השבוע בענף היין 254: כרמי לבנשטיין איננה

השבוע המומים לגמרי ממותה הפתאומי של כרמי, וקצת מדברים שכתבה ונכתבו עליה. האם רמי לוי ימכור יין תחת מותג פרטי? יקב וילה וילהלמה – יינות וחביות, יקב שילה סוגר בציר, וכמה יינות לא זולים לשמחת תורה. עם כל הכאב מאחלים קריאה נעימה
כרמי לבנשטיין – ברכות ליקירת ענף היין הישראלי של תחרות טרה וינו 2018. צילום איש הענבים
כרמי לבנשטיין – ברכות ליקירת ענף היין הישראלי של תחרות טרה וינו 2018. צילום איש הענבים

1: כרמי לבנשטין הלכה לעולמה

את הידיעה קיבלתי בחצות תוך כדי סגירת המדור של השבוע.  תאונה, נפילה טראגית בבית. רגע אנחנו פה, ובשנייה אנחנו לא.  פרס מפעל חיים על פועלה בתעשיית היין הישראלית הוענק לכרמי ב- 2018 בתחרות טרה וינו של איש הענבים, אני זוכר שעל השולחן היו כמה שמות של אנשים מבוגרים וחשובים, שרצו להעניק להם את הפרס מפאת גילם כי מי יודע מתי הם…. לא אשכח את האצבע של חיים גן מצביעה על הטופס בו רשום כרמי לוינשטיין. מגיע לה, הוא אמר. מגיע לה, אמרתי לו. קטנה, קופצנית, חייכנית, האישה עם הביצים הגדולות ביותר בתעשיית היין הישראלית.

כרמי לבנשטיין. צילום קובי קואנקס

כרמי ואכול ושאטו

השבוע בענף היין 156: כרמי לבנשטיין – יקירת הענף 2018

השבוע אנחנו מתמקדים בתחרות טרה וינו שהתקיימה בחמישי בערב באשדוד – הזוכים והמפסידים הרבים, ספוילר: היקבים שלא השתתפו; ומצדיעים לכרמי לבנשטיין שתרומתה לענף גדולה בהרבה ממה שנכתב עליה כאן

משפט הסיכום של כרמי: כדי לפרוץ את גבולות החמישה ליטר יין לנפש, היקבים חייבים לשתף פעולה. קהל המטרה: נשים.

כרמי יקירתנו ולא רק יקירת הענף, מערכת אכול ושאטו מחבקת ושמחה בשמחתך. מגיע לך

כרמי לבנשטיין הגיבה: תודה על הפירגון. אמשיך לעבוד ולתרום לתעשיית היין.

השבוע בענף היין 119: יום האישה הבינלאומי בתעשיית היין הישראלית

השבוע אנחנו חוגגים את יום האישה הבינלאומי עם זרקור לתחום היין הישראלי: אלה שעושות ואלה שמקדמות, ולשמחתנו יש גם רבות ששותות ומתעניינות. כדיז'סטיף (אֶפְטָר) יש בסוף עוללות – סיפורים קטנים שעשויים לעניין

כרמי לבנשטיין – שיווק וייעוץ בענף היין: אשת אשכולות (תרתי משמע) בתחום היין. התחילה את הפעילות הענפה ורבת השנים שלה עם חנות יין בראשון לציון  ויבוא ויסקי. במשך 16 שנים מילאה תפקידי ניהול ושיווק ביקב כרמל מזרחי, והאחרון היה כסמנכ״לית לשיווק ומכירות במשך 6 שנים. ביקב טפרברג טיפלה ביצוא, ייעצה ליקב טוליפ, אומרת שהמליצה לקוקה קולה לקנות את יקב תבור  – מה שאכן קרה. במשך 5 שנים הייתה סמנכ"לית השיווק של ברקן, מרצה לשיווק יין במכללת תל חי, יועצת שיווקית לפיוז׳ן –  מיזם היין העולמי של היינן הישראלי דורון יצחקי, ויועצת ליקב אלונה.

כשהיו צעירים: כרמי לבנשטיין והשף אייל שני. צילום מאתר איש הענבים

את זה כרמי כתבה

ינות אסמבלאז' 2012 של יקב ברקן: מכלול או מהומה?

29 ביוני 2017 כרמי לבנשטיין

וכשברקן השיקו לאחרונה יינות חדשים בסדרת אלטיטיוד, שאלנו את כרמי איך הסדרה נולדה, והיא ענתה. יום ה 13 אוגוסט 2020 18:06:

אז ככה: בטעימה ביקב ברקן "במעבדה" עם אד זלצברג ויינני היקב באותה תקופה, שנת 2006, טעמנו יינות קברנה סוביניון מבציר 2003. לא ידעתי מה טועמים חוץ מהזן והבציר. קיבלתי שלוש כוסות. טעמתי  אמרתי שאני טועמת שלושה יינות שונים לגמרי. יינות אלו נבצרו באותו מועד, התיישנו אותה תקופת זמן ובאותן חביות צרפתיות. את כל זה לא ידעתי. רק הרגשתי שלושה יינות שונים. אז ברוב חוצפתי כמנהלת שיווק ולא ייננית, שאלתי מה קורה? אלו שלושה יינות שונים לגמרי, מה התוכנית? נאמר לי שיש כוונה לעשות בלנד של שלושתם. ביקשתי לעצור ולחשוב שוב – שלושה יינות קברנה סוביניון משלושה כרמים בגבהים שונים שמאוד שונים אחד מהשני. ביקשתי לבקבק כל אחד בנפרד, כדי לאפשר לאוהבי יין להתנסות במשהו אחר, יוצא דופן. השם אלטיטיוד נולד באותה טעימה. נציג ברקן בארצות הברית מחברת קדם, נכנס במקרה לטעימה. שאל מה טועמים, אמרתי לו באנגלית יינות קברנה סוביניון מגבהים שונים. הוא שאל Different Altitudes?  , והיה ברור שזה השם. לא שלי אבל נכון.

יהי זכרה של כרמי יקירתנו ברוך. צילום pixabay

 ווטסאפים אחרונים עם כרמי – נראתה לאחרונה בחמישי בשעה 19:18

היו לי הרבה התכתבויות עם כרמי. חלק מהן מעניינות מאוד וחלק עוסקות באנשים, יחסרו לי מאוד. הנה האחרונות שבהן:

[10:47, 26.8.2020] כרמי לבנשטיין: הי רני. יש לך קשרים בתנובה. יש לי רעיון לסדרת מוצרים עבורם. אם כן מי?

[11:32, 26.8.2020] רני רוגל: לצערי אין לי

[11:43, 26.8.2020] כרמי לבנשטיין: חבל

ישראל פרקר כן הגיע לטעימת היין של כרמי לעיוורים וגם צילם שם. ככל הידוע תמונה אחרונה של כרמי באירוע ציבורי. תודה ישראל

[10:12, 30.8.2020] כרמי לבנשטיין: הי רני. בא לך לבוא מוחרתיים לטעימת יין מיוחדת? אני מעבירה בהתנדבות טעימת יין לעיוורים. כן! טעימה עיוורת תרתי משמע. זאת פעם ראשונה בשבילי ולדעתי גם פעם ראשונה בארץ. מתקיים במועדון לעיוור. נעזרת במדריך של כרמל.  אלון גונן אמור היה להגיע. הוא בחופשה. אם יכול אשמח ואשלח כתובת

[10:20, 30.8.2020] רני רוגל: אהיה פנוי בסביבות 14:00 אם מתאים

[10:23, 30.8.2020] כרמי לבנשטיין: ממש מעולה. הטעימה בשעה 17:00. הכתובת בן אחיעזר 13 ראשון לציון. די במרכז. אני אהיה שם כבר בארבע. אני מאושרת שאתה בא. אשמח לשמוע הערות. כי זאת הפעם הראשונה בשבילי!!!

[10:26, 30.8.2020] רני רוגל: לא , בחמש לא אוכל. יש לי אירוע משפחתי בשבע בהוד השרון. התכוונתי שאם האירוע יהיה בשתיים זה יתאים לי. מתנצל

[10:29, 30.8.2020] כרמי לבנשטיין: עצובה

[10:32, 30.8.2020] רני רוגל: גם אני. זה מאוד מתאים לגישה החברתית שלי ושל האתר. אוכל להתקשר אלייך ברביעי ותספרי לי? תהיה תמונה של המשתתפים? חשבתי על כותרת: יש כאלה שבשבילם טעימה עיוורת זה אמיתי. אני מאמין שחושי הטעם והריח שלהם מפותחים ומחודדים ותקבלי תוצאות מעניינות מתשובותיהם

[10:44, 30.8.2020] כרמי לבנשטיין: ננסה

לא הצלחנו

פטי ורדו שנבצר בשבוע שעבר – בלי הצטמקויות בכלל. צילום איל קרן

מסיימים בציר – יקב שילה

עמיחי לוריא יינן יקב שילה כתב ואיל קרן צילם: רוב הבציר מאחורינו – 300 דונם כרמים. נשאר לנו לבצור בשבוע הבא חלקה קטנה של גרנאש, חלקת קברנה סוביניון מדרום הר חברון שתמיד נבצרת אחרי סוכות, חלקת פטי ורדו ושתי חלקות פטיט סירה. יש הרבה חלקות שעדיין תוססות על הקליפות. החלקות שהגיעו בתחילת העונה סיימו תסיסה, נסחטו ובאמצע תסיסה מלולאקטית, כאשר רוב התסיסות המאלולקאטיות נעשות בחביות. רוב החלקות עברו את השרב הכבד בשלום, אך שתי חלקות קטנות וצעירות נפגעו קשה.

שבירת כובע קברנה סוביניון ביקב שילה. צילום איל קרן

במבט כללי, השנה נייצר כ- 230,000 בקבוקים, שכ- 70% מהם מיועדים לייצוא. רוב הכרמים בסביבות שילה, חלק מרחק הליכה מהיקב עד חצי שעה נסיעה, כשיש לנו מעט חלקות בגליל העליון, מבוא חורון ודרום הר חברון. הזנים הם קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, פטי ורדו , פטיט סירה, שיראז, מלבק, גרנאש, ברברה, שרדונה, סוביניון בלאן. בשנים האחרונות נטענו הרבה כרמים נוספים מהזנים שציינתי ואחרים, ונמשיך לטעת עוד בשנים הקרובות".

קברנה פרנק Free run ביקב שילה. צילום איל קרן

בשיחה עם עמיחי לוריא מיקב שילה שאלנו גם על המכירות בתקופה האחרונה:

"הופתעתי מאוד מהמכירות בעונת חגי תשרי. גם בארץ המכירות בעלייה, וגם ברוב הארצות בחו"ל. הופתעתי לקבל גם השבוע הזמנות גדולות של יין גם לאירופה וגם לארה"ב. יתכן בהחלט שהזכיות באשכול הזהב ודיקנטר עזרו מאוד למכירות, והבלנדים של סדרת Legend נמכרים כמו לחמניות טריות. בארה"ב אנחנו חזקים מאוד בתחום מסעדות היוקרה ואירועי קייטרינג, וגם בארץ התחזקנו מאוד בנישה זאת. אכן, בתחום הזה התרסקנו ממש בתקופת הקורונה, אך לעומת זאת התחזקנו מאוד בחנויות. כבר בתחילת מגפת הקורונה, החלטנו על מהלך שונה מיקבים אחרים.במקום לחזק את מכירות היין ביקב ובאתר האינטרנט שלנו ומשלוחים ישירים, החלטנו לחזק ולעודד מכירות בחנויות היין. קשה מאוד להחזיק חנות יין בארץ, לכן עכשיו יותר מתמיד, אני מעודד אנשים לקנות בחנויות היין. לא יעזור לאף אחד אם חנויות היין יקרסו, לכן אני ממליץ ללקוחות: לכו לקנות בחנויות היין, או לפחות תזמינו באתרי האינטרנט שלהן. אני תמיד מזכיר ללקוחות, שחנויות יין טובות הן הרבה יותר מסתם חנות. יש שם אנשי מקצוע שיודעים להמליץ על יין, אין לזה תחליף".

צילום pixabay

2: קורונה – העתיד כבר כאן

לאחרונה חשפנו את פגעי הקורונה בענף היין והאלכוהול, על פי נתונים רשמים של חברת טמפו שהתפרסמו. ציינתי בכתבה שפרט להנתונים הללו אין לנו ממש מידע אמיתי שיכול להשליך על ענף היין. הנה השבוע פרסמה חברת קוקה קולה העולמית את הדוחות הכספיים שלה שמגלים כמה המצב אכן עגום בשוק המוסדי (בתי מלון, מסעדות וברים). ברבעון השני של 2020 נשמה ירידה בהכנסות של 28% לסך של כ-7 מיליארד דולר. הרווח התפעולי של החברה צנח ב-34%. ניתוח הירידה הדרסטית הצביע על שני גורמים מרכזיים: עוצמת הסגר ואורכו של הסגר. כידוע רק בישראל נכנסנו גם לסגר שני, אז המצב כנראה הרבה יותר מורכב. בתקופת הסגר הראשון רשמו המסעדות ובתי הקפה ירידה של 90% בהכנסות, כשלצידם מלונות, ברים ואולמות אירועים, שהיו מנוטרלים לחלוטין ורשמו ירידה של  100%.

צילום החברה המרכזית

הבעיה לא מסתכמת רק בחוסר מכירות בחודשים האחרונים. הבעיה העיקרית היא בכל נושא "חובות אבודים": מאות ברים, מסעדות ובתי מלון לא מסוגלים לשלם עבור הסחורות שהם קיבלו, ורובם בעצם מחזירים את הסחורה למחסנים. מדובר במיליוני שקלים שיגרעו לא רק משורות ההכנסות, אלא מהשורה התחתונה כי כאמור מדובר בסחורה שכבר יוצרה, נארזה, ונשלחה לבית העסק, כך שהנזק הוא מלא ישירות בשורה התחתונה. שאלה נוספת היא מה יעשו היקבים עם עשרות ומאות אלפי או מיליוני בקבוקי יין (בהתאם לגודל היקב, שיתפסו מקום יקר במחסנים. ולאן בדיוק ידחסו את בציר 2020?

צילום pixabay

גם הניסיון לגבות את החובות הולך להיות מאוד בעייתי, שכן מקומות שיכריזו על פשיטת רגל מחויבים קודם כל לשלם כספים לבנקים, לעובדים, ורק לאחר מכן לספקים. לא יהיה פשוט לגבות את החובות. פיטורי עובדים או הוצאתם לחל"ת של מאות עובדי ייצור, שיווק ואחרים בענף, רק מראה כמה המצב קשה בחברות הגדולות. הניסיון שלהן להתחיל לשווק באופן ישיר לא מתרומם, והלוגיסטיקה והבירוקרטיה של סיבוב ספינה ענקית, הן מאוד בעייתיות. החברות הללו נתקלות בחודשים האחרונים בעוד בעיה: יבוא מקביל במחירים מוזלים. פחיות של קוקה קולה שמגיעות מפולין ושאר ארצות תופסות את מקומה של התוצרת הישראלית, וזה גורם ללחץ רב על החברות והן מורידות מחירים.

צילום pixabay

הדבר נכון לא רק במשקאות קלים. בשיחה עם בכיר מתחום האלכוהול באחת מרשתות השיווק, התברר לי כי גם שוק האלכוהול מתחיל להיות מוצף במוצרים זולים של יבוא מקביל. לא ירחק היום וגם מאות אלפי בקבוקי יין יתחילו להגיע לארץ, על ידי סיטונאים קטנים שיתחילו להציף את השוק ביינות זולים. אותו גורם גם אמר לי, חצי בהומור, שלא ירחק היום ורשתות השיווק יבקשו לעשות לעצמן גם מותגי יין פרטיים – כולם קונים טיטולים של רמי לוי או אבקת כביסה של שופרסל, אז למה לא יין?

ביום שזה יקרה, תעשיית היין תימחק מהזירה. ללא התערבות של המדינה עכשיו ומהר, לא יהיה סיכוי לאף יקב גדול או קטן, קונצרן או פרטי, לשרוד בעולם הזה של הכרישים. מועצת גפן יין חייבת להכין תוכניות מגירה לכל תסריט שלא יבוא, על מנת להיות מוכנים למאבק ציבורי ומשפטי אם יהיה צורך. נגיף הקורונה עושה שמות בתעשייה. אני מניח שנצטרך לחיות איתו בשנים הבאות, או שהוא ייעלם כפי שבא – אף אחד לא יודע. הנזק שהוא גורם ואינו מטופל כבר עכשיו, הוא בלתי הפיך.

מוטי גולדמן היינן הוא טרואר בעצמו - "חוויה החבויה בחבית"
מוטי וגילי גולדמן מיקב וילה וילהלמה – "חוויה החבויה בחבית". צילום רועי גולדמן

3: על המוקד – יקב וילה וילהלמה

יקב וילה וילהלמה של מוטי וגילי גולדמן במושב בני עטרות שליד נתב"ג הנטוש בימי קורונה וסגר אלה; הוא יקב אחר, שונה.  מייצרים בו יינות שקשה להתעלם מהם – לטוב ולרע. חובבי ז'אנר העץ יחבקו את החביות שיין בן עשר שנים נמצא בהן, ואלה שפחות – לא יבינו על מה המהומה. בכל אופן, בין אם אתם בצד הזה או ההוא, תמצאו חוויה בטעימות היינות הללו.

מדי כמה חודשים אני מרים טלפון למוטי, ושואל אותו אם אפשר לקפוץ עוד שעה ולברוח קצת מתל אביב שלי; בטח בתקופה הפסיכית הזו. הגבינות עלי והיין עליך אני אומר, והתשובה מאז ומעולם הייתה: מחכים לך. ואכן היינות על השולחן ,ובתוך דקות גם השאר. אז רגע לפני החביות פותחים את היינות החדשים.

לבנים ורוזה:

מוסקט 2019 – יבש. אחר, שונה, מרענן, עוקץ ומלטף. היין של קיץ 2020 ללא ספק מחכה לו בחדר הקירור של היקב והוא הולך להשתבח. מחירו 80 ₪.

סוביניון בלאן 2019 – גם פה יין עם המון פרי ופחות ארומות של דשא קצוץ. ותכלס, אחרי כמה לגימות ממנו אני לא מבין מה אני צריך דשא קצוץ באף. יין מדהים. מחירו 80 ₪.

רוזה מענבי קברנה סוביניון 2019 – הופתעתי. צבע בהיר שנעשה בדיוק של יקה, ולא עבר לצבעי התותי פרוטי. יין שיכול להתיישן ולהשתבח. מחירו 80 ₪.

שרדונה 2018 – 13 חודשי חבית. מינרלי, עשיר בטעמים, טעמי עץ עוטפים ולא תוקפים. יופי. מחירו 80 ₪.

יקב וילה וילהלמה
יקב וילה וילהלמה, צילום מדף הפייסבוק

אדומים:

קברנה סוביניון 2011 – 46 חודשי חבית. אם ציפיתי לנגרייה, אז ממש ממש ממש לא. חמאתי, עטוף בפרי נקי וחומציות טובה.

קברנה סוביניון 2012 – 63 חודשי חבית. כנ"ל. גם כאן היין מורכב מאוד, חי, בועט ונושם.

טיימלס 2009 – 110 חודשי חבית. יין בן 11 שנים, ששוב – רק כשטועמים מאמינים.

טיימלס 2010 – 114 חודשי חבית. לדעתי הטוב ביותר בטעימה.

יינות 2010 ו- 2012 בוקבקו רק לפני חודשיים וחצי, והולכים לנוח עוד הרבה.

לסיכום: לא הופתעתי. מוטי גולדמן ועמרם סורסקי יודעים לעשות יין. הם גם יודעים לתת לחומרי הגלם הטובים להסתדר ולהתפתח בלי הרבה התערבות. החביות משמשות לרוב ככלי אחסון ותו לא, אבל ההשקעה והזמן שניתן לכל חבית להתפתח, מעוררים הערצה. זה לא אינסטנט יין, יש פה מחשבה ארוכת טווח. הפירות אומנם נקצרים אחרי הרבה שנים, אבל זה יקב שכל חובב יין צריך לפקוד אותו.

מצדה 2016 של יקב גבעות. צילום מהיקב

4: ביקורות יין – שמחה יקרה בשמחת תורה

יקב צרעה – שורש 2017: קברנה סוביניון, סירה ופטי ורדו מאוזנים להפליא. גוף חסון עם סיומת חמאתית. מורכב מאוד ומאוד מהנה, מאוד. מחירו 160 ₪. יין מהליגה של היותר.

יקב גבעות – מצדה 2016: קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו, קברנה פרנק. אחת מהשנים הטובות של תעשיית היין הישראלית, והיין הזה הוא הוכחה לכך; פשוט יין מושלם. מדויק, עוצמתי, מורכב מאוד. שאפו. קשה מאוד להשיגו בחנויות, וכשמוצאים הוא נמכר ב- 260 ₪. יקר אבל שווה כל שקל.

צילום אורי כהן

יקב אלכסנדר – אלכסנדר הגדול 2011: 100% קברנה סוביניון. זו פעם ראשונה שאני טועם את היין הזה, והופתעתי. הלכתי לחפש מה כתבו עליו בשנים קודמות, ומצאתי ביקורת של איתי גלייטמן בגלריה של הארץ. להלן רשמיו: " נטעם בתאריך 29 באוקטובר 2015, חלון שתיה 2015-2020. ענבים מכרם בן זמרה, 36 חודשים בחביות חדשות. אף שזיפי ואקספרסיבי, בשל וגדול, עם נטייה לניחוחות של פירות יבשים שמזכירים פורט. הפה, לעומת זאת, מפתיע ורענן יחסית, גדוש טאנינים ומשופע בטעמי אלון. אלה מעיבים על הפרי, שטעמיו טובים ומפגינים אלגנטיות ומורכבות מבעד לשכבות העץ. יין סוגה עשוי טוב שזקוק לזמן ויסב עונג גדול לחובבי הסגנון". אני חותם בשתי ידיים גם כעת על הרשמים של איתי, עם השגה אחת: חלון השתייה יכול בשקט להיות עד 2025. יין ענק. לצערי גם מחירו: 560 ₪.

יקב קסטל – גראנד קסטל 2015: השנה המאובקת שפסחה על יקב קסטל. היין עדיין ינוקא, והוא מתפתח נפלא בדקנטר. עמוס בכל טוב. מחירו 260 ₪. יופי של יין.

יומן יין – הרפתקה ישראלית. עיצוב איתמר גור. צילום דוד סילברמן dpsimages

מוזמנים להשתתף במאמץ ההוצאה לאור של ׳יומן יין – הרפתקה ישראלית׳

רוני ססלוב, גיא הרן, איתמר גור ודיוויד סילברמן סיירו ברחבי הארץ, כתבו, צילמו ועיצבו, ועכשיו מגייסים כסף עבור ההוצאה לאור של הספר הסוקר מעל 200 מהיקבים ברחבי הארץ שישמחו לארח אתכם. בספר תיאורים קצרים ותמונות מרהיבות, והוא נועד  להיות מדריך שימושי לסיבובי יקבים ברחבי הארץ.

כדי שיוכל לשמור על המלצות מקצועיות וכנות, החליטו יזמי הפרויקט כי בספר לא יופיעו פרסומות, והם לא יקבלו תשלום מהיקבים עבור השתתפותם. כל המקומות המופיעים בספר הינם אלו שהם כאנשי יין מאחלים לכם לחוות. זו הסיבה לכך שהם יצאו לקמפיין מימון המונים.

מהספר תוכלו לדעת באילו יקבים כדאי לבקר בטיול הבא, באיזה יקב היינן מנגן בסקסופון בימי שישי, באיזה יקב ניתן להישאר לישון אחרי טעימה של הרבה יינות, לאיזה יקב אפשר לבוא עם הכלבה, איפה הנוף הכי שווה, איזה יקב טבעוני, ולמי יש תעודת כשרות – כל הדרוש ליציאה לדרך עם התחביב של טיולי יקבים בארץ.  הספר כתוב בעברית ובאנגלית, כולל מפות מקוריות של אזורי היין השונים בישראל, ויופץ בארץ ובעולם.

להשתתפות בתמיכה בהוצאת הספר לאור ובחירת התשורה שמתאימה לכם, היכנסו ללינק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר