מה זה ירוק ולא רחוק? פסטיבל שפלת יהודה 21

הימים הם ימי אביב ובשפלת יהודה תרועת הפסטיבלים ממשיכה. הפסטיבל המהנה בה' הידיעה יצא לדרך. פסטיבל "ירוק ולא רחוק" מתקיים זו השנה החמישית בין התאריכים 22.4.21 עד 8.5.21 בסופי השבוע

שפלת יהודה היא חבל ארץ יפה כל השנה, ובמיוחד בתקופת האביב. גדוש באתרי מורשת, אתרי ארכיאולוגיה ונקודות תצפית יפהפיות, סיורים מודרכים, וכמובן הרבה מאוד טעמים. עשרות חקלאים ותיירנים יפתחו במהלך הפסטיבל את המשקים, את ביתם וליבם, ויארחו אתכם. כדי לעורר לכם את בלוטות הטעם ואת הרצון לצאת ולחוות מהמגוון הרחב שיש לפסטיבל להציע, קיבצתי על קצה המזלג מקומות מיוחדים המתאימים לביקור של משפחות עם ילדים וגם ליחידים.

דניאלה מג'ויס. צילום איריס לוי

בופה בוקר במסעדת ג'ויס בביצרון

את הבוקר אני ממליצה להתחיל במסעדת  ג'ויס שבמושב ביצרון, הקרוב כל כך לצומת גדרה. בלב מדשאה ענקית, לצד גן ירק מקסים, נטועה המסעדה, בעלת דק מקסים הצופה לנוף. בעבר גו'יס הייתה מסעדה לכל דבר, אבל בתקופת הקורונה עברה שינוי (כמו הרבה עסקים), שעשה לה רק טוב – מספרת דניאלה שהיא דור שני  לבשלנים (אביה ז'אק כהן  ז"ל היה שחקן ובשלן -זוכרים אותו מתוכנית הטלוויזיה האייקונית "המסעדה הגדולה"?).

בופה בוקר בג'ויס. צילום איריס לוי

"ממסעדה המגישה אוכל בשירות מלא, התמקדנו בתחום קונדיטוריית בוטיק – אהבתי האמיתית", היא אומרת. ניתן להגיע למקום ולהרכיב מארז פיקניק ומאפים טעים במיוחד; הכול בהכנה עצמית במקום. ניתן לקחת את המארז ולאכול מול הנוף המקסים, או בחוויית פיקניק על הדשא. כמובן אפשר לקחת את המארז, לנסוע לנקודה אחרת ובה לאכול. מגוון המאפים המלוחים מרשים ביותר, אבל המתוקים – פשוט עושים סחרחורת – מה לבחור, הכול כל כך טעים ומיוחד.

קרואסון פטל בג'ויס. צילום איריס לוי

ממליצה מאוד על קרואסון הפטל המיוחד. עוד לא אמרתי מילה על הסלטים והממרחים המשובחים עליהם אני מאוד מאוד ממליצה.

ג'ויס – פתוח א-ה 9:00-16:00, שישי 8:30-13:00,  072-3944357

שגיא שורר בכרם המשפחתי. צילום איריס לוי

יקב שורר – מושב תלמי יחיאל

במושב תלמי יחיאל, בין חממות גדולות של מלפפונים מסתתר לו מבנה עץ חמוד, בו מימש שגיא שורר את חלומו לייצר יין. שגיא שהיה איש עסקים, חלם לחזור למשק, נטע כרם ענבים, ובשנת 2018 התחיל לייצר יין. ביקב ניתן לטעום מגוון יינות המיוצרים תוך הקפדה על עקרונות שמירה על סביבה חקלאות ברת-קיימא, והתאמת הגפן לאזור ולאדמה בה היא גדלה. ביקב מייצרים יין רק מהענבים הגדלים בכרם המשפחתי ובמושב.

היינות של יקב שורר. צילום איריס לוי

כל משפחת שורר מעורבת בניהול היקב, בייצור ושיווק היין. מדי שנה מיוצרים 3,000-4,000 בקבוקים הנמכרים רק במקום. טעמנו יין בלאן דה נואר מצוין, שיוצר מענבי מרלו. פירוש 'בלאן דה נואר' הינו יין שצבעו ורדרד המיוצר מענבים אדומים בהליך עשייה של יין לבן. ליין טעמים מודגשים של פירות טריים, הוא קליל בטעמו, ומיועד לשתייה מידית בעודו צונן ובכל רגע ביום.

טועמים יין ביקב שורר. צילום איריס לוי

מרכז המבקרים מציע סיורים בכרמים וביקב, קבלת הסבר על גידול הענבים ותהליך ייצור היין, פלטות גבינות מקומיות, וכמובן טעימות יין. בימי הפסטיבל ישיקו כאן שני יינות חדשים: רוזה עשוי מ- 100% ענבי קריניאן, ויין רימונים מיוחד.

יקב שורר – מושב תלמי יחיאל, פתוח בימי חמישי ושישי במהלך ימי הפסטיבל. ניתן לתאם מראש לשאר ימות השבוע.  054-940039, 08-6764226

יעקב זיו בחוות ההיביסקוס. צילום איריס לוי

סיור בחוות ההיביסקוס הסיני

כתושבת הסביבה, הביקור בחוות ההיביסקוס היה עבורי חוויה ייחודית וראשונית. מקום מעורר השראה מלא חן, מפעל של איש אחד – יעקב זיו, שייצר עולם קסום של יופי פורח המשולב בציונות בת זמננו. הסיור מתאים למשפחות עם ילדים ולמטיילים בכל הגילאים מציג את האוסף הגדול בארץ של זני היביסקוס, תוך מעבר בתחנות שונות של משחק והסבר על סגולותיו הייחודיות של הצמח.

יופי ההיביסקוס מדבר בעד עצמו. צילום איריס לוי

ידעתם שמצמח ההיביסקוס עושים שמנים מיוחדים הטובים לבריאות? ידעתם שמפרח ההיביסקוס עושים מוצרי קוסמטיקה וליקר משגע? כאן תלמדו הכול.

חוות ההיביסקוס הסיני – מושב כפר ורבורג, בתשלום: 40 ₪ למבוגר, 30 ₪ לילד. בתיאום מראש, 072-3944358

גלעד ל-74 חללי אסון המסוקים. צילום איריס לוי

סיור בגבעת תום ותומר – נגבה

גבעת תום ותומר נישאת גבוה מעל קיבוץ נגבה, וצופה על כל שפלת יהודה. במרכזה עמוד מעורר השראה, שהינו גלעד ל- 74 החיילים שנספו באסון המסוקים, כאשר הגן הבוטני שנבנה על הגבעה מוקדש לזכר הנופלים. זהו מקום מעורר השראה, בו היופי והכאב מתאחדים להנצחתם. הגבעה מספרת את סיפורם המרגש של תום ותומר החברים, וגם מהווה מקום מפגש לאוהבי טבע וזמר, בו מתקיימים מפגשי שירה מספר פעמים בשנה.

אמציה שניידר מדריך ומסביר. צילום איריס לוי

הרוח החייה מאחורי מפעל ההנצחה המיוחד הזה, הוא אמציה שניידר בן ה- 80, תושב קיבוץ נגבה שהיה מהראשונים שעלו לקרקע בעת הקמת הקיבוץ. אמציה הוא אדם מלא קסם אישי, רוח חיובית וציונות, המדריך את הסיור ומוסיף לסיפור המיוחד נופך אישי מרשים.

שחזור חומה ומגדל – לא לשכוח ולהכיר את היסודות. צילום איריס לוי

בימי שישי ושבת במהלך הפסטיבל יתקיימו  סיורים מודרכים בגבעת תום ותומר ובאתר חומה ומגדל, בנושא כשציונות וגבורה נפגשים – סיפורי גבורה ומורשת של המתיישבים הראשונים שעלו לנקודה עוד לפני קום המדינה. משך הסיור כשעתיים. חוויה מומלצת ומעשירה מאוד.

צילום איריס לוי

גבעת תום ותומר – שעות הסיורים: ימים שישי ושבת בשעות 10:00 ו- 13:00, נקודת מפגש: אתר חומה ומגדל בסמוך לקיבוץ נגבה. הסיורים ללא תשלום אך בהרשמה מראש באתר מחזירים את ישראל למסלול – המרכז

איתי של הרפת. צילום איריס לוי

הרפת של איתי – מושב ניר בנים

איתי, בן המושב ודור שני לחקלאים רפתנים, פתח לפני ארבע שנים את הרפת המצוחצחת שלו לקהל הרחב. "חשוב לי שילדי ישראל ידעו מאיפה מגיע החלב (לא מהסופרמרקט), איך חולבים פרה, ומה אוכלים העגלים הקטנים לאחר לידתם", הוא אומר. ברחבה בכניסה לרפת מתיישבים לקבלת הסבר קצר על אורח החיים של פרה ברפת – חליבה, האכלה, שינה ועוד. כל משתתף מקבל תיקייה חמודה עם דפי עבודה, ומעדני חלב באדיבות חברת טרה.

הפרות של איתי. צילום איריס לוי

הביקור ברפת הוא חוויה נהדרת לכל גיל, ובמיוחד לילדים צעירים. ניתן להשקות עגלים בני יומם, לצפות בתהליך החליבה, וגם להאכיל את הפרות הבוגרות. הסיור בנוי מביקור בתחנות שונות, וכולל כניסה למכון החליבה המודרני, הסברים מקיפים על אופן החליבה ועל צורת העבודה של המכון, הסברים על הריונה של הפרה, ואופן ההמלטה.

הרפת של איתי – מושב ניר בנים. בתשלום 40 ₪ למשתתף מגיל שנתיים. יש להירשם מראש. 072-3944351

דני עמר בעל מסעדת כרמים מגיש בגאווה את הבשרים שהכין שף סהר רפאל. צילום איריס לוי

כרמים – מסעדת שף במושב סגולה

אם ביקרתם בשפלת יהודה ולא אכלתם במסעדת כרמים, יתכן שלא ביקרתם. שורשיה של מסעדת כרמים בת ה- 15 שנה, נטועים עמוק באדמת מושב סגולה, כשהשף סהר רפאל מבשל במטבח המסעדה מיום פתיחתה. כרמים נחשבת טובה ואהובה על תושבי האזור, וגם על אורחים המגיעים במיוחד מרחבי הארץ.

הדג שנהנה מהירקות המקומיים ברוטב העשיר. צילום איריס לוי

תפריט המסעדה מגוון, וכולל מבחר מנות ההולכות עם המסעדה מיום פתיחתה, וגם מנות משתנות לפי עונות השנה. התפריט מציע לסועדים ממבחר התוצרים החקלאיים הגדלים בשפלת ייהודה כמו הירקות הטריים הגדלים בחממות מושב סגולה, שמן הזית האיכותי הגדל ומופק בסביבה וכמובן  יין הבית המוכן מהענבים  הגדלים באזור.

מסעדת כרמים – מושב סגולה. פתוח א'-שבת 9:00-24:00, הזמנות:  072-3944378

נועם יעקבא בממלכת הארטישוקים שלו. צילום איריס לוי

הארטישוק של נועם – מושב ניר בנים

הארטישוק של נועם כבר הפך להיות שם מותג כללי לארטישוק. נועם יעקבא, האיש שכבר מעל 15 שנה מנגיש את הארטישוק לכל תושבי ישראל, הינו דור שלישי של חקלאים המגדלים באדמות מושב ניר בנים ארטישוק ירוק וסגול. במשך שנים נועם מלמד כל מי שמוכן לשמוע ולטעום איך אוכלים ארטישוק, איך מקלפים ארטישוק ואיזה סגולות רפואיות מיוחדת מסתתרות בין עליו של הפרח הסגור.

ארטישוקים עד קצה האופק. צילום איריס לוי

נועם מזמין את אורחיו להשתתף בסיור מרתק בשדות הארטישוק, בו הוא מספר בגוף ראשון ובהרבה טעם סיפורים על הירק המיוחד, מההיסטוריה של הארטישוק  ועד לטעימה של ארטישוק טרי טרי מהשדה. בסוף הסיור תגיעו אל מרכז המבקרים לטעימת מרק ארטישוק או ארטישוק חלוט. במקום מוכרים מארזי פיקניק, ואפשר לקנות ולאכול על הדשא הגדול במשק. כמו כן ניתן לקנות במקום ארטישוק טרי היישר מבית האריזה, ומגוון מוצרי המשק.

מטען נוסף של ארטישוקים מוכן למשלוח. צילום איריס לוי

הארטישוק של נועם – מושב ניר בנים. כל ימות השבוע 10:00-16:00, הסיורים ב- 11:00 ו- 13:00. 40 ₪ למבוגר לסיור ו- 20 ₪ לילד. 100 ₪ לסיור וארוחת פיקניק למבוגר, 25 ₪ לילד. 072-3944348

בפסטיבל ירוק ולא רחוק משתתפים עוד הרבה חקלאים שמקיימים סיורים , הדרכות סדנאות וטעימות במשקים שלהם. אני ממליצה להיכנס לאתר הפסטיבל, ולתכנן יום מהנה במיוחד של טבע ואוכל טוב בשפלת יהודה.

הכותבת היא איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר