נקודות למחשבה: טיפול במשבר הקורונה לענף הקולינריה

הכותב גלעד דולב הוא הבעלים ומנכ"ל של דולב אסטרטגיה קולינרית, שף מחקר ופיתוח מוצרי מזון, בעבר שף מחקר ופיתוח מוצרי מזון ב-4 מפעלים של תנובה, ‏ושף מחקר ופיתוח שוק מוסדי‏ ביוניליוור

הסעדה, מסעדות, מלונאות, אולמות שמחה, תעופה, בתי חולים – כל אלה יעברו בקרוב תהליכי חזרה לסוג של שיגרה לאחר משבר הקורונה. למי שחושב שמרימים את השלטר וחוזרים לפעילות, יש לי מספר נקודות למחשבה הכוללות כוח אדם, רכש של סחורות, תפעול הנקודות, תשלום לספקים, חובות ופריסה על עבודה שנעשתה, שינוי חוזים ממשלתיים, ועוד נושאים רבים חשובים ומגוונים.

צילום pixabay

הכניסה לתפקוד מחודש תתרחש בשלושה שלבים

שלב ה"כאילו" – שלב כיסוי העיניים יתבטא ב"יאללה הכל עבר". שמים לב להגבלות בתקנות, חוזרים לעבודה, קיבלנו את החיים בחזרה , הכל טוב. או שלב "מרימים את שלטר" מחדש, והכל יחזור לעבודה כמו לפני הקורונה. זה השלב הראשון שעלול להיות הרבה יותר מסובך, בעיקר בגלל חזרה של הקורונה לסבב נוסף.

שלב ב' – יופיע לאחר מספר חודשים עד שנה מהפתיחה, ויימשך כשנתיים לפחות. בשלב זה יפתחו העובד והעסק תסמינים פוסט טראומתיים ברמות חומרה שונות: אובדן אמון מוחלט בכל רמה מערכתית, שאילת שאלות נוקבות, ירידה תפקודית, ירידה בתפוקות, תחושת "אחרי המבול", מרד שקט ומתריס. מדובר בתהליך פוסט טראומתי משולב – תהליך שיזכיר מאוד תהליך עיבוד של אבל על כל חמשת מרכיביו .זה שלב של ייצור הזדמנויות, שרובנו לא ישכילו ליצור לבד.

שלב ג' – ירידת האסימון בתום תקופה משתנה, חודשים ספורים עד כשנתיים: "אני מבין שיש משבר, עכשיו בואו נחשב מסלול מחדש". שלב זה יהיה ארוך מאוד ומייגע מאוד ברמת הפרט וברמת הארגון; תהליך ההבנה שהעולם הפרטי של העובד, הארגון והעולם עבר הפעלה מחדש .חלקים ניכרים וחשובים למעשה נמחקו מהזיכרון, והשיח או לפחות חלקו הפכו לא רלוונטיים.

צילום pixabay

מה כן ניתן לעשות?

לבנות קבוצת חשיבה הכוללת אנשי מקצוע חיצוניים לתכנון ועזרה בביצוע

בניית מודלים לפי לו"ז

בדיקת עלויות לפי לו"ז

הכנת תוכנית שיווקית

הכנת תוכנית להזדמנויות ברכש

הכנת תוכנית להזדמנויות במיזוגים

תוכנית התמודדות אל מול שינויים במכרזי ממשלה

בניית מודלים עסקיים וניהוליים אל מול "כלכלה חדשה שממציאה עצמה מחדש"

בקרו בדף הפייסבוק של גלעד דולב

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר