מחסור ביינות בחנויות – האומנם?

היקבים לא מסוגלים להפנים שהתעשייה היא לא רק ייצור היין. הנטייה למכור ישירות היא תולדת הקורונה והיקבים התאהבו בה. צילום בחנות דרך היין

לאחרונה מתברר שלקוחות רבים לא מצליחים להשיג בחנויות היין יינות של יקבים מסוימים מאוד. בעיקר מדובר ביינות של היקבים קסטל, פלם, פלטר, יתיר ונוספים. יכול להיות שבאמת יש מחסור ביין – נו, אף אחד מאיתנו לא ממש תמים כל כך. תזה נוספת שלא רחוקה מהמציאות, מצביעה על סיבה נוספת: יכול להיות שמדובר ביקבים שבשנת הקורונה ראו כי הרווח שלהם ממכירת יינות גדול יותר כאשר הם מוכרים ישירות לצרכן ועוקפים את דמי התיווך של החנויות (שלצערי לא מגולגלים ברוב המקרים לצרכן במכירה ישירה).

צילום דרך היין

אז יש הנחות ויש קצת מבצעים, אבל עדיין היקב משלשל לכיסו עשרות אחוזים מפער התיווך שלא בא לידי ביטוי במחיר היין שנמכר ביקב בצורה ישירה. אין חובב יין אחד שלא טוען שהיינות הישראלים מתומחרים גבוה, גבוה מאוד. ברוב המקרים היקבים אף לא טרחו להודיע לרשתות ולחנויות היין הגדולות על המבצעים שקיימו וההנחות שנתנו, ומרבית בעלי החנויות הופתעו ואף היו במצב מביך מול הלקוחות שלהם. זה מוביל למסקנה שחנויות היין החליטו לעשות קצת שרירים, ולקלוט פחות יין מהיקבים הללו, על מנת "להעניש" אותם על סוג של "בגידה". חנויות היין היו ותמיד יהיו העוגן של התעשייה, כשמדובר על חנויות יין הפרושות בישראל, ומדובר בעשרות מהן ששיכות ל'דרך היין', וכמובן לרשת חנויות היין הגדולה ביותר בארץ 'יין בעיר'. שם החליטו לפתוח חנויות יין נוספות שיהיו גדולות מאוד, והם מדברים על חנויות בגודל של 300 מטר רבוע. ללא ספק מפלצות שיוכלו להגדיל את פורטפוליו היקבים שלהם.

סניף יין בעיר בחריש. עיצוב פנים אלי עזרי. צילום סטודיו Lines

כאן שוב היקבים לא מסוגלים להפנים שהתעשייה היא לא רק ייצור היין, אלא הפצה, שיווק, חנויות, בתי מלון, מסעדות, קייטרינג, חברות תעופה, רשתות שיווק, והרשימה עוד ארוכה. כדור השלג שיקב יכול להתחיל לגלגל כשמתחיל לשווק ישירות את עצמו, ותוך כדי כך לפגוע בכל  "תומכי הלחימה" שקיימים בענף, עלול בסופו של דבר לקבור אותו במפולת.

נכון שאפשר למכור במרכז המבקרים, ואפשר לתת הנחות ללקוחות, אבל מן הראוי להיות שקופים ואמינים כלפי מי שמלווה אתכם במהלך כל השנים – גם בזמני שפע וגם בזמנים קשים. אז לגבי השאלה האם חסרים יינות על המדפים בחנויות היין, התשובה שקיבלתי מ'יין בעיר' הייתה שיש מחסור זמני בעיקר ביינות לבנים ויינות רוזה, ומחכים פשוט ליינות מהבציר האחרון שיגיעו.

צילום מדף הפייסבוק

מבחינת יינות אדומים אין מחסור, וכאן הייתה אמירה מאוד אמיצה של עמית סלובטיק, הבעלים של 'יין בעיר': המחסור ביינות אדומים הוא ביינות שמתומחרים באופן לא שפוי, ואצלו על המדפים אין שום סיבה שהם יהיו.

איך כתב חיים גן על עמית: "יום אחד יכתבו את הכרך השני של תולדות תעשיית היין הישראלית, ומקומו של סלובטיק מובטח. זקני השבט זוכרים את החנות המיתולוגית בנמל תל אביב, שהמריצה את העיר. צעירים מבטיחים עברו דרכה. הוא הדיר שינה ממקבלי החלטות  בתעשיית היין והאלכוהול הישראלית. לאחרונה נכנס לזירת מקררי היין והעזרים המקצועיים, כהרגלו בגדול, ומציע מחירים ללא תחרות ללקוחות על חשבון התעשייה".

 

4 תגובות

  1. לא מצאתי שום מחסור ביין
    בירושלים יש הכל מהכל על המדף
    וכל חנות עם המחיר שלה..
    מה שכן המחירי יינות בירושלים
    (בעיקר המתיישנים) גבוהים ב20עד 30 אחוז מהמחירים במרכז.. בגלל הביקוש..
    העיקר ששותים יין זה הכי חשוב..
    מה שמצליח יותר זה מי שנותן יותר שרות מיוחד !
    שיהיה בהצלחה ליקבים ולחנויות
    לחיי יין ישראלי

  2. התגובה של עמית סלובטיק, הבעלים של 'יין בעיר' שקרית וצבועה, כניסה מהירה לאתר שלהם מראה שהם מוכרים מבחר גדול של יינות אלכסנדר ב750 – 630 ש"ח שלא לדבר על מגנום ב1450. אז פלם יתיר וקסטל שעולים שליש מחיר ולא פחות איכותיים יכולים להרגיש בנוח… הכול עניין של נקמה בשביל להעניש את היקבים שרצו למכור בזול וישירות לציבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר