רבנים וחוקרים יערכו סעודה כדי לקבע את המסורת ההלכתית על אכילת חיות נדירות

בירושלים ייערך ביום ה' 22 ביולי, משעה 17.00 ובמשך למעלה מחמש שעות, אירוע קולינרי מיוחד, בו עשרות רבנים, פרופסורים, זואולוגים ושפים יטעמו מבשר חיות ועופות נדירים – כולם כשרים למהדרין. המטרה: שימור המסורת ההלכתית על כשרותם של חיות אלו

בירושלים ייערך ביום ה' 22 ביולי, משעה 17.00 ובמשך למעלה מחמש שעות, אירוע קולינרי מיוחד, בו עשרות רבנים, פרופסורים, זואולוגים ושפים יטעמו מבשר חיות ועופות נדירים – כולם כשרים למהדרין. המטרה: שימור המסורת ההלכתית על כשרותם של חיות אלו.
הסעודה ההלכתית תתקיים במסעדת אקליפטוס של השף משה בסון, בחוצות היוצר בירושלים.

מארגני "סעודת המסורה", ד"ר ארי גרינספאן מאפרת וד"ר ארי זיבוטפסקי מבית שמש, עוסקים זה שנים בתיעוד ושימור המסורת של בעלי החיים הטהורים. כיעד למשימת שימור המסורת הם קבעו רשימה ראשונית של בעלי חיים שלהם סימני כשרות ברורים, ושלפי מקורות רבים יש להם מסורת אכילה פעילה בדורות האחרונים, ועדיין ישנם עדים מהימנים שיכולים לאשרה ולהעבירה לדורות הבאים.

ברשימה מופיעים בעלי חיים ברמת סיכון גבוהה, שקיים חשש רב לאיבוד המסורת לגבי זיהויים וכשרותם, כגון: צבי, יעל, אייל, ג'אמוס, פניניה, פסיון, דרור, חוגלה, צוצלת, תור וקורא.

המארגנים אומרים כי הסיבות להיעלמות מסורת הכשרות ההלכתית, הן שינוי הבון-טון הקולינרי בציבור, ופטירתם של הישישים שאכלו מחיות אלו בארצות מוצאם.
בעקבות סעודה דומה בעבר התקבעה המסורת על הפסיון, הפניניה, החוגלה וארבה המדבר.

ארי גרינספאן אומר: "היהדות האורתודוכסית מקפידה על שמירת המסורת היהודית בענייני הלכה, אך דומה שלא נעשה כמעט דבר לשימור מסורות הכשרות של בעלי החיים הטהורים הנמצאים בימינו בקבוצת הסיכון לאיבוד המסורת, כמו צבי, אייל, יעל, חגלה, ארבה, פסיון, פניניה, ברבור, שלו בר, דרור, תור ויוני בר".

גרינספאן מסביר כי מכיוון שהאנשים שיש בידם מסורת על בעלי חיים אלו, הנם לרוב כבר מבוגרים מאוד, חובה לתעד בהקדם ובצורה הטובה ביותר את המסורת שבידם. בכדי שגביית העדויות על המסורת שבידם תהיה שיטתית ומהימנה ומתועדת כראוי – אין להשאיר אותה בידי בודדים.

גרינספאן רואה בכך צו השעה ומשימה לאומית, שרק גוף מוסמך ובעל אמצעים כמו הרבנות הראשית לישראל (בשיתוף גופי כשרות נוספים) יכול לבצעה. לדבריו, לצורך כך יש להקים לאלתר חוליות שימור שיעברו הכשרה מתאימה, ויערכו סקר של מסורות ותיעודן ברחבי כל קהילות ישראל, בארץ ובעולם, כאשר אנשיהן מצוידים באמצעים המתאימים. "זהו אתגר שעומד בפנינו, והויתור עליו יהיה בכייה לדורות", מתריע גרינספאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר