השבוע בענף היין 147: יינות ארבעת המינים לסוכות

תמונת השבוע: בציר ביקב שאטו גולן. אורי חץ בפעולה. צילום עופר בלנק
היה לנו שבוע קצר מאוד עם יום כיפור, ואנחנו כבר בערב סוכות. הפעם היינות שטעמנו אופיינו לפי ארבעת המינים, ולקינוח קצת צחוק שיפה לבריאות, ויריד יין נטו הראשון בחול המועד ביקב נעמן. מאחלים לכם חג שמח, ושבסוכה שלכם יהיו אושפיזין ולא אשפוזים

שלומית בונה סוכה. הבעיה היא שאני לא בטוח אם הסוכה הזו כשרה לכל אותם בד"צניקים של העדה החרדית, ואם יקבלו בה גם את אלה שמוצאם מאתיופיה ורוצים לעבוד בתעשיית היין. אבל נעמי שמר כתבה והלחינה בימים אחרים, כשעוד חשבנו שאפשר להיות חופשיים במדינה הזאת, ואנשים התקבלו לעבודה ביקבים בלי הרבה שאלות מיותרות. נכון, אמנם דפקו אותם במשכורות, אבל לפחות לא פקפקו ביהדותם.

משהו בארבעת המינים שמברכים עליהם בחג הסוכות, מאוד מזכיר ביקורות שכותבים על יין. האתרוג שיש בו גם טעם וגם ריח טוב, הלולב (תמר) יש בו טעם טוב אבל אין בו ריח, ההדס יש בו ריח אבל אין בו טעם, והערבה שאין בה לא טעם ולא ריח. אז קצת יינות שייכנסו או לא ייכנסו לסוכתי הצנועה, והפעם כדי שיהיה פשוט יותר, ארבעת המינים יגידו את דברם.

צילום דוד סילברמן dpsimages
גיא אשל יינן יקב דלתון. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב רמת הגולן גמלא ריזלינג 2017 – באף  תפוח עץ ירוק, ליים, והמון פרחים. בפה מתיקות מאוד מינורית, עם טעמי עץ בקצוות ופרי נקי. מחירו 49 ₪  – אתרוגי להפליא.

יקב דלתון כנען אדום 2017 – המון פרי בפה, והאף כושל. מתיקות מוגזמת, וחבל. מחירו 45 ₪ – לולב שממאן להזדקר.

צילום דוד סילברמן dpsimages
הייננים של טפרברג. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב טפרברג ויז'ן לבן חצי יבש 2017 – טרופיות מתפרצת, ובראש מהדהד השיר 'יש לי ארץ טרופית יפה. רק חבל שהיין הזה לא גורם לי לצאת במחול הקרנבל. מעיק במתיקותו. מחירו 29 ₪  – ערבה במלא פשטותה.

יקב טפרברג ויז'ן מלבק 2017  – לבנדר, ליקריץ, מגע של שזיפים ותבלינים. טרי ומרוכז מאוד, עם טאנינים עסיסיים, פירות כחולים נדיבים וגימור חמאתי. מחירו 29 ₪ – אתרוג ראוי ביותר.

יקב 1848 מרסלן דור 4 2017 – יין שמפתיע בריכוז הטעמים והארומות שלו. דחוס להפליא בכל טוב. מחירו 75 ₪ – אתרוגי פלוס.

ערן גולדווסר יחד עם יעקב בן דור ואתי אדרי הם יקב יתיר
ערן גולדווסר יחד עם יעקב בן דור ואתי אדרי הם יקב יתיר. צילום איל גוטמן

יקב יתיר רוזה 2017 – טרופיות קלילה ונעימה. אפרסקי בפה, יבש וחד כתער., מאוזן להפליא. מחירו 85 ₪ – אתרוג מדהים.

יקב פלטר קברנה סוביניון 2016 – אף דחוס בפרי אדום. בפה רימון עפיץ, זיתים שחורים כתושים, מרווה ותימין יבש. יין עם פוטנציאל מדהים, שלצערי אינו מאוזן לחלוטין, ולא בגלל צעירותו. מחירו 139 ₪  – הדס המשווע להצלה.

יקב מורלי סמיון 2017 (אלברטו) – שפע של ארומות וטעמים. מלון, קמומיל, תפוזים מתוקים, וההפתעה בסיומת של שקדים מרים. מקסים. מחירו 79 ₪ – מחזיר את הסמיון למקומו הראוי. אתרוגי פיטמתי משובח.

צחקנו השבוע

הר תבור, תתחיל לארוז. אתה עובר לגליל העליון. צילום avif
הר תבור, תתחיל לארוז. אתה עובר לגליל העליון. צילום avif

עולם יחסי הציבור בענף היין, לא מפסיק לשעשע. מה אתם אומרים על ידיעה זאת, שנחתה במחשבינו וזכתה לכותרת 'רכילות עסקית'. לא נגענו, אבל תרגום לעברית בסוגריים:

נסטור אלחנדרו רוזה נבארו, שגריר אורוגוואי בישראל, הגיע השבוע לביקור במרכז המבקרים של יקב תבור הממוקם למרגלות הר התבור שבגליל העליון (בגליל העליון? יאללה אורן סלע, מיכל אקרמן, אריה נשר וכל הצוות – אורזים, ומעבירים גם את הר תבור מהגליל התחתון). עם ביקורו ערך סיור ביקב ונפגש עם אור נדבך, יין היקב (אור, שכחנו לספר לך שעכשיו אתה כבר לא יינן, אלא יין) לשיחה על יין וטעימות של הטנאט – זן המיוצר לראשונה בישראל. מקורו של זן הטנאט הוא בחבל הבאסקים על גבול צרפת-ספרד ובמאה ה19 יובא הזן לאורוגוואי, שם הוא נחשב היום לזן הלאומי. נסטרו (חברים, אה? קוראים לשגריר בשם פרטי ועוד משבשים את שמו: נסטור הופך לנסטרו) היה נלהב לשמוע על סוג היין המופק כאן בארצנו, ונסע לביקור ביקב (רגע, הוא הרי כבר הגיע ליקב, אז עכשיו הוא נסע לביקור ביקב?). כמובן שלא יצא ביידים (ידיים) ריקות ולקח עימו כמה ארגזים של היין (לקח? קיבל? שילם?).

צילום בטינה נעמן
פגישת הכנה ליריד. צילום בטינה נעמן

בחול המועד סוכות: יריד יין נטו הראשון

יין נטו הוא יין שבו נעשה שימוש מינימלי, מבוקר, מודע ושקוף במספר קטן ככל האפשר של חומרים, תוספים ותהליכים במהלך הייצור. מסתבר כי תקן היין הישראלי מאפשר שימוש ביותר מ- 70 חומרי תוסף ותהליכים במהלך ייצור היין – ללא צורך לציין אותם על גבי התווית. חברי "יין נטו" החילו על עצמם תקן מחמיר שמצמצם את מגוון החומרים וההתערבות בהליך יצירת היין, ותוך שקיפות מלאה לצרכן שמוצגת על התווית, ביחס לתהליכים והחומרים בהם נעשה שימוש.

יינות נטו מוכנים ליריד. צילום בטינה נעמן
יינות נטו מוכנים ליריד. צילום בטינה נעמן

היריד הראשון של מיזם יין נטו יתקיים תחת הסיסמה "מינימום תוספים – מקסימום שקיפות", ביום שישי 28.9.2018– חול המועד סוכות, בשעות 11:00 עד 17:00, ביקב נעמן במושב רמות נפתלי בגליל העליון. ישתתפו בו היקבים הנס שטרנבך, סוסון ים, ארגוב, בר-מאור, דוכתא, נעמן, לטם, יפתחאל, ויקב גרוס. עוד במקום: מופע רוק קלאסי ישראלי – "ואתם רוקדים" – ההופעות ב- 13:00 ו- 15:00; ודוכן של "אדים סאם" – דים סאם צבעוני טבעי, ומבטיחים שגם טעים. הכניסה כרוכה ברכישת כוס ב- 50 ₪, לטעימה חופשית מכל היינות.

כדי להגיע, שימו ב-WAZE או בגוגל 'יקב נעמן'. לבירורים ובמקרי התברברות: רמי נעמן 050-7944881

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר