכול בזמן שזו משוועת למזון. בצום יש נטייה של ריריות מערכת העיכול לפתח דלקות, וכדי לצמצם נטייה זו כדאי להשתמש בקמומיל ו/או בציפורן חתול בחליטה. לפני הצום כדאי גם להכין חליטה מצמחי משפחת השפתניים (מרווה, זוטא, מנטה), או להוסיף לסלט אורגנו, אזוב, רוזמרין ומיורם. צמחים אלה מרדימים את חוש הטעם, מקטינים רעב ומווסתים סוכרים לפני צום, בדגש על המרווה כמקטינה כמיהה לסוכרים.

וורבנה ותערובת צמחים. צילום הדס ניצן
וורבנה ותערובת צמחים. צילום הדס ניצן

במהלך הארוחה המפסקת כדאי לשתות חליטה של תה ירוק, מכיוון שהוא מכיל חומרים מכווצים הנקראים טאנינים, המונעים ומצמצמים איבוד נוזלים. כדאי להוסיף לתה הירוק גם צמחים כמו פסיפלורה, וורבנה ומלילסה שתומכים ומחזקים את מערכת העצבים, ובכך מסייעים לשינה, חיזוק הרגשת הנינוחות, והקטנת המתח. כדאי להשתמש בצמחים שעברו גידול טבעי ותהליך ייבוש בדרך מסורתית באוויר הפתוח, תהליך זה שומר על ערכם התזונתי של מרכיבי הצמח. רצוי שהארוחה המפסקת של הצום תהיה רוויה בתבלינים כמו כמון, כורכום, קינמון, הל וזנגביל, כדי לעורר ולעודד מחדש את מערכות הגוף.

בתום הארוחה המפסקת, לפני שהצום מתחיל, כדאי לאכול חופן קטן של תערובת זירעונים ממשפחת הסוככים (שומר, אניס, כמון, כוסברה). זירעונים אלו יוצרים הרגשת מלאות, מנקים את הדם, עוזרים לחילוף חומרים תקין, ומקטינים כמיהה למתוקים. הזירעונים גם שומרים על הכליות בזמן הצום, ולכן גם בתום הצום רצוי לאכול חופן דומה.

רוזמרין. צילום הדס ניצן
רוזמרין. צילום הדס ניצן

בזמן הצום

בזמן הצום ניתן להריח צמחים ארומטיים כמו רוזמרין, ציפורן, הל, ריחן. צמחים אלה מכילים שמנים נדיפים החודרים לגוף דרך מערכת הנשימה, מרחיבים את כלי הדם, מגבירים עירנות ואנרגיה. במידה וחשים כאב ראש במהלך הצום, ניתן לשפשף את הרקות עם צמחים כמו מנטה ולבנדר, המסייעים בזרימת דם לראש ומקטינים את עוצמת כאב הראש.

לאחר הצום

את הצום כדאי לסיים עם חליטת שיבא, שמעוררת את המערכת מחדש לקראת המפגש עם האוכל. רצוי לאכול בתום הצום רימונים ואגוזים באופן איטי, כהכנה לקראת הארוחה העיקרית.

אז שיהיה צום קל

את הצמחים ניתן להשיג בחוות דרך התבלינים, בית לחם הגלילית, 04-9533405, בסניפי הרשת ובאתר 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר