אז איך יצאו יינות בורדו מבציר 2009?

המארח התורן של הערב העניק למשתתפים חוויה של 6 יינות בורדו איכותיים מבציר 2009 – שנה איכותית מאוד באזור. צילום יגאל ברנע
היינות שנבחרו היו מיקבים הממוקמים בחלק הצפוני של הגדה השמאלית משלושה אזורי אפלסיון, ועל פי סדר הטעימה – סנט ז'וליין (St Julien) פויאק (Pauillac), סנט אסטף (St Estephe)

המפגש ה- 166 במניין של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה), היה יופי של ערב לפתיחת השנה ה- 18 למפגשי מועדוננו. המארח התורן של הערב העניק לנו חוויה של 6 יינות בורדו איכותיים, כולם מבציר 2009, שנה איכותית מאוד באזור. היינות שנבחרו היו מיקבים הממוקמים בחלק הצפוני של הגדה השמאלית, משלושה אזורי אפלסיון, ועל פי סדר הטעימה – סנט ז'וליין (St Julien), פויאק (Pauillac) ,סנט אסטף (St Estephe). מספר מילים אודות שלושת האזורים:

מספר מילים אודות שלושת האזורים: סנט ז'וליין – ממוקם גאוגרפית במרכז אזור ה- Medoc, בין אזור פויאק מצפון לו ומארגו (Margaux) מדרום לו. הוא יושב על קרקע שמכילה הרבה אבן וחלוקי נחל, מאוד מתאימה לזנים האופייניים לאזור בורדו, ומבנה התורם לניקוז יעיל של מי הגשמים. לכן מרוכזים בה מגוון יינות גראן קרו מהאיכותיים. ליינות יכולת התיישנות מצוינת. אלו בדרך כלל יינות עשירים, עוצמתיים ועם זאת קטיפתיים, שהמהדרין ממליצים לחכות איתם 10-20 שנה מהבציר טרם פתיחתם.

פויאק – כוכב האזור, האמצעי גאוגרפית משלושת האזורים שלנו, עמוס יינות איכות מוכרים. הכרמים ברובם  קברנה סוביניון ומרלו, והשאר פטי ורדו ומלבק. הקרקע מאוד מפנקת את הקברנה סוביניון, בניגוד, לדוגמא, לסנט אסטף שמעודד יותר את המרלו. יינות פויאק מתחילים את חייהם בדרך כלל כמאוד עוצמתיים ואף אגרסיביים, ועם השנים הטאנינים מתרככים והם מקבלים אופי עדין יותר, מבלי לאבד מעוצמתם. הם מתיישנים היטב ולאורך עשרות שנים.

צילום יגאל ברנע

סנט אסטף – הצפוני משלושת האזורים שלנו. נחל קטן מפריד בין אזור פויאק ל- סנט אסטף. כ- 12,000 דונם כרמים. היסטורית, היקבים המובילים בו הם Calon Segur, שהוא הוותיק מתוכם (במקור שמו היה קאלון על שם משפחת בעלי האחוזה), Cos d'Estournel ו- Montrose. גם כאן היינות משתמרים ומתפתחים יפה לאורך 10-20 שנה, ויינות משנות הבציר היותר איכותיות מאריכים גם לעשורים נוספים. נעבור לרשמי הטעימה. אגב, היינות נרכשו כולם בחו"ל, כך שהמחיר אינו רלבנטי במיוחד בארץ.

צילום יגאל ברנע

St Julien, Langoa-Barton 2009

54% קברנה סוביניון, 34% מרלו, 12% קברנה פרנק. היקב נרכש בשנת 1821 על ידי בן משפחת ברטון (ממוצא אירי), אשר המשיך ורכש חמש שנים לאחר מכן כרמים ב- Leoville, ומכאן לידתם של יינות Leoville Barton. המשפחה מחזיקה ביקבים מאז ועד היום.

רשמי טעימה – צבע ארגמן עם נטייה לגוון סגול. אף אדמתי, פטל שחור, אזוב, מנטה, עור; הכול עם אופי מאופק. בפה – ההרמוניה בולטת מיד. יין חלק ,למרות שיש בו עדיין עוקצנות קלה. הגוף בינוני, אלגנטי, מלא פירות יער שחורים. הטאנינים התרככו ותורמים לנעימותו של היין. סיומת ארוכה ונעימה לחך. יופי של יין. ציון יולו 16 (92) מחירו 270 ₪.

צילום יגאל ברנע

St Julien, Branaire-Ducru 2009

היקב זכה להימנות על 61 היקבים שזכו במעמד הגראן קרו (Grand Cru) בדירוג שנקבע בשנת 1855. משפחת Maroteaux שרכשה את היקב ב- 1988 תוך כדי שימור שמו, השקיעה רבות בשיפור איכות הציוד ותהליכי הייננות. ליקב 600 דונם כרמים, מהם 65% קברנה סוביניון, 28% מרלו, והשאר קברנה פרנק ופטי ורדו. הגפנים בנות 35 שנים בממוצע. היין בטעימה – 70% קברנה סוביניון, 22% מרלו, השאר פטי ורדו וקברנה פרנק. לפי הכתובים, היין בדרך כלל נגיש לאחר כ- 5 שנים מהבציר, נעים לשתייה לאחר 10 שנים, ויינות משנות בציר איכותיות יתנו תמורה טובה גם לאחר 50-60 שנה – המתנה ארוכה מדי לטעמי ולגילי.

רשמי טעימה – צבע שזיף כהה נאה. בוקה עז של פירות אדומים וקסיס, אדמה, אורנים וניחוח שקדים, מתובל בפלפל שחור. גוף בינוני, בולט באלגנטיות שלו. חמיצות מצוינת, מלא אופי ומרגש את החך. סיומת ארוכה ונעימה, עם מרירות קלה בקצה. ציון יולו 16.5 (93). 410 ₪.

צילום יגאל ברנע

Pauillac, Grand Puy Lacoste 2009

יקב מהיותר עתיקים באזור, שעבר תהפוכות בעלות שונות אך בשנת 1978 נרכש על ידי משפחת Borie – משפחה שאבותיה החלו כסוחרי יין במאה ה- 19, בהמשך השתקעו ורכשו יקבים, וענפי המשפחה השונים מחזיקים גם ביקבים Haut Batailley, Ducru Beaucaillou, ונוספים. היקב נשמר במשפחה, וכבר הספיק לעבור לדור הבא, עם 360 דונם כרמים, מהם 75% קברנה סוביניון, 20% מרלו, והשאר קברנה פרנק.

רשמי טעימה – מראה בורדולזי קלאסי, עם ברק סגול קל. אף נפלא ועדין המשלב פירות אדומים ושחורים, טחב, פלפל לבן, עור וגוון קפה. בפה – פרי המשתלב היטב עם החמיצות, אלגנטי, מורכב וחלק בפה ושומר על רעננות. הסיומת ארוכה ומעוררת את חלל הפה לאורך זמן. ציון יולו 16.7 (93). 370 ₪.

צילום יגאל ברנע

Pauillac, Duhart-Milon 2009

מאז יסוד היקב בשנת 1840, הוא עבר תהפוכות בעלות והתפתחויות אחרות. בשלב מסוים התדרדר משמעותית מבחינת האיכות, עד לרכישתו בשנת 1962 על ידי משפחת רוטשילד. אלה השקיעו רבות באיכות הכרמים, ברכישת חלקות כרמים נוספות, ובאמצעים ובתהליכים. היום היקב מעבד כ -760 דונם, ובציר 2009 ששתינו נכלל במניין מגוון בצירים איכותיים שהיקב הוציא תחת ידיו. הגפנים בכרמי היקב מתחלקות ל- 67% קברנה סוביניון ו 33% מרלו, והבלנד ששתינו בנוי באותו הרכב.

רשמי טעימה – היין הדהים אותנו באיכותו. צבעו סגול כהה. אף מרתק מלא רעננות, מנטה, עור וריחות אורווה; הכול יושב על ריח הפירות האדומים. בפה – גוף מלא, יין מורכב עם שכבות של טעמים, מאוזן להפליא, קטיפתי. הסיומת – סימפוניה בלתי נגמרת, ועדיין לתחושתנו אם נפגוש אותו שוב בעתיד בעוד מספר שנים, נקבל תמורה עוד יותר טובה. ציון יולו 17.9 (96). 550 ₪.

צילום יגאל ברנע

St Estephe, Calon-Segur 2009

אחוזה משפחתית של כרמים ויין שקיבלה את שמה במאה ה- 18, אך משנת 2012 עברה לבעלות של חברה פיננסית גדולה, כמו עוד לא מעט יקבים באזור בורדו. בבעלותו 550 דונם כרמים, המתחלקים ל- 65% קברנה סוביניון, 20% מרלו, 15% קברנה פרנק. הרכב היין ששתינו: 90% קברנה סוביניון, 7% מרלו, 3% פטי ורדו.

רשמי טעימה – צבע סגול כהה נאה מוקף על ידי טבעת אדומה בוהקת. אף פירותי, אדמתי ומתובל, מבושם. בפה – מורכבות, חמיצות מצוינת המעוררת את החך לאורך הטעימה. גוף בינוני, עגול והרמוני, ועדיין עם סגנון מעט מאופק. סיומת ארוכה. ציון יולו 17 (94). 410  ₪.

צילום יגאל ברנע

St Estephe, Montrose 2009

הכוכב האחרון בערב זה, ובזכות. ליקב 950 דונם כרמים, 65% קברנה סוביניון, 30% מרלו, 4% קברנה פרנק, 1% פטי ורדו. השאטו נקרא כך ("הר ורוד") על שם צבעה המקורי של הגבעה, טרם שנטעו עליה כרמים, בתקופת פריחת הפרחים שצמחו עליה. החל משנת 1986 היקב מייצר יין שני, קליל יותר, הנקרא La Dame de Montrose, דהיינו הגברת מ-מונרוז. היין ששתינו הוא בלנד של 65% קברנה סוביניון, 29% מרלו, 5% קברנה פרנק, 1% פטי ורדו – ממש העתק של הרכב הכרמים. באתר של רוברט פארקר ניתנו לו ציונים בין 98 ל-100. אנחנו בדרך כלל קמצנים יותר ביולו, ונתנו רק ציון קרוב לכך.

רשמי טעימה – צבעו כמעט שחור. האף מדהים, מאוד אלגנטי. מלא פרי אדום, קסיס, מעט עשבוני, כמהין, ניחוח מעושן. בפה – גוף מלא, עדיין צעיר אבל כבר עכשיו מציג מורכבות מרתקת, הרמוניה ורכות יחסית. הסיומת ארוכה מאוד ומטריפה את החך. נהדר. ציון יולו 17.9 (96). 1020 ₪. לפי מה שראיתי באתרים באינטרנט, לו רצינו לרכוש אותו כיום היינו צריכים להיפרד מ- 400 יורו בחו"ל.

יין מעולה זה סיכם ערב נפלא של מגוון יינות איכותיים משנת בציר המוגדרת יוצאת מהכלל. גם המנות הטעימות שהתלוו ליינות תרמו להצלחת הערב והשלימו אותו.

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר