השבוע בענף היין 223 : הקורונה משביתה שמחות ותערוכות בינלאומיות, והרבה ביקורות יין

יותם שרון - יינן יועץ על רקע עצי אלון בדרכם להפוך לחביות. צילום Jean-Marie Garrigue
אי אפשר בלי קורונה אז מתחילים בביטול ודחיית תערוכות בינלאומית. ההמשך אופטימי יותר: דברים חיוביים ביקב כרמל, יקב שילה, יקב טורא, מבצעים עליך ישראל, יינות יבוא של אקרמן, ירידי יין לקראת פסח, חמש שאלות ליינן יועץ יותם שרון, ולקריאה נוספת: אלטיטיוד 2016 של ברקן, יין וג'אז עם יקב נעמן ונינה סימון. קריאה מהנה
אלפי יקבים מכל העולם ועשרות אלפי מבקרים מקצועיים, להם מיועדת התערוכה
אלפי יקבים מכל העולם ועשרות אלפי מבקרים מקצועיים, להם מיועדת התערוכה

1: ביי ביי ProWein 2020 – ניפגש ב- 2021?

ביום חמישי לפנות ערב הודיעו מארגני תערוכת היין הענקית ProWein  המתקיימת מדי שנה בחודש מרץ בדיסלדורף, כי התערוכה נדחתה לשנה הבאה ותערך בתאריכים 21-23.3.2021. הסיבה? כמובן הקורונה. מכון היין הגרמני הודיע כי הוא מגבה לחלוטין את ההחלטה, והוסיף כי למנכ"ל מרכז הירידים מסה דיסלדורף, היה מספיק אומץ לעשות את הצעד ששומר על תעשיית היין העולמית. החוזים הקיימים בין מסה דיסלדורף למציגים יישארו בתוקף גם לתאריכים החלופיים. הדבר נכון גם לגבי כרטיסי מבקר שנרכשו. בכל שאלה של מציג או אורח שרכש כרטיס אפשר לפנות למארגנים, ותשובה תתקבל בהתאם ובמהירות: [email protected].

במקביל דיווח חברנו יאיר קורן, כי תערוכת היין הענקית Vinitaly המתקיימת בוורונה שבצפון איטליה, נדחתה בכחודשיים ותתקיים מ- 14 עד 17 ביוני 2020. קצת משונה כשאיטליה היא מוקד הפצה אירופאי של נגיף הקורונה. נראה כאופטימיות משונה או כרצון לעכב החזרת כסף למציגים אם יבקשו זאת.

יפתח פרץ היינן הראשי של יקב כרמל. צילום ישראל פרקר
יפתח פרץ היינן הראשי של יקב כרמל. צילום ישראל פרקר

2: יקב כרמל נזכר ביינות הגבוהים – Carmel Signature

בשנים האחרונות עבר יקב כרמל לא מעט משברים: מנכ"לים שהוחלפו כמעט כמו תוויות היין על הבקבוקים, מעבר ליקב חדש, הריסת היקב הישן, היינן המיתולוגי פרש ולא ממש השאיר יורש מתוך היקב, ובחוכמה רבה גויס יפתח פרץ (ךשעבר יקב בנימינה) ששתק בשנתיים הראשונות ולא ממש ידענו מה הוא מתכנן לנו. כשראינו על המדפים את "יינות" BUZZ ו-  MOJO, הורמה גבה – מן הפח אל הפחת, היקב הראשון בישראל, היקב שהוביל את תעשיית היין הישראלי, מתמוסס לו לאיטו.

צילום ישראל פרקר
צילום ישראל פרקר

ככל שניסיתי להשיג מידע מה יפתח מתכנן ולאן הוא רוצה להוביל את כרמל, לא הצלחתי. הוא שתק. עד השבוע, כשבמסיבת עיתונאים הוא חשף את חומרי הגלם העתידיים של היקב ואת האני מאמין שלו: יינות פרמיום, מכלי בטון חדשים, הסטה של חומרי הגלם שנבצרים למערך קבלה נפרד, השריות של הענבים בלי לפגוע בגרגרים, שימוש בחביות 300 ליטר ועוד דברים שמתאימים יותר ליקב בוטיק, וכמובן הטיפול בכרמים, השקיה מבוקרת, פחות חומרי הדברה ושימוש באמצעים מגוונים אחרים, זיבול הקרקע והחזרת המשאבים לאדמה ועוד. כל זה תחת סדרה חדשה שזכתה לשם Carmel Signature – רוצה לומר יינות שהיינן הראשי ישמח לחתום עליהם.

בטעימת יינות שהוצאו מחביות בציר 2019 אפשר להבין את הכיוון, אף על פי שאני מסייג את הביקורת על מה שטעמתי, כי לא בטוח שבסופו של דבר זה מה שנקבל במוצר הסופי.

פינו גרי 2019 – טעימת מכל

ריחות דבש, בפה מעט מתיקות אף על פי שהיין יבש, חומציות טובה. מורכב מאוד ושונה בנוף. יהיה מעניין לטעום אותו כשיהיה מוכן, לדעתי נופתע ובגדול.

פטיט סירה 2019 – טעימת חבית

הפתעת הטעימה. שופע ריחות, פה רך, חמיצות טובה ומאוזנת, מתובל מאוד, מפתיע בעדינותו. יין למסעדות, שכרמל יצטרכו לחשוב טוב טוב איך להחדיר אותו לשוק הזה. אם הוא יבוקבק כזני, שאפו.

טאנאט 2019 – טעימת חבית

טעימה קשוחה, לא בדיוק זן ענבים שהישראלים רגילים אליו. קשה לי להאמין שיבוקבק כזני עקב קשיחותו.

קריניאן 2019 – טעימת חבית

יש פה סיפור טוב. עם טיפול נכון והשגחה, יש מצב שזה הולך להיות הקריניאן שידברו עליו עוד שנים.

ארגמן 2019 – טעימת חבית

"הזן הישראלי". כרגע מאוד לא מוכן. חסר בשלות ואיזשהו מורכבות.

צילום ישראל פרקר
צילום ישראל פרקר

3 טעימות של קברנה סוביניון מכרמים שונים

כרם דלתון: רגוע, פרי בשל ונקי, מתובל מאוד.

כרם עמק הבכא: עוצמתי, קברנה ישראלי בכל רמ"ח אבריו.

כרם יקינטון: כדברי לאה גולדברג "לילה לילה מסתכלת הלבנה". אני מהמר עליו כמשובח ביותר.

בהמשך הטעימה נמזגו שני יינות כרמל שיוצאים למדפים:

צילום ישראל פרקר
צילום ישראל פרקר

כרמל מדיטרניאן 2017

בלנד ים תיכוני בעל צבע סגול שחור, ארומות של פירות אדומים בשלים. מעט אניסי, פלפל שחור, הפה מתובל מאוד, חריף. חומציות שולטת עדיין, וצריך עוד קצת זמן בבקבוק כדי שיתאזן. אפטר טייסט של שקדים מרים שאותי באופן אישי מסקרן, אף על פי שאחרים יכולים לטעון לפגם קטן. המחיר 150 ₪.

צילום ישראל פרקר
צילום ישראל פרקר

כרמל לימיטד אדישן 2017

בלנד בורדו קלאסי, יין הדגל של היקב. ואכן מדובר ביין מרתק, שופע ארומות מגוונות, שמתמזגות נפלא עם פה מורכב וחמאתי. חומציות טובה על הנקודה. היין עדיין צעיר, אבל כבר עכשיו אפשר לסמן אותו כיין שימשיך להתפתח ולהתעצם. שאפו גדול ליפתח פרץ שלקח את חומרי הגלם שהשאיר לו ליאור לקסר, והרכיב מהם יצירת אומנות. המחיר 230 ₪.

לסיכום: נדחה בשלב זה את ההספדים על יקב כרמל, כי באמת יפתח פרץ והצוות שלו עובדים קשה על מנת להעמיד שוב את היקב על הרגליים. זה לא הולך להיות פשוט. יש הרבה קרבות בדרך ומאוד קשה לשפר תדמית, בייחוד כשהשיווק – ובצדק, חושב קודם כל על מזומנים. אבל בסופו של דבר היין ידבר, וימים יגידו. נכון לטעימת החביות אני מזהה קו של עשיית יין פרמיום עם כל מה שמשתמע מזה, בהנחה שהשיווק מתכונן ליום הזה שיהיו יינות כאלה במחסנים, ויהיה צורך לשווק אותם למקומות הנכונים מלבד רשתות השיווק.

צילום איל קרן
צילום איל קרן

3: על המוקד – יקב שילה

ברכות ליקב שילה וליינן עמיחי לוריא,  על זכייה בארבע מדליות זהב בתחרות יוקרתית בצרפת – Wine Award International. היינות הזוכים הם קברנה פרנק 2017,  קברנה סוביניון סיקרט רזרב 2016, מוזאיק 2017, לג'נד פידלר 2016. מדובר בהישג מכובד וראוי לעמיחי, שבשנים האחרונות קוטף מדליות בתחרויות שונות. יינות היקב מוגשים במסעדות ובחנויות יין רבות בארץ וברחבי העולם, ומדובר בעשיית יין של יינן ללא  פשרות עם חומרי גלם משובחים – שילוב של עולם ישן עם טכנולוגיה וחשיבה של עולם חדש. יינות יוצאי דופן המעניקים חוויה אחרת. עשייה מחוץ לקופסה, שבסופו של דבר מתורגמת לכוס יין שקשה להתעלם ממנה. האתר החדש של היקב מרשים וחדשני, ובאמת שאפו על הזכיות ועל היינות.

ורד וארז בן סעדון מיקב טורא. צילום מדף הפייסנוק
ורד וארז בן סעדון מיקב טורא. צילום מדף הפייסנוק

4: יקב טורא – למרות רעשי הרקע

יקב טורא הוקם ב 2003 ביישוב רחלים שבשומרון. ורד וארז בן סעדון הם בעלי היקב, הוא היינן והיא על המכירות והייצוג (רעשי הרקע). אנחנו רגילים לשמוע כל השנה את ורד במצבים כאלה ואחרים כאחת הנשים הדעתניות בתעשייה. ידה בכול, אבל כפי שאמרתי נתעלם מרעשי הרקע, וניתן ליין את מקומו.

אתחיל דווקא עם הרוזה 2019 שהושק בסומלייה 2020, ולפי ורד כבר אזל. ראשית אני שמח כמובן על ניקיון המדפים לקראת פסח. שנית מדובר ברוזה שהיה עשוי ממרלו וקברנה פרנק – פרחוני, מתוק, עם בקבוק מעוצב ותווית יפה. אכן סוכר מוכר וממכר, ואם יש כאלה שאוהבים אותו דיינו.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

שרדונה 2017

שרדונה מהליגה של הגדולים. חמאתי מאוד, עשיר בטעמים, מאוזן, קליפורני במיטבו. מחירו 90 ₪. VFM (תמורה לכסף – תל"כ) כן.

קברנה סוביניון 2016 

ריחות טובים של פרי בשל. בפה טעמים טובים של פרי שמתפתח כל הזמן, ומשחרר קטיפתיות וחמיצות טובה. יין מורכב, עשיר, מאוד מענג. מחירו 129 ₪. VFM בכיוון של 110 ₪.

שיראז 2016

שיראז רך. ארומות של קסיס, פלפל לבן מעט מעושן, וגם השוקולד והקפה יוצאים מדי פעם. הפה מאוד מאוזן ורענן, עם מאפייני פרי שחור בשל, עשבי תיבול, וסיומת מאוזנת וחמאתית. מחירו 129 ₪ – VFM בכיוון של 110 ₪.

מאונטין פיק 2016

בלנד בורדו ששהה 22 חודשים בחבית. מדובר ביין הדגל של היקב. עוצמתי, חומצי ומורכב. הדברים הקטנים שבוקעים ממנו בכל ערסול הם המעניינים, ולאו דווקא הציפייה מבלנד בורדו. קצת מנטה, קצת פלפל שחור, קצת קינמון. מרתק בעיניי. מחירו 219 ₪ – VFM בכיוון של  165-185 ₪.

לסיכום: יקב משפחתי, שבעמל רב ובנחישות מצליח לייצר יינות מאוד מעניינים. בינתיים הם שבויים במה שהציבור אוהב לשתות. יגיע היום שהיינן יחליט לעשות יין עם טביעת אצבע ייחודית שלו, וליין הזה אני מחכה.

שיפוט בתחרות Best Value. צילום דוד סילברמן dpsimages
שיפוט בתחרות Best Value. צילום דוד סילברמן dpsimages

5: פסח בפתח – לחכות ל- BEST VALUE

פסח אוטוטו כאן, ורשתות השיווק כבר התחילו במבצעים. השנה מסתמן כי המחירים אף יורדים ל- 4 יינות ב- 100 שקלים, וכבר אפשר למצוא על המדפים יינות כאלה, כגון TIPSY של תבור, סדרת סלקטד של כרמל, סדרת ברקן קלאסיק, סדרת  ויז'ן של טפרברג ועוד ועוד. אבל צריך לחכות עוד קצת. המחירים ירדו עוד, ובעיקר של היינות היותר טובים. תחרות BEST VALUE מתקיימת אוטוטו, והתוצאות מתפרסמות סמוך לפסח. התחרות מדגישה את נושא התמורה למחיר – VFM, ובוחרת מהם את היינות הישראלים המומלצים עד 79 ₪.

אם אתם ממש לחוצים לקנות כבר יינות לחג, שימו לב באמת לשנה שמוכרים עכשיו על המדפים. בדרך כלל אלה יינות בני 3 עד 6 שנים, שרובם לא מחזיקים מעמד תקופה כל כך ארוכה. רשתות כמו ACE, איקאה, ZER 4 YOU , הום סנטר, גם הם בחגיגה ומוכרים יין במחירים מגוחכים של 10-15 ₪, בעיקר של תשבי, עמק האלה, ושאר יקבים ציניים עם חותמות כשרות לרוב. גם פה שימו לב מה אתם קונים. זה כמו שמני פאר עליו השלום היה אומר לי: אנשים קונים שמן זית במחיר של 25 שקלים במבצע ברשתות, אבל בעצם הם קונים שמן סויה מאוד יקר. לחכות ל- BEST VALUE.

טעימת אקרמן. צילום נגה שמילוביץ'
טעימת אקרמן. צילום נגה שמילוביץ'

6: אקרמן – תצוגת תכלית מרשימה של יינות יבוא 

חברת מ. אקרמן עוסקת בייבוא והפצת משקאות חריפים, (ג'ק דניאלס, גריי גוס, בקרדי, Macallan, פטרון, פינלנדיה ומרטיני), אבל התערוכה אליה הוזמנתי נסובה סביב מותגי היין מהגדולים והמובילים בעולם. נגה שמילוביץ מנהלת תחום היין באקרמן היא צעירה נמרצת ממוצא רומני אך מבטא צרפתי מתגלגל, מקצוענית ובעלת יושרה מקצועית שלא מוצאים בהרבה חברות שרוצות רק למכור. קשה לסקר את כל מותגי היין שמגיעים מכל העולם, ואקרמן מתמחה בעיקר ביינות למסעדות. נגה דוחפת בשנתיים האחרונות גם יינות עם פקקי הברגה, ומנסה לשבור את הדימוי הזול שיצא להם. בטעימה היו כמה פנינים שלדעתי שווה לנסות, וגם להתפעל מהמחיר בהשוואה ליינות ישראלים מקומיים.

יקב בובייה & פילס שאבלי 2015: קש עם רמזים ירקרקים. ריחות של פרחים לבנים, מעט זסט של אשכולית וטוסט, חמאתי. יין נפלא מחירו 109 ₪.

יקב סטרלינג מנאפה ואלי – שרדונה: זהוב בהיר, אף עמוס תפוחים, פרי הדר, ליים ואגוזים קלויים. בפה פירות הדר, דבש קליל. יין מאוד חמאתי ומינרלי להפליא. מחירו 125 ₪.

טעימת אקרמן. צילום נגה שמילוביץ'
טעימת אקרמן. צילום נגה שמילוביץ'

Matua – סוביניון בלאן ניו זילנדי קלאסי: קריספי ורענן עם טעמים טרופיים. יופי של יין. מחירו 65 ₪.

Klipfel Riesling Grand Cru Krichberg of Barr: ריזלינג עם גוון צהבהב, ריחות של פירות הדר ואפרסק לבן. הפה עשיר ומורכב, מעט מעושן. יופי של ריזלינג. מחירו 119 ₪.

קוט דה רון רוזה (כשר): בגידול אורגני לחלוטין ובתהליכי ייצור טבעוניים וכשרים, מייצרים את סדרת יינות Frederic Daniel של יקב דויד. היקב שוכן בחלקו הדרומי של אזור היין Cotes du Rhone שבדרום צרפת. תמהיל הענבים כולל גרנאש, סנסו וסירה . צבע עדין ורדרד מקסים, ריחות של פטל עדין. הפה עשיר, חומצי. יין נפלא לקיץ. מחירו 59 ₪.

Rioja Camboral Reserva Vicente Gandia: עשוי 100% ענבי טמפרניו. אף עם המון שזיף ופטל אדום. בפה טעמים של פירות בשלים, בעיקר שזיף ופטל. המון עשבוניות, חמיצות עדינה. יופי של יין. מחירו 75 ₪.

לסיכום: בשלוש השנים האחרונות יש הרבה פנינים באקרמן, ובמחירים מצוינים. האתר שלהם עמוס מידע ויינות טובים – שווה הצצה.

צביקה אופיר מיקב יפתחאל. צילום מורן קורן גודמן
צביקה אופיר מיקב יפתחאל. צילום מורן קורן גודמן

7: יריד יין – גליל מערבי 

רני רוגל מדווח: פסח מתקרב, ובנוסף למבצעים הצצים ברשתות השיווק והפעילויות הפרטניות של יקבים, זו עונת ירידי היין האביביים. כך, עמותת זמן גליל מערבי וארבעה  יקבי בוטיק באזור יקיימו את יריד זמן יין השביעי (כאילו שלמבקרים אכפת אם זה שישי או שמיני). היקבים הם  יפתחאל, שטרן, כישור ולטם. היריד יתקיים בשישי 21 במרץ בחורשת אקליפטוסים מול הכרמים של יקב יפתחאל באלון הגליל. מבטיחים שיוטעמו יינות חדשים, יימכרו פלטות גבינות בוטיק ואוכל מקומי, תושמע מוזיקה חיה, לילדים יהיה מתחם משלהם עם מחצלות, משחקי עץ  וג'ימבורי קטן, ובכלל תהיה אווירה שמחה.

השקות ביריד: יקב שטרן – פטי וורדו 2017 וסוביניון בלאן 2019, יקב כישור  – רוזה 2019, ביקב יפתחאל ישיקו רוזה סמוק שלהם מבציר 2019, וביקב לטם יציגו את היינות שלהם הנקראים בשמות מעולם המוזיקה, בעקבות המוזיקה שמשמיעים ליינות בזמן שהותם בחבית – עוזר? בטח לא מזיק. במוזיקה: קלאסיקות מכל הזמנים, מהארץ והעולם – ביטלס, כוורת, דייר סטרייטס, תיסלם, שלמה ארצי, קווין, אריק איינשטיין – שישמיעו את אלה ליינות ונראה איך הם מפזזים.

יריד זמן יין, 21 במרץ 2020, בין השעות 10:00-16:00 בצמוד למרכז המבקרים של יקב יפתחאל באלון הגליל (ליד צומת המוביל). מחיר כניסה כולל כוס יין מתנה וטעימות ללא הגבלה: 60 ₪ במכירה מוקדמת ו-65 ₪ ביום האירוע הכניסה לילדים עד גיל 18 – 20 ₪ (ללא כוס או שתיית יינות – סורי).  מידע נוסף באתר

יותם שרון - יינן יועץ על רקע עצי אלון בדרכם להפוך לחביות. צילום Jean-Marie Garrigue

יותם שרון – יינן יועץ על רקע עצי אלון בדרכם להפוך לחביות. צילום Jean-Marie Garrigue

8: חמש שאלות ליותם שרון – יינן יועץ

אנו מפרסמים שאלון שבועי ובו 5 שאלות לאישה או גבר הפעילים בענף היין. אם גם אתם רוצים להשתתף, שלחו הודעת מסנג'ר ל- rani rogel ונתאם זאת

לפני הכול: הצג את עצמך

אני מאוהב בעולם היין מהיותי נער. למדתי ייננות במונפלייה, צרפת, ומשנת 1999 אני יינן, ראשית ביקב ברקן, ובשנים האחרונות יועץ ליקבי בוטיק ויבואן של ציוד ומוצרי עץ לתעשיית היין. גר במזכרת בתיה, נשוי ואב גאה לשתי בנות.

ממה אתה הכי נהנה בעולם היין?

לשתות יין בחברה טובה – חברים או משפחה. יין הוא תחום אינסופי, לא משעמם (אותי) לעולם.

מה צריך לעשות כדי ששתיית יין בארץ תעלה?

לייצר יינות נגישים וטעימים ברמות המחיר הנמוכות. יש תזוזה לכיוון, ויש היום טכנולוגיות שמאוד עוזרות, אבל בעיקר – לעבור לזנים שבאמת מתאימים לאקלים ברוב חלקי ישראל (לא קברנה סוביניון), שניתן להבשיל בלי להגיע לאלכוהול גבוה.

איך אפשר לקדם מכירות יין ישראלי בעולם?

ראשית, זה שנים שהתעשייה לא עושה דבר לקדם צריכת ין ישראלי בארץ. בעולם – צריך להיות מאוד ממוקדים בבחירת מטרות ולתקצב שם פעילות על בסיס שוטף. מה שנעשה היום בארה"ב הוא בכיוון הנכון. ליינות ישראלים שמבטאים מקום יש יכולת משיכה בשווקים שמחפשים ייחוד והבעה מקומית. ליינות היותר גנריים שלנו ממש אין.

איזה יין שלך אתה הכי אוהב לשתות?

יינות שאני מעורב ישירות ביצירתם –  רוזה 2019 של גבעות, נפלא במיוחד. אני ממש שמח עם ניסיון ראשון לרוזה ביקב חבל יהודה, שיש לו גם בלנד חדש של סירה עם טיפה מרסלן. כמעט כל מה שאני עושה עם שיבי דרורי בגבעות. סירה-קריניאן מיקב אלונה. סירה 19 של יקב מדבר.

איזה יין של יקב אחר אתה אוהב לשתות?

שאנין בלאן וקונואז של סוסון ים. שאנין בלאן של כרם שבו. כל יין של צרעה. סוביניון בלאן ורוסאן של תבור. סוביניון נט החדש של טוליפ. מארה נוסטרום של מאיה. רוח 17 וסירה (כל שנה בערך) של שאטו גולן. סירה אשכולות שלמים של סגל. שרדונה של רקנאטי. רשימה ממש חלקית.

כדאי לכם לקרוא גם את זה

צילום ישראל פרקר
צילום ישראל פרקר

2016 על הגובה – דור חדש לסדרת אלטיטיוד של יקב ברקן

אלטיטיוד של ברקן היא סדרת יינות עשויים מענבי קברנה סוביניון מכרמים בגבהים שונים: 585, 624 ו- 720 מטרים שנותנים לה את שם "אלטיטיוד" – גובה. היקב מבקש אותנו לערוך השוואה בין אותו זן ענבים – קברנה סוביניון, באותה ייננות אך מגבהים שונים ואנחנו אמורים לזהות או לחוש בטעם את ההבדל ביניהם. יונתן לבני היה בהשקה ומדווח

בטינה ורמי נעמן בתערוכת סומלייה 2020 בהיכל התרבות. צילום איל גוטמן

בטינה ורמי נעמן בתערוכת סומלייה 2020 בהיכל התרבות. צילום איל גוטמן

יין וג'אז: יקב נעמן ונינה סימון

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם עוצמה וצבע, רגש ונשמה עם יקב נעמן ונינה סימון – התשוקה שלו והרוח שלה. קריאה והאזנה נעימה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר