סדרות חדשות לסאז'ה לה פרייר – שגריר יינות עמק הלואר בישראל

ביקור ראשון בישראל: ארנו סאז'ה וססיל ז'קארד מתשלובת היין של סאז'ה. צילום דוד סילברמן dpsimages
היסטוריית ייצור היין של משפחת סאז'ה התחילה בשנת 1790 בעמק הלואר. היום יש לחברה עשרה מותגי יין, שש אחוזות יין (דומיינים) ושני בתי מלון. וכנראה יעניין אתכם לדעת איזה יין שותה מנכ"ל היקב בביתו. ראיון: רני רוגל, סיקור היינות: יונתן לבני

יינות יקב סאז'ה לה פרייר (Saget La Perrière) מעמק הלואר שבצרפת, משווקים בישראל כבר מעל 20 שנה על ידי הסקוטית – חטיבת היין והאלכוהול של חברת ישרקו מקבוצת טיב טעם. לאחרונה השיק היקב שתי סדרות יין חדשות: לה פרייר (La Perrière) ולה מולנייר (la Mulonnière) , והוא מקדם יינות אלה בחמישים מדינות ברחבי העולם, ביניהן ישראל. במסגרת זו הגיע אלינו ארנו סאז'ה (Arnaud Saget), מנכ"ל היקב, לביקור ראשון בישראל, ויחד איתו ססיל ז'קארד (Cécile Jacquard), מנהלת היצוא.

לקרוא לסאז'ה 'יקב', לא מקיף את הרכבו ואת נכסיו. היסטוריית ייצור היין של משפחת סאז'ה התחילה בשנת 1790 יחד עם עוד מספר יצרנים בעמק הלואר. היום יש לחברה עשרה מותגי יין, שש אחוזות יין (דומיינים) ושני בתי מלון – כולם באזור הלואר. זו חברה משפחתית בה שולט היום הדור התשיעי שכולל את האב ז'אן-לואי, אם המשפחה מארי-קלייר, ושני הבנים: ארנו ולורן.

לסאז'ה יש יותר מ- 3,200 דונם כרמים ברחבי כל אזורי היין האיכותיים של הלואר, מהעיר נאנט במערב, דרך העיירה סומור במרכז העמק, ועד הכפרים המפורסמים של המזרח – סאנסר ופויי סור לואר. כל יין נעשה בנפרד על פי חוקי האזור בו הוא מיוצר. מדיניות היקב היא שמירה על איכות גבוהה ללא פשרות, תוך יציבות והמשכיות, ובאה לביטוי ביכולת לבחור את מיטב הכרמים באזור. את פעילות לה מולנייר עם 40 הקטר כרמים (400 דונם) באזור אנז'ו, הם קנו בשנת 2003.

בעת ביקורו נפגשתי עם ארנו סאז'ה, שסיפר לי כי החברה המשפחתית פועלת גם כנגוסיאן – כלומר קונה יינות מיקבים אחרים ומשווקת אותם. היקף הפעילות הכולל מגיע ל-  4.5 מיליון בקבוקים בשנה. כל יקב בחברה עצמאי מבחינה טכנית, עם צוות ניהול כרמים, ייננות וייצור משלו. לעומת זאת כל שירותי התמיכה, כוח אדם, כספים ושיווק, משותפים.

מתאימים את עצמם לעידן המילניאלס. צילום מדף הפייסבוק
מתאימים את עצמם לעידן המילניאלס. צילום מדף הפייסבוק

"אנחנו חברת משפחה יחידה מסוגה בלואר, עם יקבים בכל החבל. לאחרונה קנינו יקב מוסקדט – היחיד שהיה חסר לנו, ויש לנו היום לפחות יקב בכל אחד מארבעה האזורים של חבל הלואר", אומר ארנו סאז'ה. לדבריו, מגמות שתיית יין בארצות השונות מותאמות לגיל הצרכנים. "הדור הצעיר (מילניאלס) מאוד רב גוניים, יותר מדורות אחרים. הם לא מחויבים ליין יחיד כמו הוריהם, ורוצים לגלות דברים חדשים. צריך חדשנות מולם גם בפעילות בערוץ השיווק, אנחנו מנסים להיות במדיה החברתית עבור צרכנים אלה. נכון שהמדיה המסורתית עדיין קיימת ואנשים סומכים עליה, אבל יש יותר ויותר השפעה לתגובות צרכנים במדיה חברתית. אנשים מדברים על מה לקנות ואיפה, ויש הסתמכות על ניסיון וחוויות של אחרים".

ססיל ז'קארד בחנות יין בהונג קונג. צילום מדף הפייסבוק
ססיל ז'קארד בחנות יין בהונג קונג. צילום מדף הפייסבוק

שאלתי האם יש הבדלים בין ארצות. "יש הבדלים, למשל באופן הצריכה, ציפיות ומה קונים צרכנים שונים בסין ובארה"ב. בסין שותים יינות אדומים עוצמתיים, בארה"ב יותר יינות לבנים יבשים, במיוחד בחוף המזרחי. בסין חנויות יין ריקות אחרי הצהריים – לא קונים בקבוק יין לארוחת ערב יין כמו אמריקאים וצרפתים. זה יותר תרבותי והיסטורי מאשר סיבות אחרות. לעומת זאת, צרכנים צעירים דומים יותר בכל הארצות בהיבטי ציפיות, אופן הצריכה והבחירה. יש תהליך של מעבר ליינות יבשים לבנים, וזה שלב מתקדם בכל ארץ ביחס לאנשים צעירים שמתחילים ביינות מתוקים, עוברים לאדומים, ולאט לאט ליינות לבנים יבשים – לא מתחילים איתם. בישראל 30% הן מכירות יין לבן, בצרפת כבר ארבע-חמש שנים שמכירות רוזה עולות על אלה של יין לבן. בהיבט של מבחר, היום בחנויות בצרפת יש יותר מגוון בחירה לצרכן. לא רק יינות צרפתים ומאיטליה וספרד, אלא גם יינות עולם חדש – צ'ילה, ארגנטינה. לא הרבה, אך זה פלח גדל". מבחינת חלוקת היינות אותם מייצרים בתשלובת סאז'ה: יותר מ- 50%. יינות לבנים יבשים, 25% רוזה, והשאר יין אדום, ומעט יינות מבעבעים ומתוקים.

מימין לשמאל: ארנו סאז'ה, ססיל ז'קארד ויריב ארדון - מנכ"ל ישרקו. צילום דוד סילברמן dpsimages
מימין לשמאל: ארנו סאז'ה, ססיל ז'קארד ויריב ארדון – מנכ"ל ישרקו. צילום דוד סילברמן dpsimages

השפעת משבר האקלים

שאלתי את ארנו מה בדבר השפעת משבר האקלים על הכרמים ועל היינות שלהם. "אבי יודע יותר על השינוי ב- 20-25 השנים האחרונות", הוא אומר. " אני יודע שכבר חמש שנים ברציפות יש שינויי מזג אויר. היום יש בענבים וביינות יותר סוכר ויותר אלכוהול. לא מדובר רק בחום, אלא גם בבעיות של כפור בחורף, בפברואר-מרץ וגם אפריל. אבי זוכר שבמשך כל הקריירה שלו היה כפור אחד כזה, ועכשיו זה קרה חמש שנים רצופות. בכרמים צריך לחשוב לטווח ארוך – חמש עשרה שנים הן טווח בינוני. אני לא יודע אם עוד עשרים שנה יוכלו לגדל סוביניון בלאן וסאנסר. הזנים צריכים להתאים את עצמם לתנאי מזג האויר. הצוות הטכני מנסה לעשות זאת, למשל ב- Pouilly-Fumé. אנחנו לא רוצים יינות של 15-16% אלכוהול. יש גם צד חיובי להתחממות. לקברנה פרנק ולשנין בלאן זה טוב. אלה שני זנים שמתקשים להבשיל, חומציים ולא קלים לשתייה. היום יש יותר בשלות בזנים אלה".

השוק הישראלי

אנשי יקב סאז'ה לה פרייר נפגשים פעמיים בשנה עם טופז הורביץ, מנהל קטגוריית יין ואלכוהול בסקוטית מבית ישרקו, אך לארנו סאז'ה זה היה ביקור ראשון בישראל, והוא רצה לנצל אותו כדי לראות וללמוד על השוק. טופז מספר כי הוא עובד עם היקב עשרים  שנה מתוך עשרים וחמש השנים בהן יינות סאז'ה נמכרים בישראל. לדבריו, ההתפתחות בשבע השנים האחרונות מרשימה אפילו בישראל הקטנה. "אנחנו מתלהבים מהתפתחות זאת ומרגישים כשגרירי השינוי בצריכת היין הלבן, אבל זה לא היה קורה בלי יינות איכות", אומר טופז. "ואם מדברים על עמק הלואר – שגריר היין הלבן בעולם, יינות סאז'ה ידידותיים במחיר ובטעם, ומוכרים לצרכן הישראלי. אלה לא יינות שצריך לפתוח ולחדרר שעתיים, אלא אפשר לשתות מיד בקבוק אחרי בקבוק.  ביקב מבינים את צרכי הצרכן הישראלי ועונים להם, והיינות נמצאים בהרבה תפריטי יין במסעדות".

ולסיום הראיון איתו הסתקרנתי לדעת איזה יינות מיקבי המשפחה שותה ארנו סאז'ה בביתו. התשובה המפתיעה: "בבית אני לא שותה יינות שלנו, אלא של יקבים אחרים". ובכל זאת? "יין אחד שלנו שאני אוהב הוא סאנסר לה פרייר – לא רק בגלל האיכות, אלא בזכות מה שהיין מייצג: העתיד בישראל ובשווקים אחרים – התדמית של האמביציה שלנו".

ארנו סאז'ה עם  טופז הורביץ - מנהל קטגוריית יין ואלכוהול בסקוטית מבית ישרקו. צילום דוד סילברמן
ארנו סאז'ה עם טופז הורביץ – מנהל קטגוריית יין ואלכוהול בסקוטית מבית ישרקו. צילום דוד סילברמן

יונתן לבני טעם את יינות יקב סאז'ה לה פרייר ומדווח

לה מולנייר קברנה פרנק – עשוי מענבי קברנה פרנק בלבד. אין בארץ הרבה יקבים שעושים יין זני מענבי קברנה פרנק. יקב מרגלית שמתמחה בייצורו, עושה עימו פלאים. הענבים ליין הצרפתי מגיעים מגפנים וותיקות הנטועות באדמת חמר וציפחה. הענבים עברו השרייה קרה של מספר ימים, ואז היין תסס במכלי נירוסטה. ליין צבע אדום כהה וטעמי פרי אדום לצד טעמים ירקרקים האופייניים לזן. במחיר שהוא נמכר בחנויות – 64 ₪, הוא מציאה אמיתית.

לה מולנייר שנין בלאן – אני חסיד של זן היין הלבן שנין בלאן. לדעתי, הטוב בעולם הוא זה המיוצר בעמק הרון בעיירה ווברה, שרק בתחומה  מותר לקרוא לזן הענבים "ווברה" ללא תוספת השם שנין בלאן, מפני שכל היינות המיוצרים בעיירה עשויים מזן זה בלבד. יחד עם זאב דוניה מיקב סוסון ים,  המייצר שנין בלאן הקרוי "ג'יימס" על שם רוני ג'יימס המנוח, איש יקב צרעה ומורו ורבו של זאב, קיבלנו תואר אביר של האזור. השנין בלאן שטעמנו בהשקה אופייני לזן. הוא בא מחלק אחר של הלואר, ולא מוובריי. הפרי עובר סחיטה איטית בטמפרטורה נמוכה, ולאחר מכן מעלים אותה לשם תסיסה. זהו יין עדין שעבר תהליכי תסיסה של כחצי שנה במכלי נירוסטה. יש לו טעמים מקסימים של שקדים, וסיומת ארוכה ורעננה של ענבים לבנים עם טעם דובשני בסיומת. אין דרך להכות את האיכות והמחיר של יין מקסים זה. שוב 64 ₪.

לה מולנייר רוזה – הרוזה הזה שכנע אותי, שאסור לזלזל בטרנד העולמי החדש של שתיית יינות רוזה, השוטפת את העולם כולו ולא פוסחת גם על ישראל. היין מיוצר מענבי קברנה פרנק, קברנה סוביניון, גרולו וגאמיי. התיישנות בנירוסטה בלבד. יין מרענן וכייפי, עם איזון מקסים בין מתיקות לחומציות. מתאים ביותר לקיץ החם שעוד לא עזב אותנו. שוב מחיר יותר מאשר סביר – 64 ₪.

עברנו לטעימת סדרת לה פרייר של תשלובת משפחת סאז'ה – מעט יוקרתית יותר ומחיריה גבוהים יותר, אם כי במונחי ישראל הם עדיין נחשבים זולים בהתחשב באיכויות.

סאנסר לה פרייר – סוביניון בלאן מקסים, טעים ומאוד ארומטי. סאנסר הוא שם דבר בעולם היין הצרפתי, ונחשב מיינות הדגל של צרפת. ליין ניחוחות של פרחי אביב ואפרסקים ומילונים. יין מאוזן עם סיומת ארוכה וטעמים אופייניים לזן במיטבו. מחירו 119 ₪.

פואי פומה לה פרייר – גם יין זה עשוי מענבי סוביניון בלאן מאזור חם יותר של הרון. הענבים נסחטו קלות. רוב היין התיישן בנירוסטה, וחלקו בחביות ישנות שלא נתנו לו טעם עץ. יין נהדר מלא טעמים אופיניים לזן: מלון בשל, לימון ופלחי אשכולית. טעמתי ונכבשתי.127 מחירו ₪.

בישראל משווקים יינות סאז'ה לה פרייר באמצעות ישרקו מקבוצת טיב טעם. להשיג ברשת טיב טעם, בחנויות יין מובחרות, ובמסעדות נבחרות ברחבי הארץ.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר