טעימת יינות בורדו 2005 וגם 1989-1990

מחירי היינות לא צוינו הפעם כי כולם הגיעו ממרתפו של המארח שרכש אותם בעבר הרחוק ולכן אין לנו אינדיקציה לגבי מחירם המקורי. צילום יגאל ברנע
מבקרי יין למיניהם כתבו רבות אודות בציר 2005 שנחשב מהמצוינים שבבצירי בורדו ולאחר מכן המשיכו וערכו השוואות איכות בינו לבין 2009 ו-2010

המפגש ה- 150 של מועדון יולו – YOLO (קראו בסוף מה זה) הצדיק ערב ייחודי, ואכן המפגש היה כזה. המארח "הלך על בטוח" עם סדרת יינות בורדו, אשר לא רק יוצרו  ביקבים נחשבים ויוקרתיים, אלא גם מבציר 2005 הנחשב איכותי מאוד. הוא תיבל את הסדרה בשלושה יינות אייקוניים בני 29-30 שנה. בניגוד להרגלי בכתבות אודות ערבי יולו איני מציין הפעם את מחירי היינות, מאחר ומחד כולם יינות יוקרתיים ויקרים והמחיר פחות רלבנטי, ומאידך הם הגיעו ממרתפו של המארח שרכש אותם בעבר הרחוק, ולכן אין לנו אינדיקציה לגבי מחירם המקורי. המהדרין יכולים להתרשם אישית מהמחירים באמצעות אתרי מחירי יין.

מבקרי יין למיניהם כתבו רבות אודות בציר 2005 שנחשב מהמצוינים שבבצירי בורדו, ולאחר מכן המשיכו וערכו השוואות איכות בינו לבין 2009 ו- 2010. בציר 2005 התקבל בשעתו בתשואות. לאחר מכן נרגעו הרוחות (יחסית), ויש  הטוענים כי בצירי 2009 ו- 2010 עלו עליו, לא רק בגלל איכויות מזג אויר ויבול, אלא גם בשל שינויים בגישה הייננית. מי שמאוד מעמיק, לבטח ימצא שפע מאמרים איכותיים ומרתקים בנושא זה. אנחנו נהנינו והתרשמנו מאוד, כפי שתראו בהמשך, מהיינות שפגשנו. גם הציונים שניתנו על ידי  חברי המועדון משקפים זאת.

Pessac Leognan, Domaine de Chevalier 2005

היקב ממוקם בלאוניאן, בירת הטרואר של Graves. היקב נחשב על האליטה של הגראן קרו הבורדלזים. היין שטעמנו הוא האדום, אולם היקב מייצר גם יין לבן בעל שם זהה, הנחשב על היינות הלבנים היבשים היותר איכותיים בכל קנה מידה.

ולרשמי הטעימה שלנו: צבע ארגמן מקסים. אף עשיר מלא פירות אדומים, מתיקות משולבת בחמיצות נעימה לחך, מתובל בעדינות רבה. שילוב של אדמה ועור כמיטב המסורת הבורדלזית. גוף בינוני פלוס. טעמי הפרי מזכירים דובדבן. עשיר ועם זאת אלגנטי וקטיפתי. טאנינים רכים. היין מרגיש מעט צעיר, אבל לגמרי מוכן לשתייה. סיומת נעימה לחך. ציון יולו – 16.4 (93).

La Fleur Petrus, 2005 Pomerol

שאטו לפלר פטרוס ממוקם גאוגרפית בין שאטו פטרוס המהולל לבין שאטו לפלר, גם הוא במכובדים.  הוא נחשב על היינות המובילים באזור פומרול. היין הספציפי שלנו זכה לציונים הנעים בין 93-96 מהמובילים שבין מבקרי היינות. גם אנחנו התמקמנו באותו אזור חיוג, עם ציון יולו של 94. הרכבו  80% מרלו, 20% קברנה פרנק.

רשמי הטעימה: אף מבושם, מלא פרי שחור עם ניחוחות של מנטה-פלפל ירוק. בפה – יין עשיר, פירות יער שחורים. הגוף מלא ועוצמתי, מרובה שכבות ועגול. מרירות קלילה נעימה לחך. הסיומת ארוכה ומעוררת. להערכתנו עוד נכונו לו שנים רבות של חיות. ציון יולו –  17.1 (94).

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Chateau Leoville Poyferre, 2005 St Julien

במקור, במאה ה- 17 היה שאטו לאוויל אחד ויחיד. אולם עם השנים חולקה האחוזה במסגרת ענייני ירושות לשלוש אחוזות נפרדות, ולכן אנחנו יכולים ליהנות כיום משלושה שאטו נפרדים, כולם מהוללים, בדמותם של Leoville Barton, Las Cases, Leoville Poyferre . היקב מוכר בעקביות איכות היינות שהוא מייצר, כמו גם מאפייני היין, ובדרך כלל נרגיש בו טעמי פירות שחורים כמו ענבי שועל (קסיס), לצד  טעמים נוספים. רשמי טעימה: צבעו שחור עמוק. אף כבד ואדמתי. הפירות השחורים בולטים. מעט גוון של כמהין ופטריות. גוף מלא ועוצמתי. מינרלי, מתובל במנטה. פרי שחור עשיר. יין כבד ואדמתי, ועם זאת מאוד עגול ואלגנטי להפליא. סיומת מתובלת, ארוכה ועם גוון של קפה. יין שיכול גם להחזיק עוד 10 שנים בלי למצמץ. ציון יולו – 17.1 (94).

Chateau Lynch Bages, 2005 Pauillac

יין בן 4 ובכל זאת עדיין מרגיש כל כך צעיר. צבע סגול כהה מעוטר בטבעת חיצונית אדומה צלולה. מאוד מיוחד. אף מלא פרי שחור, פרחוני, עשבוני, ומתובל בצמחי תבלין של דרום צרפת. בפה – אותו פרי שחור, חמיצות מצוינת, צמיגי, שכבות טעמים שמתקלפות אחת אחרי השנייה. גוף מלא. טאנינים רכים. יופי של סיומת. ציון יולו – 17.5 (95).

Chateau Lafite, 1989 Pauillac

היקב החל לייצר יינות באיכות גבוהה ביותר בבציר 1975. היין ניכר בדרך כלל בעדינותו ולאו דווקא בעוצמתו, ומגיע לשיאו בין 15 ל- 30 שנה משנת הבציר. אנחנו אכן פגשנו אותו בערב זה בדיוק בגיל 30 שלו, וגם חשנו שהוא מתחיל להתבגר, למרות ההנאה העצומה ממנו בטעימה הנוכחית. שנת הבציר 1989 נחשבת מאוד טובה ביין זה, אבל זו לא בדיוק חוכמה – אם נקרא בכתובים נווכח בשנים רבות מאוד בהן היין זוכה לתשבחות גדולות. חבל להכביר במילים מעבר לכך.

אלה רשמינו: צבעו שחור, יחד עם זאת הצבע כבר מוקף על ידי טבעת חומה המעידה על גילו המתקדם. אף עשיר, פרי שחור, אדמה ואוכף, מעט עשבוני. גוף מלא. מורכב, ועם זאת מלא עדינות. סיומת נהדרת. מרשים ביותר. ציון יולו – 17.5 (95).

Chateau Margaux, 1990 Margaux

85% קברנה סוביניון, 15% מרלו. אם לצטט את ה- Wine Advocate של רוברט פרקר בתרגום חופשי וחלקי: פירות יער שחורים, אוכף עור חדש, פריחה אביבית ותבלינים העולים מכוס היין. אלגנטי ומרובה שכבות, וכו' וכו'. הציון שהוא נתן לו בשעתו היה 98 פלוס. גם אנחנו נתנו לו ציון דומה לאחר שהתענגנו עליו, כמובן מבלי שהיינו מודעים להתייחסותו של פרקר.

רשמי טעימה שלנו: אף עוצמתי ועשיר, המשלב פרי אדום ופרי שחור. פרחוני ומבושם. מתובל בפלפל לבן, אוכף.  חמיצות נפלאה בפה, משתלבת היטב במתיקות ובגוון מאוד מאוד עדין של מרירות. נותן אפילו תחושה של סוכריית טופי ההולכת ונמסה לאיטה בפה. ציון יולו – 18.8 (98). ציון נדיר מאוד במחוזות מועדוננו.

Chateau Cheval Blanc, 1990 St Emilion

ג'נסיס רובינסון, שטעמה אותו בטעימה עיוורת (והעריכה נכון את זהותו של היין), תיארה אותו כלהלן: "עשיר כמו ספל שוקולד חלב שמיימי, רמזים של עלי תה טריים באף, שכבות נפלאות של טעם ואורך נפלא". סגנון היין של שבאל בלאן בנוי על המרלו, הזן הבסיסי והמסורתי של הטרואר, עם קברנה פרנק.

רשמי הטעימה שלנו: צבעו עדיין מושלם, ונותן תחושה של יין עדיין צעיר. אף אדמתי, פרחי בר, פרי אדום עשיר, קפה ושוקולד. פה עשיר, אלגנטי מאוד, סיומת נפלאה ארוכה ביותר ונעימה לחך. יין מלא הרמוניה. ציון יולו – 18.1 (96). לטעמי הוא זכאי לציון גבוה יותר אולם היו מי שהתלהבו ממנו פחות, ובקבוצה קטנה כמו שלנו זה יכול להשפיע באופן דרמטי על הציון הממוצע, וכך קרה במקרה הנוכחי.

לסיכום – יינות נהדרים לאירוע החוגג מניין 150 במפגשי המועדון. שנזכה לעוד ועוד כאלה.

מה זה YOLO?

YOLO – you only live once – הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום עד 7 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע”י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר