יין וג'אז: יצירתיות ונשמה – לבנין של צפרירים ונעמה של שלישיית גלעד חצב

משפחת לנדר - לורי, שייקה והבנים
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם יין עם זהות מקומית מיקב צפרירים, ומוזיקה שחודרת ללב משלישיית גלעד חצב. קריאה והאזנה נעימות

יקב צפרירים הוא יקב בוטיק משפחתי שמייצר כ- 8,000 בקבוקי יין בשנה. הענבים ליינות תחת מיתוג 'הרי יהודה' מגיעים מכרמים בנחל האלה ונחל חכליל (בזרימה מדהימה שלא נראתה בעשרים השנים האחרונות). לורי ושייקה לנדר הגיעו לעשיית יין מתחומי הארכיאולוגיה והאומנויות. את אהבתם לאזור הם מעבירים  שנה אחר שנה לתוך יינות היקב, שנקראים על שם חורבות ארכיאולוגיות בקרבת הכרמים שמענביהם מייצרים את היינות. כל היינות האדומים הם בלנדים, חוץ מזינפנדל זני. הקפדה, חשיבה יצירתית, והשקעת הנשמה ביין, מביאים את יקב צפרירים לייצר בקביעות יינות אזוריים-כפריים באיכות גבוהה, השומרים על קו ומסורת אחידים, שנה אחר שנה.

צילום מדף הפייסבוק
צילום תמנע שטרית

לבנין 2016 על שם האתר הארכיאולוגי חורבת לבנין הממוקם סמוך לכרמים. באזור נמצאו גתות חצובות רבות, המעידות על ייצור יין מקומי בימי קדם. הבלנד מבוסס על 50% ענבי סירה, 35% ענבי פטיט סירה ו- 15% קברנה סוביניון, והתיישן במשך שנה וחצי בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות ישנות וחדשות. ליין צבע סגול עמוק, ניחוחות פרי אדום וטבק. טעמים עשירים של פרי ותבלינים, וטאנינים מורגשים אבל רכים. אלה לצד חמיצות טובה וסיומת ארוכה ונעימה. יין מדויק ומאוזן, רענן ועמוק. מבטא את הטרואר האזורי יותר מכל יין אחר של היקב. יין עם נוכחות מושכת וממושכת מתנגן לי עם יצירה מקומית מקורית, וכישרון מוזיקלי מופלא.

נעמה שלישיית גלעד חצב במחווה לעפרה חזה. ג'אז מהמזרח התיכון. ההרכב כולל את גלעד חצב – פסנתר, סטיוארט וולש – בס, שי זלמן – תופים, אליהם מצטרפת פאוסטינה סוקולוב – זמרת. גלעד חצב הוא פסנתרן, מעבד ומלחין, שמנגן ומופיע בקביעות עם חומרים מקוריים בפורמט טריו פסנתר. חצב משלב בנגינתו את מסורת הביבופ, הזמר העברי, מוזיקה ברזילאית ומוזיקת עולם. במקביל להופעותיו הוא מפיק עבודות אולפן שונות, ומורה לפסנתר.

עפרה חזה נפטרה בגיל 43 ב-23 בפברואר 2000. 'נעמה' הוא אחד מהשירים היותר מזוהים איתה. את השיר כתב אברהם בר-עוז והלחין שלמה בידרמן, והיא הקליטה אותו לאלבום "שירי מולדת" שיצא ב- 1983. ביצוע ראשון של השיר היה של אסתר עופרים בפסטיבל הזמר והפזמון שהתקיים במוצאי יום העצמאות 1961 בהיכל התרבות תל אביב, ועופרים זכתה איתו במקום השני.

צילום מיוטיוב
צילום מיוטיוב

הרעיון של חצב היה ליצור גרסה שלא דומה למקור, ואכן בזכות יכולת אלתור מוזיקלית גבוהה של שלישיית חצב יחד עם פאוסטינה בקולה הבוסרי, העמוק, עם הרבה רגש, נוצרת לשיר פרשנות חדשה מפתיעה ומרעננת. 'צפרירים' הם רוחות בוקר מרעננות שנושבות בישוב בו שוכן היקב ונקרא על שמו. בשיר –  "סוד לי קט אשוח לי בדד, לרוחות אגל  סודי". לבנין הוא יין כפרי שהכי מאפיין את הטרואר שלו. השם נעמה מבטא יופי, עדינות, רגישות ואצילות. יש לנו כאן יין מקומי ואלגנטי, עם נוכחות מושכת וממושכת.

נשים בשם נעמה מתאפיינות ביצירתיות בחשיבתן ובעשייתן, חוזק, ואמביציה. במקור, השיר נעמה מרגש עד דמעות וממיס את הלב, ויש כאן קשר חזק נוסף: "הבוצרים – שירם ירונה, בכרמים הרוח שט. ציפורים עפות צפונה. נעמה שרה בלאט…". יין עם זהות מקומית, מוזיקה שחודרת ללב, ונעמה שאני מכיר היא מיוחדת, אמיצה ונעימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר