שמענו בין הגפנים 313 – הסיפורים הקטנים והמעניינים של השבוע

התמונה צולמה בסיור ג'יפים וטעימות יין בכרם של יקב ברבדו בכרמי יוסף (ללא קשר לטקסט הכתבה). צילום חן ראובן
השבוע שמענו על פרס מפעל חיים לד"ר יאיר מרגלית, היין הכתום של עידו לוינסון בברקן-סגל, על הפקקים של יותם שרון, על טעימות יין מסוג אחר של היינן ניר חן, ומה אמרו על פסטיבל היין שהתקיים בקיסריה
ד"ר יאיר מרגלית הנרגש עם חיוך נדיר על פניו – לפחות בצילומים, בטקס קבלת פרס מפעל חיים באירוע פרסי טרה וינו. צילום איל גוטמן

טרה וינו 2021 – פרס מפעל חיים לד"ר יאיר מרגלית

באירוע הענקת פרסי תחרות טרה וינו 2021, שהתקיים אמש (23.12.21) בבית איש הענבים ביפו, הוענק פרס מפעל חיים לד"ר יאיר מרגלית – בעלים ויינן של יקב מרגלית,  היום עם בנו אסף.

כשמהפכת היין המודרנית התרחשה, היה ויש לו חלק חשוב במסע המרתק הזה. כמי שכתב את התנך היינני של  האסכולה המודרנית, הגורסת כי היינן, הכימיה והטכנולוגיה הם הגורם העיקרי לייצור יין, הוא שינה במהלך השנים את השקפתו למינימום התערבות.

ניתן לשפת הגוף הנבוכה לדבר: כן או לא להתחבק עם חיים גן? צילום אסף מרגלית

מרגלית, חוקר לשעבר בתחום הכימיה הפיזיקלית שהמיר את עיסוקו לגידול ענבים וייצור יין, ממשיך לשמור על הקשר האקדמי בהוראה של הכימיה והטכנולוגיה של יין בטכניון בחיפה, ובריכוז והוראה של החוג ללימודי יין במכללת תל-חי. הוא גם משמש כשופט בטעימות יין בישראל וקליפורניה, שם שהה לפני מספר שנים לתקופה בה כתב ספר וייצר יין איכותי ויקר בכמות קטנה. בשנים האחרונות העביר את שרביט הניהול והעשייה לבנו אסף מרגלית.

לגימת יין לפני נאום התודה עם קבלת פרס מפעל חיים. צילום אסף מרגלית

ספרי הלימוד אותם כתב, הם Text books בלימודי יין וביקבים ברחבי העולם:

Small Winery Operation – 1990

Concepts in Wine Chemistry – 1997

Concepts in Wine Technology – 2004

2012- מושגים בכימיה של יין (מהדורה שלישית)

2013 – מושגים בטכנולוגיה של יין (מהדורה שלישית)

מערכת אכול ושאטו מברכת על ההחלטה מעוררת ההשראה

הקליקו לרשימת הזוכים המלאה בתחרות טרה וינו 2021-22 שהוכרזו בבית איש הענבים בחמישי 23.12.21 בערב

עיצוב pixabay

 עידו לוינסון: יין כתום

עוד לא טעמנו כי עוד לא יצא, אבל הודלף לנו שאוטוטו הוא מבוקבק. כיינן ששולט על מיליוני בקבוקי יין בשנה בתשלובת ברקן-סגל, עידו לוינסון מזרים מדי פעם לשוק יינות 'בוטיק' שמעניקים יותר צבע ויחסי ציבור ליקב הגדול הזה. סדרת בטא, סדרת פלטיניום, זני המראווי והדבוקי, וכמובן היינות הפראיים של סגל.

ברכות לצוות הייננים.ות של ברקן סגל שהוכתר כמצטיין טרה וינו 2021-22 על פי מספר מדליות הזהב בהן זכה היקב. בתמונה מימין לשמאל: הייננית ענת קידר גרשון, עידו לוינסון יינן ראשי, צחי דותן מנכ"ל מועצת גפן, הייננית שירי קובה רוזנטל, חיים גן איש הענבים. צילום איל גוטמן

אז כאמור אוטוטו היין הכתום בדרך להיוולד. תחת המותג של ברקן או סגל? אז נחכה עוד קצת ונטעם האם יש פה יין כתום ראוי, כי עוד לא מצאתי אחד כזה, או שמא מדובר בגימיק.

משלוח הפקקים מגיע. צילום יותם שרון

יותם שרון פוקק עם גנאו מסרדיניה

רני רוגל מדווח: אי אפשר היה שלא להתרשם מהפוסט הנרגש של יותם שרון, שאצלי הוא מוגדר כ'יותם שרון יינן יועץ וציוד חביות', בו יחד עם התמונה כאן למעלה הוא כתב: משלוח ראשון של פקקי שעם מעולים מבית GANAU הגיע זה עתה! התרגשות של התחלה חדשה!"

צילום מהסרטון שכדאי לראות

אז כמובן רציתי לדעת עוד במה מדובר, והנה מה שיותם כתב לי: "גנאו יושבים באי סרדיניה, שאלוני שעם הם חלק מהנוף הטבעי שלו. מדובר ביצרן ותיק אך בעל יכולות גבוהות, המשלבות טכנולוגיה עדכנית בכל השלבים של הייצור, ובעיקר באבטחת האיכות. הפקקים מכל הסוגים עוברים טיפולים שונים ותהליכי מיצוי, שמטרתם להבטיח שעם נקי ביותר מבחינת TCA וכו׳. גנאו פיתחו גם תהליך סריקה ייחודי, שמבטיח שעם טבעי נקי ממולקולה זו – על כך יש הסבר מעניין בסרטון הזה, ופירוט מלא באתר החברה.

באשר לפקקים, הם מיועדים ליין החדש שלי מבציר 2020, אותו אבקבק בקרוב; וגם ללקוחות כמו 'יקב חבל יהודה' ו'יקב חמרא' –  יקבים בכשרות בד״ץ, המתמקדים ביינות יבשים באיכות גבוהה מאוד".

מודעת ההזמנה למפגש הטעימות

 ניר חן – לעשות 6 יינות שונים מזן אחד וטעימות עם טעם

רני רוגל מדווח: גם הסיפור הזה נולד מפוסט ברשתות החברתיות ובו המודעה כאן למעלה שמשכה את תשומת עיני וליבי. ניר חן היה במשך מספר שנים היינן ומנהל היקב האקדמי מרום אריאל. אחר כך נסע לבציר בדרום אפריקה, ודיווח על חוויותיו בפייסבוק ובאינסטגרם. אחר כך חזר, השתלב בבציר האחרון, היום עובד ביקב טפרברג אך לא כיינן, ועד שאיזה יקב יגלה אותו ויצרף אותו אליו כיינן, הוא חי ונושם את עולם היין.

כדרכי שאלתי אותו מה קורה, ומה הסיפור של אירוע או אירועי יין שהוא מארגן ומנחה, והנה מה שענה לי: "כבר  כמה שנים אני מגלגל בראש את הרעיון לעבוד כל שנה עם זן אחד בלבד ולעשות ממנו 6 יינות שונים (בלאן דה נואר, רוזה, אדום עם עץ, אדום בלי עץ, מתוק מייבוש הענבים בשמש, ובלנד עם עוד זן – כאשר הזן שנבחר הוא המוביל מבחינת האחוזים.  השנה סופסוף התחלתי לעשות את הרעיון בפועל אצלי בבית, ביקב גראז' שקראתי לו בשם "1:6" עם הזן ביתוני.

ניר חן מסביר ומדגים. צילום יעל חן

בטעימות כמו זו שראית את הפרסום שלה, אני מביא 2-3 יינות שלי לצד יינות מיוחדים מהיקבים הגדולים, בעיקר עם זנים פחות מוכרים לציבור הכללי, או משהו שמייחד דרך עשייה של היין שהיא שונה מהרגיל. כרגע אני מתמקד ביקבים הגדולים, ובהמשך אכניס גם יינות מיוחדים מיקבי הבוטיק. הרעיון מאחורי כל זה הוא חשיפת הטועמים לעולם חדש ופחות מוכר עם זנים שונים או דרך עשיה מיוחדת ושונה של היין.

האווירה בטעימות משוחררת מאוד, עד כדי כך שבטעימה האחרונה אחד הנוכחים ביקש לקראת סופה רשות לשיר, ופתאום כולם הצטרפו אליו והטעימה הפכה לשירה שמחה ומדבקת. מבחינתי זה שווה הכול. יין גורם לחיבור בין אנשים, וזאת אחת הסיבות שאני מאוהב בתחום הזה.

יינות בטעימה. צילום יעל חן

בזמן הטעימות שמיועדות לכולם – לאלה שמבינים ביין ואלה שרק בתחילת צעדיהם בעולם זה, מקפיד לשואל את הטועמים את דעתם על היין, מה הריח והטעם מזכירים להם, מי אהב ולמה, ומי פחות התחבר ומדוע. אנחנו שואלים ביחד את השאלות כדי ליצור שיח פתוח בין כולם, וגם אני מוצא את עצמי מקשיב ולומד הרבה מהם.

ניר חן - יינן ומנהל יקב מרום אריאל. צילום חגי ברזל - יד ימינו של ניר חן ביקב
ניר חן כשהיה יינן ומנהל יקב מרום אריאל. צילום חגי ברזל – יד ימינו של ניר חן ביקב

בטעימה הקרובה נטעם ביתוני שלי, גם אדום וגם לבן (לחץ עדין ללא השרייה על הקליפות) ונדבר על זנים מקומיים בעבר והיום: סירה עין זיתים של יקב כרמל  מסדרת כרם יחידני. המיוחד ביין שהוא התבגר במכלי בטון ללא מגע עם עץ – טכנולוגיה עתיקה ומעניינת; מלבק יקב רמת הגולן  סדרת ירדן  – נדבר על הזן  הזה שלאט ולאט יותר אנשים  מתחילים לאהוב; קברנה פרנק לגאסי  של יקב טפרברג  – נדבר על האבא של הקברנה סוביניון ומה יש בו שאין בבן ולהיפך, ומה צריך להיזהר כשעובדים איתו; ברוט משרדונה ופינו נואר של יקב בקסברג בדרום אפריקה, ואספר חוויות מהבציר שם".

הפסטיבל בקיסריה. אי אפשר בלי לפזול לעשירון העליון. צילום אלונה גלמן

מה אמרו על פסטיבל היין של קיסריה?

רני רוגל מדווח: בחמישי שעבר התקיים פסטיבל היין של קיסריה, כהפקה משותפת של גן האירועים 'טרה קיסריה' בשילוב מועדוני היין של נתי נעים ושל עופר יוכלמן – כולו על טהרת הקידום ברשתות חברתיות וללא יחצנות ממוסדת (כלומר גוף יחצ), וללא תשלום מהמציגים – רק מהקהל, ובצדק. אחרי שראינו באותן רשתות תגובות חיוביות של יקבים שהשתתפו, ומאחר שאנחנו לא נכחנו – מה לעשות, חמישי בערב, הזמן בו אנו עסוקים עם השבוע בענף היין של שישי בבוקר, פנינו לאחדים שלקחו חלק כדי לשמוע מה ואיך היה.

עמדת יקב אייל. צילום אלונה גלמן

המארגן עופר יוכלמן: "המטרה הייתה לקיים פסטיבל-אירוע יין מכובד, נעים ואיכותי ככל האפשר. לשם כך פנינו ליקבים מהארץ – גדולים, בוטיק ומה שביניהם. יותר מ- 40 יקבים ויבואני בוטיק יין הציגו ללא תשלום (פרט לעלות בקבוקי היין שהוטעמו), ניתנה להם האפשרות להטעים יינות נבחרים, וכמובן להיחשף למספר רב של חובבי יין מאזור שאינו תל אביב.  כל ההשקעה בארגון, לוגיסטיקה ושיווק האירוע נעשתה על ידינו, ובתמיכה חשובה של החברה לפיתוח קיסריה ופארק העסקים קיסריה. קהל רב ואיכותי הגיע למקום, ללא צפיפות ועם אפשרות לשוחח עם הייננים ונציגי היקבים, וגם להשתתף ב- 3 סדנאות יין שעל אחת מהן תקראו בהמשך. בסך הכול נכחו בערב זה 1,000 אורחים וצוותי היקבים".

עמדת יקב רקנאטי. צילום אלונה גלמן

המארגן נתי נעים: " זו הייתה הפקה שלנו – נתי נעים מ-MyYain, עופר יוכלמן ממועדון היין, ודדי זוהר – חובב יין ונציג המקום. שמחנו לקבל את הפידבקים ולשמוע שהיה למבקרים כייף: היינות, הסדנאות, האווירה. זה לא היה קורה בלי 1,000 חובבי יין מתחת לגג אחד עם 40 יקבים. אני מקבל עשרות הודעות על יינות שנקנו, ושאלות איפה אפשר להשיג אותם. אני יודע שלא הכול היה מושלם, ומבטיחים לשפר בפעם הבאה. כייף ליצור ולקחת חלק בקידום תרבות היין בארץ, תודה לכלל היקבים, שמלווים אותנו לאורך כל הפסטיבלים וליקבים החדשים. הם לא חסכו ביין, לא בכמות ולא באיכות. נמשיך ליצור ולקדם תוך שמירה על הערכים שלנו (לדוגמא, אף יקב לא משלם השתתפות או כל תשלום  שהוא). תודה לדדי ולעופר על השותפות, ולכל מי שהגיעו".

לירון ושלומי צור בעמדת יקב תל אפק. צילמה הבת שקד

שלומי צור – יינן יקב תל אפק מראש העין: "פסטיבל היין בקיסריה היה מפגן של כבוד לחוויית היין הישראלית, במתחם יוקרתי ומרווח ביותר. מאות אנשים אוהבי יין, צמאים לטעימות, אבל יותר מכך סקרנים לאינטראקציה עם היינן או נציג היקב. היה חשוב להם לשמוע את הסיפור על היין, להבין את מרכיבי הבלנד, את מאפייניו, את ייחודו של היין הזני. ההזדמנות הזאת לשיח, עשתה את כל ההבדל בין ״למזוג וללכת״ לעומת לטעום, להתעמק ולקבל פידבקים מקסימים, ובסוף גם לקחת בחיוך רחב את הבקבוק שאהבת.

שלומי צור מוזג בעמדת יקב תל אפק. צילום שקד צור

בפסטיבל הצגנו שלושה מיינות היקב: שובל וויט בלנד 2020, שקד פינו נואר 2020, תומר פטי ורדו 2019. התגובות היו מאוד מחמיאות, הפינו הוגדר כמפתיע ומסקרן – ״קלילות לצד מורכבות מעניינת״, בלנד וויט 20 כיין ״קריספי ומרתק״, והפטי ורדו 19 – ״זני עם מלאות ופרי מקסים״.

עמדת יקב תל אפק. צילום שקד צור

יינות נקנו בהתפלגות מעניינת של קהל המבקרים, שאמרה הרבה על היין: הפינו נואר 20 זכה ל- 40% מהמכירות, אחריו הבלנד וויט 20 שקיבל 35% מהמכירות, והפטי ורדו 19 עם 25% מהמכירות. שמחנו לקחת חלק באירוע מרשים ומכבד, ולהתענג אחר כך על התגובות ברשתות החברתיות. למארגנים, תודה מכל הלב".

את רמי אי אפשר לפספס באירועי בהם היקב משתתף. לצידו רעייתו האדריכלית-אומנית בטינה

רמי נעמן – יינן יקב נעמן ממושב רמות נפתלי בגליל העליון: אנחנו, יקב נעמן, הוזמנו לקחת חלק באירוע על ידי עופר יוכלמן ממועדון היין Wine Style. האירוע היה פתוח ברכישת כרטיסים מוקדמת, וההרשמה התמלאה ונסגרה זמן קצר לאחר פתיחתה. בנוסף, נפתחו שלש סדנאות יין לכמות מוגבלת של נרשמים. התבקשתי להעביר סדנה על יינות מתיישנים של יקב נעמן – רשימת המשתתפים נסגרה בתוך דקות ספורות.

המפגש עם חובבי יין שימח את רמי נעמן. צילום בטינה נעמן

הפסטיבל היה מוצלח מכל בחינה שהיא. הקהל היה של אוהבי יין שבאו לחוות ולהתנסות ביינות מיקבים שאת חלקם לא הכירו כלל לפני כן. האולם היפה ורחב הידיים הכיל בקלות את כמות המשתתפים, ללא דוחק ותוך מתן אפשרות להציג לכל טועם את היקב ויינותיו.

רמי נעמן ויינות מתיישנים. צילום בטינה נעמן

מבחינתנו, השיא היה סדנת היין בה הסברתי וסיפרתי מה קורה בתהליך יישון היין בכל ההיבטים, מהם התנאים להתיישנות, ומדוע – למרות דעות קדומות , יין ישראלי איכותי יכול וצריך להתיישן במשך שנים רבות, הרבה מעבר להערכה הקודמת ש- 10 שנים הן המרב בו ניתן לשמור יין ישראלי. את הסדנה ליוותה טעימה של יינות יקב נעמן משנת 2012 אחורה עד 2008. הסדנה זכתה לתגובות נלהבות, ובעקבותיה נקנתה כמות גדולה מיינות היקב. בקיצור, הצלחה גם מהבחינה המסחרית לאירוע שאורגן ובוצע בצורה מקצועית ומהנה לקהל ולמציגים".

עמדת היבואן צילינסקי. צילום אורן צילינסקי

אורן צילינסקי – איטליאן פרמיום שמתמחה ביבוא יינות ומותגי אלכוהול מאיטליה: "היה כיף אדיר, מקום יפה ואינטימי שהינו קצת שונה ממה שאני מכיר בתחום הפסטיבלים. מפגש כייפי עם קהל לקוחות חדש וותיק – שיחות מעניינות על יין, איטליה וקולינריה. נקודות לשיפור :היה קצת קושי להשיג קרח, הקהל הלין על כך שלא היו מספיק דוכני קולינריה – עם דגש על דוכן גבינות גורמה שמעטר כמעט כל פסטיבל יין. כמו כן, היה דוכן פרלינים שהציג פרליני גורמה יפים – אך במחיר גבוה מאוד".

עמוס מלניקוב מוזג בעמדת יקב סקוריה. צילום אלונה גלמן

ואחד מחובבי היין הוותיקים כתב לעופר יוכלמן: "הייתי בהרבה פסטיבלים. האירוע אתמול עלה על כולם – בהשקעה, יינות טובים, אווירה מדהימה. בהחלט יש לך את זה. קבל שאפו".

2 תגובות

  1. תמיד כיף לקרוא.. הערת פוליטיקלי קורקט בנוגע לתמונת צוות ברקן – ברוח שנת 2022, אני מניח של״שתי יינניות״ יש גם שם (וכמובן ברכות חמות כמובן על הזכייה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר