יונתן לבני מבקר – יינות Côte de Nuits מהיבואן בורגון קראון

בקוט דה נואי יש 14 כפרים וב- 6 מהם מייצרים את יינות הגרנד קרו (Grand cru) – היקרים ביינות האזור. לכל חלקה קטנה סיפורה הכולל יחוס לטרואר ולא פחות למסורת הייננית המשפחתית

בקהילות אשכנז, תפילת "העני ממעש" נאמרת  בדחילו ורחימו על ידי שליח הציבור לפני תפילת מוסף של ראש השנה ויום כיפור. כך גם אני מרגיש כשאני עומד לסקר את ערב הטעימות בו השתתפתי לפני מספר ימים מספר, בחדר פרטי במסעדת 'קלארו' של רן שמואלי. את הערב הנחו דניאל ליפשיץ, מייסד 'בורגון קראון', וחברי צוותו אסף רוזנטל ודור צלאל. בורגון קראון מייבאת יינות גדולים מיצרנים קטנים מארצות שונות בעולם, והם מומחים מאין כמותם ליינות אזור בורגון.

קוט דה נואי (Côte de Nuits) הוא מאזורי היין המפורסמים בחלק הצפוני של אזור קוט ד'אור (Côte d'Or) – שכשמו כן הוא, הזהב של אזור בורגון שבצרפת. באזור היין בורגון מייצרים כ- 3% מיינות צרפת, שהם "רק" כ-200 מיליון בקבוקים בשנה. בבורגון כ-4,000 מגדלים, בשטח של כ- 280 ק"מ רבועים  – מהעיר דיז'ון ועד דרום נואי סן ז'ורז', שעל שמו נקרא האזור כולו. חבל קוט דה נואי מפורסם, כמו רוב בורגון, בשל יינות הפינו נואר האדומים, המוכרים כיינות פינו נואר הטובים בעולם, ולכן גם מחירי היינות הטובים מבורגון מרקיעים שחקים.

בקוט דה נואי יש 14 כפרים, וב- 6 מהם מייצרים את יינות הגרנד קרו (Grand cru) – היקרים ביינות האזור. לכל חלקה קטנה סיפורה, הכולל יחוס לטרואר ולא פחות למסורת הייננית המשפחתית. הקלסיפקציה של היינות לפי איכותם קיימת באזור מאז 1861. כל הפרטים שציינתי הם רק על רגל אחת, שכן ניתן לדבר וללמוד על האזור חודשים ושנים, וגם אז יש עוד מה ללמוד. בישראל יש לא מעט יבואנים של יינות בורגון, וכמו מכל אזור בעולם יש מיבואני "3 ב- 100" ועד יבואני 1 ב- 1,000 שקלים. מניסיוני, בורגון קראון מביאה מהיינות הטובים ביותר באזור, מיקבים קטנים מצוינים ומבטיחים, במחירים יותר מאשר סבירים בהתחשב באיכות וביוקר היינות המגיעים מהאזור. בערב זה טעמנו 12 יינות. אני בחרתי להתרכז ב- 7 מהם:

Ives Boyer Martenot – Puligny Montrchet 1er Cru 'Le Cailleret' 2018

אחד הדברים המאפיינים את האזור’ היא העובדה שיקבים רבים עוברים מסבא רבא לסבא, לאבא, לבן וממנו לנכד, ודווקא עכשיו הנכדים תופסים את מקומם ביקבים רבים, ומובילים אותם למקומות חדשים. כך גם בדומיין של איב מרטנו, שהוא דור רביעי ביקב ומוביל אותו. מסורת, מסורת, מסורת, כמו בשיר מ"כנר על הגג". היין עשוי מענבי שרדונה, אך צריך לשתות אותו כדי להבין ששרדונה הוא זן לבן בעל 70 פנים. זהו אחד השרדונה-ים הטובים ששתיתי. יין חד, עוצמתי, מאוזן, עם ארומות וטעמים של דבש, עשן. מינרלי ביותר, פטרול, ופירות כמו אפרסקים, לימונים ואגוזי לוז. רק בשביל היין הזה היה כבר כדאי להשתתף בטעימה. המחיר 550 ₪.

Georges Noellat Vosne Romanee 2018

שטחו של דומיין ז'ורז' נואלה הוא כ- 5 הקטר, שהועברו ב-2010 ליינן הצעיר והמוכשר Maxime Cheurlin, מסבתו שהייתה בעלת היקב. הנכד למד ייננות בעיר בון (Beaune), והיום הוא היינן הראשי ובעל היקב שמייצר יינות באזורי Vosne Romanee, Echezeux ו- Grand Echezeux – אזורי גידול מהטובים בבורגון. כמו כל היינות האדומים באזור, היין עשוי מענבי פינו נואר. יין אלגנטי ומורכב שרצוי לפתוח אותו כמה שעות לפני השתייה, כדי לא לשתות יין צעיר מדי. יש בו טעמי וניל ותבלינים רבים. יין  מעודן אבל בעל נוכחות מרשימה, וסיומת שלא מסתיימת. לא להחמיץ. המחיר 370 ₪.

Georges Noellat Nuits St. Georges 2018

עוד יין של אותו יינן מהכפר נואי סן ז'ורז' , בו יש יינות מאיכויות שונות. זהו יין ברמת כניסה, או  Villageכפי שנקרא בשפת המקום. למרות גילו הצעיר הוא מוכן לשתייה, שכן יינות בורגון אינם זקוקים ליישון של שנים כפי שהיה לפני ההתחממות הגלובלית, שגרמה בין היתר להבשלה מוקדמת ומלאה של יינות בורגון. אם תרצו לטעום את הפינו נואר בצעירותו כשהוא ממש נותן את טעמי הזן בצורה הטובה ביותר, זהו היין המתאים לכך. לא יין מורכב, אך עם זאת ממש יין בסיס איכותי ומאוזן, אופייני לאזור. נהדר. המחיר 350 ₪.

Georges GlantenayChambolle Musigny 2018

ז'ורז' גלנטניי הוא עוד יינן שמגיע מדורי דורות של עשייה ייננית. יקב שקיים באותו מקום מאז המאה -17 באזור  Volnay שבקוט ד'אור. אביו פייר, אחריו ז'ורז' ועד לנכד מאותה משפחה, כולם אנשי יין. האחראים ליקב עכשיו הם הייננים גיום (Guillaume) ואחותו שרה,  הממשיכים את דרכה של המשפחה עם טוויסט מודרני. היין עשוי כמובן , אם עוד צריך לומר, מענבי פינו נואר מגפנים בנות 60 שנה, והתיישן בחביות חדשות וישנות. זהו יין עדין אלגנטי בטעמיו – דובדבן, תות שחור, תבלינים, והשפעה עדינה של החבית. סיומת נהדרת נותנת את הטעם המיוחד של פינו מבורגון. המחיר 325  ₪.

Georges GlantenayChambolle Musigny 1er Cru Les Feusselottes 2018

עוד יין מבית מדרשו של גלנטניי – דוגמא אופיינית למה שקורה כשאותו ענב ואותו בית גידול יוצרים את הפרמייר קרו. היין עשוי מגפנים בנות 75 שנה בבציר ידני, ומתיישן בחביות חדשות וישנות.  רק 600 בקבוקים יוצרו ממנו. בטעימה לאחר שהבקבוק נפתח מספר שעות מראש, זהו יין אלגנטי אך כבד מעט, בטעם כמעט בשרני של ענבי הפינו, עם טאנינים משמעותיים ובולטים האופייניים לאזור. מינרליות נעימה, עם סיומת כל כך ארוכה וטעם של עוד. יין בשיאו. המחיר 720 ₪.

Taupenot Merme Morey St. Denis 1er. La Riotte 2016

רומן מרמא הוא דור תשיעי, כן לא טעיתי, תשיעי, של המשפחה המייצרת יין ביקב הנקרא על שם המייסד טופנו מרמא. רומן מספר כי כבר בהיותו ילד הוא עזר ביקב, ומכר את היין של המשפחה בצידי הדרכים בהן נסעו תיירים באזור. היום הוא מנהל את היקב יחד עם אחותו. יש להם 9 הקטר באזור קוט דה נואי,  ו- 4.5 הקטר בקוט דה בון. לדבריו,  בית הגידול שלו מאופיין בעושר היינות אותם הם מייצרים. השימוש בחביות חדשות נותן אותותיו ביין; בשונה  מהרבה מיקבי האזור משתמשים כאן בהרבה חביות חדשות. בכל זאת, לצד נוכחות החבית יש ביין עדינות של זן הפינו, עם עשייה מאד מוקפדת. יין עם טאנינים חזקים ובוקה מהנה של פירות כהים, תה אנגלי, ותחושה שהיין רק בתחילת התפתחותו, ויש לו כמו לרבים מהזן עוד שנים רבות – קרוב לוודאי יותר מאשר לי בעולם הזה. המחיר 720 ₪.

Gerard Julien Echezeaux Grand Cru 2017 

יינות Echezeaux  הם מהמפורסמים ביותר באזור ובבורגון בכלל. האזור שוכן בין אזורים מפורסמים אף הם: Vosne Romanee, Vougeot ו- Chambolle-Musigny. הוא מפורסם גם בזכות אחד היינות היקרים בעולם בכלל ובורגון בפרט, הידוע כ- Domaine de la Romanee-Conti,  שמחיר בקבוק ממנו יכול להגיע לעשרות ואף מאות אלפי יורו או דולרים במכירות פומביות. גם יקב זה מנוהל על ידי דור חמישי של משפחה יוצרת יין. שמו אטיין ז'וליאן (Etienne Julien), צעיר האחראי על הייננות והיקב. היינות אותם הוא מייצר הם בעלי שם המשתבח ומתפרסם משנה לשנה. לטעמי היין הוא פאר היצירה הייננית של האזור ושל ערב הטעימות של בורגון קראון. אם יש את נפשך לדעת את המעיין ממנו שאבו אבותינו וגם אנחנו את הפינו נואר הטוב בעולם, יין זה הינו בוודאי אחת הדוגמאות המובהקות והבולטות של שיא השיאים של יינות בורגון. כל תיאור אחר של מורכבות ומבנה היין מיותר. המחיר 750 ₪, ועל אף המחיר אומר כי היין הזה נותן תמורה לכסף (VFM).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר